handdator

Visa fullständig version : Övertränad?


PRound
2011-09-23, 12:29
Jag har ett problem att jag blir sjuk väldigt ofta. Ca. var tredje vecka, ibland varannan.
Jag har varit hos läkaren och tagit prover, ingenting syntes där.
Jag har haft detta problem i över två år.

Jag äter efter periodisk fasta. Fastar 16-20 timmar.
Min träning ser ut såhär:

Halvkropp, 4 gånger i veckan.

Två pass tungt, två pass lätt.

De tunga passen består av:

överkropp: Marklyft, chins, militärpress, bänkpress och lite isolation för biceps och triceps. Jag kör tungt, 90-95% av 1RM. 4 set på varje övning, utan uppvärmning inräknat.

Underkropp: Knäböj, någon magövning, vadövning och lite isolationsövningar för benen. Där brukar jag också köra 90-95% av 1RM, och 5-6 set.

De lätta passet består av isolationsövningar, 1-2 övningar per muskelgrupp och 8-12 reps, 2-3 set.

Jag känner mig otroligt orkeslös i och utanför gymmet. Jag går upp i vikt sakta, så jag gissar på balans eller liiitet överskott,
eftersom jag inte räknar maten.
Jag har också börjat springa, 2 dagar i veckan. Det gick bra första veckan men sen gick det nedåt och jag blev sjuk igen.

När jag är sjuk så är det oftast halsont+hosta+feber.

Jag skulle jättegärna vilja reda ut detta eftersom det sänker livskvalitén avsevärt.

Tack på förhand.

Kimkay
2011-09-23, 12:40
Du kanske ska prova att ta bort den nyinlagda konditionsträningen? Hur hårt konditionstränar du?

tobnotch
2011-09-23, 13:40
Hur gammal är du? Behöver inte vara relevant, men när jag gick i gymnasiet hade jag exakt samma sak. Var då väldigt stressad väldigt ofta och det var mycket som tyngde mig.
Nu var det över ett år sen jag tog studenten och har lärt känna mig själv avsevärt mycket bättre, har en helt annan harmoni i kroppen.

Menar att det kan vara väldigt psykiskt, samtidigt som man umgicks bland 2000 människor varje dag (smittorisken finns ju helt klart).

PRound
2011-09-23, 14:55
Du kanske ska prova att ta bort den nyinlagda konditionsträningen? Hur hårt konditionstränar du?

Som sagt, detta har hållit på i flera år, och jag har konditionstränat fyra gånger. Jag sprang max 2 km på gång.

Hur gammal är du? Behöver inte vara relevant, men när jag gick i gymnasiet hade jag exakt samma sak. Var då väldigt stressad väldigt ofta och det var mycket som tyngde mig.
Nu var det över ett år sen jag tog studenten och har lärt känna mig själv avsevärt mycket bättre, har en helt annan harmoni i kroppen.

Menar att det kan vara väldigt psykiskt, samtidigt som man umgicks bland 2000 människor varje dag (smittorisken finns ju helt klart).

18. Just det psykiska har jag koll på. Jag känner att jag verkligen är 100% i huvudet, och jag stressar inte i onödan. Jag mår bra psykiskt helt enkelt, men inte fysiskt. Det blir en väldigt konstig obalans när det är så.

PRound
2011-09-23, 15:39
Tänker nog ta det lugnt med konditionen ett tag.
Vad tycker ni om styrketräningen?

Dra ner på det, så att jag bara tränar igenom kroppen en gång per vecka, t.ex.?

HerrCarlsson
2011-09-23, 17:26
Jag blev också ofta sjuk när jag körde tungt. Nu kör jag högrepp/högvolym, aldrig sjuk.

killenigrillen
2011-09-23, 17:29
Det mest extrema (så att säga) i ditt upplägg är nog att du kör IF. Tror inte att du skulle bli övertränad av den mängd du tränar du. Helt subjektiv åsikt.
Vad jobbar du med föresten?

kettlebellGuden
2011-09-23, 17:38
Kanske är det så att din kost/diet ser helt för jäflig ut. Håller helt med grillenikillen om att träningen inte ser så extrem ut på något sätt och vis.

Fishtank
2011-09-23, 18:22
Skulle nog säga kosten direkt

Kasta in lite mer frukt och grönsaker/Vitamintillskott om du nu inte tycker om frukt/grönsaker

PRound
2011-09-23, 18:38
Det mest extrema (så att säga) i ditt upplägg är nog att du kör IF. Tror inte att du skulle bli övertränad av den mängd du tränar du. Helt subjektiv åsikt.
Vad jobbar du med föresten?

Ja, det är precis vad jag har tänkt.

Men, saken är den att jag tycker väldigt mycket om hur jag ser ut och den kropp jag har fått sen jag började med IF. Jag vet att måltidsfrekvens spelar mindre roll. Men jag kan inte undgå att bli "rädd", när jag tänker att slutar jag med IF så kommer jag bli lika tjock som jag en gång var.

