handdator

Visa fullständig version : Ok att gå till jobbet lätt sjuk? (38,3 graders feber, halsfluss, förkyld etc)


filmjölk
2011-09-24, 20:32
Vad tycker Kolozzeums samlade intelligens om detta? Poll kommer såsmåningom.

ceejay
2011-09-24, 20:32
Fetnej

Nixon
2011-09-24, 20:33
Eh, stanna hemma. Jag vill inte bli sjuk.

Tolkia
2011-09-24, 20:33
Det måste ju bero jäääääävligt mycket på vad man jobbar med. Är man sköterska på neonatalavdelningen är det fett inte OK, t.ex. Är man programmerare och jobbar hemifrån blir det en annan sak.

Jockefoten
2011-09-24, 20:36
Det beror väl på hur "viktigt" ens jobb är. Ibland har jag varit tvungen att jobba sjuk.

martikainen
2011-09-24, 20:53
Enda gången det är OK är om du absolut inte är nära några andra människor i jobbet.
Annars får du fan stanna hemma.

JB12K
2011-09-24, 21:12
Smittar man ingen annan så borde det väl vara lungt. Det är dyrt att vara hemma.

KlopFer
2011-09-24, 21:14
Jag har varit sjuk hela veckan men ändå jobbat. Kör man på timmar så är det no money ifall jag är hemma.

Jag har iofs ett jobb där jag kan sitta en hel dag vid datorn och pilla navel så det funkar :)

AFanatic
2011-09-24, 21:19
Jag har också varit sjuk hela veckan, men varit hemma. Iofs kan jag jobba hemifrån till viss del. Mitt jobb kräver dock att jag har konstant dialog med en hel hög människor, även om jag sitter framför en skärm mest hela tiden om jag inte är på möten...

Lite halvjobbigt att sitta och hosta lungorna ur sig med feber och halsont på tel.möten osv.

Stanna hemma för egen och andras skull!

Osten80
2011-09-24, 21:32
Det måste ju bero jäääääävligt mycket på vad man jobbar med. Är man sköterska på neonatalavdelningen är det fett inte OK, t.ex. Är man programmerare och jobbar hemifrån blir det en annan sak.

Det är hemskt vad tant svär nu för tiden.

Tolkia
2011-09-24, 21:36
Det är hemskt vad tant svär nu för tiden.
Tant har tyvärr aldrig utmärkt sig för sitt vårdade språk.

liquid diamonds
2011-09-24, 22:39
Nej för fan! Halsfluss smittar lätt och vissa människor får väldiga besvär av det. Senaste jag hade halsfluss var mandlarna så svullna att jag inte ens kunde dricka vatten, det kom tillbaka genom näsan... the pain *cry*.

Beelz
2011-09-24, 22:40
Är jag så dålig att jag kan smitta andra/inte kan utföra mitt jobb utan att det är ansträngande och jobbigt så stannar jag hemma

mini
2011-09-24, 22:41
Smittar man ingen annan så borde det väl vara lungt. Det är dyrt att vara hemma.

Hur ska man veta det innan det hänt?

Mjölkprotein
2011-09-24, 22:46
Hur ska man veta det innan det hänt?

Plastboll.

Nej, men stanna hemma.. Fast det brukar visserligen jag aldrig göra, men man borde ju göra det. Och eftersom många andra också verkar göra som jag = jag blir också sjuk så spelar det ju ingen roll...

krappen
2011-09-24, 23:10
Tycker det är ganska själviskt att gå till jobbet om man vet med sig att man har dragit på sig något som kan smitta andra, exakt samma sak som att gå till gymmet när man har någon förkylning.

Robbmeister
2011-09-25, 13:05
Bättre att stanna hemma , både för ens egens skull och för andras så att dom slipper bli smittade också.

Jens.Andersson
2011-09-25, 13:57
Värderar min lön högre än andras välmående så jag jobbar ändå. Försöker dock att inte
hosta och nysa folk i ansiktet.

