handdator

Visa fullständig version : Vad växer du bäst av?


Crocker
2011-09-24, 22:13
Ni som provat alltså, PRAKTISKT OCH UTFORMAT NÅGOLUNDA.

Skriv gärna en kommentar också.

Jag har lätt växt bäst av robbans sätt att träna, riktigt roligt är det också att mixtra för att få tryck os.v. :)

Mjölkprotein
2011-09-24, 22:18
"Få tunga reps - Basövningar m.m 5x5 Stuk"

Kört olika sorters split, helkroppspass,halvkroppspass, ett år med idrottslärarens program (på skolgym, innan jag fick gå på ett rejält gym...) och ingen av dessa hade jag vuxit något synligt av.. Dessa innehöll ju dock i princip inga basövningar alls, bara massa maskinerier och isoleringsövningar.

Sen jag börjat med SL 5x5 (kör Madcow 5x5 nu) så blir jag bara större och större.

Själv då?

Jokester
2011-09-24, 22:19
Tränade bara lågrep och så tungt som möjligt tidigare, blev starkare, men volymmässigt hände det ganska lite. Sedan jag började blanda lite mer och köra högrep oftare och ta ut mig mer har jag märkt stora förändringar, framförallt i rygg/armar/axlar.

stridis
2011-09-24, 22:21
Växte som bäst när jag körde Kortes program.

ceejay
2011-09-24, 22:21
få tunga reps i många set flera dagar i veckan kombinerat med vanlig styrketräning 5-12 reps.

Jockefoten
2011-09-24, 23:25
Högre antal reps och mer isolerande övningar av den enkla anledning att det håller mig skadefri.

Sarwien
2011-09-24, 23:29
Svintungt, få reps (1-3) och väldigt många set (10-20) per övning (kör typ bara basövningar), flera dagar i veckan, nästan aldrig till fail.

agazza
2011-09-24, 23:29
Omöjligt att bedöma då jag aldrig provat samma dietupplägg och livsstil med två olika program.

Chares
2011-09-25, 01:02
få reps, tungt + tung&hög-rep på sviktande muskler. Verkar som att de delar jag släpar på i tunga basövningar mår bra av att reppas högre.

men helt omöjligt att bedöma för mig pga *precis som ovan* diet/förutsättnigar/etc inte är konstant över tiden.

christian9
2011-09-25, 02:09
Jag behöver tung träning. Släpper jag de tunga vikterna faller jag ganska snabbt.

Det som funkar bäst för mig är att bygga upp programmet runt basövningarna med typ 5x5 tänk, och toppa det med lättare övningar efteråt där det ofta blir högreps, dropset, myoreps, superset, allmän lek.

Pepz
2011-09-25, 08:20
tungt i basövningar och högreps/dropset/pumpande/blajblaj i övriga

martikainen
2011-09-25, 08:23
Omöjligt att säga, variation tror jag är nyckeln!

AFanatic
2011-09-25, 08:47
4-10 reps, många set och en kladdkaka i veckan.

Loke
2011-09-25, 10:08
Detta borde inte vara en anonym poll, det är ju rätt ointressant att veta vad 100 nybörjare som tränat ett par år växer bäst av, vad vet dom, liksom...

För min del tycker jag det lutar åt varierade pass och 3 pass i veckan för varje muskelgrupp (eller övning om man tränar SL). Det ger bäst styrkeökningar också. Men jag har inte utvärderat så noga.

mpersson
2011-09-25, 10:20
TUT ftw.

Pompere
2011-09-25, 10:44
Varierat.
Och att även komma till gymmet och tycka det är lika roligt varje gång. Finns det ingen motivation till träningen så försvinner nog resultaten lika snabbt.. (högst egna spekulationer).

rolf
2011-09-25, 13:42
Pressmuskler: högre intensitet, lägre volym, lägre frekvens. Explosivt och "större" övningar.
Dragmuskler: lägre intensitet, högre volym, lite högre frekvens. Lång TuT, stopp i maxkontraherat läge, strikt och långsammare tempo. Pre- och post-exhaustion med isolation före/efter stora övningar.
Vader: Ingenting. :D

hurril
2011-09-25, 13:44
Mat växer jag bäst av.

Andreas Guiance
2011-09-25, 13:51
Mat växer jag bäst av.

Samma här. Tyvärr sällan på rätt ställen:D

Eddie Vedder
2011-09-25, 14:11
Jag har lätt växt bäst av robbans sätt att träna, riktigt roligt är det också att mixtra för att få tryck os.v. :)

Hur länge har du kört det? Har för mig att du relativt nyligen körde SL-inspirerat och du är ju fortfarande väldigt ung.

Bjern
2011-09-25, 14:17
Tungt basövningar, högre reps i kompletteringsövningar, vanligtvis aldrig över 15 reps dock.

legoknekten
2011-09-25, 14:41
Vad är robbans sett att träna? Är Robin någon man bör ha koll på?

Anders The Peak
2011-09-25, 14:58
Har ni något att jämföra med?
Mat vet vi att vi växer av och oftast på fel ställen .

Själv håller jag med Pepz

tungt i basövningar och högreps/dropset/pumpande/blajblaj i övriga

Sheogorath
2011-09-25, 15:06
Vad är robbans sett att träna? Är Robin någon man bör ha koll på?

Robban har en magisk teknik som gör att han t.ex. kan träna triceps med bicepscurls bara han har rätt "mind set". Skithäftiga grejor!

Bjern
2011-09-25, 15:09
Robban har en magisk teknik som gör att han t.ex. kan träna triceps med bicepscurls bara han har rätt "mind set". Skithäftiga grejor!

Nej det var Arnold. Han förflyttar sitt sinne in i muskeln och BOOM

agazza
2011-09-25, 15:15
Läääägg aaaav.

BigBoy
2011-09-25, 16:01
Både få set och få reps. Mina pass är över på 30min max
Däremot krävs det ganska frekvent träning, varje muskel minst två ggr i veckan

Crocker
2011-09-25, 16:32
Hur länge har du kört det? Har för mig att du relativt nyligen körde SL-inspirerat och du är ju fortfarande väldigt ung.
Inte alls länge, just nu har jag tränat 2-3 pass sen Augusti.
Men jag körde det nog rätt så renodlat Juni-Augusti.
Men det är svårt att inte träna för tungt. :D

Frågan är inte ställd som ett ultimat svar, utan personliga åsikter. Så svar att det är omöjligt att svara på, kan ju inte svara i tråden helt enkelt.

rooz
2011-09-25, 18:19
Tungt i böj, bänk & mark sedan så blir det Tüt,begränsad ROM och mindfuck i övriga.

ARMSTARK
2011-09-26, 07:59
Variation is the shit.

Crocker
2011-09-26, 21:17
Le bümp

difeddy
2011-09-26, 21:22
Brb, om 10+ år.

Sarwien
2011-09-26, 21:25
Brb, om 10+ år.

Måste nästan plusetta detta, faktiskt.

Honken
2011-09-26, 21:29
Basövningar, mer specifikt frekvens och volym. Växer bäst av att göra få övningar med många set långt ifrån failure 3-5ggr/veckan.

filmjölk
2011-09-26, 21:32
Växte som allra bäst (både volym och styrkemässigt) när jag bara idiottränade i 2-3h 6 dagar i veckan med varierande vikter i alla övningar jag kunde komma på för de kroppsdelarna jag körde i passet. (Iofs dopad då)

PastMaster
2011-09-26, 22:26
Muskelkontakten torde vara det som är bäst för dess hypertrofi och det är att träffa muskeln så mkt som möjligt under den tid man tränar en viss muskel under övningen. Om 100 % av tiden en övning utförs ger kontakt i avsedd muskel är det förmodligen mer hypertrofiskapande än om det är mindre.
Exempelvis är det stor skillnad att köra latsdrag med stång i hela rörelsens omfång jmf med muskeln (latsens omfång). De som kör hela övninges omfång rätar ut armarna respektive drar ner stången nedanför hakan eller en del ner i bröstet :smash: istället för att isolera latsen enbart. Att isolera och arbeta med latsen enbart innebär en rörelse som ser "kort ut" mot det normala och därför vågar inte många träna så pga "grupptrycket". I knäböj bommar lårens framsida på samma sätt då utövaren blandar ihop muskelns längd med övningens utförande längd. Bänkpress likaså. Många utövare sänker stången för djupt och går för högt upp och avlastar där med bröstmusklerna under stora delar av övningstiden för att vara "duktiga" och visa att de minsann inte fuskar. Fast det är precis vad dom gör,,, de bommar ju bröstet under stora delar av rörelsen.

Ernie McCracken
2011-09-26, 22:41
Muskelkontakten torde vara det som är bäst för dess hypertrofi och det är att träffa muskeln så mkt som möjligt under den tid man tränar en viss muskel under övningen. Om 100 % av tiden en övning utförs ger kontakt i avsedd muskel är det förmodligen mer hypertrofiskapande än om det är mindre.
Exempelvis är det stor skillnad att köra latsdrag med stång i hela rörelsens omfång jmf med muskeln (latsens omfång). De som kör hela övninges omfång rätar ut armarna respektive drar ner stången nedanför hakan eller en del ner i bröstet :smash: istället för att isolera latsen enbart. Att isolera och arbeta med latsen enbart innebär en rörelse som ser "kort ut" mot det normala och därför vågar inte många träna så pga "grupptrycket". I knäböj bommar lårens framsida på samma sätt då utövaren blandar ihop muskelns längd med övningens utförande längd. Bänkpress likaså. Många utövare sänker stången för djupt och går för högt upp och avlastar där med bröstmusklerna under stora delar av övningstiden för att vara "duktiga" och visa att de minsann inte fuskar. Fast det är precis vad dom gör,,, de bommar ju bröstet under stora delar av rörelsen.

Intressant läsning. gäller detta generellt i alla övnkngar att man inte borde pressa/dra vikten längre än att man känner belastning/kontakt i den muskeln man tränar? Basövningar involverar ju fler musklet än en.svårt att isolera samtliga muskler som jobbar

sinaui
2011-09-26, 23:32
text

Fast detta spelar ju bara roll för de som är intresserade av broscience och att känna tryck i muskeln, för de som faktiskt vill bli starkare i SL/OL som sport eller bara bli bättre i bänkpress/pullups, vilket en stor andel vill, så spelar det ingen som helst roll och då är det istället (in)direkt negativt att inte träna full ROM.
Just sayin.

sinaui
2011-09-26, 23:36
OT så tycker jag att det är lättare att växa med basövningar - för mig - helt enkelt eftersom jag får bättre motivation av att inte sitta och curla 8kgs hantlarna varje dag i resten av mitt liv. På så vis växer jag bättre av lågreps/basövningar, men allra bäst tror jag att jag växer av en kombination som jag tränar nu, dock svårt att säga, än.
Sen är det väl ett väldokumenterat faktum att man faktiskt blir större av att träna högreps/kombination? Kan ju ha fel..

mangemani
2011-09-27, 05:33
började växa som bäst då jag slutade lyssna på alla hit och dit och började köra efter det som funkade och kändes bäst för mig:

bertbert
2011-09-27, 05:38
Jag växer bäst av basövningar (repsintervall hela 1-15 typ) samt en relativt hög total volym. För att inte bränna mig planerar jag de tunga övningarna (mark böj etc) mycket noga men ser sedan mest till att få högt tonnage och hög TUT i komplementen vilket innebär ganska höga repetitionsantal och ganska många set.

Robban har en magisk teknik som gör att han t.ex. kan träna triceps med bicepscurls bara han har rätt "mind set". Skithäftiga grejor!

Ja, alltså folk har så dålig tilltro på kroppen!!!!11112345

HerrCarlsson
2011-09-27, 10:22
TUT med Robbans tänk. Har kastat bort alldeles för många år på övriga alternativ.

Morrris
2011-09-27, 10:27
TUT med Robbans tänk. Har kastat bort alldeles för många år på övriga alternativ.

Skulle vara kul med lite bakgrundsfakta. :)

HerrCarlsson
2011-09-27, 10:45
Skulle vara kul med lite bakgrundsfakta. :)

Av tung träning, lätt träning, varierad träning, periodiserad träning, SL, TUT. Är TUT med robbans tänk det jag svarat bäst på under en 9-års period. Snarlik kosthållning hela tiden.

Mats J
2011-09-27, 10:47
Tränat 20 år, testat allt som går att testa. Det som funkar bäst är tung träning (1-8 rep) ganska få set och köra hårt på de set jag kör kvalite > kvantite och varje muskelgrupp max 1 gång veckan, kör jag oftare än så blir jag skadad direkt. Jag anser att många underskattar vilan.

Tror dock inte denna typ av träning är optimal eller lämplig för någon som inte har minst 3 år träningserfarenhet.

osk
2011-09-27, 10:49
OT så tycker jag att det är lättare att växa med basövningar - för mig - helt enkelt eftersom jag får bättre motivation av att inte sitta och curla 8kgs hantlarna varje dag i resten av mitt liv. På så vis växer jag bättre av lågreps/basövningar

Plusetta på denna del. Jag har växt klart bäst på tunga basövningar, troligtvis för att det är det upplägg som jag har haft förutsättningar (såväl praktiska som mentala) att utföra bra!

Endorah
2011-09-27, 18:13
jag UPPLEVDE en riktigt spurttillväxt när jag gick över från en klassiskt schema med 8-12 reps till ett modifierat 5x5 schema med några isolationsövningar. Men kändes som att tillväxten slutade så nu kör jag på tunga böj, mark och bänk och kör high rep på alla andra övningar. det bästa av två världar.
Tycker att övningarna och progressionen är roligare med lowrep.
Men tycker att det är skönare känsla under och efter passet med highrep. Tycker att lowrep kräver mycket bättre dagsform för att lyckas med ett bra pass.

fredrik1
2011-09-27, 18:18
Tillväxthormon ;PPpppPPppP

fredrik1
2011-09-27, 19:25
på längden alltså

Bjern
2011-09-28, 20:45
En lite off-topic fråga till TS;
Körde inte du SL-inriktat förr? Kan inte vara länge du kört på Robbans sätt?

joker560
2011-09-28, 21:14
Någon som prövat köra Dorian Yates upplägg som han hade i någon film nyligen?
1 set 12reps någorlunda tungt
1set 12reps tungt
1set 8reps tuuuungt

Har kört så hela sommaren och tycker det är rätt skönt, dock har jag ingen träningspartner så kan inte köra fail i jättemånga övningar som han förespråkar. Plus att jag kör fler set, fortsätter i bänk och böj med 5-6 set ner till 1-2reps
Har använt det under deff, gått ner 10kg på lite mer än ett halvår.
Högt proteinintag, lågt på kolhydrater.

Behållit mått runt ben, armar. Större bröstomfång och gått ner i arbetsbyxor på jobbet från C52 till C48. Ligger kvar på Large i tröjor.
Ökat i dom flesta övningar, från 80-100kg i snebänk :)

Crocker
2011-10-06, 17:01
En lite off-topic fråga till TS;
Körde inte du SL-inriktat förr? Kan inte vara länge du kört på Robbans sätt?
Jag har inte haft ambitioner på att tävla på säkert ett halvår. Jag tränar det jag känner för. Men jag har märkt att jag växt bättre när jag kört med förkortad ROM,TUT.

Määng
2011-10-06, 19:34
Någon som prövat köra Dorian Yates upplägg som han hade i någon film nyligen?
1 set 12reps någorlunda tungt
1set 12reps tungt
1set 8reps tuuuungt

Har kört så hela sommaren och tycker det är rätt skönt, dock har jag ingen träningspartner så kan inte köra fail i jättemånga övningar som han förespråkar. Plus att jag kör fler set, fortsätter i bänk och böj med 5-6 set ner till 1-2reps
Har använt det under deff, gått ner 10kg på lite mer än ett halvår.
Högt proteinintag, lågt på kolhydrater.

Behållit mått runt ben, armar. Större bröstomfång och gått ner i arbetsbyxor på jobbet från C52 till C48. Ligger kvar på Large i tröjor.
Ökat i dom flesta övningar, från 80-100kg i snebänk :)

Så med andra ord kan man säga att du tränat efter något helt annat än Yates ursprungliga upplägg?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Silencer
2011-10-06, 22:15
5-8 +8 - 12 som komplement. I marklyft 3-6

StampChamp
2011-10-06, 22:26
Jag har växt absolut bäst av högvolymträning, mycket set, rätt mycket repetitioner, mycket superset/triset och hög frekvens.. blir uppemot 30set för varje enskild muskel, en bit ifrån fail hela tiden och reps kring 10-15 för det mesta. Uppemot 3ggr varje muskelgrupp i veckan under vissa perioder.

Sedan slänger jag in nån vecka med lågreps för att jag även vill vara stark. Känner enorm skillnad på återhämtningen när jag kör de tunga perioderna med få set och ibland till fail, då är bröst/rygg, armar/axlar och ben/mage 3ggr i veckan med högreps betydligt skonsammare!

Beelz
2011-10-15, 23:15
Kräm