handdator

Visa fullständig version : Proteinrik kost=kissa på natten?

Alkro
2011-09-23, 17:11
Har käkat en proteinrik kost(2g/kg kroppsvikt) ett tag nu och märker av att jag alltid måste springa upp och kissa minst en gång per natt. Jag är dessutom fruktansvärt dehydrerad på morgonen så nu dricker jag ett glas vatten när jag går upp och kissar på natten. (Nej jag har inte diabetes mellitus eller insipidus).

Jag är fullt medvetet om att ett högt proteinintag leder till ökade mängder urin samt ökat vätskebehov. Någon annan som påverkas lika mycket av ett högt proteinintag? Tycker det är ganska jobbigt att inte längre kunna sova en hel natt utan att springa upp, så funderar således på att äta mindre protein.

JohPz
2011-09-23, 17:23
Ohja ^^ När jag närmar mig 4g/kg kv och dessutom tagit en del shakes (mycket vätska) på kvällen kan det bli 3 ggr per natt ibland. Blir bättre om jag inte äter och dricker så mycket timmarna innan läggdags.

Sheogorath
2011-09-23, 17:53
Har käkat en proteinrik kost(2g/kg kroppsvikt) ett tag nu och märker av att jag alltid måste springa upp och kissa minst en gång per natt. Jag är dessutom fruktansvärt dehydrerad på morgonen så nu dricker jag ett glas vatten när jag går upp och kissar på natten. (Nej jag har inte diabetes mellitus eller insipidus).

Jag är fullt medvetet om att ett högt proteinintag leder till ökade mängder urin samt ökat vätskebehov. Någon annan som påverkas lika mycket av ett högt proteinintag? Tycker det är ganska jobbigt att inte längre kunna sova en hel natt utan att springa upp, så funderar således på att äta mindre protein.

Jag är uppe cirka 3 ggr / natt under diet. Med all sannolikhet p.g.a. högt proteinintag först och främst.

Silencer
2011-09-23, 18:02
Japp. På semestern käkade jag inte mycket protein, kissade inte mycket alls. Så fort jag kör högt proteinintag igen så pissas det som fan.

maqan
2011-09-23, 18:09
Samma sak här. Undviker dock att dricka mycket under kvällen, problemet är att dricker man inte så känner man sig mer hängig morgonen därpå.

creperiet
2011-09-23, 18:23
Samma här. Blir det mycket protein vaknar jag oftast både pissnödig och törstig som fasen.

Magganyo
2011-09-23, 18:31
Haha, så det är därför jag är så pissnödig på nätterna, good to know!

1684_
2011-09-23, 18:32
samma här...1-2ggr om natten.. gott tecken?!

century
2011-09-23, 18:46
Har aldrig upplevt det. Men alltså... Varför?! Njurpåverkan? Känns ju spontant inte så hälsosamt.

StarkaUlf
2011-09-23, 18:58
Samma här. Hatar det! *grr* speciellt nu när man har en hund som väcker en 06.00 på morgonen.

Jeneric
2011-09-23, 19:03
Fan vad bra att nån sa nåt, jag trodde jag blivit inkontinent, måste pissa typ kl 4 varje natt like clockwork.

Ola Wallengren
2011-09-23, 19:04
Det beror säkert rätt mycket på vätskan i proteindrinkarna. En grov tumregel är annars 100g extra protein ger ca 7dl mer urin. En normal tömning är ungefär 4dl.

JakeShaft
2011-09-23, 19:29
Nu äter jag i och för sig medicin som påverkar vätskemängd i kroppen. Jag vaknar aldrig på natten men jag kan å andra sidan kissa ut över 1 liter när jag vaknar, rekordet ligger på strax över 1,2 liter när jag gjort urinmätningar. Skaffa en större blåsa.

begt
2011-09-23, 20:09
Känns verkligen igen, och det är därför jag har minskat lite på proteinintaget (1.5-1.8 försöker jag ligga på) och på så sätt minskat antalet kisspauser :)

Alkro
2011-09-23, 20:30
Samma sak här. Undviker dock att dricka mycket under kvällen, problemet är att dricker man inte så känner man sig mer hängig morgonen därpå.

