handdator

Visa fullständig version : Myten om mat på kvällen!


jovas
2011-09-24, 22:03
Talade med en vän och läste en text för henne tagen från traningslara.se vilket är en underbar blogg=)

Men hon svarade med denna text:

Fredrik Paulun skriver att det inte alls är bra att äta för stor mängd kalorier sent på kvällen. Han menar att orsaken till detta är att energiförbrukningen är avsevärt lägre på natten än på dagen. När man vilar/sover tas inte energin upp lika effektivt av musklerna vilket leder till att blodsockernivån blir mycket högre än om man t ex äter samma mängd kalorier till frukost. Vidare hävdar han att en högre blodsockernivå frigör mer insulin vilket i sin tur är fettinlagrande.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro?

Eddie Vedder
2011-09-24, 22:05
Talade med en vän och läste en text för henne tagen från traningslara.se vilket är en underbar blogg=)

Men hon svarade med denna text:

Fredrik Paulun skriver att det inte alls är bra att äta för stor mängd kalorier sent på kvällen. Han menar att orsaken till detta är att energiförbrukningen är avsevärt lägre på natten än på dagen. När man vilar/sover tas inte energin upp lika effektivt av musklerna vilket leder till att blodsockernivån blir mycket högre än om man t ex äter samma mängd kalorier till frukost. Vidare hävdar han att en högre blodsockernivå frigör mer insulin vilket i sin tur är fettinlagrande.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro?

Paulún har nog inte fel men din kompis drar en felaktig slutsats om insulinets påverkan. Man blir inte fetare för det om man inte ligger på överskott.

jovas
2011-09-24, 22:07
Paulún har nog inte fel men din kompis drar en felaktig slutsats om insulinets påverkan. Man blir inte fetare för det om man inte ligger på överskott.

texten jag kopierade var tydligen ifrån hans blogg.

Så kan jag ge henne ett långt å bra svar? Så hon förstår?=)

Eddie Vedder
2011-09-25, 08:18
Välj dina strider.

jovas
2011-09-25, 08:20
Välj dina strider.


Tack då

King Grub
2011-09-25, 08:23
Det är inte ovanligt att man får i sig en totalt större kalorimängd om man förlägger ätandet till senare timmar.

http://jn.nutrition.org/content/134/1/104.long

paatrik
2011-09-25, 09:16
Men det av intresse är ju skillnaden mellan 2500kcal, fördelat avtagande under dagen, jämfört med ett av 2500 ökande. Dvs, mål 1: 50%, 2: 30 %, 3: 20% vs. mål 1: 20%, 2: 30%, 3: 50%. Nu spelar väl näringstiming in, vilket kommer variera från person till person bland annat med avseende på när t.ex. träning sker, men överlag. Det vore intressant att påvisa skillnader som uppstår när intaget är detsamma men fördelningen varierar.