Visa fullständig version : matsmältning
någon som har konkreta tips om hur man ökar/förbättrar matsmältningen?:)
King Grub
2011-09-25, 10:42
Hur menar du då? Har man inte några sjukdomar som påverkar negativt, skall man inte ha några problem att "smälta maten".
Matsmältningsenzymer, Joachim Bartoll rekommenderar det i TMMG.
Hur menar du då? Har man inte några sjukdomar som påverkar negativt, skall man inte ha några problem att "smälta maten".
jag har märkt att jag har fått lite sämre matsmältning (tror jag)
efter semestern och all god mat så verkar det som min mage inte arbetar lika fort, jag känner mig proppmätt väldigt länge, och annars är jag van att äta var tredje/fjärde timme, nu är jag mer illamående vid matdags :(
är det något man kan köpa i tablettform?
vicarious
2011-09-25, 10:47
Det känns som världens rip-off-grej.
+1.
Eftersom det utsöndras ett överskott av enzymer i våran mage och tarmar.
King Grub
2011-09-25, 10:52
Matsmältningsenzymer
Har man underskott av dessa är man sjuk och behöver behandla orsaken, inte symptomen.
Ät kaloritätare mat.
jo jag äter nog det redan nu. Men på senare tid har jag försökt äta snällare mat
avocado till varje måltid för jag fick för mig att det mjukade upp maten:em:
och potatismos, fil, yoghurt, gröt osv. allt som är lätt att bearbeta
Har man underskott av dessa är man sjuk och behöver behandla orsaken, inte symptomen.
Men fortfarande ett konkret tips. :)
mattilainen
2011-09-25, 10:56
tugga mer :)
King Grub
2011-09-25, 10:56
Jo, men Testomin när man har testosteronbrist är också ett "konkret tips", men det blir inte ett bättre tips för det.
jo jag äter nog det redan nu. Men på senare tid har jag försökt äta snällare mat
avocado till varje måltid för jag fick för mig att det mjukade upp maten:em:
och potatismos, fil, yoghurt, gröt osv. allt som är lätt att bearbeta
Jag har för mig att saliven är viktig för matsmältningen och att det därför är bra att tugga maten ordentligt, men ditt val av mat behöver man ju inte tugga nästan så det kanske inte är så bra val och får motsatt effekt än du har tänkt.
Eddie Vedder
2011-09-25, 14:43
Men fortfarande ett konkret tips. :)
Det är bättre att inte ge tips än att ge tips om tipsen är dåliga. :)
Alltså, angående detta med mat som är lätt att bearbeta (om vi snackar för magsäck och tarmar), så är ju inte "mjuk" mat lättare att bearbeta än hård, förutsatt att man tuggar den. Det kan t.o.m. vara tvärtom - är man t.ex. laktosintolerant är mjölk mycket mer hårdbearbetat än knäckebröd. Vissa får magproblem av mycket mjöl- och potatismat; då är kanske inte gröt och potatismos optimalt.
TS kanske skall fundera över om hon ändrat kosthållning sedan magen funkade bättre, eller om något annat i livet har förändrats, t.ex. stress.
Gurkyngel
2011-09-25, 16:47
Det heter faktiskt matspjälkning
Mastodon
2011-09-25, 16:56
håller med grub och gänget - du behöver inte supplementera med nåt om du inte är sjuk, då du bör rådgöra med läkare. Kroppen är pattbra på att reglera enzymnivåer helt själv om man är frisk.
var på apoteket nyss, och de rekommenderade bifiform balance, så nu får jag se om det hjälper, detta med matsmältning har inte varit ett problem förr, utan kommit nu efter sommarens matfrosseri ;)
Det heter faktiskt matspjälkning
Det är svårt att få in ordet:(
Men visst heter det matspjälkning. Näringsämnena spjälkas upp sina beståndsdelar. Det går inte att smälta protein:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.