handdator

Visa fullständig version : Ännu en arm-tråd!


andersw
2003-12-27, 03:16
Kroppen växer, armarna försvinner?!

Har tränat ett tag nu och det går framåt, sakta men säkert.

På slutet har jag dock märkt hur armarna, framförallt triceps halkar efter mer och mer. Tänkte höra om ni har några tips på vad man gör fel.

Mitt schema:

Dag1: Rygg
Dag2: Bröst/Axlar
Dag3: Vila
Dag4: Ben
Dag5: Triceps/Biceps
Dag6: Vila
Dag7: Vila

Kan det bero på för mycket/lite träning?

På arm-dagen brukar jag köra 4-6 tunga set,
sen 2 set pump.

Så ni med stora armar, hur gör ni?

//Andersw

scudmissile
2003-12-27, 03:40
liggande frenchpress är en höjdare för triceps, jag gillar att ligga runt 10 reps där, annars försvinner lite av utförandet för mig.
För biceps tycker jag om scottcurl, enarms cc, skivstångscurl. Det brukar bli ca 8-10reps på bicepsövningarna.

Hnke
2003-12-27, 07:50
Du kanske kör för lätt på armdagen, dina armar kanske svarar bättre på fler reps.. testa dig fram och se

Jorgen
2003-12-27, 09:08
Vilka övningar kör du? 4-6 set sammanlagt på både biceps och triceps?

//jörgen

Medusa
2003-12-27, 11:08
Om du tränar hårt till failure, sedan vilar och äter ordentligt till nästa pass triceps skall jobba, så skall du vara starkare, eftersom tillväxt har skett.

Jag skulle vila mer om jag vore du, bara mitt tips.

/NOT: AGERAR INTE SOM OM JAG HAR 20 ÅRS erfarenhet, bara mitt råd.

AdrenalineRush
2003-12-27, 12:47
vad är Frenchpress för övning? Har inte riktigt fattat de... :(

Halldin
2003-12-27, 12:50
Originally posted by AdrenalineRush
vad är Frenchpress för övning? Har inte riktigt fattat de... :(

Några sekunders Googlande :)

http://www.totalfitnesssolutions.com/frenchpress1.jpg
http://www.totalfitnesssolutions.com/frenchpress2.jpg

Hnke
2003-12-27, 12:51
now u know...

Jorgen
2003-12-27, 13:09
Jag har lärt mig att kör man frenchpress så sitter man upp: http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBTricepsExtension.gif Och att det heter liggande triceps extention när man ligger, men båda är nog lika rätt. Killen på bilderna gör däremot tvärfel när han endast går ner till pannan. Runt huvudet skall man: http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif
Bonusurl: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

//jörgen

Karl_alfred
2003-12-27, 13:32
Vad kör du för övningar?

Om du bara använder dig av 4-6 set för både triceps och biceps skulle jag göra betydligt fler. Av egen erfarenhet var 6 set för triceps eller biceps för lite. Jag höjde till 9 set och då började genast hända saker. Alltså 18 set totalt. Men allt är ju individuellt. Men mitt råd är att höja antalet set.

andersw
2003-12-27, 13:33
Originally posted by Jorgen
Vilka övningar kör du? 4-6 set sammanlagt på både biceps och triceps?

//jörgen

Tack för svaren!

Brukar bli 4-6 set per muskelgrupp.

Ett pass kan se ut såhär,

Triceps:
4 set liggande skallkrossare
2 set pushdown i cable

Biceps:
4 set bicepscurl med ez-stång
2 set konc. enarmscurl

Brukar inte köra fler set då armarna oftast får lite motion på andra dagar.

Karl_alfred
2003-12-27, 13:44
Originally posted by andersw


Tack för svaren!

Brukar bli 4-6 set per muskelgrupp.