Har haft extra mycket protein denna veckan och har känt mig bakis varenda morgon :D

Alkro
2011-09-23, 20:32
Fan vad bra att nån sa nåt, jag trodde jag blivit inkontinent, måste pissa typ kl 4 varje natt like clockwork.

03.30 här senaste 2 veckorna :D

Pompere
2011-09-24, 10:44
1 gång per natt.

IronBug
2011-09-24, 10:48
Lal. Jag som oroade mig för prostatan.

mattilainen
2011-09-24, 11:09
Har aldrig upplevt det. Men alltså... Varför?! Njurpåverkan? Känns ju spontant inte så hälsosamt.

varför skulle det inte vara hälsosamt? Kan ju tänkas att man kissar ut en del protein och detta drar till sig vatten genom osmos? Eller så har det helt enkelt att göra med att man blandar proteinet med typ 5 - 7 dl vätska i någon form. Bara detta blir ju typ mellan 0.5 L - 2 L mer vätska per dag extra för många, speciellt för mig.

Nu äter jag i och för sig medicin som påverkar vätskemängd i kroppen. Jag vaknar aldrig på natten men jag kan å andra sidan kissa ut över 1 liter när jag vaknar, rekordet ligger på strax över 1,2 liter när jag gjort urinmätningar. Skaffa en större blåsa.

wow, 1.2 Liter i en tömning? Det är väl runt 1 L som blåsan är soppas stor så den töjer ut sig och kan förslappa den glatta muskulaturen? Att du kan ha så mycket i blåsan borde ju tyda på att den är förslappad?

Alkro
2011-09-24, 11:24
varför skulle det inte vara hälsosamt? Kan ju tänkas att man kissar ut en del protein och detta drar till sig vatten genom osmos? Eller så har det helt enkelt att göra med att man blandar proteinet med typ 5 - 7 dl vätska i någon form. Bara detta blir ju typ mellan 0.5 L - 2 L mer vätska per dag extra för många, speciellt för mig.

wow, 1.2 Liter i en tömning? Det är väl runt 1 L som blåsan är soppas stor så den töjer ut sig och kan förslappa den glatta muskulaturen? Att du kan ha så mycket i blåsan borde ju tyda på att den är förslappad?

Enkelt kan man säga att protein innehåller kväve och detta måste utsöndras i urinen genom att omvandlas till urea.

krubkungen
2011-09-24, 11:29
jag upplever samma sak. Fick gå upp och pissa i natten och bestämde mig att räkna hur länge jag pinka. 35sek! Schöönt :D

legoknekten
2011-09-24, 12:48
Samma här 2,5g*kv .. vaknar av att jag blir pissnödig men är så envis så skiter i det

rolf
2011-09-24, 13:08
En intressant anekdot är att jag legat på högt proteinintag länge (+3g/kg) och alltid vaknat för att pissa 1-2 gånger per natt under den tiden. Nu har jag på sistone börjat sova bättre och djupare av diverse anledningar och varje gång jag vaknar på morgonen är blåsan så sprängfylld att det känns som att bli stabbad i skrevet. Då föredrar jag nästan att vakna och mellan-tömma på natten. :D

MtotheM
2011-09-24, 13:11
Vaknar aldrig men blir nog 1 liter när jag vaknar :D Käkar dock "bara" 2g/kv

944RS
2011-09-24, 14:17
Jag har nog extremt liten blåsa. För det är inte mycket som jag kissar och jag gör det ofta både dagtid och nattetid.
Efter att ha svept en proteindrink och 1liter fil efter träning kan jag få pissa minst 5ggr på bara någon timme.*gah!*

Gurkyngel
2011-09-24, 14:50
Åh vad jag känner igen mig! Skönt att få ett svar på vad detta beror på. Haha, seriöst tycker jag inte att jag gör annat än sitta på toa och när jag blir kissnödig är det bråttom att hitta en toa alltså. Funderar på inkontinensskydd för att minska på tvätten...

doh
2011-09-24, 15:00
Blir ofta 2-3 gånger varje natt, nästan alltid runt 2.5g*kv

Dreas
2011-09-24, 15:17
Får pissa 1-2ggr per natt, eller ja, i regel 1 gång tidigt på morgonen.

Frågan är ju ifall det vore bättre att dra ner på proteinintaget för att orka sova mer och konstant. Sömn är ju bevisat riktigt bra grejor.

