handdator

Visa fullständig version : Kvinnor i Saudiarabien kommer få rösträtt.


Sheogorath
2011-09-25, 14:11
Tänkte att det kunde intressera någon:

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-15052030

Nu är dom bara sådär 100 år efter. God job!

Dirty South
2011-09-25, 14:14
Ånej

qwerty1
2011-09-25, 14:14
Bra gjort Gud.

Sheogorath
2011-09-25, 14:17
Bra gjort Gud.

:laugh:

Grotesk
2011-09-25, 14:30
Vafalls, snart tror de väl att de kan köra bil också. Nedrans quinns.

EkarN
2011-09-25, 14:33
Le intressant. Vadan detta? Har Hans majestät ramlat och slagit sig?

Deceiver85
2011-09-25, 14:42
Äntligen! Nu blir alla Saudi-finansierade moskéer i Sverige center för kvinnors rättigheter...eller?

ceejay
2011-09-25, 14:43
Vart är världen påväg.

men annars, bra!

Sandra81
2011-09-25, 14:44
Ånej

:laugh:

Vafalls, snart tror de väl att de kan köra bil också. Nedrans quinns.

Le intressant. Vadan detta? Har Hans majestät ramlat och slagit sig?

Äntligen! Nu blir alla Saudi-finansierade moskéer i Sverige center för kvinnors rättigheter...eller?


varför detta hat mot kvinnor?

<Mike>
2011-09-25, 14:44
Bra gjort Gud.

Klockrent :D

Deceiver85
2011-09-25, 14:45
varför detta hat mot kvinnor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Islam

Brickhead
2011-09-25, 14:46
varför detta hat mot kvinnor?

I can feel the sarcasm

Sheogorath
2011-09-25, 14:46
varför detta hat mot kvinnor?

Sarkasm på Internet är svårt, men här har du det. Sammanfattningsvis: SJÄLVKLART ska kvinnor ha rösträtt, men att hylla Saudi nu är lite som att berömma Kalle för att han slutat slå Peter.

Pudzianovski
2011-09-25, 14:49
Bra tråd :thumbup:

:D

Solros
2011-09-25, 14:54
Sarkasm på Internet är svårt, men här har du det. Sammanfattningsvis: SJÄLVKLART ska kvinnor ha rösträtt, men att hylla Saudi nu är lite som att berömma Kalle för att han slutat slå Peter.

Vafalls, har Kalle slutat slå Peter, vad är det för kärringfasoner?

shadowfire
2011-09-25, 14:54
Sarkasm på Internet är svårt, men här har du det. Sammanfattningsvis: SJÄLVKLART ska kvinnor ha rösträtt, men att hylla Saudi nu är lite som att berömma Kalle för att han slutat slå Peter.

å andra sidan, små steg ut ur helvetet är väl bättre än inget alls. Även om det förefaller som trivialt för oss kanske, så är det nog en rejäl grej av det i arabvärlden.

Sheogorath
2011-09-25, 14:57
å andra sidan, små steg ut ur helvetet är väl bättre än inget alls. Även om det förefaller som trivialt för oss kanske, så är det nog en rejäl grej av det i arabvärlden.

Absolut. Därav min post. Det är jättestort såklart!

Deceiver85
2011-09-25, 15:00
å andra sidan, små steg ut ur helvetet är väl bättre än inget alls. Även om det förefaller som trivialt för oss kanske, så är det nog en rejäl grej av det i arabvärlden.

One obvious truth for the world,
One giant leap for Islam.

http://www.peacexpeace.org/wp-content/uploads/2011/04/ishr-burka.jpg

Sandra81
2011-09-25, 15:24
Sarkasm på Internet är svårt, men här har du det. Sammanfattningsvis: SJÄLVKLART ska kvinnor ha rösträtt, men att hylla Saudi nu är lite som att berömma Kalle för att han slutat slå Peter.

okej.. :)

LeBron
2011-09-25, 15:45
varför detta hat mot kvinnor?

