handdator

Visa fullständig version : Nybörjare funderar.


rymdfarkost
2011-09-24, 18:46
Hejsan Kolozzeum, detta blir min första post här då jag har några frågor.

Jag är (bara) 16 år och ska nu börja träna på allvar.
Har sprungit och gått i olika sporter i hela mitt liv men har för ca. en månad sen börjat gymma.

Jag väger nästan ingenting för min längd så ser ut som en nyttig pinne just nu. Det jag vill göra är att bygga muskelmassa samt gå upp i vikt.
Självklart så kan jag ju bara börja bulka men finns det något annat sätt så att jag inte måste gå upp så mycket i fett?

Har just nu en vältränad mage, sexpack som jag gärna vill ha kvar.
Kan jag bygga muskler utan att lägga på mig fett på magen eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja bulka på riktigt?

Ja, jag vet att detta är ett skönhetsbekymmer samt i-lands problem men tänkte fråga ändå.

Just nu ser mitt schema ut såhär:
Måndag: Nacke, axlar, rygg.
Tisdag: Ben.
Onsdag: Mage, bröst.
Torsdag: Olika, oftast mycket rygg och ben.
Fredag: Bröst, armar.
Lördag: Vila, eventuell promenad / joggingtur.
Söndag: Samma som lördag.

Jag äter oftast nyttigt men är inte heller rädd för att äta skräpmat om det bjuds, vilket inte är allt för ofta.

Så, är det möjligt att bygga muskelmassa utan att "förstöra" min mage, vad ska jag äta samt ser mitt schema bra ut? :)

Vet att jag tränar mer bröst än annat, men det är inte någon "disco-gymmning" utan jag har väldigt små / dåliga bröstmuskler och redan nu kraftiga ben, därav detta.

Ändring: Jag undviker gärna Gainer-pulver och liknande så mycket som möjligt. Äter gärna lite till istället. Dricker dock ofta gainomax efter träning, är detta bara svammel eller hjälper det något? Tar det just nu tillsammans med en banan eller dylikt direkt efter träning då jag har ca. 30 minuter hem från gymet.

//rymdfarkost.

Victuhh
2011-09-24, 19:08
[QUOTE]Självklart så kan jag ju bara börja bulka men finns det något annat sätt så att jag inte måste gå upp så mycket i fett?
-För att bygga muskler behöver du få ett dagligt kaloriöverskott, det är detta ordet bulk betyder - det betyder alltså inte gris-ät vad fan du vill för att bygga, då blir du fet.

Kan jag bygga muskler utan att lägga på mig fett på magen eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja bulka på riktigt?
Ja, men du behöver då ha väldigt bra koll på vad du får i dig och hur mycket kalorier du får i dig.

Så, är det möjligt att bygga muskelmassa utan att "förstöra" min mage, vad ska jag äta samt ser mitt schema bra ut? :)

Dricker dock ofta gainomax efter träning, är detta bara svammel eller hjälper det något? Tar det just nu tillsammans med en banan eller dylikt direkt efter träning då jag har ca. 30 minuter hem från gymet.

Är inte säker över innehållet i gainomax men jag hade kört på en gainer ändå. Man blir inte fet av dessa, den innehåller protein & kolhydrater och ger dig extra kalorier till att hamna på ditt överskott och därmed bygga muskler, sen är den MYCKET mer prisvärd än gainomax.

Fler frågor? :)

rymdfarkost
2011-09-24, 19:12
[QUOTE]Självklart så kan jag ju bara börja bulka men finns det något annat sätt så att jag inte måste gå upp så mycket i fett?
-För att bygga muskler behöver du få ett dagligt kaloriöverskott, det är detta ordet bulk betyder - det betyder alltså inte gris-ät vad fan du vill för att bygga, då blir du fet.

Kan jag bygga muskler utan att lägga på mig fett på magen eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja bulka på riktigt?
Ja, men du behöver då ha väldigt bra koll på vad du får i dig och hur mycket kalorier du får i dig.

Så, är det möjligt att bygga muskelmassa utan att "förstöra" min mage, vad ska jag äta samt ser mitt schema bra ut? :)

Dricker dock ofta gainomax efter träning, är detta bara svammel eller hjälper det något? Tar det just nu tillsammans med en banan eller dylikt direkt efter träning då jag har ca. 30 minuter hem från gymet.

Är inte säker över innehållet i gainomax men jag hade kört på en gainer ändå. Man blir inte fet av dessa, den innehåller protein & kolhydrater och ger dig extra kalorier till att hamna på ditt överskott och därmed bygga muskler, sen är den MYCKET mer prisvärd än gainomax.

Fler frågor? :)

Tack så mycket för svaren! :) , kanske blir någon gainer ändå.
Har du (eller någon annan) tips på en bra gainer? Jag får väldigt lätt finnar (acne) som jag har hört att man får från Gainer Pro så den använder jag helst inte.