Denniss
2011-09-25, 14:17
"lätt sjuk".. Halsfluss, förskyld och 38graders feber är 3 anledningar till att stanna hemma. Spelar ingen roll för mig om du kan arbeta, du riskerar att smitta ned hela företaget och det är respektlöst.

shadowfire
2011-09-25, 14:47
Går nog till jobbet om jag nu inte känner mig riktigt vissen. Min uppfattning är att rätt många jobbar fast de nyser, snorar osv, dvs med lätt lindriga symptom på förkylningsvirus.

Å det räcker att man torkar sig lite om munnen eller näsan efter en nysning med handen, sedan tar på ett dörrhandtag så är det klappat o klart för viruset att spridas. Så att bara undvika att hosta o nysa direkt på folk innebär inte att man inte smittar alls.

Tigerkotten
2011-09-25, 14:56
Man ska stanna hemma om man är sjuk och riskerar smitta andra, men visst är man är väldigt själviskt person så går man till jobbet ändå. (men sen kan det också bero på hur viktigt att du är på jobbet i jämförelse med andra)

Stefan J
2011-09-25, 14:57
Vad tycker Kolozzeums samlade intelligens om detta? Poll kommer såsmåningom.

Nej, det är egoistiskt och oschysst mot arbetskollegorna.

shut teh face
2011-09-25, 15:28
Jag har bara varit hemma en gång och då hade jag närmare 40 feber. 38-39 feber är inget att haka sig upp på, ta lite alvedon och gå till jobbet!

Alla på mitt jobb är där fastän de är sjuka, så jag betalar tillbaka med samma medel!

Nej men seriöst, karensdag är inget jag intresserar mig för, då går jag hellre sjuk och smittar kollegorna. :) Jag är bara hemma om jag är riktigt sjuk.

Scoffan
2011-09-25, 18:47
Skulle jag stanna hemma när jag är förkyld/snuvig så skulle jag inte gå till jobbet på hela vinterhalvåret, sen när våren kommen sätter hösnuvan in! *flex*

Icefire
2011-09-25, 20:53
Beror delvis på vad man har för arbete, själv skulle jag inte klara av mitt arbete på ett bra sätt om jag var sjuk. Har kontakt med en massa människor också, inklusive en hel del sjuka/svaga människor. I allmänhet ser jag gärna att man stannar hemma om man är sjuk, lite respektlöst att utsätta kollegor, bussresenärer mfl för smitta. Mer ok att jobba om man tar bilen och sitter på eget kontor om dagarna.

Fartman
2011-09-25, 21:10
Om man ska vara hemma varje gång man är lite lätt förkyld så får man ju fan bara sommarjobba resten av livet. Jag går dit om jag känner att jag orkar.

Darth Yoda
2016-02-05, 16:13
Vad finns det för vanliga sjukdomar som inte smittar, alternativt har väldigt lindriga besvär? Hur särskiljer man sådant från påbörjat värre skit? Är det mer eller mindre omöjligt för en lekman att göra? Sen så ger ju sjukdomar olika grava symptom på olika individer. Kan man överhuvudtaget gå till jobbet/skolan om man har besvär, om man inte är ett rövhål som jag hoppas åtminstone privata arbetsgivare gör något åt? (Kommunala gör det inte, men förhoppningsvis inom sjukvården)

Wipflash
2016-02-05, 16:29
ja såklart, inte ditt fel att andra kan vara klena och bli riktigt sjuka istället för bara milt. survival of the fittest + det är hälsosamt att vara förkyld 2-3 ggr per år, stärker immunförsvaret, du gör dem en tjänst.

Gerdler
2016-02-05, 16:38
Äsch det får man la avgöra själv.

1. Behöver man jobba och kommer man lyckas få nåt gjort?
2. Vill man jobba?
3. Kan man undvika smitta andra någorlunda väl?
4. Kan du jobba hemma istället?