Välkommen till Kolozzeum, Sandra81. Forumet där man är cool om man hatar Islam/Invandrare (Endast såna från mellanöstern) och det gör man för att en muslimsk patient bad läkarna ta ned en tavla på grisar som de hade på något sjukhus. ;)

Gabriel174
2011-09-25, 15:47
varför detta hat mot kvinnor?

ahahahahah

Gabriel174
2011-09-25, 15:48
vafalls, har kalle slutat slå peter, vad är det för kärringfasoner?

+1

EkarN
2011-09-25, 17:02
Välkommen till Kolozzeum, Sandra81. Forumet där man är cool om man hatar Islam/Invandrare (Endast såna från mellanöstern) och det gör man för att en muslimsk patient bad läkarna ta ned en tavla på grisar som de hade på något sjukhus. ;)

Eller så är alla förvånade över att medeltidens bastion på jorden(Saudiarabien) faktiskt visar tecken på att ta ett steg framåt:)

kettlebellGuden
2011-09-25, 17:10
För er som inte orkar läsa artikeln så handlar det inte om någon direkt ändring i maktförhållande i Saudi. Kvinnor får nu kandidera och rösta på kandidater till Majlis as-Shura.

Nothing to see here, move along.

Bärs
2011-09-25, 18:01
Tänk att Israel så här länge kunde hindra framsteg att ske i arabvärlden.

mysteak
2011-09-25, 18:31
Meh, var verkligen på jätte glatt humör också läser man detta..

Tack för att du förstörde min dag!

Kvinnor ska inte ha rösträtt, simple as that.

Honken
2011-09-25, 19:35
Tänk att Israel så här länge kunde hindra framsteg att ske i arabvärlden.

Är det Judarna som tvingat Saudiarabien att trycka ned sina kvinnor? Eller vad menar du?

Trance
2011-09-25, 19:38
Är det Judarna som tvingat Saudiarabien att trycka ned sina kvinnor? Eller vad menar du?

Nej, det är Bärs som leker Aftonbladet-offer. Han är dödschockad.

bertbert
2011-09-25, 19:39
Tänk att Israel så här länge kunde hindra framsteg att ske i arabvärlden.

Touche! :D

LeBron
2011-09-25, 19:57
Eller så är alla förvånade över att medeltidens bastion på jorden(Saudiarabien) faktiskt visar tecken på att ta ett steg framåt:)

Som om "nutiden" är så mycket bättre än Saudiarabien.

Gevol
2011-09-25, 19:58
Riktigt sjukt att det fortfarande finns så efterblivna civilisationer. Man kan knappt föreställa sig det.

Hoppas verkligen att maktändringen i Libyen skall ha en positiv riktning för mänskliga rättigheter i MENA-länderna.

Upplysning är vad som behövs.

bertbert
2011-09-25, 20:00
Som om "nutiden" är så mycket bättre än Saudiarabien.

Nu hoppas jag att du trollar. Om inte är det tragiskt.

Dirty South
2011-09-25, 20:08
Välkommen till Kolozzeum, Sandra81. Forumet där man är cool om man hatar Islam/Invandrare (Endast såna från mellanöstern) och det gör man för att en muslimsk patient bad läkarna ta ned en tavla på grisar som de hade på något sjukhus. ;)

Varför ska muslimen bestämma vad som ska vara på sjukhusets väggar?

bertbert
2011-09-25, 20:09
Man bör lite försiktigt fråga sig vilken rösträtt som redan existerar enbart för män och som nu tilldelas även kvinnor i KSA. I praktiken styrs landet till 100% av kungafamiljen och så förblir det även efter denna förändring. Symbolvärdet är dock stort och får givetvis ses som ett steg i rätt riktning.

Tyvärr är läget värre än de flesta kan föreställa sig. När jag var där fick jag berättas för mig att kvinnor i allt större utsträckning börjat röra sig fritt. Detta får de egentligen inte enligt lag, de måste ha en manlig familjemedlem som följeslagare eller åtminstone skriftlig tillåtelse. Följdaktligen har det förekommit en händelseutveckling i några fall där kvinnor blivit indragna i bilar och våldtagna - enbart på grund av att de rört sig fritt.

KSA har långt kvar till att uppnå status som ett civiliserat samhälle. Oerhört långt.

Bärs
2011-09-25, 20:18
Är det Judarna som tvingat Saudiarabien att trycka ned sina kvinnor? Eller vad menar du?