Mitt tips är att köra lite fler set
Ett pass kan se ut såhär,

Triceps:
4 set liggande skallkrossare
Kör runt huvudet inte till pannan

2 set pushdown i cable
Byt ut den mot, t ex. tvåhandshantel bakom huvet
Biceps:
4 set bicepscurl med ez-stång
rak stång för maximal biceps utveckling
2 set konc. enarmscurl

Brukar inte köra fler set då armarna oftast får lite motion på andra dagar.

För mig har aldrig stångcurlen fungerat och givit de resultat jag önskat. Så efter 2-3 år med den gav jag fan i den och böt ut den mot scottcurl, och vips så har det börjat hända saker.

Jorgen
2003-12-27, 13:48
Triceps: Som jag skrev i tidigare tråd så skall extention (skallkrossare) inte ner till pannan utan runt huvudet (belastningen på armbågarna blir mindre och du aktiverar alla triceps tre huvud om du går runt huvudet). Det är den bästa tricepsövningen så det är kanon att du har med den. När det gäller bicepsträningen så kör hellre med rak stång än ez eftersom du då aktiverar biceps brachii i högre grad. Jag personligen skulle valt att köra fler set på både biceps och triceps (kör själv 15-20 set per muskelgrupp). Det är små muskelgrupper som återhämtar sig relativt fort. Ditt upplägg i övrigt ser bra ut tycker jag. Det är bara att prova sig fram och se vad som fungerar på dig. Variera övningarna lite, kör lättare eller tyngre.

//jörgen

Edit: Fan, jag börjar bli slö. :D

mr_ping2
2003-12-27, 16:48
Jag kör rygg och armar samma dag, är rädd att slita ut mig annars. Dock kör jag triceps samma dag som bröst.

Oftast kör jag bara z-stång ståendes i biceps c:a 12-14set. Idag körde jag såhär:

10x 37kg
8x 42.5kg
6x 47.5kg
6x 52.5kg
6x 52.5kg
4x 57.5kg
2x 62.5kg
1x 65kg
8x 45kg
6x 50kg (ingen vila)
8x 45kg (ingen vila)
8x 40kg (ingen vila)
8x 37kg (ingen vila)

Körde sedan slut mig med hantlar direkt efter utan vila på 5x17.5kg, 5x15kg, 5x12.5kg

Karl_alfred
2003-12-27, 17:50
mr p vad ska seten utan vila vara bra för?

McZeeke
2003-12-27, 18:58
Armarnas muskler tillhör inte de större och kan tränas oftare än en gång per vecka. Själv kör jag bröst/triceps på måndagar samt rygg/biceps på tisdagar. Dessutom bi- och triceps på fredag. Tränar 4 dagar i veckan. Må,ti,to och fredag.

Fredrik Age har ett upplägg att träna armar var tredje dag som Du hittar på följande länk.

http://www.fredrikage.com/sv_8.htm

Kolla en artikel som heter: Dina biceps. Mount Everest eller Hallandsåsen?

Lycka till Sune Olsson

Karl_alfred
2003-12-27, 19:07
Tränar du dom riktigt hårt 1 gång i veckan så förstårr jag inte varför man ska träna dom en till gång. Efter ett stenhårt pass brukar värken sitta i i ca 2-3 dagar. Att köra dem ett pass till i veckan borde inte vara så klokt.

King Grub
2003-12-27, 19:14
Speciellt inte som triceps får träning under axelpassen och, framför allt, bröstpassen, medan biceps får en dos till av ryggträningen.

Karl_alfred
2003-12-27, 19:21
Originally posted by King Grub
Speciellt inte som triceps får träning under axelpassen och, framför allt, bröstpassen, medan biceps får en dos till av ryggträningen.