Loke
2011-09-23, 18:55
Ja, det är precis vad jag har tänkt.

Men, saken är den att jag tycker väldigt mycket om hur jag ser ut och den kropp jag har fått sen jag började med IF. Jag vet att måltidsfrekvens spelar mindre roll. Men jag kan inte undgå att bli "rädd", när jag tänker att slutar jag med IF så kommer jag bli lika tjock som jag en gång var.

Fast du behöver väl inte göra något radikalt? Dra ner till att fasta 12 timmar, kanske?

kettlebellGuden
2011-09-23, 19:49
Det behöver inte vara något fel på din måltidsfrekvens. Din diet kan vara helt undermålig ändå.

PRound
2011-09-23, 20:32
Fast du behöver väl inte göra något radikalt? Dra ner till att fasta 12 timmar, kanske?

Det blir svårare, eftersom jag är i skolan.

Det behöver inte vara något fel på din måltidsfrekvens. Din diet kan vara helt undermålig ändå.

Jag ligger ganska högt på proteinet, men kalorierna har jag ingen aning om.

kettlebellGuden
2011-09-23, 21:43
Det blir svårare, eftersom jag är i skolan.



Jag ligger ganska högt på proteinet, men kalorierna har jag ingen aning om.

Det kan förstås vara för mycket träning för dig.. just nu. Ta en vilovecka kanske? Någon vitamineralbrist kanske. Sömnproblem. Allergi mot något du äter.

Hade liknande problem förr innan jag la om min kost (la till vissa saker, tog bort vissa saker).

Magnesium brukar annars vara lite mirakelkur :)

PRound
2011-09-24, 09:40
Det kan förstås vara för mycket träning för dig.. just nu. Ta en vilovecka kanske? Någon vitamineralbrist kanske. Sömnproblem. Allergi mot något du äter.

Hade liknande problem förr innan jag la om min kost (la till vissa saker, tog bort vissa saker).

Magnesium brukar annars vara lite mirakelkur :)

Viloveckor har jag ju haft nu eftersom jag har varit så sjuk så att jag inte har kunnat träna på ett tag.

Men jag ska försöka att ta det lugnt, äta mer än jag brukar.
Ska testa att ta ZMA ett tag också för att se hur det fungerar. Annars blir det sjukhuset!

Tack för hjälpen :)

kettlebellGuden
2011-09-24, 10:05
Viloveckor har jag ju haft nu eftersom jag har varit så sjuk så att jag inte har kunnat träna på ett tag.

Men jag ska försöka att ta det lugnt, äta mer än jag brukar.
Ska testa att ta ZMA ett tag också för att se hur det fungerar. Annars blir det sjukhuset!

Tack för hjälpen :)

För mig brukar minska laktosintaget och öka fiskintaget göra under.

guitarguy
2011-09-24, 10:05
Ett tips kan vara att verkligen grovstäda utrymmen du spenderar mycket tid i! tex säng osv pga att de finns folk som är allergiska mot kvalster. Har du provat ta allergi tabletter?
Kan ju också säga om jag hade fastat 16-20 timmar hade jag dött.

PRound
2011-09-24, 10:12
För mig brukar minska laktosintaget och öka fiskintaget göra under.

Det kan jag testa!

Ett tips kan vara att verkligen grovstäda utrymmen du spenderar mycket tid i! tex säng osv pga att de finns folk som är allergiska mot kvalster. Har du provat ta allergi tabletter?
Kan ju också säga om jag hade fastat 16-20 timmar hade jag dött.

Jag är väldigt noga med hygien och jag städar väldigt noga. Jag tar allergitabletter på våren för pollen, annars inte. Tycker inte om det eftersom man blir väldigt trött och torr i munnen av antihistaminer.

Fishtank
2011-09-24, 11:20
Hur ser en vanlig måltid ut för dig?
Höfta

Silencer
2011-09-24, 13:52
Ta stora doser D-vitamin om du inte redan gör det, det hjälpte mig. Vad stoppar du i munnen en normal vecka?

JakeShaft
2011-09-24, 17:48
Jag hade liknande problem med sjukdom fast när jag var barn. I mitt fall handlade det om hög feber. Ingenting syntes på några prover. Tror det var så i närmare 4 år innan man chansade och tog bort mina mandlar och jag blev frisk.

Kanske är din kost men har du ätit så dåligt i två år? Om man är sjuk så ofta bör det vara ett fall för sjukvården oavsett vad det beror på.

PRound
2011-09-25, 08:25
Hur ser en vanlig måltid ut för dig?
Höfta

5-600g kött, 2-400g pasta, 200g broccoli, 100g morötter. +ca 60g proteinpulver under dagen. Dricker mycket mjölk till.

PRound
2011-09-28, 08:50
Nu har jag slutat med fastan.
Och jag har köpt d-vitamin och ZMA. Uppdaterar om det blir bättre.
Mår bra mycket bättre på morgonen nu i alla fall.