Enligt en debattör på Kolo är det sannolikt så att existensen av en modern demokratisk sekulariserad pyttestat i Mellanöstern fördröjt spridningen av upplysning i den muslimska världen och försvårat uppkomsten av en nationalkänsla hos araberna. Hur logiken där fungerar övergår mitt förstånd.

Personligen är jag rädd för att denna "arabvår" och rösträtt för kvinnor i Saudi-arabien etc. endast är kosmetika, kanske rentav meningslösa reformer som görs för att vilseleda omvärlden. Man skall komma ihåg att Saudi-arabiens religiösa polis bl.a. tvingat skolflickor att brinna inne för att de inte skulle visa sig utan huvudduk utanför skolan. Samma regim med samma grundläggande värderingar härskar ännu.

Rahf
2011-09-25, 21:35
Ett litet steg är bättre än inget steg.

stevebc
2011-09-25, 21:48
Varför drogs inte saudiarabierna med i den arabiska våren? Vad skiljer landet från Syrien, Egypten, Libyen och Tunisien?

Är det inte lika fattigt (det var väl priser på mat, bensin o dyl som fick bägaren att rinna över i ovanstående länder)? Är det för "utspritt"? Är det för hårt hållet för att något ens ska kunna börja hända?

EkarN
2011-09-25, 21:49
Som om "nutiden" är så mycket bättre än Saudiarabien.

Facepalm.

En ärans man
2011-09-25, 21:52
Nu hoppas jag att du trollar. Om inte är det tragiskt. Varför? För att han inte tycker som alla andra?

En ärans man
2011-09-25, 21:53
Sammanfattningsvis: SJÄLVKLART ska kvinnor ha rösträtt, . Varför?

stevebc
2011-09-25, 21:55
Dissent, should it arise, must always take the form of well-intentioned advice given to the ruler in a private setting. Public demonstrations of dissent are regarded as contrary to Islam, because they foster divisiveness and lead to civil strife. The highest council of Saudi religious scholars recently declared demonstrations to be categorically un-Islamic. Confronted with the possibility of mass demonstrations on March 11 – the so-called Day of Rage on a Facebook page – the Saudi rulers enforced that ruling by deploying massive numbers of security forces in the streets.

They also played the Shia card, an effective trump in Sunni-majority Saudi Arabia. The rulers argued that public protests throughout the region were being orchestrated by Shia Iran, and were anti-Sunni and sectarian. The threat of chaos, evident now in Libya, Syria, and Yemen, also weighed in the royal family’s favor. The House of Saud has a long historical claim on rule in Arabia, and its promise of stability remains key to its durability.

A massive government subsidy package also accounted for domestic calm. Abruptly, some $130 billion was added to spending projections over the next five years. Salaries for all public servants, a majority of the national work force, were raised, as was the total number of public-sector jobs. King Abdullah pledged large numbers of new housing units, an important gesture in a country where young people, especially young married couples, cannot easily access the housing market.

130 miljarder USD är ganska mycket pengar.

En artikel från BBC som ger liknande förklaringar: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/from_our_own_correspondent/9492195.stm

LeBron
2011-09-25, 21:58
Varför ska muslimen bestämma vad som ska vara på sjukhusets väggar?

Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.

Onåd
2011-09-25, 22:03
Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.

Det var inte ett svar på frågan.

LeBron
2011-09-25, 22:07
Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.

Det var inte ett svar på frågan.

:smash:

Trance
2011-09-25, 22:08
Det var väl inte ens en muslim som tyckte man skulle ta ner konsten utan någon annan PK-människa?

Rahf
2011-09-25, 22:09
Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.

Jag funderade samma sak. Det är stor skillnad på att kräva att någonting tas ner, och att be en anställd om det är ok att ta bort den, för det är ett störande inslag för ens eget välbefinnande. Sen vet man kanske inte hur historien utspelade sig.

stevebc
2011-09-25, 22:12
Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.Förutom det Trance skrev, så inger inte en bild på en gris samma hot om våld och förföljelse som ett hakkors. Den är möjligtvis äcklig och opassande, men det är väl allt.

