handdator

Visa fullständig version : 18årig kille som söker hjälp med styrketräning


jesper1891
2011-09-24, 15:50
Tjena, hittade hit av vänner som rekommenderade detta forum för frågor angående träning.
Sammanfattning längre ner för er som inte orkar läsa.

Till att börja med så är jag en 18årig grabb som spelat fotboll i hela mitt liv och alltid varit på en aktiv högsta nivå, under mina år så har jag alltid blivit sedd som en talang och varit på diverse läger. Men som de flesta idrottare så drabbades jag av en skada som höll mig borta från all träning under en väldigt lång period, det var allt från ledband i knäna till brutna tår.

Under denna tid så gick jag upp ganska mycket i vikt och förlorade en heldel muskelmassa och började med allt man inte ska hålla på med som idrottsman. Jag kom ganska nyligen tillbaka efter mina skador och det första jag fick höra var att jag var för otränad vilket jag höll med om, samt att jag var svag i närkampspelet.

Mitt mål, jag vill under "försäsongen" hösten/vintern börja med styrketräning och jobba upp en fit och stark kropp, jag är nästan helt oerfaren, jag har styrketränat någon månad tidigare men inget seriöst.

Sammanfattning: 18årig fotbollskille som vill börja styrketräna, är nybörjare inom styrketräning och har ingen aning om vart jag ska börja. Är 177cm lång, väger cirka 79kg. Har läst en del guider om deff och nybörjarprogram men känner mig inte helt hundra på allt, så min fråga är vart ska jag börjaTack på förhand /Jesper

SiSenior
2011-09-24, 15:55
Här har du ett nybörjarschema: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Sen bör du skaffa dig grundläggande kunskaper inom kost och träning. För att förstå vad som behövs för att bli större och starkare (för jag antar att det är ditt mål med styrketräningen?). Kolozzeum är en bra plats för att lära in denna kunskap.

Krogbyggaren
2011-09-24, 16:47
Tipset jag skulle vilja fått från dag är: Hyr en BRA PT, börja med TUNGA basövningar.

Att bygga muskler/''bli fit'' tar sin lilla tid.

EeJay
2011-09-24, 17:52
Tipset jag skulle vilja fått från dag är: Hyr en BRA PT, börja med TUNGA basövningar.

Att bygga muskler/''bli fit'' tar sin lilla tid.

Varför skulle man börja med "TUNGA" basövningar för? Basövningar helt klart. Men jag hade nog hellre fått tipset att se till att rörligheten är adekvat innan man börjar lyfta "TUNGT".

Galningen
2011-09-24, 18:32
Varför skulle man börja med "TUNGA" basövningar för? Basövningar helt klart. Men jag hade nog hellre fått tipset att se till att rörligheten är adekvat innan man börjar lyfta "TUNGT".

Självklart ska man lära sig utföra övningarna rätt innan man börjar lassa på vikt. Det handlar väl snarare om att en fotbollsspelare (åtminstone enligt mig) bör träna tungt med låga repsantal för att bygga mer styrka än ren muskelmassa.

jesper1891
2011-09-24, 19:32
Tack för era tips, mer uppskattas såklart!

frozzon
2011-09-24, 19:40
Självklart ska man lära sig utföra övningarna rätt innan man börjar lassa på vikt. Det handlar väl snarare om att en fotbollsspelare (åtminstone enligt mig) bör träna tungt med låga repsantal för att bygga mer styrka än ren muskelmassa.

ren muskelmassa?^^

Galningen
2011-09-24, 19:46
ren muskelmassa?^^

Kanske lite klumpigt formulerat, jag hoppas du förstår vad jag menar.

Discogymmar
2011-09-24, 19:55
Galningen menade nog att vi fotbollsspelare ska ha mer funktionella muskler istället för att pumpa upp oss :)

Galningen
2011-09-24, 19:57
Galningen menade nog att vi fotbollsspelare ska ha mer funktionella muskler istället för att pumpa upp oss :)

Ungefär så, även om jag skulle bli utskrattad om jag nämnde funktionella muskler :D

Men det jag menar är helt enkelt att jag tror att man bör träna lågreps eftersom det ger mer explosivitet och styrka medans lite högre repsantal och mer byggarinspirerat ger mer muskelvolym men kanske inte är lika överförbart till fotbollen. Fotboll innehåller ju många explosiva moment som start och stopp, nickdueller och dylikt.

Sen är högre kroppsvikt inte nödvändigtvis en fördel eftersom det blir tyngre att springa och fotbollsspelare generellt sett inte är överdrivet grova och svåra att flytta på i närkamper.

Mjölkprotein
2011-09-24, 20:21
Kanske är tråkig, du får säkert höra det här massor härifrån. Men SL 5x5 är bara... Skitbra..

Annars funkar ju alla träningsprogram som innehåller Knäböj,Marklyft och Bänkpress i min mening. Är du riktigt värdelös på att lära dig övningarna kan nog en PT hjälpa dig, som nämnts ovan.

Pjotor
2011-09-24, 20:37
Kan förresten någon berätta för mig som gammal stofil vad ni egentligen menar med att bli fit? Har det med utseendet eller funktionen att göra?

Jag arbetar som översättare, så jag förstår mer än de flesta av er vad fit betyder i det engelska språket. Jag är bara nyfiken på vad det betyder när det används i svenska språket...

smeander
2011-09-24, 20:38
Här har du ett nybörjarschema: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Sen bör du skaffa dig grundläggande kunskaper inom kost och träning. För att förstå vad som behövs för att bli större och starkare (för jag antar att det är ditt mål med styrketräningen?). Kolozzeum är en bra plats för att lära in denna kunskap.

Han kan nästan lika gärna läsa på Aftonbladets diet och träningssida:smash:

Tipset jag skulle vilja fått från dag är: Hyr en BRA PT, börja med TUNGA basövningar.

Att bygga muskler/''bli fit'' tar sin lilla tid.

Som sagt, han får bättre tips från aftonbladet.....:whipped:

Krogbyggaren
2011-09-24, 20:49
Varför skulle man börja med "TUNGA" basövningar för? Basövningar helt klart. Men jag hade nog hellre fått tipset att se till att rörligheten är adekvat innan man börjar lyfta "TUNGT".

...

Han ska inte vara rädd att köra TUNGA basövningar..Att han lär sig tekniken innan är ju för fan givet.. (se att jag skrev hyr en bra pt)

SiSenior
2011-09-24, 21:34
Han kan nästan lika gärna läsa på Aftonbladets diet och träningssida:smash:


Och ändå har du hängt här sen -07 och tycks inte tröttna. Märkligt hörre du.

Ernie McCracken
2011-09-24, 22:07
Kan förresten någon berätta för mig som gammal stofil vad ni egentligen menar med att bli fit? Har det med utseendet eller funktionen att göra?

Jag arbetar som översättare, så jag förstår mer än de flesta av er vad fit betyder i det engelska språket. Jag är bara nyfiken på vad det betyder när det används i svenska språket...

Utseendet skulle jag tolka det som.. deffad och muskulös

Crocker
2011-09-24, 22:12
Kan förresten någon berätta för mig som gammal stofil vad ni egentligen menar med att bli fit? Har det med utseendet eller funktionen att göra?

Jag arbetar som översättare, så jag förstår mer än de flesta av er vad fit betyder i det engelska språket. Jag är bara nyfiken på vad det betyder när det används i svenska språket...
En AF:are, crossfitbrud klassisk skulle jag definera fit i ordoksen.

Han kan nästan lika gärna läsa på Aftonbladets diet och träningssida:smash:



Som sagt, han får bättre tips från aftonbladet.....:whipped:
Vad är din lösning då? :-)

jesper1891
2011-09-26, 14:08
Jag kan en del grunder i styrketräning, då jag fått en visning. Funderar nästan på att påbörja en deff och därefter styrketräna. Vet att man ska träna under deffen, men tänkte mer på vanliga bootcamp övningar.