Sen en annan sak angående sjukdomarna som nämns jag måste ta upp. Är det läkare som ger namnet på dem eller? För under den tiden då jag fortfarande blev sjuk lite då och då så minns jag bara att jag hade förkylningar som var olika kraftfulla. Ibland varade de i 4-7 dagar och man kände sig lite varm nån dag(feber, men ej hög), hostade lite, fick täppt eller rinnande näsa och ont i halsen. När förkylningen var kraftfull så hade man samma symptom en längre tid och kraftfullare. Det är säkert så att andra skulle kalla de kraftigare förkylningarna nåt annat, men det känns som de flesta slänger ur sig ord som halsfluss och influensa bara för att det ska låta värre. Sen är det möjligt att nån av de förkylningarna jag haft som var värst var en influensa.

I vilket fall har jag inga sjukdagar under mitt, totalt motsvarande 6 års heltid, arbetsliv.

Däremot har jag jobbat hemma vilket jag oftast kan i mitt nuvarande jobb.

Darth Yoda
2016-02-05, 16:48
Jag hopas verkligen om jag hade vart arbetsgivare, att jag tagit reda på exakt vad som gäller gällande detta. Anställda som riskerar min verksamhet bör få varning och om det inte hjälper, får facket om de nu blandar sig i, ta och ge sig.

Diomedea exulans
2016-02-05, 16:51
Alla på mitt jobb hatar sitt jobb, så de blir bara glada om de får en ursäkt att stanna hemma. Sitter faktiskt förkyld i kafeterian just nu och snörvlar och hostar och gör min plikt.

Magnus N
2016-02-05, 19:48
Alla på mitt jobb hatar sitt jobb, så de blir bara glada om de får en ursäkt att stanna hemma. Sitter faktiskt förkyld i kafeterian just nu och snörvlar och hostar och gör min plikt.

Varför är det en plikt att gå till jobbet när man är sjuk?

Diomedea exulans
2016-02-05, 19:50
Varför är det en plikt att gå till jobbet när man är sjuk?

Det är min plikt att göra de andra sjuka så de har en bra ursäkt att stanna hemma, menade jag.

Magnus N
2016-02-05, 19:51
Det är min plikt att göra de andra sjuka så de har en bra ursäkt att stanna hemma, menade jag.

Ah då är jag med :d

Snällt av dig :)

anvihl
2016-02-05, 19:53
På vippen att jag ger folk som kommer sjuka till jobbet en dansk skalle. Idioter! Så jävla respektlöst

mela
2016-02-05, 19:53
Förkylning kan man jobba med, även med lite feber. Dock kanske inte på neo som nämnt tidigare i tråden.

Men folk är generellt sett kassa på 48h-regeln vid magsjuka. Då stannar man fan hemma i minst 48h efter senaste symptom. Man går inte till jobbet/skolan om man har typ halsfluss osv heller. Inget som är sjukt på riktigt.

VikG
2016-02-05, 20:13
38,3 är väl knappt feber ens?

Scratch89
2016-02-05, 20:19
Man ska ge fan i att komma sjuk till jobbet om man jobbar tätt inpå kollegor, patienter, kunder eller vad man nu jobbar med.

Bärsärk
2016-02-05, 20:21
I de flesta yrken jag har haft så har det inte kunnat gå att jobba om man är dålig, man saknar orken helt enkelt. Hade jag gått runt och lallat inne på ett kontor hade jag kanske resonerat annorlunda, men jobbar man med kroppen så blir de automatiskt att man stannar hemma för det inte går att jobba fysiskt.

Minikubik
2016-02-05, 20:44
Föreligger risk för att smitta andra så stanna hemma. Tycker dock mig märka att många är hemma för minsta snuva

Wzup2u
2016-02-05, 20:47
Absolut inte, stanna hemma... speciellt i köksarbete....

mela
2016-02-05, 22:05
Absolut inte, stanna hemma... speciellt i köksarbete....
Eller arbeten som innefattar att man träffar folk öht.

