handdator

Visa fullständig version : Dina hinder i träningen att nå ditt absoluta MAX.


Piranha
2011-09-25, 08:27
*flex*


Alla har ju sina små Akilleshälar i träningen, dina mål (realistiska eller inte) möts av hinder på vägen eller andra omständigheter.

Vad är din flaskhals i din utveckling.

OBS flervalspoll.

Kliffen
2011-09-25, 08:29
Tid

Finns för lite av den

Pepz
2011-09-25, 08:30
min vilja att spendera tid med mina barn

Nixon
2011-09-25, 08:34
Skador, tv-spel och ett allmänt ointresse för mat.

Piranha
2011-09-25, 08:34
min vilja att spendera tid med mina barn

Uppdaterat pollen

mini
2011-09-25, 08:42
Dels kosten som jag kunde sköta bättre, dels att jag är lite lat men framför allt för att jag har psyke som en liten tös. Skulle troligen kommit längre om jag var galnare. Eller så hade jag blivit skadad. Dessutom är jag på uppgång så jag vet inte om jag kommer nå max eller ej än.

AFanatic
2011-09-25, 08:45
Motivation
Skador/sjukdom (förkylningar)

Lellan
2011-09-25, 08:46
Mitt liv är faktiskt väldigt träningstillåtande, har gjort aktiva val också för att det ska bli så. Tex så ser jag inte tv, jobbar 5 min hemifrån och gymet ligger 8 min hemifrån. Har blivit erbjuden annat jobb men lön etc lockar inte, trivs jättebra. Har barn men också alltid en väska packad och blir det 35 min så hinner jag till gymet och göra NÅT iaf. :)

Däremot så stör det mig som f-n när jag åker på förkylningar, så jag svarade sjukdom. Motivation har jag alltid (till träning, att avstå godsaker kan det vara sämre motivation till, och det i sig påverkar ju).

Annars kan jag väl lägga till bristande tro på min förmåga. Det har stoppat, backat, handlingsförlamat mig etc. Men börjar lära mig att det bara är ett hjärnspöke, inget att lyssna på iaf, man bestämmer själv. Men det hindret är ju värst, eftersom det just är ngt som kommer från mig själv och hindrar. Har iofs aldrig försökt nå mitt absoluta max - men det hänger väl ihop med punkten jag precis nämnde, och för att det finns viktigare saker än träning.

Bristande kunskap som följd av lathet kan säkert också vara en del, orkar inte riktigt sätta mig in i optimala sättet att träna utan går slentrianmässigt på glädje. Å andra sidan är glädje kul - men eftersom jag ändå vill utvecklas har jag en liten piska vad gäller att effektivisera.

Piranha
2011-09-25, 08:46
DS säg till mig om jag skall lägga till saker i pollen.

KlopFer
2011-09-25, 08:47
Tid

Inge Enveten
2011-09-25, 08:49
Finns inget. Hoppas att det förblir så :)

Lellan
2011-09-25, 08:53
DS säg till mig om jag skall lägga till saker i pollen.

Då får du lägga till "bristande tro på min förmåga". Den har absolut varit min akilleshäl iaf, jantelag el att det är onödigt/fult att lägga tid, energi etc på sig själv - att inte haft det som självklart att jag har all rätt i världen att vilja ngt sådant med mig själv.

Kanske kommer från uppväxt, jag var kass på alla sporter och en tjockis, bra i skolan och tom så sa en instruktör när jag ville börja styrketräna i 18-års åldern att det inte "var ngn idé" eftersom jag inte hade något till att börja med. :smash:

Som om man måste träna för att man har talang för det, man kan väl få träna just för att man inte har det! :) Har iaf växt upp med att träning inte är för mig, utan förunnat andra (men ändå envisats redan i mellanstadiet att smygträna, köpte hantlar på galne gunnar, smygjoggade i skogen osv..:D Men så kom jante och schabblade bort det titt som tätt, tänk om jag tillåtit mig gå loss mer, då hade jag varit gladare snabbare! Är glad och tränande nu dock - det är aldrig försent! :hbang:)

Edit: Å där satt den Pirre! Dock hade jag redan röstat, men kanske finns fler med jantelagshälar.. :P

Piranha
2011-09-25, 08:56
Då får du lägga till "bristande tro på min förmåga". Den har absolut varit min akilleshäl iaf, jantelag el att det är onödigt/fult att lägga tid, energi etc på sig själv - att inte haft det som självklart att jag har all rätt i världen att vilja ngt sådant med mig själv.

Kanske kommer från uppväxt, jag var kass på alla sporter och en tjockis, bra i skolan och tom så sa en instruktör när jag ville börja styrketräna i 18-års åldern att det inte "var ngn idé" eftersom jag inte hade något till att börja med. :smash:

Som om man måste träna för att man har talang för det, man kan väl få träna just för att man inte har det! :) Har iaf växt upp med att träning inte är för mig, utan förunnat andra (men ändå envisats redan i mellanstadiet att smygträna, köpte hantlar på galne gunnar, smygjoggade i skogen osv..:D Men så kom jante och schabblade bort det titt som tätt, tänk om jag tillåtit mig gå loss mer, då hade jag varit gladare snabbare! Är glad och tränande nu dock - det är aldrig försent! :hbang:)

Edit: Å där satt den Pirre! Dock hade jag redan röstat, men kanske finns fler med jantelagshälar.. :P

Done, vad hette instruktören... (du kan pma mig ) :)

kettlebellGuden
2011-09-25, 08:57
Saknar konkret mål :)

Vunnis
2011-09-25, 08:59
Skador, ekonomi, kunskap, sjukdom fick bli mina alternativ. Skador och sjukdom är förhoppningsvis ytterst tillfälliga. Ekonomi... tjao, det är ju inte dyrt att lyfta skrot, men mer pengar HADE HJÄLPT! ALLTID! och om inte nu, så kommer det komma ett jobb i vägen i framtiden och då jag jag plitat ner det här alternativet i förväg i alla fall.
Kunskap - what truly is dat there opti?

