handdator

Visa fullständig version : Gå ner lite i vikt, kondition vs styrketräning.


vmguld2014
2011-09-24, 15:44
Hejhej, är ny på forumet.

Har varit igång med träningen i ca 1 månad och det känns bra. Min bakgrund: 33 år, man, tränat fotboll hela livet tills för två år sedan. Gillar de flesta idrotter. Styrketränat till och från senaste 10 åren. Olika damer som fått ta en närmare titt på min kropp är kallat den för "atletisk". Då vägde jag ca 83-85 kg och var 182 cm lång. Nu har jag kört bil i två år och väger nu 100 pannor. Blir inte kallad atletisk utan att det är en uppenbar vit lögn.

Kollat igenom trådarna här och det är många som verkligen satt sig in i näringslära, upplägg osv för att nå maxresultat av sin träning. Tror inte det är min grej, i alla fall inte nu. Det är inte så viktigt att så att säga få ut max. Problemet med är att jag skulle tycka det var tråkigt och börja slarva med träningen tills jag lagt av helt. Jag vill ha kul med min träning och känna att jag mår bra. Om viktnedgången tar 4 månader istället för 2 gör inte så mycket. Det viktiga är att jag rör mig åt rätt håll vad gäller vågen. Snackade med en PT häromdagen och fick tips om German Body Comp. Kollade upp det och om jag ska köra det innebär det att jag förvandlas från lite lönnfet till 100 kg muskler. Problemet är att jag vill inte bli biffigare, utan jag vill gå ner till i första hand 90 kg för att sedan kanske komma tillbaka till mitt atletiska jag på mindre än 85 kg. När jag blir bra i mina knän tänker jag att löpning ska bli en integrerad del av min träning.

Förutom det självklara - att käka mindre kolhydrater och öka proteinintaget har jag även börjat köra med Omega-3, D3-vitamin, magnesium och zink. Vad säger ni som har erfarenhet om följande träningsupplägg?

Måndag: styrketräning. Allround men med fokus på ben och mage (följer ett sjukgymnastprogram för knäbesvär) men som jag kompletterar med armar, bröst och rygg. Avslutar med lite rodd
Tisdag. Lite "triatlon". cykel ca 1,5 mil, crosstrainern 30 min, simning 1 km.
Onsdag: Kompishockey, ganska lugnt.
Torsdag: vila
Fredag: styrka (se ovan)
Lördag: triatlon igen.
söndag: vila

Vad tror ni om det här? Funkar det att blanda styrketräning och kondition? eller kommer detta så att säga motarbeta varandra? Något jag borde tänka på, ändra eller lägga till?

Tack för råd.
/vmguld

StarkaUlf
2011-09-24, 16:58
Det fungerar att kombinera styrka+kondition. Försök bara att inte ha dom på samma pass.
Dock så kommer det inte att ge samma effekt på styrketräningen som om du hade skitit i konditionen. Men det kommer självklart att ge resultat på styrkan.
Förutsatt att du äter bra också.

vmguld2014
2011-09-24, 17:04
Tack för svaret Ulf. Om man skulle gå all in i något av styrka eller kondition, vilket är bäst tror du?

King Grub
2011-09-24, 17:23
Styrketräning överlägset för kroppssammansättningen. Konditionsträning är valfri - den ökar inte fettförbränningen, utan det går att reglera helt via födointaget.

StarkaUlf
2011-09-24, 18:27
Tack för svaret Ulf. Om man skulle gå all in i något av styrka eller kondition, vilket är bäst tror du?

Som grub sa, styrketräning. Låter dig också behålla din muskelmassa medans du deffar/går ner i vikt.
Konditionen kan du ta efteråt isånnafall enligt mig :)