Vill du förresten utveckla vad du påstod tidigare i tråden, om att nutida Sverige (?) inte är så mycket bättre än Saudi-Arabien?

En ärans man
2011-09-25, 22:16
Vill du förresten utveckla vad du påstod tidigare i tråden, om att nutida Sverige (?) inte är så mycket bättre än Saudi-Arabien? Han skrev att nutiden inte är så mycket bättre än dåtiden. Han syftar inte på teknologi, forskning, mattillgång, vattentillgång eller något annat. Han syftar på den allmänna moralen och värderingarna i samhället.

Allt har vänts totalt upp och ner sedan 1945. "Något" gjorde så att man vände upp och ner på allt som tidigare hade gällt. https://www.flashback.org/sp22825725

LeBron
2011-09-25, 22:30
Han skrev att nutiden inte är så mycket bättre än dåtiden. Han syftar inte på teknologi, forskning, mattillgång, vattentillgång eller något annat. Han syftar på den allmänna moralen och värderingarna i samhället.

Allt har vänts totalt upp och ner sedan 1945. "Något" gjorde så att man vände upp och ner på allt som tidigare hade gällt. https://www.flashback.org/sp22825725

Tack. :)

stevebc
2011-09-25, 22:35
Han skrev att nutiden inte är så mycket bättre än dåtiden. Han syftar inte på teknologi, forskning, mattillgång, vattentillgång eller något annat. Han syftar på den allmänna moralen och värderingarna i samhället.

Allt har vänts totalt upp och ner sedan 1945. "Något" gjorde så att man vände upp och ner på allt som tidigare hade gällt. https://www.flashback.org/sp22825725

Tack. :)Alltså, fb-inlägget. Haha.

Vad är en parasitisk huding?

Onåd
2011-09-25, 22:36
:smash:

Okej, så om någon tar illa vid sig av något så har den (påstått) vållande skyldighet att göra vad han/hon blir tillsagd? Och om denne person tar illa vid sig då, vad händer då? Vem har tolkningsföreträde?

stevebc
2011-09-25, 22:38
Han skrev att nutiden inte är så mycket bättre än dåtiden. Han syftar inte på teknologi, forskning, mattillgång, vattentillgång eller något annat. Han syftar på den allmänna moralen och värderingarna i samhället.Det syftar inte jag på heller. Jag syftar på just den allmänna moralen och värderingarna i samhället.

LeBron hävdar att dessa, i dagens Sverige, inte skiljer sig så mycket från Saudiarabien. Jag hävdar att vi talar om två extrema motpoler med ett brett spektrum av länder som faller emellan de två.

Om något hände eller inte hände 1945 har inte med saken att göra. Det är nutiden som vi talar om, inte dåtiden.

bertbert
2011-09-25, 22:39
Varför? För att han inte tycker som alla andra?

KSA är ett land där mänskliga rättigheter är kraftigt eftersatta. Sharialagar tillämpas. Det saknas straffbalk för mindre brott vilket gör rättsystemet helt godtyckligt. Kvinnor, kristna och utlänningar diskrimeras. Statsmakten är korrumperad och enväldig. Rasismen är kraftig och utbredd.

Med andra ord: det är inte en enda siffra rätt med det landet. Så om man inte tycker att "nutiden" är bättre än KSA är man antingen extremt ignorant eller extremt korkad.

mini
2011-09-25, 22:45
Okej, så om någon tar illa vid sig av något så har den (påstått) vållande skyldighet att göra vad han/hon blir tillsagd? Och om denne person tar illa vid sig då, vad händer då? Vem har tolkningsföreträde?

Nej, det är väl ingen som sagt?
Vem har rätt att uttrycka en åsikt om vad som hänger på väggarna i offentliga lokaler?

LeBron
2011-09-25, 22:47
Att folk inte har bättre för sig än att sitta o tjaffsa på online forum dagarna till ända har jag fortfarande inte förstått! Att ni alltid ska göra en 100 sidors diskussion av allt, jag orkat inte med sånt, har bättre saker för mig, njut av eran meningslösa-internet-diskussion.

Onåd
2011-09-25, 22:50
Nej, det är väl ingen som sagt?
Vem har rätt att uttrycka en åsikt om vad som hänger på väggarna i offentliga lokaler?

