handdator

Visa fullständig version : Motionscykel


mini_Arnold
2003-12-27, 20:46
'

z_bumbi
2003-12-27, 20:59
Varför köra på så lågt motstånd om du ska förbränna?

Och jag skulle inte sitta och cykla 30-60 min utan att ställa in cykeln rätt, så jobbigt är det förhoppningsvis inte att ställa om den..

King Grub
2003-12-27, 21:11
Jag cyklar på motionscykeln enbart för att förbränna

Varför inte gasa på lite istället om du vill förbränna istället för att sitta och fjösa?

King Grub
2003-12-27, 21:59
Originally posted by boFFen
Grub: Jag cyklar inte långsamt, så gasa på gör jag redan

För övrigt tycker jag inte att jag fick nåt vettigt svar på frågan.. så jag får väl avvakta:rolleyes:

Z_bumbi:s svar var väl så vettigt det går att få det?

Keirin
2003-12-27, 22:00
Originally posted by boFFen
Kanske är i fel avdelning?

Jag cyklar på motionscykeln enbart för att förbränna, alltså kör jag på så lågt motstånd som möjligt, knappt nåt mostånd alls.
Är det ändå viktigt att ha rätt sadelhöjd?
Jag tänker på skaderisken för knäna om man sitter för lågt?

Jepp, rätt sadelhöjd och sitt ställning e A och O annars pajar knäna.

1. Sadeln ska vara så hög att du kan ha hälen på pedalen med benet rakt. Pedalen rakt ner. När du sedan sitter på cykeln så får du en lagom vinkel i knät för att undvika skador. Vinkeln anpassad för det normala. Att man har tårna framför pedalen och trampdynan innan tårna på pedalen.
Alltså hålfotscyklister går bort:nono:

2. Hur långt fram eller bak du ska ha sadeln....
Då när du ställt in sadelhöjden och sätter foten rätt på pedalen så föreställer du dig att stora kransen på vevpartiet klocka. Alltså den stora runda du driver runt kedjan. Trampa så att vevarmen är i läge 15:00. (på vevarmen sitter pedalen)

I det läget så ska skenbenet i vara lodrätt ner. Skjut sadeln fram/bak.

VIKTIGT är att du helatiden har foten rätt på pedalen.

4. Sen när det e klart så ska det vara en underarmslängd inkl handen mellan sadelspetsen och styret.

Sadlar är bekvämast när de är precis vågräta. -----

Detta är grundinställningen på en cykel. Sen skiljer sig ju allas anatomi och man kan få göra endel småjusteringar.

Ha sadeln för lågt är ingen höjdare.

Cykla aldrig med så lågtmotstånd så att du får ryck i knäna bara. Hög kadens (varv per min) bränner mer är låg. Jag antar att det är HIIT du kör? Hög kadens kör ju upp pulsen. Tungt motstånd bildar muskelmassa.

Så håller du hälen långt ner i hela pedalvarvet:thumbup:
Så foten blir vågrät.

Rätt teknik kallas för rundtramp. Samtidit som du trycker ner ena foten ska du dra upp den andra. Vilar du med foten som är på väg upp slösar du med kraft och energi eftersom den då tynger ner så att det blir tyngre för foten som trycker ner. Mellan kl 22:30-24:00 i pedalvarvet är det svårast att hålla rätt teknik och utveckla kraft.

Med foten vågrät får vaderna jobba mer.

Karin

Keirin
2003-12-27, 22:51
Varsego´Själv hatar jag vinklarna i gymcyklarna på mitt gym. Dom e för kompakta. Jag behöven en cykel som är lång så att jag kan sträcka ut skelettet och få hävstång och därmed kraft i träningen.

mthrl
2003-12-27, 23:56
Originally posted by King Grub


Z_bumbi:s svar var väl så vettigt det går att få det?

Tycker z_bumbi:s "svar" lät lite mer som en fråga, om man ska svara fullständigt på en fråga tycker jag att man ska köra rakt på - utan några försvåringar. tex så frågade han:

Är det viktigt att ha rätt höjd på sadeln:

Svar - Ja, för att undvika skador.

Några ytterligare problem?

King Grub
2003-12-28, 07:45
Originally posted by mthrl


Tycker z_bumbi:s "svar" lät lite mer som en fråga, om man ska svara fullständigt på en fråga tycker jag att man ska köra rakt på - utan några försvåringar. tex så frågade han:

Är det viktigt att ha rätt höjd på sadeln:

Svar - Ja, för att undvika skador.

Några ytterligare problem?

Det går förhoppningsvis att dra slutsatser själv. :rolleyes:

Hnke
2004-01-12, 14:14
typ en sån här..

Hnke
2004-01-12, 21:24
okej..

ensammast
2004-01-12, 21:36
Originally posted by boFFen
...jo tack har en själv. Jag menade mer där inne, under "huven"?

Jag kan väl tänka mig att du rör en magnet som ligger vinkelrät mot en ledare när du cyklar. Då bildas en inducerad spänning, vars magnetiska kraft blir den motsatta, alltså som ett motstånd. Lenz lag. Det är iaf så en dynamo fungerar...

"Lenz lag [l3´nts] (efter den ryske fysikern Heinrich Lenz, 1804-65) anger att en elektrisk ström som uppkommer genom elektromagnetisk induktion får en sådan riktning att den söker motverka orsaken till sin uppkomst, t.ex. genom att bilda ett magnetfält riktat mot ett ökande befintligt fält"

För övrigt tycker jag motionscyklar suger. Spinning ska det vara.

ensammast
2004-01-12, 22:04
Originally posted by boFFen
Jag är kille, här spinns inget :MrT: [/B]

Det är ju så oerhört mkt mer manligt att sitta på en fjompig träningscykel med för låg sadel och utan motstånd. :booty:

jeansbyxa
2004-01-12, 22:12
Originally posted by boFFen
Jag vet inte vad jag kör utan bara cyklar på.
Det går som det går, lär ju märka om det inte går alls och vice versa

:nono:


Keirin, här ovan frågade dig om det är HIIT du kör. (High intensity interval/intermittent training). Jag vet inte hur pass bekant du är med den metoden, men den går ut på att man under en kortare tid ca 30 till 60 sek vanligtvis löpning eller cykling skapar ett intervall. Du startar med mycket hög intensitet. Sedan drar man ner på tempot under en ungefär lika lång tid för att sedan fortsätta med det högre tempot. (intervallet alltså) Du håller på så länge du orkar, det är inte ovanligt att man stupa redan efter några minuter som ovan,mendans vältränade vanligen kör 15-20 min.
Denna träningsform anses effektiv då man använder glykogen-kolhydrater som energikälla. Den mat du äter efter passet kommer alltså gå åt till att återställa din glykogenhalt. Vid denna lagringsprocess av kolhydrater använder kroppen fett som engergi och kommer fettförbränningen höjas direkt efter passet och en tid efter passet. Det är därför viktigt att äta en del kolhydrater för att få tillbaka engergin för att inte bli allt för trött. :sleep:

Det som du beskriver, dvs att du cyklar nästan utan motstånd och på en hög kadens(fart på benen) låter för mig helt fel vad gäller fettförbränning. Jag antar att du med det höga tempot får upp en relativt hög puls vilket inte riktigt är rätt om du vill förbränna fett. Saken är den att fettförbränningen är beroende av pulsen. Man säger att det finns olika förbränningsnivår vid pulsens olika nivåer. Vid en hög puls, ca 80% av din maxpuls finns en tröskel. Vid den tröskeln övergår fettförbränning till kolhydratsförbränning.
Alltså kommer du bränna socker vid för hög puls. Visserligen kommer du fortfarande få ut en liten fettförbränning på den här nivån men den är inte alls i jämförelse med vad du får vid en lägre puls på samma träningssätt.

(HIIT:s teorier om förbränning vid återlagring fungerar inte riktigt vid konstant träning på hög puls)

Vad som alltså är mer effektivt är att se till att träningen sker på en pulsnivå lägre än 80%. Man brukar säga mellan 55%-80% om jag inte minns fel. På den nivån använder kroppen fett som engergikälla och du kommer inte känna samma sorts trötthet efter träningen. För att hitta denna puls föreslår jag att du cyklar en längre period med inte för tugnt motstånd och ett lagom tempo. Det är där man nöter fettet helt enkelt...
:thumbup:

Om du inte är för macho ( negativt alltså) tycker jag du ska prova spinning, och om du ens har tillgång till det ett pass som kallas "endurence". Där är jag nästan säker på att du kommer arbeta med förbränning av fett. Om du provar spinning kan du kalla dig macho (positivt alltså) :whipped:

Hare bra/ Erik

Winternal
2004-01-12, 22:13
Jag får ont i pungen av motionscykling! :( Eller kanske inte ont, men det känns inget vidare behagligt, efter en halvtimme när jag stiger av cykeln är det lite sockerdricke-känsla i den regionen ;) som när foten somnar nästan..
Det är säkert inte så bra, men jag cyklar ganska sällan iofs..

jeansbyxa
2004-01-12, 22:21
vad jag menar är att du ska cykla med motstånd men koncentrera dig på pulsen.

jeansbyxa
2004-01-12, 22:22
Originally posted by Winternal
Jag får ont i pungen av motionscykling!

Känner igen det där.. brukar ha o göra med att kallingarna har halkat upp för högt.. :nono:

ensammast
2004-01-12, 22:23
Varför inte gå promenader före frukost som alla andra som vill förbränna fett?

ensammast
2004-01-12, 22:27
Originally posted by boFFen

För att jag redan gör det, och jag har bara en frukost om dan :D

hahaha :laugh:

Keirin
2004-01-13, 13:32
Originally posted by jeansbyxa


:nono:


Keirin, här ovan frågade dig om det är HIIT du kör. (High intensity interval/intermittent training). Jag vet inte hur pass bekant du är med den metoden, men den går ut på att man under en kortare tid ca 30 till 60 sek vanligtvis löpning eller cykling skapar ett intervall. Du startar med mycket hög intensitet. Sedan drar man ner på tempot under en ungefär lika lång tid för att sedan fortsätta med det högre tempot. (intervallet alltså) Du håller på så länge du orkar, det är inte ovanligt att man stupa redan efter några minuter som ovan,mendans vältränade vanligen kör 15-20 min.
Denna träningsform anses effektiv då man använder glykogen-kolhydrater som energikälla. Den mat du äter efter passet kommer alltså gå åt till att återställa din glykogenhalt. Vid denna lagringsprocess av kolhydrater använder kroppen fett som engergi och kommer fettförbränningen höjas direkt efter passet och en tid efter passet. Det är därför viktigt att äta en del kolhydrater för att få tillbaka engergin för att inte bli allt för trött. :sleep:

Det som du beskriver, dvs att du cyklar nästan utan motstånd och på en hög kadens(fart på benen) låter för mig helt fel vad gäller fettförbränning. Jag antar att du med det höga tempot får upp en relativt hög puls vilket inte riktigt är rätt om du vill förbränna fett. Saken är den att fettförbränningen är beroende av pulsen. Man säger att det finns olika förbränningsnivår vid pulsens olika nivåer. Vid en hög puls, ca 80% av din maxpuls finns en tröskel. Vid den tröskeln övergår fettförbränning till kolhydratsförbränning.
Alltså kommer du bränna socker vid för hög puls. Visserligen kommer du fortfarande få ut en liten fettförbränning på den här nivån men den är inte alls i jämförelse med vad du får vid en lägre puls på samma träningssätt.

(HIIT:s teorier om förbränning vid återlagring fungerar inte riktigt vid konstant träning på hög puls)

Vad som alltså är mer effektivt är att se till att träningen sker på en pulsnivå lägre än 80%. Man brukar säga mellan 55%-80% om jag inte minns fel. På den nivån använder kroppen fett som engergikälla och du kommer inte känna samma sorts trötthet efter träningen. För att hitta denna puls föreslår jag att du cyklar en längre period med inte för tugnt motstånd och ett lagom tempo. Det är där man nöter fettet helt enkelt...
:thumbup:

Om du inte är för macho ( negativt alltså) tycker jag du ska prova spinning, och om du ens har tillgång till det ett pass som kallas "endurence". Där är jag nästan säker på att du kommer arbeta med förbränning av fett. Om du provar spinning kan du kalla dig macho (positivt alltså) :whipped:

Hare bra/ Erik


Jag kör spinning som hiit. Jag är cyklist. Nu vintertid kör jag 12 mil ute samt 3 spinningpass i veckan. Sommartid kör jag 30 mil i veckan ute.
Funkar det inte att köra 10 min uppvärmning och sedan ligga på 185-190 i intervallerna och 165-170 i pauserna. Jag har ett max på 198. Jag är segstartad så för mig tar det 30 min att bli helt varm i lårmusklerna. Jag kör en timme effektivt såhär. Bränner inte det mycket fett? Enligt min pulsklocka så brukar jag bränna 500 kcal minns inte hur många % som är kolhydrater.

Skulle det vara effektivare att gå ner till 150 i pauserna?

Jag brukar köra så att jag försöker köra så hårt jag pallar och sedan omsätta mjölksyran under vilan. Jag är tjej och är jämstark med den manliga vältränade manliga ledaren:D . Vi hade lika varmt framhjul (blir varmare ju hårdare man tar i) efter passet och han sa att han hade tagit i allt vad han orkade.

Min erfarenhet när det gäller cykelteknik är att om man använder sig av rätt teknik så är det jävligt jobbigt att ha riktigt högt motstånd innan man behärskar tekniken och har vant in musklerna i det rörelseschemat. Det sägs också att det är skadligt för knäna att köra på för tungt motstånd.

Har man rätt teknik så får vaderna arbeta mer. Därför så blir det jobbigare än om man låter låren dra istortsätt hela lasset.

För mig tog det ett halvår av utomhuscykling att vänja mig att hela tiden hålla en kadens på 90-110 varv per min. Det är jobbigt att dessutom ha ett högt motstånd i den kadensen särskillt om man vill hålla rätt rundtramp och är ovan. Det tar 5 år att bli en bra effektiv cyklist.

Tala med en spinningledare som även är cyklist om motstånd och påfrestningar. De spinnledare som inte är cyklister kan oftast ingenting om cykelträning. Dessutom har endel okunniga ledare försökt att prenta i mig saker som inte stämmer. De vägrar även att ta till sig det jag säger när jag säger att dom har fel.

På spinn- och motionscyklar så kan du få mycket högre motstånd än på en vanlig cykel. Men tänker man lite lågiskt så är vanliga cyklar självklart anpassade för både olika teräng och cyklistens fysik/anatomi.

Vi cyklister väljer hur tunga växlar vi vill ha på cykeln beroende på vad vi trivs med och klarar av. Men en okunnig ovan person som sätter sig på en motionscykel kan lätt bli "lurad" att ställa in för tungt motstånd för vad dens skelett i knäna klarar.

Tävlingscyklister under 16 år har begränsad utväxling på sina cyklar. Alltså dom får inte ha hur tunga växlar som helst. För att inte skada skelettet.

z_bumbi
2004-01-13, 14:08
(HIIT:s teorier om förbränning vid återlagring fungerar inte riktigt vid konstant träning på hög puls)

jeansbyxa: Förklara skillnaden?
Enligt min fysiologibok så regerar kroppen likartat på dessa två olika träningsformer men den är å andra sidan minst 10 gammal och tar inte upp det senaste. :)


Allmänt
Det som bränner fett är att ha en bra kondition samt jobba med kroppen på något sätt. Man tjänar alltså inledningsvis på att höja sin konditions om man satsar på fettförbränning då allt man sen gör förbrukar mer fett än tidigare.

På en allmänt tränad individ* så ser listan ut ungefär så här.**
P=puls, är i procent av maxpuls
k= kolhydrater, f=fett båda i procent OBS! Procent av totala mängden förbrukade kalorier.

P=50, f=40, k=60

P=60, f=35, k=65

P=70, f=30, k=70

P=80, f=20, k=80

P=90, f=10, k=90

P=100, f=nära 0, k=Nära 100

Om man sen tränar upp sin kondition så bränner man en högre andel fett vid samma puls. :)
Får man sämre kondition så inträffar det omvända. :(

Men kollar man sen på hur mycket fett man förbränner i rena kalorier så är ju ovanstående lista bara en del av ekvationen, man måste ju också veta hur mycket man gör av totalt och sen applicera procentalen ovan på denna mängd.
Det är här många missar utan de tror de bränner mer fett bara för att man bränner en procentuellt större andel vid lägre pulsnivåer medans de i själva verket kanske skulle tjäna på att gå upp några steg på intensitetsnivån och då förbränna lika mycket fett eller mer men också förbättra sin kondition snabbare samt bränna mer kalorier totalt.

*Vad är en normaltränad människa? Jag antar att man måste mäta på varje person vid dess nuvarande konditionsnivå och kroppsuppbyggnad för att få ut ett giltigt värde och listan är bara ett exempel på hur det kan se ut.
Intressant OT de flesta pulsmätande gymmaskiner använder sig av en sådan här lista som grund och räknar sen ut maxpulsen genom att gå på åldern som man matar in. Med andra ord säger de inte ett dugg om vad man bränner under ett pass, det samma gäller alla pulsklockor och andra pulsbaserade maskiner.

**Från "Physiology of sport and exercise - Jack H. Wilmore & David L. Costill "