Precis, tränade stenhårt biceps i måndags och kände fortfarande av det i fästena vid ryggträningen idag. Kanske inte så bra direkt. Men det säger ganska mycket varför man inte ska fjolla runt och köra armarna flera gånger i veckan.

shirunai
2003-12-27, 20:21
Originally posted by Moff


Några sekunders Googlande :)

http://www.totalfitnesssolutions.com/frenchpress1.jpg
http://www.totalfitnesssolutions.com/frenchpress2.jpg

det där är tricepspress, frenchpress sitter man upp

McZeeke
2003-12-28, 10:29
Originally posted by Karl_alfred
Tränar du dom riktigt hårt 1 gång i veckan så förstårr jag inte varför man ska träna dom en till gång. Efter ett stenhårt pass brukar värken sitta i i ca 2-3 dagar. Att köra dem ett pass till i veckan borde inte vara så klokt.

Beroende på muskelns storlek behöver den vila i 24, 48 eller 72 timmar lärde jag mig någonstans. Många byggare behöver en vecka.

Varför Age skriver var tredje dag får Du fråga honom. :smokin:

Karl_alfred
2003-12-28, 15:50
han tränar väll inte tillräkligt hårt:D

McZeeke
2003-12-28, 16:17
Originally posted by Karl_alfred
han tränar väll inte tillräkligt hårt:D

Kan Du ha rätt i. Han ser väl lite tanig ut :)

mr_ping2
2003-12-28, 16:35
Känns och ser ut som att musklerna sväller mer om jag kör utan vila på de sista setten.. och dessutom så kan man inte lyfta armen sen och det e rätt coolt

McZeeke
2003-12-28, 18:23
Originally posted by Karl_alfred
han tränar väll inte tillräkligt hårt:D

Vad mäter Du runt biceps?

Karl_alfred
2003-12-28, 19:27
Originally posted by mr_ping2
Känns och ser ut som att musklerna sväller mer om jag kör utan vila på de sista setten.. och dessutom så kan man inte lyfta armen sen och det e rätt coolt

skulle ändå inte tro att det är något effektivt ur resultat synpunkt!

Karl_alfred
2003-12-28, 19:30
Originally posted by McZeeke


Kan Du ha rätt i. Han ser väl lite tanig ut :)

kanske inte jag tycker direkt men. Framförallt så har han nå jävulska vader.

Men jag står fortfarande på mig att om man tränar tillräckligt hårt är också en gång i veckan tillräckligt.

Karl_alfred
2003-12-28, 19:32
Originally posted by McZeeke


Vad mäter Du runt biceps?

vet faktiskt inte eftersom jag aldrig plockat bort biceps från armen och mätt den. Å i övrigt är väll det ganska ointressant.

McZeeke
2003-12-28, 20:29
Originally posted by Karl_alfred


vet faktiskt inte eftersom jag aldrig plockat bort biceps från armen och mätt den. Å i övrigt är väll det ganska ointressant.

De va VÄL för VÄL att Du inte lossade på bicepsen. :)

McZeeke
2003-12-28, 20:40
Originally posted by andersw
Kroppen växer, armarna försvinner?!

Mitt schema:

Dag1: Rygg
Dag2: Bröst/Axlar
Dag3: Vila
Dag4: Ben
Dag5: Triceps/Biceps
Dag6: Vila
Dag7: Vila

Kan det bero på för mycket/lite träning?

//Andersw

Mitt upplägg ser ut så här:
Måndag Bröst + Triceps
Tisdag Rygg + Biceps + Mage
Onsdag Vila
Torsdag Axlar + Mage
Fredag Biceps+Triceps

Benen tränar jag på extra pass emellanåt men mest genom att gå milen eller mer.

Jag har inte så våldsamt tjocka armar. Men de har växt till rätt bra sedan jag började med att träna dom lite mer intensivt.

Men som sagt, det finns lika många ideer om träning som det finns utövare så vem har mest rätt?

Karl_alfred
2003-12-28, 20:48
Originally posted by McZeeke


De va VÄL för VÄL att Du inte lossade på bicepsen. :)

:rolleyes:

Karl_alfred
2003-12-28, 20:50
Originally posted by McZeeke



Men som sagt, det finns lika många ideer om träning som det finns utövare så vem har mest rätt?
ja egentligen. finns säker någon som skulle kunna träna armarna 3-4 gånger i veckan med bra resultat.