Ursprungsfrågan var: "Varför ska muslimen bestämma vad som ska vara på sjukhusets väggar?"

Svaret blev: "För att han [muslimen] tog illa vid sig".

Då undrar jag; men om någon ur sjukhuspersonalen tar illa vid sig av att de inte får ha sin konst på väggen då? Vem har tolkningsföreträde?

Tricklew
2011-09-25, 22:52
Att folk inte har bättre för sig än att sitta o tjaffsa på online forum dagarna till ända har jag fortfarande inte förstått! Att ni alltid ska göra en 100 sidors diskussion av allt, jag orkat inte med sånt, har bättre saker för mig, njut av eran meningslösa-internet-diskussion.

Du har klämt iväg 6 inlägg i denna tråd, mer än någon annan. Och detta är inte precis den enda tråd du varit aktiv i.


För att hålla mig lite till trådens ämne så är detta en genomskinlig gest tills dess att kvinnor faktiskt har rätt att vistas utomhus utan en manlig eskort, köra bil mm.

Onåd
2011-09-25, 22:55
Att folk inte har bättre för sig än att sitta o tjaffsa på online forum dagarna till ända har jag fortfarande inte förstått! Att ni alltid ska göra en 100 sidors diskussion av allt, jag orkat inte med sånt, har bättre saker för mig, njut av eran meningslösa-internet-diskussion.

Du menar att du inte orkar med att få dina påståenden och resonemang ifrågasatta?

mini
2011-09-25, 23:01
Ursprungsfrågan var: "Varför ska muslimen bestämma vad som ska vara på sjukhusets väggar?"

Svaret blev: "För att han [muslimen] tog illa vid sig".

Då undrar jag; men om någon ur sjukhuspersonalen tar illa vid sig av att de inte får ha sin konst på väggen då? Vem har tolkningsföreträde?

Fast svaret är väl att det inte är den muslimska konspirationen, eller ens en enskild muslim, som bestämt något sådant, så ursprungsfrågan visade sig vara en halmdocka.

Onåd
2011-09-25, 23:13
Fast svaret är väl att det inte är den muslimska konspirationen, eller ens en enskild muslim, som bestämt något sådant, så ursprungsfrågan visade sig vara en halmdocka.

Det kan jag själv också tycka, därav min fråga. Som tyvärr inte blev besvarad.

Dirty South
2011-09-26, 00:25
Nu vet jag inte hur exakt det gick till men jag antar att han bad vänligt och inte tvingade någon med pistol i hand. För att han tog illa vid sig. Om du är jude och jag hänger ett hakors på utsidan av min dörr och bor granne med dej, då tar du illa upp, samma princip.

Är du seriös? Du kan ju fan inte jämföra ett hakors med en bild på grisar? Muslimen ska som sagt INTE få bestämma vad som ska hänga på väggarna.
Jag eller någon annan kan inte tvinga muslimen att sy tillbaka sin förhud igen. :confused:

Rahf
2011-09-26, 00:52
Är du seriös? Du kan ju fan inte jämföra ett hakors med en bild på grisar? Muslimen ska som sagt INTE få bestämma vad som ska hänga på väggarna.
Jag eller någon annan kan inte tvinga muslimen att sy tillbaka sin förhud igen. :confused:

Min motfråga är: Om det är en förfrågan att ta ned bilden, istället för ett krav. Skulle du respektera det då? Om en person som är jude ber om samma sak, är det annorlunda?

Jag börjar ta tråden OT nu, men det känns som en intressant frågeställning.

Dirty South
2011-09-26, 01:15
Min motfråga är: Om det är en förfrågan att ta ned bilden, istället för ett krav. Skulle du respektera det då? Om en person som är jude ber om samma sak, är det annorlunda?

Jag börjar ta tråden OT nu, men det känns som en intressant frågeställning.

Jag hade inte tagit ned bilden.

Om juden ber om att ner bilden på grisen eller på ett hakkors? Det är inte olagligt att ha bilder på grisar hängandes på väggar, dock är det olagligt med hakkors på ytterdörren, går inte att jämnföra grisar med hakkors.