Robbmeister
2011-09-24, 15:59
Pissar 2 gånger innan jag går och lägger mig för att förhindra det , liktförjävligt måste jag upp kring 2-3 varje natt och göra det..*cry*

paatrik
2011-09-24, 16:34
Som flera redan nämnt, skönt och höra att man inte är ensam om det här. Har alltid kunnat hålla mig väldigt länge, i mellanstadiet ville man inte nyttja skolans toaletter så kroppen lärde sig att enbart gå på toa hemma. Hursom, kommer ihåg när jag flög ~6h utan att besöka toaletten. Men så när jag ökade proteinintaget, pang, kissade som en galning. Antagligen åt jag alldeles för mycket i kombination med att jag sprang och småtömde (blåsan blev väl van vid detta beteende).

Ett tag var det rätt så jobbigt då man knappt kunde hålla sig 2-3h. Nu är det bättre, äter möjligen mindre protein än då det bröt ut men likväl äter jag mycket. Tyvärr måste jag dock, som flera andra, gå upp på natten vilket stör mig. Vill sova igenom hela natten, kan vara lite psykiskt påfrestande att behöva gå upp varje natt. Dessutom, är det inte dåligt med avbruten sömn? Återhämtning, inlärning från skolan etc etc eller är det främst kopplat till för lite sömn?

Jag har dock intalat mig att vänja blåsan för att kunna hålla mig längre, blir dock aldrig av. Är ju ganska jobbigt att gå runt och pressa sig även om det bara är under en kortare period. Besökte till och med en urolog då jag inte visste vad som var fel, de kunde dock inte se några problem (ingen äggvita i urinen vilket tydligen kan vara en signal). Dock tyckte de att blåsan borde tömts mer så ev. kommer jag kolla upp de, även om min egna högst ovetenskapliga teori är att det mycket väl kan vara en vanesak.

liquid diamonds
2011-09-24, 18:15
Samma här 2,5g*kv .. vaknar av att jag blir pissnödig men är så envis så skiter i det
:D ibland får jag till en bra position som minskar kissnödig-känslan och man kan sova vidare.

paatrik
2011-09-24, 19:01
:D ibland får jag till en bra position som minskar kissnödig-känslan och man kan sova vidare.

Hmm, fortsätter ni vakna eller sover ni nätterna igenom efter denna manöver?

vicarious
2011-09-24, 19:03

Haha exakt samma här :D

Jag ligger runt 3g protein/kg dagligen och måste upp och kissa en gång varje natt.

Degpekka
2011-09-25, 08:51
Pissar 2 gånger innan jag går och lägger mig för att förhindra det , liktförjävligt måste jag upp kring 2-3 varje natt och göra det..*cry*

Det gör nog tyvärr bara skada att kissa två gånger på kort tid före sänggående. Försök vänja dig vid att hålla dig länge under dagarna så att du inte behöver kissa så ofta under dagen heller.

Degpekka
2011-09-25, 08:52
Haha exakt samma här :D

Jag ligger runt 3g protein/kg dagligen och måste upp och kissa en gång varje natt.

Vad ligger du på i kolhydrater?

vicarious
2011-09-25, 09:32
Vad ligger du på i kolhydrater?

Varierar men oftast 100-200g.

Degpekka
2011-09-25, 10:24
Okej, skumt.. brukar ligga på ungefär samma och är i princip aldrig på toaletten under nattvilan.

SiSenior
2011-09-25, 11:18
Blir ett antal toabesök varje natt, 2-4 kanske. Ligger ganska stadigt på 2g protein/ kgv. Sen sover jag dessutom oroligt i övrigt, så ibland går man bara för att ha något att göra när man vaknar.

Welli
2011-09-25, 11:31
Det här tror jag har mkt att göra med om man blir väckt av något under natten eller inte. Jag har nyss flyttat till ett lugnare område, ingen bilväg utanför, och behöver inte gå upp och pissa på natten längre. Ligger på ca 2,5 g/kg. Man går på toa för att man känner att man är nödig när man vaknar.

Alzie
2011-09-26, 09:22
Påverkar det sömnen och återhämtningen negativt att behöva vakna en/flera gånger på natten och gå på toa?

