handdator

Visa fullständig version : Tillbaks efter sjukdom


lofito
2011-09-23, 16:37
Har under drygt en veckas tid varit förkyld och haft halsont, halsen släppte dock efter 1-2 dagar efter att ha använt bafucin mint, kan rekommendera det. Förkylningen höll dock sig kvar och det är första gången sen jag började träna seriöst som jag har haft ett uppehåll mer än 2 dagar ifrån träningen vilket känns jävla trist. Har idag inte tränat på 7 dagar men känner att förkylningen nästan släppt, hade tänkt börja träna redan imorgon. Tror jag skulle kunna köra
idag men vill inte riskera att det förvärras utan vill vara helt 100 och kan nog
bli det till imorgon.

Min fråga dock: är det bara köra på som vanligt eller bör jag ta det försiktigare i mina reps/ set? Jag brukar köra 3 set per övning om 6 reps ungefär och mitt program är en tresplit. Bör jag köra lite högre reps kommande dagarna? Tänkte dock, eftersom att jag varit borta en vecka, skulle jag kunna köra lite hårdare och försöka "ta igen" det man missat lite eller är det lönnlöst?

Kör just nu så här: Dag 1) Ben/ axlar
dag 2) Rygg / biceps
dag 3) triceps / bröst / mage

Om jag t.ex kör dag 1 imorgon och eventuellt dag 2 också, och kör sedan dag 3 på söndag för att återigen gå in på dag 1 endast, skulle det funka med 3 helkroppspass möjligtvis denna vecka just? Eller blir det för mycket?

Tack!

Pungis
2011-09-23, 16:59
När du är krasslig rekomenderar jag att du tränar lugnare.. Ta inte ut dig helt, och vila längre mellan seten.

Senast för några dagar sedan läste jag om en kille på ett annat forum som fick hjärthinneinflammation för han tränade krasslig..

Mår du helt bra kan du dock träna som vanligt :)

lofito
2011-09-23, 18:03
Jag har också läst om detta därför har jag avstått träningen helt nu när jag varit sjuk. Men jag känner mig i stort sett frisk nu, skulle kanske kunna träna idag men avvaktar just denna dag för att vara helt 100 imorgon.

entropy
2011-09-23, 18:54
Efter sjukdom brukar jag ha tappat i toppstyrka, men kan ofta reppa bättre än någonsin på en vikt mellan 65 och 80% av 1RM. Därför kanske det är klokt att inte gå på för tunga vikter direkt, så slipper man bli besviken. Det brukar även vara lätt att dra på sig fruktansvärd träningsvärk efter ett uppehåll, så ta det också lugnt med volymen.

lofito
2011-09-23, 18:55
Efter sjukdom brukar jag ha tappat i toppstyrka, men kan ofta reppa bättre än någonsin på en vikt mellan 65 och 80% av 1RM. Därför kanske det är klokt att inte gå på för tunga vikter direkt, så slipper man bli besviken. Det brukar även vara lätt att dra på sig fruktansvärd träningsvärk efter ett uppehåll, så ta det också lugnt med volymen.

Ska jag köra lite högreps de första dagarna då?

StarkaUlf
2011-09-23, 19:11
Jag brukar bara gå ner några kilon i övningarna, då jag precis har kommit tillbaka från sjukdom.
T.ex knäböj, så går jag ner 5-7.5 kg från det jag körde på innan jag blev sjuk. Nästa gång, så kör jag på som jag gjorde innan jag blev sjuk. Fungerar för mig :)