Känner också att detta börjar gå OT.

Rahf
2011-09-26, 01:25
Varför hade du inte tagit ned bilden? Det är förmodligen en väldigt lätt handling och i det här fallet ger det en patient (jag antar att han var patient) sinnesro. Det handlar alltså om en ödmjuk förfrågan. Förklara gärna varför du inte hade respekterat denna förfrågan.

Dirty South
2011-09-26, 01:34
Varför hade du inte tagit ned bilden? Det är förmodligen en väldigt lätt handling och i det här fallet ger det en patient (jag antar att han var patient) sinnesro. Det handlar alltså om en ödmjuk förfrågan. Förklara gärna varför du inte hade respekterat denna förfrågan.

För att muslimen har kommit till Sverige och då får h*n anpassa sig. Hade jag åkt till Saudiarabien och bott där och sedan varit på sjukhus hade jag inte bett någon att ta av sig burkan/slöjan eller be dem att ta ned bilder på exempelvis lamm.

Rahf
2011-09-26, 01:37
Men du har inte blivit uppfödd med indoktrineringen att lamm är orena djur, eller hur? Sen är jag osäker på om kvinnor bär burka i saudiarabiska sjukhus. Däremot bär de nog en hijab.

Personligen hade jag tagit ned bilden, i fall det är en förfrågan och inte formulerat som en order. En bild på en gris är knappast någon form av uttryck för vårt samhälle, snarare är det bara en bild som är där för att fylla och färga ett tomt rum.

Dirty South
2011-09-26, 01:39
Men du har inte blivit uppfödd med indoktrineringen att lamm är orena djur, eller hur? Sen är jag osäker på om kvinnor bär burka i saudiarabiska sjukhus. Däremot bär de nog en hijab.

Personligen hade jag tagit ned bilden, i fall det är en förfrågan och inte formulerat som en order.

Jo, det har jag.

Varför vill muslimen bo i Sverige(om det ens handlar om Sverige) om h*n tycker grisar är äckliga, då kan han åka tillbaka till sitt hemland och rida runt på lamm. Är inte rasist, blir bara otroligt arg.

Rahf
2011-09-26, 01:41
Därför att det kanske inte finns så mycket val? Jag tror inte de flesta muslimer har kommit till Sverige av fullständig fri vilja. En så trivial sak att bli arg över också. Det är inte direkt att personen har bett dig rulla ut en bönematta.

Vinter
2011-09-26, 01:54
Jo, det har jag.

Varför vill muslimen bo i Sverige(om det ens handlar om Sverige) om h*n tycker grisar är äckliga, då kan han åka tillbaka till sitt hemland och rida runt på lamm. Är inte rasist, blir bara otroligt arg.

Grisar är ganska äckliga, därav olika skällsord som mansgris, svinigt, ser ut som en svinstia osv...

Driver lite med dig.

mini
2011-09-26, 06:16
Jo, det har jag.

Varför vill muslimen bo i Sverige(om det ens handlar om Sverige) om h*n tycker grisar är äckliga, då kan han åka tillbaka till sitt hemland och rida runt på lamm. Är inte rasist, blir bara otroligt arg.

"Jag är inte rasist, men...." jag tycker fan att de ska bli svenskar, annars kan de jävlar i min låda åka hem!

OnT: ett litet steg i rätt riktning för Saudiarabien. Får se hur det förändrar saker rent praktiskt.

Rahf
2011-09-26, 06:21
"Jag är inte rasist, men...." jag tycker fan att de ska bli svenskar, annars kan de jävlar i min låda åka hem!

OnT: ett litet steg i rätt riktning för Saudiarabien. Får se hur det förändrar saker rent praktiskt.

Regerande makt verkar lite för klipsk för att ruckas av förändringar just nu, men förhoppningsvis kommer det lite mer sekulariserade regenter i framtiden.

Kollade för övrigt lite kvickt om vilka länder i arabvärlden som kräver bärande av hijab. Det är färre än man tror. Fortfarande många som påverkas av länder där det är väldigt strikt, men ändå. Problemet för många kvinnor skulle jag tro är den överhängande attityden från konservativa muslimer. Trots saknad lagstadga så skulle jag tro att många påverkas av sin familj, släkt, och släktens vänner.

gatewarden
2011-09-26, 09:52
Varför drogs inte saudiarabierna med i den arabiska våren? Vad skiljer landet från Syrien, Egypten, Libyen och Tunisien?