Jag är alldeles för lat med kosten också, det skulle du kunna ha med som alternativ på nå' vis om du vill. Jag tror det är många som tränar tillräckligt men som är för lata för att äta ordentligt... eller så är det bara jag *rolleyes*

Piranha
2011-09-25, 09:00
Då får du lägga till "bristande tro på min förmåga". Den har absolut varit min akilleshäl iaf, jantelag el att det är onödigt/fult att lägga tid, energi etc på sig själv - att inte haft det som självklart att jag har all rätt i världen att vilja ngt sådant med mig själv.

Kanske kommer från uppväxt, jag var kass på alla sporter och en tjockis, bra i skolan och tom så sa en instruktör när jag ville börja styrketräna i 18-års åldern att det inte "var ngn idé" eftersom jag inte hade något till att börja med. :smash:

Som om man måste träna för att man har talang för det, man kan väl få träna just för att man inte har det! :) Har iaf växt upp med att träning inte är för mig, utan förunnat andra (men ändå envisats redan i mellanstadiet att smygträna, köpte hantlar på galne gunnar, smygjoggade i skogen osv..:D Men så kom jante och schabblade bort det titt som tätt, tänk om jag tillåtit mig gå loss mer, då hade jag varit gladare snabbare! Är glad och tränande nu dock - det är aldrig försent! :hbang:)

Edit: Å där satt den Pirre! Dock hade jag redan röstat, men kanske finns fler med jantelagshälar.. :P

Jag plussade en på "bristande tro...." dock kan man inte se det är din röst.

Allt för rättvisans skull si.

shadowfire
2011-09-25, 09:00
- Stressen, jag har på tok för höga kortisolnivåer genom att ha ett för hektiskt vardagsliv, med extremt mycket arbete. Hög kortisolhalt = sämre muskelutveckling.

- Sömnen, sover sällan mer än 4-5 tim/natt. Påverkar både kortisolnivåerna och sänker testosteronet.

- Jag hatar benträning.

- Alkohol, numera inget hinder för min del, men många veckors hård träning har varit förgäves under de första åren pga krogsvängar, vinkvällar osv på helgerna.

- Kosten överlag. Nu minns jag inte namnet på han byggarn från någon småländsk småstad som skrev här på kolo förr i tiden, lite äldre CBBare som typ hade en fru som stod och lagade X antal kilo kött åt honom per dag. Hade lätt kunnat betala för att få en "kostservice" med högproteinmatlådor till lunch mm.

Piranha
2011-09-25, 09:01
- Jag hatar benträning.



Det här är ju helt förkastligt Pjotor, vad händer?

shadowfire
2011-09-25, 09:03
Det här är ju helt förkastligt Pjotor, vad händer?

hehe, i höst har jag faktiskt tagit benträningen till helt nya nivåer och nu börjar jag nästan tycka att knäböj kan vara lite roligt ändå. Träna vader är ungefär lika upphetsande som att göra magövningar, stretcha eller köra zumba.

stevebc
2011-09-25, 09:05
Det här är inga ursäkter, men tid är den främsta flaskhalsen. Och kanske skador, men det är ju för att jag i så fall tränar fel.

Mer tid och mindre jobb hade gett mer sömn om natten. Det är nog min flaskhals just nu då jag inte lyckas sova tillräckligt under veckorna.

Jockefoten
2011-09-25, 09:12
Tid.
Brist i både träning och vila .

Skador.
Har styrketränat på gym regelbundet i lite mer än fyra år, under dessa år var jag skadefri de första 6månaderna....

Stress.
Mitt jobb tar livet av mig.

Vilja.
Denna vägrar jag erkänna men jag vet att viljan är mer än allt och jag saknar det där sista lilla som får en att verkligen gå över gränsen rent mentalt.

Rikard Jansson
2011-09-25, 09:17
Inget. Allt som skulle kunna förhindra det åker bort, oavsett!

stridis
2011-09-25, 09:18
Mitt humör och brist på energi. Annars så skulle jag vara mycket bättre.

Piranha
2011-09-25, 09:21
Lagt till jävlar anamma....

( vet Allan älskar denna )

Jorgen
2011-09-25, 09:25
Skador, motivation och sjukdom. Där motivationen står för största delen.

mini
2011-09-25, 09:26
Jag vet förresten bara en som kan kryssa i "eget förlag" som skäl

stridis
2011-09-25, 09:28
Jag vet förresten bara en som kan kryssa i "eget förlag" som skäl

Hahaha, ja det kan ta sin tid att med förlagandet. Vem är det som har ett eget förlag?

martikainen
2011-09-25, 09:30
Skada, men nu har jag sjukgymnast bokad på måndag så hoppas vi kan hitta ett sätt att arbeta bort den!

Matsa
2011-09-25, 09:32
Skador, motivation och jävlar anamma men framförallt skador.

strong-man
2011-09-25, 09:32
Bara skador som bromsar mig nu*grr* men det e på bätringsvägen iaf:)

Lellan
2011-09-25, 09:34
Done, vad hette instruktören... (du kan pma mig ) :)

Yaay, jag får dubbelrösta! :D

Minns inte namnet på instruktören (jag är väl ingen elefant heller..:P) men det var en styrketräningsinstruktör som jobbade på ett gym i blg mitt i centrum, mot centralstation, mitt emot Jussi Björling-statyn ungefär.. måste ha varit hösten 1998. Brunt hår lite fitnessaktig. Fick en instruktion och den "infon", sen gick jag hem och hatade min barndom för att jag levt som köttbulle.. :P

Gick på aerobics en trappa upp istället några år, men så gjorde jag ett nytt försök nåt år senare. 1a gången jag insåg att han nog hade fel var bicepscurlen ökade från 5 till 12 kg på ett år el nåt (3 rep på 12:an men minns tanken.. "han måste ju haft fel?!?"). :thumbup: Vilket jag haft en känsla av, men vad visste jag liksom..*rolleyes* Allt kändes "för sent".

Sen har man ju gjort ngn sån där "jantelagsvurpa" emellanåt efter det också, men iom att det ligger för mig att göra det så behövde jag ingen hjälp.. Han hade han varit välförtjänt av ett nyp i örat av dig tycker jag! :D

Ristretto
2011-09-25, 09:37
Självblindhet och att ha för bråttom.

Dvs inte låta saker ta sin tid. Gå upp i vikt för fort, gå ner i vikt för fort. Träna för mycket osv.

