handdator

Visa fullständig version : Finns de ngn gräns på kroppsfett?

Plexxuz
2011-09-24, 18:14
finns det ngn kroppfettsnivå i % man inte borde överstiga?

typ 15%?

hört ngn stans att om man går över 15% så bildar man nya fettceller och fettceller går aldrig bort senare från kroppen..

vi tar ett ex..

om jag bulkar upp mig väldigt trögt och lägger på mig fett (mer en 15%kroppsfett) men även muskler och sedan deffar ner mig till önskad kropp..

kommer jag då i den nya bulken öka snabbare i fettmassa bara för jag överstigit 15% kroppsfett och bildat nya fettceller?

dvs att överskottet i den nya bulken kommer lagras som fett enklare?

bara en sak jag hört, men är de sant?

eller hur är de igenltigen?

tacksam för svar och förklarningar om detta.. helt snurrigt i huet nu under min viktuppgång

Tarazino
2011-09-24, 18:17
tror inte det, fettcellerna försvinner väl när du går ner? eller är jag ute å cyklar?

Plexxuz
2011-09-24, 18:22
drf jag frågar;= är lite osäker själv för jag hört de i en intervju med ngra kända nutrionsist från USA

King Grub
2011-09-24, 18:23
tror inte det, fettcellerna försvinner väl när du går ner? eller är jag ute å cyklar?

När man går ner i vikt minskar fettcellerna först och främst i storlek.

Inhoc
2011-09-24, 18:23
Fettcellerna försvinner aldrig.

Plexxuz
2011-09-24, 18:50
så, om man går över 15% så gör man nya och sen när man deffar minskar dem jue men dem finns ju endå kvar..

sen när man börjar en ny bulk t.ex. så lägger man snabbare på sig fett och går snabbare upp i fettvikt?

korrekt?

vicarious
2011-09-24, 18:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

Eddie Vedder
2011-09-24, 19:03
drf jag frågar;= är lite osäker själv för jag hört de i en intervju med ngra kända nutrionsist från USA

"En intervju och några kända nutritionist"? Plural eller singular här? Hursomhelst vore en länk trevlig, oavsett om du pratar om e eller flera.

så, om man går över 15% så gör man nya och sen när man deffar minskar dem jue men dem finns ju endå kvar..

Tveksamt om 15% räcker för hyperplasi (bildning av fler celler). Om det nu inte går väldigt fort kanske.

Plexxuz
2011-09-24, 20:05
källan är ''vince delmonte'' i en intervju med ngn känd mat och tränings expert från usa..

det är en intervju på youtube men kan inte hitta den mer..

ngn anna som sett den?

men stämmer de, fattar inte rikgit inläggen

Holabandola
2011-09-24, 20:35
Ja, vid en övervikt så delar cellerna på sig och du får fler. En fettcell kan bara bli en viss storlek, och sedan måste den dela på sig.
Var denna övervikt går är individuellt.
Men generellt så riskerar kvinnor som går upp i vikt vid graviditet att fördubbla sitt antal fettceller och efter graviditeten få svårt att gå ner i vikt igen.

Har en vän som är plastikirurg som sa att denna celldelning kan ske redan vid 15 kg övervikt.
Så det finns en anledning att de som en gång i tiden varit feta, lätt halkar dit igen.

Tolkia
2011-09-24, 21:06
Nu är det ju inte bara ett ökat antal fettceller som gör det lätt för tidigare feta att "halka dit igen". Man har ju även blivit fet av en anledning, d.v.s. haft ett beteende som gjort en fet, och det är nog inte helt enkelt att separera effekten av det ökade antalet fettceller från effekten av att trilla tillbaka i tidigare etablerade beteenden (vilket är mycket lätt).

stridis
2011-09-24, 21:16
Nu är det ju inte bara ett ökat antal fettceller som gör det lätt för tidigare feta att "halka dit igen". Man har ju även blivit fet av en anledning, d.v.s. haft ett beteende som gjort en fet, och det är nog inte helt enkelt att separera effekten av det ökade antalet fettceller från effekten av att trilla tillbaka i tidigare etablerade beteenden (vilket är mycket lätt).

Sedan så finns det ju signalsystem som får oss att bli sugna etc...

Plexxuz
2011-09-24, 21:39
men kan maten man stoppar i sig påverka om man har fler fettceller?

dvs att man äter mkt kolhydrater och protein för att hålla lågt på fetter.. e de bättre att köra så om man vill ha så lite fett som möjlligt?

eller?

Plexxuz
2011-09-25, 07:33
ellelr?

King Grub
2011-09-25, 07:49
Du får inte fler fettceller av en viss makronutrientfördelning.

Plexxuz
2011-09-25, 08:51
nej absolut inte men om man kör 40/40/20

eller om man kör 40/30/30

alltså blir resultatet det samma ungefär?

King Grub
2011-09-25, 09:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5308627&postcount=15