IronBug
2011-09-26, 14:32
En gång per natt är ingen gång. Brukar blir 3-5 för mig. Kanske är prostatan som spökar ändå.

Klein
2011-09-26, 14:59
Att måste gå upp och kissa flera gånger varje natt brukar ju annars vara ett ålderstecken. Tror man att det är något positivt så är man mer än lovligt optimistisk. Jag käkar säkert 250 gram protein om dagen men jag går aldrig upp och pissar på natten och pissar inte mer än 3 gånger om dagen. Men jag undviker också raffinerat protein.

JakeShaft
2011-09-26, 15:14

Aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på det viset. Vid den urinmätningen där jag fick ut 1,2 liter i en tömning var jag inlagd på sjukhus. Om det är något dåligt med det tycker jag att de borde ha sagt något. Andra urinmätningen som jag gjorde hemma fick jag skriva ner tid och mängd, kissade över litern någon gång då med.

Något man borde kolla upp och ta tag i?

Alkro
2011-09-26, 16:55
Aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på det viset. Vid den urinmätningen där jag fick ut 1,2 liter i en tömning var jag inlagd på sjukhus. Om det är något dåligt med det tycker jag att de borde ha sagt något. Andra urinmätningen som jag gjorde hemma fick jag skriva ner tid och mängd, kissade över litern någon gång då med.

Något man borde kolla upp och ta tag i?

Om du inte har några besvär så behöver du nog inte kolla upp det. Dock kan det ju vara bra inför framtiden att du inte håller dig så pass länge att du pissar mer än 1 l :D

IronBug
2011-09-26, 17:51
Att måste gå upp och kissa flera gånger varje natt brukar ju annars vara ett ålderstecken. Tror man att det är något positivt så är man mer än lovligt optimistisk. Jag käkar säkert 250 gram protein om dagen men jag går aldrig upp och pissar på natten och pissar inte mer än 3 gånger om dagen. Men jag undviker också raffinerat protein.

Är 26, pissat multipla gånger om natten sen jag var 18-19. Gammal sen födseln kanske?

Alkro
2011-09-26, 18:16

Protein innehåller kväve. Desto mer protein man äter desto mer kväve behöver kroppen utsöndra. Kvävet omvandlas till urea. Mer urea= mer urin.

paatrik
2011-09-26, 19:01
Som jag och även någon annan frågat, påverkas återhämtning, inlärning m.m. av att man vaknar 1-2 ggr?

Alkro
2011-09-26, 22:09
Som jag och även någon annan frågat, påverkas återhämtning, inlärning m.m. av att man vaknar 1-2 ggr?

Beror nog ganska mycket på hur snabbt du somnar om. Förmodligen vaknar man upp av att man behöver kissa när man sover ganska ytligt och jag har för mig att det är värre att bli väckt när man sover djupt.

vicarious
2011-09-27, 07:13
Jag är som en zombie på toaletten och försöker hålla ögonen öppna så lite som möjligt :D Stapplar tillbaks till sängen och däckar igen på nolltid. Jag tror inte jag påverkas något alls.

Tacos
2011-09-27, 08:23
Tycker inte mängden protein påverkas så mycket, däremot hur mycket/lite kolhydrater jag ätit.

Mycket kolisar = Lite kissande
Lite kolisar = Mycket kissande

vicarious
2011-09-27, 08:37
Tycker inte mängden protein påverkas så mycket, däremot hur mycket/lite kolhydrater jag ätit.

Jag upplever nog det motsatta. Mycket kolisar = binder mer vätska och tappar även mer vätska.

Alkro
2011-09-27, 08:39

Tror det kan bero på att kolhydrater binder vätska i kroppen vid glykogeninlagringen. På Fredagar brukar jag käka godis och då behöver inte gå upp och kissa trots stora proteinmängder.

Tacos
2011-09-27, 08:41
Tror det kan bero på att kolhydrater binder vätska i kroppen vid glykogeninlagringen.

Precis! :thumbup:

anton2000
2011-09-27, 08:45
Jag är som en zombie på toaletten och försöker hålla ögonen öppna så lite som möjligt :D Stapplar tillbaks till sängen och däckar igen på nolltid. Jag tror inte jag påverkas något alls.

hehe +1.
Jag har typ 5 steg från toaletten till sängen så jag går dit av ren instinkt och behöver knappt öppna ögonen :)

Tacos
2011-09-27, 08:49
Lite OT, men inte fan står ni väl och pissar när ni går upp på natten?

vicarious
2011-09-27, 09:01

Nej.

