handdator

Visa fullständig version : Gainomax vid icke träningstillfällen, bra/dåligt?

sumialic
2011-09-25, 12:35
Hur är gainomax vid icke träningstillfällen både ur ett hälso och träningsperspektiv?

Nu är det inte gainomax jag dricker, men här i portugal finns en liknande dryck som jag antar innehåller samma sak. Om inte annat så ska jag skriva ner det nästa gång jag köper den vilket blir hm ikväll antar jag;)

King Grub
2011-09-25, 12:37
Varken bra eller dåligt i sig. Det är proteinberikad lättmjölk med kolhydrat från potatis eller majs och socker. Inget som har någon "effekt" utöver det.

Andreas Guiance
2011-09-25, 12:48
Jag hade inte druckit det. Onödigt socker som inte tillför något annat än energi. Efter träning kan jag dricka det som lyxgrej bara för att det är så gott:)

Mastodon
2011-09-25, 16:58
gaino innehåller ju dessutom ett snorbilligt och kasst kaseinat i motsats till t.ex. vassledrycker (som man köper eller gör själv). Efter träning är vassle rimligen att föredra. så fuck gainomax imnho

vicarious
2011-09-25, 17:30
gaino innehåller ju dessutom ett snorbilligt och kasst kaseinat i motsats till t.ex. vassledrycker (som man köper eller gör själv). Efter träning är vassle rimligen att föredra. så fuck gainomax imnho

öh va? det är väl nästan alltid vassle i gainer.

King Grub
2011-09-25, 17:50

Källan till aminosyror efter träning spelar mindre roll. Vanlig mjölk ger allt som behövs för maximal muskeluppbyggnad, t ex.

sumialic
2011-09-25, 21:14
Ok, utöver vid träningstillfällen använder jag det bara typ när jag ska åka någonstans och behöver protein med mig etc. Men då vet jag att det funkar hur bra som helst:)

Men ska skriva innehållet eller ta ett foto nästa gång jag köper den;) Blev inte idag. Träning imorgon så lär ju bli då;)

Mastodon
2011-09-25, 22:17
öh va? det är väl nästan alltid vassle i gainer.

det har jag inte sagt något om. Jag sa att gainomax innehåller kaseinat. I alla fall sist jag läste på innehållsförteckningen. Jag tycker det är konstigt att dom marknadsför så kraftigt att man verkligen måste dricka en gaino direkt efter träning för snabb och bättre återhämtning när dom proppar i 40 gram malto med högt GI och sen ett billigt och långsamt kaseinat.

proteinfraktionen hos vassle har mig veterligen unika egenskaper som inte t.ex. kasein har. t.ex. ger det ett väldigt snabbt upptag och ett stort insulinpåslag, vilket man rimligen vill ha när man tränat och trycker i sig sin näring. radar inte upp mer här, finns i andra trådar

vicarious
2011-09-26, 06:44
det har jag inte sagt något om. Jag sa att gainomax innehåller kaseinat. I alla fall sist jag läste på innehållsförteckningen. Jag tycker det är konstigt att dom marknadsför så kraftigt att man verkligen måste dricka en gaino direkt efter träning för snabb och bättre återhämtning när dom proppar i 40 gram malto med högt GI och sen ett billigt och långsamt kaseinat.

proteinfraktionen hos vassle har mig veterligen unika egenskaper som inte t.ex. kasein har. t.ex. ger det ett väldigt snabbt upptag och ett stort insulinpåslag, vilket man rimligen vill ha när man tränat och trycker i sig sin näring. radar inte upp mer här, finns i andra trådar

Jaha ok, my bad :) Gainomax innehåller tydligen både vassle och kaseinat.

King Grub
2011-09-26, 07:05
och ett stort insulinpåslag, vilket man rimligen vill ha när man tränat och trycker i sig sin näring

Stimulansen av muskeluppbyggnaden efter träning är aminosyreberoende, inte insulinberoende. Stimulansen av proteinsyntesen av aminosyror är maximal även med insulinfrisättning på fastenivå.

Pungis
2011-09-26, 07:20
Jaha ok, my bad :) Gainomax innehåller tydligen både vassle och kaseinat.

