handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni faktainhämtningar från kurslitteratur?


Exdiaq
2011-09-24, 20:29
Markerar med markeringspenna, post-it-lappar, skriver sammanfattning för varje sida på separat papper eller vad?

Anledningen till frågeställningen är att jag känner att jag måste effektivisera min faktainhämtning något inför eventuella universitets-studier.

Eddie Vedder
2011-09-24, 20:34
Läser jag artiklar klottrar jag järnet. Satt och läste en idag på 25 sidor (där vissa sidor bara innehåller text som utgör en tredjedel och halva sidan eftersom det är så mycket fotnötter med förklarande text) och det tog nästan 90 minuter.

I böcker sätter jag ibland färgade små lappar på en intressant sida och ibland skriver jag radnumret där ett citat kanske finns. Men jag klottrar ogärna i böcker. Mycket är bara ren läsning också men det beror på hur bra jag måste kunna det. Mycket som jag läser just nu är inte ens säkert att jag någonsin kommer få användning av, jag bara läser det för att det KAN finnas ett och annat guldkorn för det teoretiska ramverket som ska bli min masteruppsats. Och som kanske kan bli ännu mer i framtiden.

Mantus
2011-09-24, 20:46
Skriver ner intressanta delar som minnesanteckningar i ett block och försöker sedan hitta en ordning på uppgifterna utifrån det.
I artiklar och annat som skrivs ut från nätet skriver jag direkt i marginalen, jag har av någon anledning en aversion mot att klottra i böcker. Det känns lite som att häda att kladda i en bok.

Eddie: Fotnoter, fotnoter!!!!!*gah!*;)

Exdiaq
2011-09-24, 21:09
Känner samma sak med att klottra i böcker även om jag tror man skulle spara mycket tid på att markera intressant information med en markeringspenna.

Som det är nu läser jag igenom kapitlet (beroende på hur långt det är så klart). Därefter letar jag efter nyckelord i texten som jag förklarar/utvecklar i ett Word-dokument. Tar tid dock, men när man väl gjort det går det att repetera kapitlet rätt så lätt.

AFanatic
2011-09-24, 21:26
Samma här. Har av ren princip aldrig tyckt om att klottra i böcker. Däremot har jag på senare tid gått ifrån det om boken är lite av typen "slit och släng". Oftast blir det bara mest kommentarer i marginalen i stil med: "LOL", "stämmer ej", "hur fn tänkte du där", "ROFLMAO" etc.

När jag ska föra mer seriösa anteckningar blir det i word-fil med hänvisning till sida och med citat. Ev med understruket med blyerts i boken.

Carolinew
2011-09-24, 21:53
Om jag skall markera något så får det bli först när jag läser boken för andra gången, eftersom jag inte kan veta vad som är viktigt förrän jag fått ett helhetsperspektiv efter att ha läst ut den (eller kapitlet i alla fall). Skulle jag börja markera redan vid första läsningen hade jag nog markerat både fel och för mycket :P

L-Sami
2011-09-24, 23:02
Skriver/skrev anteckningar samtidigt som jag läste. Sammanfattade stycken typ.

Biceps
2011-09-24, 23:15
Läser igenom skiten ordentligt en gång (tar en evighet då jag läser långsamt som en 15åring). Sen gör jag nåt annat. Därefter tar jag en kopp kaffe o tänker igenom o analyserar mina minnesbilder från det jag läst. Sen tittar jag igenom skiten igen lite slarvigt för lite "just det ja" ögonblick. Då har jag hyfsad koll.

När det är tentavecka så antecknar jag om det är specifika ramverk o modeller som jag måste minnas på detaljnivå, annars helst inte :D

MrBoris
2011-09-25, 04:26
jag färgmarkerar nyckelmeningar så att jag lätt om jag vill läsa igenom litteraturen/artikeln igen kan se vad jag tyckte var viktigt sist jag läste den, kan spara många timmars läsande.. dock gör jag det med tillförsikt, man kan ju ha missat en viktig detalj sist man läste den

Cilia
2011-09-25, 09:15
Det viktigaste är att du tar reda på hur DU lär dig. Vi är olika så även om ett sätt fungerar bra för en är det inte säkert att det funkar för dig.