Loke
2011-09-25, 09:37
Skador är helt klart en faktor, men det är som stevebc säger, skador kommer ju av att man tränar på ett sätt som gör en skadad. Sen kan man ju ha gentiska svagheter visserligen, men det har nästan alla.

Kunskap är nog den riktiga flaskhalsen. Jag har aldrig blivit personligt instruerad på något sätt i någon viktig övning. Det jag lärt mig kommer från erfarenhet till största del, och lite från läsande. Om jag bara hade vetat det jag vet idag om bänkpress när jag började...

Tid och motivation är dock inte några problem, de fåtal pass jag skippar när något av dessa brister har knappast någon negativ inverkan.

Ironbabe
2011-09-25, 09:40
Skador:
ett evigt gissel som uppkommer pga tidsbristen till kontinuerlig träning vilket resulterar i för "bråttom" med att komma igång igen och voila..en ny bristning eller liknande som tar några veckor att läka och sen är man inne i ekorrhjulet igen *grr*

Tid:
Har svårt att få in träningen med heltidsjobb, i stort sett heltidsmamma, extrajobb och lägg till orken efter dessa uppgifter :(

Barn/familj:
Vill ju umgås med mina barn oxå under de få timmar som blir över efter jobb och innan läggdax.

Men utöver dessa hinder så är jag en obotlig tidsoptimist och tror alltid att jag kommer hinna i tävlingsform till tävlingar längre fram..

derko
2011-09-25, 09:48
Diverse lättare skador, viss brist på kunskap och sannolikt rätt kassa gener.

mikaelj
2011-09-25, 09:55
- Bristande tro på min egen förmåga
Min ökningstakt är sämre än många andras, mina lyft är betydligt mindre än andras som tränat kortare tid, o s v. Som Anders The Peak påpekade i en annan tråd borde jag kanske blivit marathonlöpare...
Däremot känns det inte som att jag har någon fallenhet för konditionsidrotter heller, då mina löptider efter hyfsat mycket slit ändå är mediokra. Vad gäller simningen är jag sämst av (den medelbra) gruppen jag vill vara med i.

- Jävlaranamma
Kommer som en följd av föregående. Om jag ändå inte tror att jag kan bli riktigt jäkla snorstark känns det tidvis meningslöst att ta i, även om det troligtvis är vad som krävs för att ta mig förbi platåer. Att harva på samma nivå länge är inte särskilt upphetsande.

- Skador
Problem med rörlighet som aktivt arbetar på. Resulterar i en ilsk ländrygg.
För simningen är det mina @$#! axlar som inte vill ge med sig.

Piranha
2011-09-25, 09:57
Skador:
ett evigt gissel som uppkommer pga tidsbristen till kontinuerlig träning vilket resulterar i för "bråttom" med att komma igång igen och voila..en ny bristning eller liknande som tar några veckor att läka och sen är man inne i ekorrhjulet igen *grr*

Tid:
Har svårt att få in träningen med heltidsjobb, i stort sett heltidsmamma, extrajobb och lägg till orken efter dessa uppgifter :(

Barn/familj:
Vill ju umgås med mina barn oxå under de få timmar som blir över efter jobb och innan läggdax.

Men utöver dessa hinder så är jag en obotlig tidsoptimist och tror alltid att jag kommer hinna i tävlingsform till tävlingar längre fram..

:cool:
Sen har jag ett projekt till dig lite framöver i tiden om tiden finns, men mer om.det senare.

remindme
2011-09-25, 10:15
Alkohol då?:)

clinteastwood
2011-09-25, 10:25
Alkohol

Fatalist
2011-09-25, 10:31
Lathet.

Skrib
2011-09-25, 10:37
http://i3.squidoocdn.com/resize/squidoo_images/-1/lens18062264_1308475399courage-wolf.jpg

ceejay
2011-09-25, 10:38
inga alls

JB12K
2011-09-25, 10:38
Gener! trolol

Nej men, jag bestämde ganska tidigt när jag började träna hur stor ansträngning jag var villig att lägga ner på träning och kost (pengar också). Har fått bra resultat av det så jag ser ingen anledning att ändra på något.

filmjölk
2011-09-25, 10:47
Mina ursäkter

*Usch jag måste jobba
*Fru och barn som jag vill spendera tid med
*Jag är en Gourmand (äter alldeles för mycket)
*Datorn lockar
*Jag har alldeles för mycket kunskap som sätter käppar i hjulet, behövs mer stfu and lift och mindre slams och intellektualiserande kring själva träningen
*Det är roligt att träna pullups, bänkpress, hantelpress, axelpress resten är i ärlighetens namn inte speciellt roligt.

johanhej
2011-09-25, 10:54
Sjuk :(

Thewind
2011-09-25, 10:56
Slarvar för mycket med maten, orkar inte väga och räkna. Tar en 140g prottedrink varje dag för att försäkra mig om att jag ligger på 2g/kg och sedan anpassar jag kosten efter det. Går jag upp för snabbt äter jag mindre. Det är i stort sett all hänsyn till kosten jag tar...

spoon
2011-09-25, 11:02
Tid

Det blir långa dagar med jobb och träning vilket gör att det blir mindre sömn och fritid. Det påverkar motivationen och det blir ett ekorrhjul.

ManuelIT
2011-09-25, 11:03
Främst sjukdom. Inte så opti att träna med crohns sjukdom!

mattilainen
2011-09-25, 11:10
tog sjukdom och skada.

på gymmet kan man ju ofta köra ben om man har ont i en axel eller man kan variera för att köra saker som inte gör ont om man nu har skada. Det är främst på kampsporten som jag får skippa då och då när jag har ont eller känner på mig att jag kommer bli sjuk. Gymmet har jag lättare för att kompromissa med övningar/styrka/tid. På kampsporten måste man ge allt, övningarna bestämmer tränarna och tiden är inget man kan göra något åt :p

tossefar
2011-09-25, 11:27
Ork att äta.

Turfen
2011-09-25, 11:32
Slarvar för mycket med maten, orkar inte väga och räkna. Tar en 140g prottedrink varje dag för att försäkra mig om att jag ligger på 2g/kg och sedan anpassar jag kosten efter det. Går jag upp för snabbt äter jag mindre. Det är i stort sett all hänsyn till kosten jag tar...