10% vassle 90% kasein

Varför så mkt kasein?
För smakens skull...

aijou
2011-09-26, 09:12
Som redan nämnts så är gainomax i sig, varken bra eller dåligt. Är det bara proteinet du är ute efter så hade jag dock rekommenderat att du tar en vassleprotein-shake blandad på mjölk istället. Billigare och mer protein/gram. och du slipper få i dig massa onödigt socker. men är det både protein och kolhydrater du vill ha och inte bryr dig om priset så kör på gainomax. Det är ju gott i alla fall.

Andreas Guiance
2011-09-26, 10:50
Stimulansen av muskeluppbyggnaden efter träning är aminosyreberoende, inte insulinberoende. Stimulansen av proteinsyntesen av aminosyror är maximal även med insulinfrisättning på fastenivå.

Dessutom får man ju ett rätt bra insulinpåslag oavsett från en Gainomax. Om man nu är ute efter insulin av någon anledning.

Eddie Vedder
2011-09-26, 10:57
Om man nu är ute efter insulin av någon anledning.

Någon med större biceps än Grub kanske säger att det behövs. Och då har ju den rätt och Grub fel. Alla vet att kunskaper om människans fysiologi mäts i bicepstorlek.

Mastodon
2011-09-26, 11:52

Ja, MPS mest potenta triggare är aminosyror. Dock vill jag hävda att MPS inte är det enda som räknas när man talar om återhämtning, eller i alla fall vad jag avser i denna diskussion. Jag tänker dels på återhämtning av övriga strukturer (skelett, leder, konnektiv vävnad) och dels på induktion av anabola enzymer (glykogenetiska exempelvis). Här kommer ett insulinpåslag till användning då det signalerar god näringstillgång och triggar anabolism i bredare bemärkelse än endast MPS.

Dessutom får man ju ett rätt bra insulinpåslag oavsett från en Gainomax. Om man nu är ute efter insulin av någon anledning.

Pepz upplyste mig nyligen om att vassle ger ett likvärdigt insulinsvar som snabba kolhydrater, vilket jag inte visste. Så man behöver inte dricka 40 gram malto eller vilken blandning dom nu kör :)
klart man är ute efter insulin. Inte konstant, inte hela dagen, men i fråga om näringsinlagring. Jag tycker det känns självklart att man vill vända träningens katabolism inom rimlig tid efter passet genom att tillföra näring, gärna mycket, vilket också innebär insulinpåslag. Nicklas har mycket bättre detaljkoll på detta än jag, så komplettera gärna.

Andreas Guiance
2011-09-26, 12:48
Pepz upplyste mig nyligen om att vassle ger ett likvärdigt insulinsvar som snabba kolhydrater, vilket jag inte visste. Så man behöver inte dricka 40 gram malto eller vilken blandning dom nu kör :)
klart man är ute efter insulin. Inte konstant, inte hela dagen, men i fråga om näringsinlagring. Jag tycker det känns självklart att man vill vända träningens katabolism inom rimlig tid efter passet genom att tillföra näring, gärna mycket, vilket också innebär insulinpåslag. Nicklas har mycket bättre detaljkoll på detta än jag, så komplettera gärna.

Givetvis vill man tillföra näring, men då är ju insulinpåslaget mer av en bieffekt än själva målet med näringsintaget. Det är ju stimulans av proteinsyntesen man framför allt är ute efter i samband med styrketräning (och då är förvisso vassle bättre än kasein på ett teoretiskt plan, men om det gör någon praktisk skillnad är väl mer tveksamt).

Däremot bör det ju inte vara någon nackdel med ett insulinpåslag, men jag har fortfarande inte sett något övertygande argument om att det är så väldigt gynnsamt – om vi nu talar om nivåer som kan uppnås med hjälp av näringsintag. (Insulindopning är en annan femma.)

Andreas Guiance
2011-09-26, 12:50
Någon med större biceps än Grub kanske säger att det behövs. Och då har ju den rätt och Grub fel. Alla vet att kunskaper om människans fysiologi mäts i bicepstorlek.