Är det inte lika fattigt (det var väl priser på mat, bensin o dyl som fick bägaren att rinna över i ovanstående länder)? Är det för "utspritt"? Är det för hårt hållet för att något ens ska kunna börja hända?

1. Jag skulle våga påstå att folk där generellt inte är så missnöjda.
2. Fattigdomen och problem där yttrar sig inte på sammat sätt
3. Nej det är inte för hårt hållet igentligen, dock så skulle rebellerna stå ensamma då inga västerlänningar skulle gå in i ett land som man ändå har en ganska stark allians med.

Det kommer nog växa fram mer naturligt på en längre sikt, om det här är kosmetika eller inte återstår att se. Kvinnorna kommer aldrig få mer rätt oavsett skule jag tro.

Att dom fortfarande ligger kvar på stenåldersnivå när det gäller straff och avrättningar är en annan sak, men dom är inte om ända som gör det.

Just nu skulle jag helst se en revolution i Iran som verkligen behöver det.

*edit'

Skulle behöva satsa mer långsiktigt i landet för övrigt, mer utbildningar åt folket då oljan inte håller i en evighet och att dom då kommer få stoooora problem.

stridis
2011-09-26, 10:15
Personligen hade jag tagit ned bilden, i fall det är en förfrågan och inte formulerat som en order. En bild på en gris är knappast någon form av uttryck för vårt samhälle, snarare är det bara en bild som är där för att fylla och färga ett tomt rum.

Svenska grisbönder blir dötskrengta av ditt uttalande, låter dem hälsa.

regus
2011-09-26, 11:03
Varför vill muslimen bo i Sverige(om det ens handlar om Sverige) om h*n tycker grisar är äckliga.

För att ha problem med fläskköttets vara eller icke vara är bättre än att leva under en diktatur.

Rahf
2011-09-26, 11:07
Svenska grisbönder blir dötskrengta av ditt uttalande, låter dem hälsa.

Denna vackra sugga som avbildats och ställts ut i läkemedelsbranschens Musée du Louvre. Jag borde skämmes!

Allvarligt nu, jag ser fortfarande inte problemet med en enkel förfrågan. Vad är folks åsikter på detta? Låt oss ta tråden i en annan riktning.

shadowfire
2011-10-03, 11:34
Frågan är ju vad denna rösträtt egentligen innebär i praktiken. Saxat från en "faktahörna" på AB:

Så är Saudiarabien mot...
... kvinnor: Utsätts för allvarlig diskriminering. För att röra sig utanför hemmet måste alla kvinnor ha en manlig ledsagare. Nyligen dömdes en kvinna till tio piskrapp. Hennes brott?
Hon hade kört bil. Förra året dömdes en 23-årig ogift kvinna till 100 piskrapp och ett års fängelse för att ha haft utomäktenskapligt sex och gjort ett abortförsök. Detta efter att hon hade våldtagits av fem män som hon fått lift av.
... homosexuella: Människor som har dömts för homosexualitet har straffats på en mängd olika sätt, i vissa fall avrättats.
I november förra året dömdes en man till 500 piskrapp och fem års fängelse.
... gästarbetare: Just nu sitter över 100 personer och väntar på att få sina dödsstraff verkställda. De flesta av dem är utlänningar som har dömts för knarkbrott. Många gästarbetare får inte juridiska ombud och vet inte ens vad de åtalas för. Bara sedan den 5 september har åtta män avrättats i Saudiarabien, en dramatisk ökning av antalet verkställda dödsstraff.
... oppositionella: Någon kritik mot islam, kunga*familjen eller regeringen tillåts inte. Fackföreningar är förbjudna. Enligt vallagen från 2004 skall både saudiska kvinnor och män kunna rösta och kandidera i kommunalval, men i valet 2005 fick inte kvinnorna utnyttja dessa rättig*heter. Varken politiska partier, politiska möten eller demonstrationer i egen regi är tillåtna.