En vassledrink på 140g P har jag svårt att tro att kroppen tar upp. Men du kanske menar 140g utspritt över dagen? :)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Thewind
2011-09-25, 11:48
En vassledrink på 140g P har jag svårt att tro att kroppen tar upp. Men du kanske menar 140g utspritt över dagen? :)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror inte kroppen har något problem att ta upp mycket protein vid ett tillfälle. Har du någon källa på det?

JohPz
2011-09-25, 11:52
Jag hatar att laga mat och när jag väl lagat maten hatar jag att äta min egen mat. Eftersom jag lägger ner minstamöjliga tid på den och försöker göra den mer opti dessutom smakar det sällan bra. Så hade jag haft bättre ekonomi= privat kock hade allt gått lättare.

Tro på min egen förmåga also.

McLR
2011-09-25, 11:53
Känner inte att jag vill ta ASS

StarkaUlf
2011-09-25, 12:02
Finns inga hinder, kommer nå toppen inom 4 år ;) dock inte inom styrkelyft/styrketräning, utan en annan sport :)

AlexEr
2011-09-25, 12:03
Känner inte att jag vill ta ASS

+1, avståndstagande till prepp.

Kroppens naturliga maximala kompetens tror jag inte någon kommer uppnå, om det ens är möjligt.

ost
2011-09-25, 12:07
Jobbet hindrar mig från att kunna satsa 100% på gymmet. Tvingar mig till löprundor och cirkelträning och allt möjligt tjafs. Har ju ingen energi över till att lyfta vikter!

egge
2011-09-25, 12:10
En blandning av motivation och kolozzeum, helt klart. :D

Insulinus
2011-09-25, 12:20
Obeslutsamhet

Vill liksom hålla på med så mycket så kan inte riktigt fokusera på enbart en sak och bli bäst på det.

Just nu varvas styrketräning (Bodybuilding) med Olympiska lyft och Akrobatikträning (Akrobalance/Parakro/Trapetz) och allt är lika roligt!

Vill man bli allra bäst på en sak så får man vara 100% dedikerad till just den träningstypen!

oath5
2011-09-25, 12:23
Dessa j*vla skador. När man blir kvitt en skada så åker man på en annan.

Skall operera axeln om en vecka, så förhoppningsvis kan man fortsätta med styrketräningen.

Sheogorath
2011-09-25, 12:26
Jag tror inte att det finns något som hindrar mig att nå mitt genetiska max. Jag tror faktiskt att jag muskelmässigt ligger ganska nära nu efter cirkus 10 års träning. Jag kan komma i bättre form men jag tror inte att det blir många mer kilo muskler på den här kroppen, även om jag såklart fortsätter att göra mitt bästa.

130kg finsk sisu
2011-09-25, 12:29
satte skador och sjukdomar. Med motiveringen:
Skador eftersom jag har bråskbildning i vänsterarmbåge. Detta förhindrar ganska många viktiga övningar och främst hindrar det tröjträningen.
Sjukdomar för att för det första är jag mycket hypokondrisk. För det andra är jag inte beredd att väga 160-170kg pga rädslan för sjukdomar.

McLR
2011-09-25, 12:33
Obeslutsamhet

Vill liksom hålla på med så mycket så kan inte riktigt fokusera på enbart en sak och bli bäst på det.

Just nu varvas styrketräning (Bodybuilding) med Olympiska lyft och Akrobatikträning (Akrobalance/Parakro/Trapetz) och allt är lika roligt!

Vill man bli allra bäst på en sak så får man vara 100% dedikerad till just den träningstypen!

+1

Har aldrig riktigt lyckas bestämma mig för en grej för jag vill vara bäst på allt :/

Mjölkprotein
2011-09-25, 12:34
Mest tid.. Slutar skolan runt 15:10 varje träningsdag, och jag är nog framme vid gymmet (bussåkning 20min + att det är 2km extra att gå till gymmet) vid 16... Hemma typ 19-20 om jag tar god tid på mig.

Sen ska man ju hinna äta,plugga och sova också.. Blir förjävla tajt med tid på vardagarna.

wintersnowdrift
2011-09-25, 12:37
Kanske övertro på min egen förmåga? :)

Om man med max menar inom en specifik idrott så är mitt största hinder definitivt att jag vill göra för mycket, och då oftast saker som står i direkt motsats till varandra. Jag vill träna tyngdlyftning och jag vill springa marathon, jag vill bli sjukt snabb på att cykla downhill och jag vill ha en kondition som klarar tuffa backintervaller uppför. Jag vill bli bättre tekniskt och jag vill samtidigt klara av att kötta hårt och länge. Det var lättare när jag bara tränade konditionsidrotter även om det vara flera olika discipliner; då har man nytta av hjärtat alltid tränas. Nu får jag pussla mycket mer och att få till en utveckling i allt är väldigt svårt, men att bevara en hög lägstanivå tror jag i alla fall är möjligt.

//Kristin

Turfen
2011-09-25, 12:39
Tror inte kroppen har något problem att ta upp mycket protein vid ett tillfälle. Har du någon källa på det?

Nej, ursäkta mig. Jag hade läst från King Grub att någon maxgräns av vassle kunde vara cirka 20g max/intag, men det var ganska långt ifrån konstaterat. Och det handlade mer om den akuta stimulansen av PS.

Jag sprider ut mina drinkar över dagen för jag tror det ger mest fördel, men det är bara en hypotes, spekulation från min sida.

Ursäkta mitt svammel!





Sent from my iPhone using Tapatalk

Silencer
2011-09-25, 12:42
Det kommer någon skada då och då, och jag åker ofta bort och jobbar över sommaren utan möjligheter till regelbundna gymbesök.

Men annars tuffar det på bra. Om 7 år är jag grov.

Zibbe
2011-09-25, 12:57
För tillfället kan jag inte komma på något konkret hinder då jag i princip reglerar min tillvaro efter träningen med målet att bli så bra jag kan bli. Jag får helt enkelt nöta på i en tio år till eller något sådant och se vart det tagit mig!

Mazr
2011-09-25, 13:07
Studentlivet och skador.

koffein_beroende
2011-09-25, 13:11
Tron på mig själv, till viss del kunskap(röstade inte på det) och att jag behöver energi till jobbet för att kunna prestera vilket gör att jag inte kan äta som jag vill.

