handdator

Visa fullständig version : Nån skillnad mellan sittande och liggande lårcurl?


Barbastark
2011-09-25, 16:42
Hejhej

Undrar om det är någon egentligen skillnad mellan sittande och liggande lårcurl i vilka delar av hamstings som aktiveras?

Har för mig att det var det men kommer inte ihåg om det stämmer.

MVH

benacii
2011-09-25, 16:46
jag gillar mer den sittande. jag får bättre nyp i låren. liggandes är bra om man lyfter upp knäna lite i toppläget för ett bättre nyp. men den är lätt att man fuskar på.

Fishtank
2011-09-25, 16:51
Förderar liggande
Iaf på mitt gym då sittande är värdelöst designad

Jokester
2011-09-25, 16:53
Förderar liggande
Iaf på mitt gym då sittande är värdelöst designad

+1
Körde alltid sittande tidigare tills mitt gym bytte ut den till en annan som är helt keff.

Arne Persson
2011-09-25, 17:51
Vid liggande lårcurl så kommer den "biomekaniska peaken" redan vid ca 15 ° flexion i knäleden. Vid sittande kommer den först vid ca 45°.

Barbastark
2011-09-26, 09:04
Vid liggande lårcurl så kommer den "biomekaniska peaken" redan vid ca 15 ° flexion i knäleden. Vid sittande kommer den först vid ca 45°.

Okok. För det jag hade hört var att i sittande så aktiverades bara det korta huvudet medans liggande aktiverade alla. Men det stämmer inte lr?

Arne Persson
2011-09-26, 09:37
Okok. För det jag hade hört var att i sittande så aktiverades bara det korta huvudet medans liggande aktiverade alla. Men det stämmer inte lr?

Ha ha ha! Nej det stämmer verkligen inte. Var har du hört det tramset någonstans? Hur skulle det vara möjligt att i detta fall endast att endast koppla in det korta huvudet (på M. biceps femoris antar jag)?

Barbastark
2011-09-26, 09:48
Ha ha ha! Nej det stämmer verkligen inte. Var har du hört det tramset någonstans? Hur skulle det vara möjligt att i detta fall endast att endast koppla in det korta huvudet (på M. biceps femoris antar jag)?

Antar att jag tolkat det så baserat på boken "Styrketräning - en anatomisk guide" där det står: "I hamstrings är det bara biceps femoris korta huvud som endast involverar en enda led. Denna del av biceps femoris böjer uteslutande benet".

Arne Persson
2011-09-26, 10:26
Antar att jag tolkat det så baserat på boken "Styrketräning - en anatomisk guide" där det står: "I hamstrings är det bara biceps femoris korta huvud som endast involverar en enda led. Denna del av biceps femoris böjer uteslutande benet".

Den enda skillnaden är ju att samtliga övriga hamstingsmuskler och delar av dessa också böjer i knäleden samt dessutom sträcker i höftleden. Sedan finns dett några mindre primära funktioner som tillskrivs hamstringsmusklerna.

Andy.da.wohoo
2011-09-26, 14:42
Vid liggande lårcurl så kommer den "biomekaniska peaken" redan vid ca 15 ° flexion i knäleden. Vid sittande kommer den först vid ca 45°.

Vad är denna "Biomekaniska peak" för något?

bertbert
2011-09-26, 15:03
Vid liggande lårcurl så kommer den "biomekaniska peaken" redan vid ca 15 ° flexion i knäleden. Vid sittande kommer den först vid ca 45°.

Jag utgår på att denna skillnad beror på skillnaden i hur böjd höft man har (sittande vs. nästan rak)?

Arne Persson
2011-09-26, 15:07
Vad är denna "Biomekaniska peak" för något?

I detta fall menar jag den punkt i rörelsen där musklerna utövar störst kraft. Det handlar ofta då om fördelaktiga inre momentarmar mm.

Andy.da.wohoo
2011-09-26, 17:25
I detta fall menar jag den punkt i rörelsen där musklerna utövar störst kraft. Det handlar ofta då om fördelaktiga inre momentarmar mm.

Gott, tack för det!