Alkro
2011-09-27, 10:38

Om man sitter ner är risken stor att man somnar :D

StarkaUlf
2011-09-27, 10:49

Jodå :) jobbigt att behöva sätta sig ner och ställa sig upp ju ;)

vicarious
2011-09-27, 12:25
Om man sitter ner är risken stor att man somnar :D

Om man står är risken stor att man får torka golvet morgonen därpå :D

creperiet
2011-09-27, 13:41

Learning by failing.:D

Stefan J
2011-09-27, 14:07
Om man står är risken stor att man får torka golvet morgonen därpå :D

Jepp. Man blir så arg när man hör fel sorts ljud och inser att man bommat totalt målet totalt.

anton2000
2011-09-27, 14:44

Självklart sitter jag ner. Förstår inte riktigt vitsen med att stå...

Sniggel
2012-09-08, 13:30
Självklart sitter jag ner. Förstår inte riktigt vitsen med att stå...

Sittkissning är najs. Bara de som har problem med sin självbild som inte klarar av sånt. :d

FredO
2012-09-08, 14:19
Sittkissning är najs. Bara de som har problem med sin självbild som inte klarar av sånt. :d

Det måste vara ett väldigt viktigt ämne för dig om det var värt att bumpa en årsgammal tråd :d

anton2000
2012-09-08, 15:26

Hahaha. +1 :D

Onigiri
2012-09-08, 19:19
Sittkissare unite!

171
2014-09-10, 08:22
Bumpar denna i hopp om att få lite svar. Ligger på cirka 2g/kg kroppsvikt varje dag och får gå upp och kissa 1-2 gånger varje natt. Kan en Idé vara att äta mycket kolhydrater innan man går och lägger sig?

Läste om kolhydrater i denna tråd där det fanns motpoler. Men någon som har testat detta? Någon med tips?

Dreas
2014-09-10, 09:31
Bumpar denna i hopp om att få lite svar. Ligger på cirka 2g/kg kroppsvikt varje dag och får gå upp och kissa 1-2 gånger varje natt. Kan en Idé vara att äta mycket kolhydrater innan man går och lägger sig?

Läste om kolhydrater i denna tråd där det fanns motpoler. Men någon som har testat detta? Någon med tips?Ät kolhydratrikt och proteinfattigt senare på kvällen. Drick också mindre vätska än vanligt. Jag försöker hålla mig till max 40g protein och 1l vatten efter klockan 18.00.

Men har också märkt att det går bättre om jag sover på rygg, antar att mitt magsovande trycker på blåsan.

171
2014-09-10, 14:33
Ät kolhydratrikt och proteinfattigt senare på kvällen. Drick också mindre vätska än vanligt. Jag försöker hålla mig till max 40g protein och 1l vatten efter klockan 18.00.

Men har också märkt att det går bättre om jag sover på rygg, antar att mitt magsovande trycker på blåsan.

Tack, ska prova detta!

Får du gå upp på natten en del ändå och kissa? Eller är det väldigt sällan?

Är det proteinintaget sett över hela dagen som är intressant i det här eller är det enbart proteinet som man tillför innan läggdags?

Magsovande kommer jag dock fortsätta med, kan inte sova på rygg.... :)

Dreas
2014-09-10, 14:41
Tack, ska prova detta!

Får du gå upp på natten en del ändå och kissa? Eller är det väldigt sällan?

Är det proteinintaget sett över hela dagen som är intressant i det här eller är det enbart proteinet som man tillför innan läggdags?

Magsovande kommer jag dock fortsätta med, kan inte sova på rygg.... :)Jag får oftast gå upp och pinka en gång per natt. Oftast när jag sover hela nätter så är det när jag druckit relativt lite och ätit ganska saltrikt. Typ efter pizza så är det inga problem :D

Nästintill samma här när det kommer till att sova på rygg, men ger det ett försök med jämna mellanrum.