Var nån sån fb grej som gick runt med en liten spädis som åkt på vinterkräksjukan för att det cirkulerade på dagis där syskonet gick.

Tapatalk på språng

ChuckTesta
2016-02-05, 22:47
Det beror väl på hur "viktigt" ens jobb är. Ibland har jag varit tvungen att jobba sjuk.

Vad innebär "varit tvungen" att jobba sjuk? Har svårt att se ett jobb som tvingar mig att jobba när jag är sjuk faktiskt.

Aping
2016-02-06, 02:28
Min grundinställning är att det bara är empatiskt underlägsna människor/idioter som går till jobbet om en har smittsam sjukdom. Speciellt om man passerar t ex kommunala transportsystem eller liknande där man riskerar att smitta särskilt svaga/utsatta människor.

Sen finns det förstås grader. Åka bil till jobbet med vanlig förkylning utan feber och jobba utan närkontakt med andra är förstås OK. I extrema fall skulle man säkert kunna få till ett brott:
Vållande till kroppskada eller sjukdom (https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5llande_till_kroppsskada_eller_sjukdom)

Yes
2016-02-06, 03:12
Föreligger risk för att smitta andra så stanna hemma. Tycker dock mig märka att många är hemma för minsta snuva
Det här illustrerar ju dubbelmoralen i det. Ingen vill att kollegan ska ramla in på jobbet med en förkylning. Samtidigt skrattas det gärna åt "mansförkylningar" när någon inte kommer till jobbet.

För egen del tar jag mig till jobbet vid lättare förkylningar, men stannar hemma om det är nåt värre (särskilt om det är smittsamt). Magsjuka, som mela nämner, är ett typexempel på då jag stannar hemma även om jag känner mig okej.

mij82
2016-02-06, 08:16
38,3 är väl knappt feber ens?

Eh, jo.

Onigiri
2016-02-06, 08:47
Tror det är snudd på olagligt om man är sjuk och tänker jobba ändå, som undersköterska i hemsjukvården.

Darth Yoda
2016-02-06, 10:54
Kommer ihåg julen 2002. En kille hade smittat mig med influensa någon endaste dag innan julafton, det hade inte slagit ut riktigt än men jag var ändock sjuk när jag gick till mormor och morfar på julafton. I efterhand berättade de att de runt nyår hade haft den värsta influensan de nånsin haft, det hade ju jag också haft och det lär ha varit jag som smittat dessa gamlingar på 75 år.

spoon
2016-02-06, 12:16
Beror ju på vad man har för jobb också. På förra jobbet så hade jag hand om en egen avdelning och hade eget kontor. Ingen risk att smitta någon där. Full lön från första dagen vid sjukdom också. Så där kunde man välja själv om man skulle komma eller inte.

Bailah
2016-02-06, 12:19
Nej, ska du smitta andra för att sen kanske jag smittar min bebis? Nej nej nej.

Diomedea exulans
2016-02-06, 13:05
Grejen med mina förkylningar är att de kan vara så jävla länge. Hade en förra året som varade över två veckor. Ska jag strunta i jobbet och gymmet i två veckor? Troo inte de vaa...

Magnus N
2016-02-06, 14:23
Grejen med mina förkylningar är att de kan vara så jävla länge. Hade en förra året som varade över två veckor. Ska jag strunta i jobbet och gymmet i två veckor? Troo inte de vaa...

Hade kanske inte varit förkyld i två veckor om du inte jobbat/gymmat under tiden?

Diomedea exulans
2016-02-06, 14:28
Hade kanske inte varit förkyld i två veckor om du inte jobbat/gymmat under tiden?

Funkar det så? Ja, du kanske har rätt, jag vet inte...

4623
2016-02-06, 14:36
Har aldrig haft en sjukdag från jobb