En del lär visuellt andra genom att lyssna, andra taktilt etc. Sen kan du välja en inlärningsmetod som fungerar för.

Jag lär mig bäst visuellt, närmare fotografiskt minne. Jag brukade stryka under utan att göra anteckningar. Sen läste jag igenom igen med fokus på understrykningarna och då skrev jag ner. På så sätt fick jag även in det i handen vilket fungerar bra för mig. Jag kommer ihåg bra vad jag skrivit. Sen läser jag igenom anteckningarna gång på gång. Sen brukar det sitta bra.

Jag gick även på alla föreläsningar. Då fick jag det även muntligt. Föreläsningarna är ett tidseffektivt sätt att lära sig en kurs på för mig.

wintersnowdrift
2011-09-25, 09:43
Jag gick även på alla föreläsningar. Då fick jag det även muntligt. Föreläsningarna är ett tidseffektivt sätt att lära sig en kurs på för mig.

Det här är även min nyckel. Jag lär mig absolut bäst genom att lyssna (aktivt); det tar tio gånger längre tid för mig att läsa mig till information från scratch. Detta är förstås olika för alla!

Om jag är riktigt ambitiös så läser jag kurslitteraturen också och sammanfattar stycken/kapitel (om det inte är matematiska kurser, då räknar jag exempeluppgifter), men jag har efter snart 4,5 års universitetsstudier kommit fram till att det mest effektiva sättet för mig att plugga är att gå på föreläsningarna och sedan göra övningsuppgifter eller ännu hellre gamla tentor. Genom att söka information i litteraturen med utgångspunkt i en frågeställning lär jag mig enormt mycket mer än om jag hade läst samma sak rätt upp och ner. Skummar jag en text går informationen in genom ögonen och ut genom öronen, men ska man besvara en fråga så måste man tänka till och då är chansen större att i alla fall något får fäste i någon hjärncell.

Kanske är det för att jag läst en del matte som jag fungerar så - det hjälper inte att läsa "så här partitialintegrerar du", man måste genomföra operationen själv för att faktiskt lära sig.

//Kristin

Snafu
2011-09-25, 11:19
Ta anteckningar på föreläsningar. Sen råpluggar du det i böckerna.

Mjölkprotein
2011-09-25, 11:27
Läser igenom det (med mellanrum, så det inte blir så enformigt att sitta och läsa samma text i 30min..) sen skriver jag sammanfattning på ett annat papper/skrivblock/skivbok etc..

När jag sedan läser sammanfattningen (förjävla kort, mest viktiga nyckelord) så kommer jag ihåg vad som var viktigt med det stycket som nyckelordet fanns i.

Jag studerar ju dock inte på universitetsnivå. Vet inte hur bra detta funkar då..

Fartman
2011-09-25, 12:42
Skriver/skrev anteckningar samtidigt som jag läste. Sammanfattade stycken typ.

Det här gör jag också.
En gammal lärare sa en gång till mig att lärandet sitter i pennan. För mig stämmer det väldigt bra, om jag ska lära mig något så bör jag skriva ner det. Inte för att jag alltid brukar läsa det igen utan själva skrivandet brukar kunna få in informationen i huvudet bättre än att bara läsa det. Ibland så kan jag rakt skriva av saker från tex föreläsningshandouts bara för att..

I vetenskapliga artiklar är det märkpennan som regerar, + eventuella kommentarer i marginalen.

Jens.Andersson
2011-09-25, 13:52
Sammanfattar stycken ner i anteckningsblocket. Översätter även till svenska om boken
är på engelska eftersom man då måste förstå texten till större del.