171
2014-09-10, 14:49
Jag får oftast gå upp och pinka en gång per natt. Oftast när jag sover hela nätter så är det när jag druckit relativt lite och ätit ganska saltrikt. Typ efter pizza så är det inga problem :D

Nästintill samma här när det kommer till att sova på rygg, men ger det ett försök med jämna mellanrum.

Fuck! Det var detta som jag inte ville höra *gah!*

Har en stor måltid jämfört med en mindre måltid med kolhydrater innan läggdags påverkan på sömnen? Eller spelar det ingen roll om det är en stor mängd eller inte?

Vill kunna sova en hel natt utan att behöva gå upp på toa! Vore himmelskt!

Dreas
2014-09-10, 15:28
Fuck! Det var detta som jag inte ville höra *gah!*

Har en stor måltid jämfört med en mindre måltid med kolhydrater innan läggdags påverkan på sömnen? Eller spelar det ingen roll om det är en stor mängd eller inte?

Vill kunna sova en hel natt utan att behöva gå upp på toa! Vore himmelskt!Det har ju blivit bättre med nattkisseriet sedan jag började äta mer medvetet, eller äta och dricka mer medvetet.

Inte helt ovanligt att jag slipper pinka. Förut var det garanterat 1gg per natt, ibland två.

171
2014-09-10, 15:33
Det har ju blivit bättre med nattkisseriet sedan jag började äta mer medvetet, eller äta och dricka mer medvetet.

Inte helt ovanligt att jag slipper pinka. Förut var det garanterat 1gg per natt, ibland två.

Tack så mycket för alla svar Dreas! Ska testa med proteinintaget och kolhydraterna för att se om det funkar för mig. Det kan inte bli värre iaf... :)

King Grub
2014-09-10, 15:35
Jag har inte sovit en natt utan att gå upp och slå en drill framåt småtimmarna det här årtusendet. :p

Ajemän
2014-09-10, 15:37
Jag har inte sovit en natt utan att gå upp och slå en drill framåt småtimmarna det här årtusendet. :p

Erkänn du formcheckar lite kvickt i spegeln varje gång också

King Grub
2014-09-10, 15:39
Alltid.

vicarious
2014-09-10, 17:32

Läste om kolhydrater i denna tråd där det fanns motpoler. Men någon som har testat detta? Någon med tips?

Kolhydrat och salt tycker jag kan hjälpa lite. Annars är det bara att vänja sig helt enkelt.

171
2014-09-10, 18:19
Kolhydrat och salt tycker jag kan hjälpa lite. Annars är det bara att vänja sig helt enkelt.

Är van med detta sen fyra år tillbaka.... *gah!*

Det stör min sömn ganska mycket då jag generellt sett har svårt att somna. Men som sagt ska testa lite framöver för att se om det blir något bättre.

cero
2014-09-10, 18:19
Erkänn du formcheckar lite kvickt i spegeln varje gång också

Inte bra för egot. På morgonen (eller mitt i natten för er med subopti urinblåsa) ser man alltid extra tunn ut. :(

Ajemän
2014-09-10, 18:28
Inte bra för egot. På morgonen (eller mitt i natten för er med subopti urinblåsa) ser man alltid extra tunn ut. :(

Vackert tömd ju :)

maqan
2014-09-10, 19:29
Jag är också uppe och kissar varje natt. Men jag tycker det är ganska trevligt eftersom då får man två sköna insomningar :).

Jontalinen
2014-09-10, 19:32
Bättre o få de avklarat mitt i natten, annars måste jag upp vid 06-07 och då känner jag mig mer vaken, kroppen tror att de e dags o köra, o de e de fan inte!

Andromeda
2014-09-10, 20:39

Nejdå, midjan ser mindre ut, resten ser bara tajtare ut :d

Tycker att jag pissar oftare med mindre volym per tillfälle när jag käkar kreatin. Men väldigt sällan på nätterna. Det kan bli ett par gånger på en timme innan jag somnar ibland.

cero
2014-09-10, 20:47
Kolozzeum - mötesplatsen för dig med prostataproblem.