Fidde_Mannen
2011-09-25, 13:13
Skador och pengar :/

Thewind
2011-09-25, 13:21
Nej, ursäkta mig. Jag hade läst från King Grub att någon maxgräns av vassle kunde vara cirka 20g max/intag, men det var ganska långt ifrån konstaterat. Och det handlade mer om den akuta stimulansen av PS.

Jag sprider ut mina drinkar över dagen för jag tror det ger mest fördel, men det är bara en hypotes, spekulation från min sida.

Ursäkta mitt svammel!

Aha, det har jag ingen koll på :). Det stora engångsintaget gör jag mer för att fylla det totala proteinbehovet över dygnet, vilket inte verkar vara någon större nackdel att göra vid enbart ett-tre mål per dag om jag har förstått det rätt, mest baserat på myt fem här:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Dexterity
2011-09-25, 13:21
Tidsbrist, definitivt.

bigtraps
2011-09-25, 13:22
I vinter ska jag operera axeln. Blir jag återställd ska jag kunna köra massvis med övningar jag inte kunnat på mycket länge

LÄNGTAR OCH HOPPAS

Färssen
2011-09-25, 13:23
Skador... Och kanske en nypa motivationsbrist tillsammans med en förkärlek för studentlivet (läs: kröka, äta onyttig mat och stressa järnet).

Annars så tror jag det finns lite potential i min sargade lekamen, trots allt. Dock inte till råstyrka, men förhoppningsvis till att nå det estetiska ideal jag eftersträvar och som jag tror/hoppas jag har gener till.

Jishuku
2011-09-25, 13:24
Tidigare har det varit dåligt tålamod som stått i vägen. Ville ha allt nu, nu, nu! Men bodybuilding är ett maraton, och på senare tid har jag accepterat det.

Har nu lagt upp en 2 års plan för att vara i min livs form lagom tills jag fyller 30. Börjar med att deffa ner mig till 10%, för att sen gå upp max 10kg per år. Viktigaste är att få in rutinen och hålla den.

Lychgate
2011-09-25, 13:37
Irrationell rädsla att lägga på mig fettvikt. Har en hel del löshud som från dag till dag ser mindre/mer ut. Dagarna som den är stor känns det som man lagt på sig 5 kg fett på en dag. :smash: Just nu gäller det bara att tvinga muskelbygge och bygga massa underifrån för att fylla ut.

Därav svarade jag Finsk sisu!

Andreas Guiance
2011-09-25, 13:53
Skador och bristande talang.

clappen
2011-09-25, 14:16
Tid. Man orkar inte ta i till 100% och träningen blir lidande när man har ett pissjobb, inte har någon tid till fritid (läs: gym, kompisar osv), sover 5timmar som mest om dagen.

Kunskap. Man (tror sig) göra alltid sitt bästa med att slänga upp träningscheman som man följer (reps, tut, setvila, volym osv etc), men det är nog sällan något träningsschema som man själv följer är just optimalt för dig, även om du är ambitiös och lägger ner flera timmar i veckorna på att "optimera" och tänka på hur man lägger upp passen.

mangemani
2011-09-25, 16:08
motivation, "jävlar i namma", vilja, kunskap, rätt tränings partner, tid, ja allt det där finns.
det som sätter käppar i hjulen för mig är "barriären" i huvudet som byggdes upp då man fick skadan i ryggen.
vet att det är mycket bättre i ryggen nu, men rädslan att det helt plötsligt ska "smälla till" sitter djupt i psyket.
bara häromdan så fick jag känningar i ryggen(vilket jag inte fått på nått år nu sen skadan), trodde direkt det var kört igen, men det var bara en mindre "touch" som tur var.

von huff
2011-09-25, 16:47
Diabetes,njurfel,två förstörda axlar och problem med ledbanden i höger ben gör att an aldrig blir grov

Sheogorath
2011-09-25, 16:59
Diabetes,njurfel,två förstörda axlar och problem med ledbanden i höger ben gör att an aldrig blir grov

von huff har det svårt ibland.

Trushy
2011-09-25, 17:04
Skador och har varken aptiten eller orken att laga och äta all maten jag skulle behöva.

von huff
2011-09-25, 17:08
von huff har det svårt ibland.

jepp för det mesta.men du vet hur det är

forslund
2011-09-25, 17:14
Noja i alla dess former typ.

Kan inte hålla kvar tillräckligt länge i vad jag vill göra. Ena dagen tycker jag att jag börjar bli pluffsig och ska deffa. En annan dag tycker jag att jag är tanig och måste bygga.
Påbörjar jag ett träningsprogram blir det jämt "ger det verkligen något? Prova på något annat? Revidera? Ändra?"

Skulle tjäna rejält på att bara slappna av, träna och skita i att fundera. Just det ständiga funderandet i allt jag tar för mig blir för mycket ibland.

christian9
2011-09-25, 17:19
Ett nervsystem som bråkar. :(

Stefan J
2011-09-25, 17:45
Ett par skador har väl gjort att det inte går att nå upp till den potential som jag kanske kunnat ha, men det är bara till att göra det bästa man kan efter rådande omständigheter!

Bounga
2011-09-25, 17:50
Arbete förhindrar mig. Kan iofs. gå in under ekonomi.

MAXX
2011-09-25, 17:50
Som många andra i tråden. Skador som har förhindrat samt fått mig att tappa motivation.

rooz
2011-09-25, 18:00
Är alldeles för lat. Har haft världens möjligheter, men är troligen bara för lat.

daloatf
2011-09-25, 18:05
Att jag började för sent!

Beelz
2011-09-25, 18:07
Jag har inga problem nu att ge träning största fokus. Jobbar 7-4, tränar 3 dagar i veckan. 45-1h per pass, nemas problemas! Det beror ju helt och hållet hur mycket man tränar. Man behöver inte vara på gymmet varje dag flera timmar om dagen.. om man nu inte är på elitnivå fast då har man inget jobb så då räknas det som ditt jobb...

Jag har sjuukt bra självförtroende.. Kanske för bra..

agazza
2011-09-25, 18:07
Tid. men nu är jag arbetslös så nu hinner jag två pass om dagen istället :D

Crocker
2011-09-25, 18:08
Jag har mått mitt kroppsliga mål, varför jag inte blir starkare längre beror på motivation. Men just nu är jag opti. *flex*

agazza
2011-09-25, 18:41
alkohol borde finnas i pollen också

Turfen
2011-09-25, 18:51
Aha, det har jag ingen koll på :). Det stora engångsintaget gör jag mer för att fylla det totala proteinbehovet över dygnet, vilket inte verkar vara någon större nackdel att göra vid enbart ett-tre mål per dag om jag har förstått det rätt, mest baserat på myt fem här:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Jag tror King Grub har nämt att tarmens upptagningsförmåga av vassle KAN möjligen vara högst 15g/intag (p g a att vassle är ett snabbt protein) och resten åker i toaletten. Men det fanns inte några studier på detta, men jag tycker att King Grubs hypotes är värt att ta i beakt, därför tar jag inte mer än 30g vassle/tillfälle.

Men om det fungerar för dig så behöver du ju inte bry dig om vad jag skrivit. "om det inte är trasigt, laga det inte".

Ett exempel är ju robbancoleman som dricker/drack 4 st 70g drinkar per dag, och han har ju fått fina resultat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

VoDaresVins
2011-09-25, 19:55
Överrraskad att se motivation bland de vanligaste orsakerna.

För egen del är det tid och familj. Mycket att sköta med huset, övertid på jobbet, hjälpa med barnens läxor, barnens hobbies osv.

ryss
2011-09-25, 20:02
Jag håller med om att alkohol borde vara ett alternativ

century
2011-09-25, 20:04
Av de alternativensaknar jag jävlar anamma, även om det känns liiite orättvist för träningen prioriteras högt och jag kör järnet när jag är där. Men visst, hade jag haft lite mer "sisu" så hade framförallt kosten sett annorlunda ut och jag hade satsat på fitnesscenen någon gång i framtiden.
Nu känns det inte ens som ett alternativ. Nu tränar jag hårt och ser till att få i mig ordentligt med protein men i övrigt... Nja. Jag äter allt, gillar att baka och laga god mat (och äta det förstås :D ), jag festar när jag känner för det osv.

Sen kan det förvisso ha en anledning till, bristande tro på min egen förmåga, så jag röstade på det också. Jag tror helt enkelt inte att jag skulle palla, så jag skiter i det.

filmjölk
2011-09-25, 20:30
Ingen AAS med som många skrev. Fan vad sugen jag är på lite prepp-det hade satt skjuts på min träning och motivation! Min fru gillar dock inte idén på att jag skall preppa, så hur mycket jag än tjatar så får jag inte för regeringen, det blir inget med det :(

r3mpuh
2011-09-25, 20:40
Allt är King Grubs fel!
Ena dagen är det skumbananer, nästa dag strypning som gäller & tredje dagen..
Då är det EAA efter passet inte hunnit börjat än som gäller~
... *gah!*

Trance
2011-09-25, 20:49
Överrraskad att se motivation bland de vanligaste orsakerna.

För egen del är det tid och familj. Mycket att sköta med huset, övertid på jobbet, hjälpa med barnens läxor, barnens hobbies osv.

Fast de som är riktigt motiverade hittar tid.

Yes
2011-09-25, 21:00
Tid, motivation och sjukdom.

Motivation är nog det största hindret. Jag bryr mig inte så mycket längre. Det spelar inte så stor roll om jag når mitt "max". Jag tränar mer för välmåendet och jag har målsättningar mest för att jag tycker det är kul. Trivs liksom rätt bra med vart jag är idag och jag har viktigare prioriteringar än bicepsmåttet och hur mycket jag lyfter.

Åsberg
2011-09-25, 21:02
Jag håller med om att alkohol borde vara ett alternativ

Känns som det nästan går hand i hand med motivation.
För bakfyllan ökar ju inte motivationen för träning direkt. :D

benacii
2011-09-25, 21:04
Allt är King Grubs fel!
Ena dagen är det skumbananer, nästa dag strypning som gäller & tredje dagen..
Då är det EAA efter passet inte hunnit börjat än som gäller~
... *gah!*

kanske inte skulle optinojja och gå på allt som sägs..? träna på och använd lite sunt förnuft. prova gärna saker men låt det gå några veckor/månader innan du säger att det funkar/är anus. :)

Botte 1992
2011-09-25, 21:08
Letade också direkt efter "alkohol". Jag har lätt för att dras till fester, annars får jag ångest att jag missar värsta kvällen. Även om det bara händer max 2 gånger (oftast 1) i veckan är det för mycket ändå. Tyvärr.

Man tränar ju inte bakis, inte heller den dagen man ska dricka alkohol. Ni förstår hur många pass jag offrat för alkoholens skull. :)

Bockade annars i "Rätt träningspartner". Jag vill utveckla i t.ex. bänken och kunna bänka 100, men det går ju segt utan en passare.

Onåd
2011-09-25, 21:51
För närvarande skulle jag svara skador och tid. Fast egentligen handlar det inte om tid utan om prioriteringar. I min vardag slåss jobbet och träningen om platsen som prio 1 som det ser ut nu. Handlar det om specifika situationer är det dock ingenting som går före familjen och de allra käraste.

Sarwien
2011-09-25, 22:13
inte heller den dagen man ska dricka alkohol.

Varför inte?

muddler
2011-09-25, 22:15
Spelar rätt mkt dataspel och krökar väl ibland, men jag har alltid ansett att träningen inte ska ta över hela livet för då missar man mycket. Lägger faktiskt till kosten också för jag har liksom en oförmåga att skärpa till den. Äter för lite protein medvetet.

häftig
2011-09-25, 22:18
Alkohol samt bristande kunskap

Dav0d
2011-09-25, 22:56
11 Skador på 5 år... Ta bort dem och jag skulle stått på den internationella pallen ett antal gånger.

ddewe
2011-09-25, 23:37
Kosten.

olle lindblad
2011-09-25, 23:49
Att kombinera mycket jobb och studier med två små barn (med medföljande dagisbaciller) och sambo är särdeles ickeoptimalt för bra träningsresultat.

r3mpuh
2011-09-26, 03:12
kanske inte skulle optinojja och gå på allt som sägs..? träna på och använd lite sunt förnuft. prova gärna saker men låt det gå några veckor/månader innan du säger att det funkar/är anus. :)*popcorn*

Poxeman
2011-09-26, 06:19
Motivation.
Jag är helt enkelt inte intresserad av hur bra jag skulle kunna bli.

raQblad
2011-09-26, 06:48
Skada.

prOtotype
2011-09-26, 07:10
Att jag är för dålig på att få de sömntimmar jag behöver.

Slartibartfast
2011-09-26, 07:26
1. Gener.
- Min morsa och farsa är omkring 180 cm, och 75 kg, om dom står ovanpå varandra. När jag var barn fick jag fingrarna runt låret.

2. Jag vet inte hur man ska träna för att bygga muskler.
- Jag har ingen aning om om jag tränar för lite eller för mycket. Det kan lika gärna vara antingen eller. Jag har verkligen ingen jävla aning.

3. Tidsbrist.
Den tid jag lägger på träningen nu är egentligen för mycket med tanke på dom resultat jag får, så det känns inte motiverat att träna ännu mera och antagligen få ännu sämre resultat, sett till investerad tid.

shadowfire
2011-09-26, 08:07
Spelar rätt mkt dataspel och krökar väl ibland, men jag har alltid ansett att träningen inte ska ta över hela livet för då missar man mycket. Lägger faktiskt till kosten också för jag har liksom en oförmåga att skärpa till den. Äter för lite protein medvetet.

:thumbup:

Pernam
2011-09-26, 08:46
Tid har jag för lite av, och den tid man har går först och främst till familjen. Och så är jag för gammal för att verkligen uppnå något slags max innan det är försent..

Heine
2011-09-26, 08:58
- Tid, helt klart.
- Sedan saknar jag även en träningspartner som är lika taggad som jag på gymmet. Jag tränar med min sambo ibland och vi har lite olika träningsfilosofier. Dessutom är det jobbigt och tidskrävande att vi är på så olika nivå rent styrkemässigt. Spenderar halva passet med att langa av och på vikter på stången. Att t.ex. köra varannat set i marklyft är pga detta helt hopplöst.
- Kosten. Har allmänt svårt att veta hur jag skall lägga upp det på ett bra sätt. Blir någonslags halvbulk med deff vissa dagar. Grymt icke-opti.

stridis
2011-09-26, 09:09
1. Gener.
- Min morsa och farsa är omkring 180 cm, och 75 kg, om dom står ovanpå varandra. När jag var barn fick jag fingrarna runt låret.


Så du argumenterar för att du skulle vara genetiskt undermålig?

Fishtank
2011-09-26, 09:12
Stelhet i vissa övningar
Löses eftersom dock

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Slartibartfast
2011-09-26, 09:33
Så du argumenterar för att du skulle vara genetiskt undermålig?

Jag är snäppet ovanför non responder, ja. Definitivt under medelgener för muskelbygge. Väger man efter 11 års regelbunden träning inte längden -100 vid 10% bf så är man inte gjord för muskelbygge.

filmjölk
2011-09-26, 10:15
Jag är snäppet ovanför non responder, ja. Definitivt under medelgener för muskelbygge. Väger man efter 11 års regelbunden träning inte längden -100 vid 10% bf så är man inte gjord för muskelbygge.

Även om din träning har vart regelbunden hur effektiv har träningen vart då? Har du inte (precis som jag) under ganska många och långa perioder bara harvat på halvhjärtat med något mysupplägg? Eller rentav bara gått in på gymmet nångång i veckan och helt distansierat monotont gått igenom ett par rörelser och sedan gått hem?

Jag argumenterar inte emot att du (eller jag...jag ser mig själv som en fet version av dig :D ) har dåliga gener för muskelbygge, men med alldeleles för lite hjärta och själ investerat i träningen blir resultaten därefter. Även om det är över väldigt lång tid.

Jag vill (och du hade nog också tjänat på det) hitta tillbaks till den där glöden och ambitionen en del andra (oftast unga) har. Kan man behålla det över lång tid tror jag att man kan göra avsevärda förbättringar (istället för en liten ökning tre år i rad, plus minus noll nästa tre år, sedan en mikroskopisk ökning, efter det två steg tillbaks, tillbaks till plus minus noll etc) trots kassa gener.

kjell33
2011-09-26, 10:46
Finns i dagsläget inget som hindrar mig från att prestera max. Har tävlat sen maj -08 och har persat i varje SL-tävling sen dess. Brukar bli 3 st/år.

regus
2011-09-26, 11:07
Jag är inte speciellt intresserad av att nå mitt absoluta MAX. Är det brist på Motivation?

Hemi
2011-09-26, 14:10
Skador och ålder är relaterade till varandra, för mig i alla fall. Ålder i sig kan ju inte vara en orsak alls då absolut MAX måste relateras till den.
Gamla skador till viss del.
Sjukdom i form av stress, depressioner viket också kan resultera i datormani (kolo), ja det är väl det.

Sedan är inte mitt absoluta MAX BB, OL eller SL, då det kräver lokal och tid och viker av från mina intresen så i så fall får jag fylla i altihop i pollen. Det gör mig antagligen till en av de lite mer avvikande kolomedlemmarna, löpare asv.

brobban
2011-09-26, 14:53
Tränar väl knappast för att nå mitt absoluta max men det som hindrar mig mest i att nå mina mål är mitt värdelösa immunförsvar som gör att jag spenderar minst 10-12v per år förkyld.

Stefan J
2011-09-26, 15:15
Jag är inte speciellt intresserad av att nå mitt absoluta MAX. Är det brist på Motivation?

Ja. Eller bara ointresse. Det är ganska otacksamt att försöka nå sitt max eftersom det blir så mycket mer investerad tid i relation till vinsten man får. Låt säga att om du kan nå 80% av ditt max med en relativt låg insats så kanske det behövs dubbelt så mycket tid eller mer för att nå 100%. Och har man då inte tävlingsambitioner, varför då lägga så mycket krut på något så otacksamt?

Slartibartfast
2011-09-26, 15:18
+1 på stefan

prOtotype
2011-09-26, 15:24
Just ja, förutom sömnen så är jag för glad på spriten och får tvinga mig själv hårt för att äta mer än en 12åring.

VoDaresVins
2011-09-26, 16:04
Fast de som är riktigt motiverade hittar tid.

Håller inte med. Gällande det här har prioriteter har inget att göra med motivation för min del.

Kryss
2011-09-26, 17:27
Tenderar att bli sjuk jävligt ofta, men det har blivit bättre sen halvmandlarna blev bortplockade. Nu ska jag bara se till att äta mer, annars är förbättringarna bättre än nånsin just nu.

von huff
2011-09-26, 18:32
Man kan väl inte säga att generna är ett hinder?Ok det är ett hinder iofs men tråden handlar väl om att vad som hindrar en från att nå sitt max med generna man har.

von huff
2011-09-26, 18:51
Ja. Eller bara ointresse. Det är ganska otacksamt att försöka nå sitt max eftersom det blir så mycket mer investerad tid i relation till vinsten man får. Låt säga att om du kan nå 80% av ditt max med en relativt låg insats så kanske det behövs dubbelt så mycket tid eller mer för att nå 100%. Och har man då inte tävlingsambitioner, varför då lägga så mycket krut på något så otacksamt?

Jag upplever vinsten som väldigt dåligt sett till tid och pengar det går till träning.Ytters få som jag har sett har uppnått ett resultat som motsvarar tiden den lagt ner på träning

Botte 1992
2011-09-26, 19:00
Varför inte?

Vet inte om du driver eller är seriös. Med att dricka alkohol menade jag såklart supa.

Om du nu var seriös så; musklerna bryts under träningen och byggs ju upp igen under sömnen. Men om man druckit mycket alkohol så koncentrerar kroppen sig på att ta bort all alkohol under sömnen istället för att bygga upp musklerna igen.

Upptaget
2011-09-26, 21:34
Finns inget som hindrar mig! känns skönt :D

Stefan J
2011-09-26, 21:56
Jag upplever vinsten som väldigt dåligt sett till tid och pengar det går till träning.Ytters få som jag har sett har uppnått ett resultat som motsvarar tiden den lagt ner på träning

Ok, det där vet jag inte om jag håller med om. Fast detta blir ju helt subjektivt beroende på hur lätt man tycker det ska gå att bli bra på något och hur stor andel av befolkningen som man tycker ska kunna bli bra på saker, i detta fallet bli riktigt grova eller starka eller få en snygg fysik.

Men jag kan hålla med dig om att de flesta kan träna sig blå utan att kanske någonsin nå riktigt anmärkningsvärda resultat (bli elit i det de väljer att satsa på). Och om du tycker att alla som lägger ner X tid ska bli Y bra så förstår jag fullt ut din syn på det hela och kan hålla med om att de flesta får dålig utdelning av sin träning, i alla fall om man jämför sig med de bästa. Men det tycker jag är tjusningen med idrott, musik eller till och med forskning. Att vissa kan bli så jäkla mycket bättre/duktigare än genomsnittet.

Mats J
2011-09-27, 12:21
Skador och sjukdom (och då menar jag alvarligare saker än förkylningar).

von huff
2011-09-27, 14:24
Ok, det där vet jag inte om jag håller med om. Fast detta blir ju helt subjektivt beroende på hur lätt man tycker det ska gå att bli bra på något och hur stor andel av befolkningen som man tycker ska kunna bli bra på saker, i detta fallet bli riktigt grova eller starka eller få en snygg fysik.

Men jag kan hålla med dig om att de flesta kan träna sig blå utan att kanske någonsin nå riktigt anmärkningsvärda resultat (bli elit i det de väljer att satsa på). Och om du tycker att alla som lägger ner X tid ska bli Y bra så förstår jag fullt ut din syn på det hela och kan hålla med om att de flesta får dålig utdelning av sin träning, i alla fall om man jämför sig med de bästa. Men det tycker jag är tjusningen med idrott, musik eller till och med forskning. Att vissa kan bli så jäkla mycket bättre/duktigare än genomsnittet.

Oavsett vem man jämför med så tycker jag att dom flesta får dåliga resultat.Man märker det rätt bra när man tränat på samma gym i flera år.Ok alla ställer inte krav på sig själv men jag skulle inte orka träna år efter år utan att varken bli starkare eller större.Alla har olika förutsättningar men har man tränat över 5 år ocg 3-4 pass i veckan så borde man ha nått upp till en viss nivå.

Stefan J
2011-09-27, 21:52
Oavsett vem man jämför med så tycker jag att dom flesta får dåliga resultat.Man märker det rätt bra när man tränat på samma gym i flera år.Ok alla ställer inte krav på sig själv men jag skulle inte orka träna år efter år utan att varken bli starkare eller större.Alla har olika förutsättningar men har man tränat över 5 år ocg 3-4 pass i veckan så borde man ha nått upp till en viss nivå.

Där håller jag helt med dig. Jag förstår verkligen inte heller folk som är nöjda med att vara på en viss nivå och tycker att där räcker det, och ändå orkar ta sig till gymmet regelbundet. Vadå räcker? Det räcker fan aldrig! :)

Vad tycker du i runda slängar är en godtagbar nivå efter 5 år då om man får fråga? Ungefärlig fysik och styrkestats. Jag har aldrig funderat på det, så jag får återkomma!

von huff
2011-09-28, 06:13
Där håller jag helt med dig. Jag förstår verkligen inte heller folk som är nöjda med att vara på en viss nivå och tycker att där räcker det, och ändå orkar ta sig till gymmet regelbundet. Vadå räcker? Det räcker fan aldrig! :)

Vad tycker du i runda slängar är en godtagbar nivå efter 5 år då om man får fråga? Ungefärlig fysik och styrkestats. Jag har aldrig funderat på det, så jag får återkomma!

Svårt att säga hur man skall se ut men man borde iaf se lite tränad ut.Styrkemässigt tycker jag att man som hobbygymmare och med 5 års erfarenhet borde klara +130 i bänk och minst 210 i marklyft om man tränar dessa övningar det tycker jag att är absolut minimum fast sen kommer ju kroppsvikt och liknande in också som påverkar resultaten

MrBoris
2011-09-28, 06:41
Där håller jag helt med dig. Jag förstår verkligen inte heller folk som är nöjda med att vara på en viss nivå och tycker att där räcker det, och ändå orkar ta sig till gymmet regelbundet. Vadå räcker? Det räcker fan aldrig! :)
Jobbar man 70-75 timmar i veckan, kanske man inte har tid/motivation till mer än två gympass i veckan och då gör allt bara för att underhålla kroppen.