Jag vill ju hävda att Grub även placerar sig högt upp på bro-skalan efter sitt legendariska fläskfiléinköp – jag tror inte ens att det finns många byggare som kan mäta sig med honom där:hbang:

Eddie Vedder
2011-09-26, 13:48

Insulinet har du fått svar på, det förefaller inte krävas mer än fastenivåer. Men enbart protein ger ju ingen glykogenpåfyllning så helt ersätter det ju inte malto. Och är muskeln tillräckligt glykogentömd är dessutom glykogeninlsgringen oberoende av insulin akut efter passet, 30-60 minuter.

sumialic
2011-09-27, 21:44
Ingredienserna är:

Pasturiserad äggvita (61%), mjölkprotein, wheyprotein, vatten, fruktsirap, fruktos. Förändrar detta något? Hur är det som dricka efter träning?

Fugly
2011-09-28, 16:12
Ingredienserna är:

Pasturiserad äggvita (61%), mjölkprotein, wheyprotein, vatten, fruktsirap, fruktos. Förändrar detta något? Hur är det som dricka efter träning?

Bättre än inget, helt klart.

Sheogorath
2011-09-28, 16:58
Ingredienserna är:

Låter som ett fult knept att sälja en "låg-GI-produkt" genom att tillsätta en kolhydrat som ger långsamt blodsockersvar och är billig, låter nyttig men är onyttig. Fruktossirap och fruktos kan inte användas av musklerna som bränsle utan att först lagras som glykogen i levern och sedan pytsas ut som glukos i blodet och SEDAN tas upp av musklerna. Väldigt omständligt. Leverns förmåga att lagra glykogen är också begränsad och äter man fruktos som inte kan tas upp i levern kommer det istället att bilda fett. Jag skulle föreslå en annan produkt och SÄRSKILT om du ska äta den vid tillfällen när du inte tränat.

Andreas Guiance
2011-09-28, 18:37
Låter som ett fult knept att sälja en "låg-GI-produkt" genom att tillsätta en kolhydrat som ger långsamt blodsockersvar och är billig, låter nyttig men är onyttig.

Men det låter ju också som att det borde vara relativt lite kolhydrater eftersom 61 procent består av äggvita och nästa två ingredienser också är protein?:)

Sumialic: Du ser inget näringsvärde på förpackningen?

Sheogorath
2011-09-28, 19:17
Men det låter ju också som att det borde vara relativt lite kolhydrater eftersom 61 procent består av äggvita och nästa två ingredienser också är protein?:)

Sumialic: Du ser inget näringsvärde på förpackningen?

Förvisso! Jag instämmer: näringvärde behövs för vidare diskussion om lämpligheten. =)

adrenalineSeeker
2011-09-29, 14:27
gainomax är gott som fan. hade jag varit rik så hade jag drycket det hela tide;)

en kompis spenderar 2K/månad på gainomax och han har gått upp 15kg på ett halvår ungefär. Han är riktig biff nu så visst ger det resultat;)

Victuhh
2011-09-29, 14:32
gainomax är gott som fan. hade jag varit rik så hade jag drycket det hela tide;)

en kompis spenderar 2K/månad på gainomax och han har gått upp 15kg på ett halvår ungefär. Han är riktig biff nu så visst ger det resultat;)

Du tror inte det kan bero på mat och träning? :O

Jokester
2011-09-29, 14:43

:laugh:

vicarious
2011-09-29, 14:44
adrenalineSeeker är för tillfället Kolozzeums största troll. Sluta mata trollet.

adrenalineSeeker
2011-09-29, 17:33
Du tror inte det kan bero på mat och träning? :O

nej nej, han åt nästan ingenting. vatten och lite bröd;)

klart det beror ¨på mat och träning men jag menar att gainomax verkar fungera bra för honom istället för en why80-drink.

StarkaUlf
2011-09-29, 18:05
nej nej, han åt nästan ingenting. vatten och lite bröd;)

klart det beror ¨på mat och träning men jag menar att gainomax verkar fungera bra för honom istället för en why80-drink.

Dock tar jag hellre whey pulver 10 gånger i veckan då det är väldigt mycket billigare. Och vill man ha lite mer gainomax likt, så blanda ut med mjölk istället :)
Minst lika bra, billigare och godare :)

adrenalineSeeker
2011-09-29, 23:42
Dock tar jag hellre whey pulver 10 gånger i veckan då det är väldigt mycket billigare. Och vill man ha lite mer gainomax likt, så blanda ut med mjölk istället :)
Minst lika bra, billigare och godare :)

han menar att han inte gillar smaken, och jämför man enbart smaken så väljer jag gainomax 7dagar i veckan.