R Scarpa27
2014-09-10, 20:51
inte det lättaste övning ger (färdig)het.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_ljp65mdgyh1qb6t6wo1_500.jpg

tankoovich
2014-09-10, 21:19
Efter att ha läst igenom detta är jag som många andra lättade över att det inte bara är jag som har problemet. Dock verkar jag vara lite extrem i jämförelse med de flesta.. kissar alltid innan jag går och lägger mig, därefter blir det 4-5 gånger per natt plus att jag är svinkissnödig när jag vaknar igen. Så från att jag lägger mig till att jag går upp (ca 8h) så kissar jag 7-8 gånger. Något jag bör söka hjälp för?
Samma problem dagtid också, kissar minst en gång i timmen och kan inte säga att det är speciellt lite varje gång. Kanske värt att testa mäta!

cero
2014-09-10, 21:28
Efter att ha läst igenom detta är jag som många andra lättade över att det inte bara är jag som har problemet. Dock verkar jag vara lite extrem i jämförelse med de flesta.. kissar alltid innan jag går och lägger mig, därefter blir det 4-5 gånger per natt plus att jag är svinkissnödig när jag vaknar igen. Så från att jag lägger mig till att jag går upp (ca 8h) så kissar jag 7-8 gånger. Något jag bör söka hjälp för?
Samma problem dagtid också, kissar minst en gång i timmen och kan inte säga att det är speciellt lite varje gång. Kanske värt att testa mäta!

Drick när du är TÖRSTIG. Gå inte runt med en kopp i handen bara för sakens skull. Om det inte är där skon klämmer så kan du ju söka lite på 'överaktiv blåsa'. Väldigt vanligt problem.

Ajemän
2014-09-10, 21:44

Tycker absolut du ska gå till VC för det

caro
2014-09-11, 06:11
Vill kunna sova en hel natt utan att behöva gå upp på toa! Vore himmelskt!

Se det som övning.

Den dagen du får barn kommer proteindrinkens inverkan på nattsömnen försvinna som ett pittoreskt litet opti-bekymmer.

:laugh:

Tolkia
2014-09-11, 06:32
Mät hur mycket du dricker på en dag. Det låter som om det kan vara mycket. Obs. att även proteindrinkar är vätska. Räkna hur många gånger du kissar på dagtid. (Om du tänker söka VC kommer du f.ö. garanterat att få frågor både om hur mycket du dricker och hur mycket du kissar, så då är det lika bra att förbereda.)

Förklara gärna vad du menar med detta:
... kissar alltid innan jag går och lägger mig, därefter blir det 4-5 gånger per natt plus att jag är svinkissnödig när jag vaknar igen. Så från att jag lägger mig till att jag går upp (ca 8h) så kissar jag 7-8 gånger.
Hur blir 4-5 gånger plötsligt 7-8? Med den beskrivning du ger av vad som egentligen händer så är det 4-5 gånger per natt. Att kissa innan man går och lägger sig och att vara kissnödig när man kliver upp är normalt.

Shqypnia
2014-09-11, 09:23
Fortfarande dock. Totally worth it.

Sheogorath
2014-09-11, 10:17
inte det lättaste övning ger (färdig)het.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_ljp65mdgyh1qb6t6wo1_500.jpg

Funkar bara när man är över 30.

tankoovich
2014-09-22, 20:49
Mät hur mycket du dricker på en dag. Det låter som om det kan vara mycket. Obs. att även proteindrinkar är vätska. Räkna hur många gånger du kissar på dagtid. (Om du tänker söka VC kommer du f.ö. garanterat att få frågor både om hur mycket du dricker och hur mycket du kissar, så då är det lika bra att veta.

Mätt två dagar nu och ringde imorse till VC, fick en tid direkt imorgon bitti så det blir bra!
Låg runt 3,5 liter kiss/dag de två dagarna jag mätte, ganska mycket om jag förstod det rätt när jag samtalade med läkaren över tlf..

roberthans
2014-09-27, 14:19
Mätt två dagar nu och ringde imorse till VC, fick en tid direkt imorgon bitti så det blir bra!
Låg runt 3,5 liter kiss/dag de två dagarna jag mätte, ganska mycket om jag förstod det rätt när jag samtalade med läkaren över tlf..

Vad blev resultatet?

tankoovich
2014-09-27, 14:33
Vad blev resultatet?
Inget allvarligt enligt läkaren, höga kreatitin värden men det beror på kreatin intag + hög muskelmassa enligt honom :)

Sniggel
2014-09-28, 11:18
Funkar bara när man är över 30.

Hmmm :confused: