Visa fullständig version : Aktiv bakteriekultur mot stress
Den senaste veckan/veckorna har jag generellt känt mig ganska stressad pga diverse olika anledningar. I samband med det har jag också känt av som något liknande en klump i magen/halsen större delen av tiden. Detta är ett vanligt symptom på stress av vad jag förstått.
Av en händelse så stötte jag på denna artikel här om dagen om hur ens mentala tillstånd kan hänga samman med hur ens mage mår:
http://www.wired.com/wiredscience/2011/09/the-psychology-of-yogurt/
Den nämner bl.a. en undersökning på möss som fått probiotika och hur det har gjort mössen mindre stressade.
Med anledning av ovan så tänkte jag smart nog att istället för att behandla de bakomliggande orsakerna till stressen så försöker jag göra något åt symptomen istället. Jag gick därför och köpte proviva fruktdryck blåbär med aktiv bakteriekultur och stoppade i mig ungefär halva förpackningen tillsammans med middagen, mer som ett experiment utan några förväntningar.
Efter ovan intag för någon dag sedan så har jag känt ovanligt stor sinnesro och lugn, ett mentalt stadium jag nästan aldrig känt förut.. Jag känner ingen stress alls längre trots att min omgivande miljö är densamma som tidigare. Min mage mår bra och jag känner inte av 'klumpen' längre. En del av effekten på mig kan säkert attribueras till placebo men det vore intressant ifall någon annan som känner sig stressad kan prova att återskapa detta på sig själv.
Anledningen till att jag startade tråden var också för att fråga om ni känner till fler bra livsmedel med aktiv bakteriekultur än provivas sortiment?
Sandra81
2011-09-23, 13:33
Den senaste veckan/veckorna har jag generellt känt mig ganska stressad pga diverse olika anledningar. I samband med det har jag också känt av som något liknande en klump i magen/halsen större delen av tiden. Detta är ett vanligt symptom på stress av vad jag förstått.
Av en händelse så stötte jag på denna artikel här om dagen om hur ens mentala tillstånd kan hänga samman med hur ens mage mår:
http://www.wired.com/wiredscience/2011/09/the-psychology-of-yogurt/
Den nämner bl.a. en undersökning på möss som fått probiotika och hur det har gjort mössen mindre stressade.
Med anledning av ovan så tänkte jag smart nog att istället för att behandla de bakomliggande orsakerna till stressen så försöker jag göra något åt symptomen istället. Jag gick därför och köpte proviva fruktdryck blåbär med aktiv bakteriekultur och stoppade i mig ungefär halva förpackningen tillsammans med middagen, mer som ett experiment utan några förväntningar.
Efter ovan intag för någon dag sedan så har jag känt ovanligt stor sinnesro och lugn, ett mentalt stadium jag nästan aldrig känt förut.. Jag känner ingen stress alls längre trots att min omgivande miljö är densamma som tidigare. Min mage mår bra och jag känner inte av 'klumpen' längre. En del av effekten på mig kan säkert attribueras till placebo men det vore intressant ifall någon annan som känner sig stressad kan prova att återskapa detta på sig själv.
Anledningen till att jag startade tråden var också för att fråga om ni känner till fler bra livsmedel med aktiv bakteriekultur än provivas sortiment?
Ingen aning faktiskt men Johannesört te sägs vara lugnande. ta tex varmt bad tänd ljus släck lampan å mys ner dig i ett hett bad en stund.. drick sen något lugnande te efteråt.. :)
Ingen aning faktiskt men Johannesört te sägs vara lugnande. ta tex varmt bad tänd ljus släck lampan å mys ner dig i ett hett bad en stund.. drick sen något lugnande te efteråt.. :)
Jag skulle hellre ta kamomillte än johannesört-te.
Sandra81
2011-09-23, 14:10
Jag skulle hellre ta kamomillte än johannesört-te.
jag personligen tycker inte kamomillte hjälper så bra.. man får väl prova sig fram. finns ju andra lugnade te sorter också. man kan fråga på hälsokost.
Ang. johannesört så får man vara lite försiktig om man tar andra mediciner eller preventivmedel (obs!), då den kan fucka med omsättningen av dessa.
Mer on topic (probiotika) så finns ju ett antal fil- och yoghurtsorter, om man gillar det.
Eddie Vedder
2011-09-23, 15:43
Abstract
There is increasing, but largely indirect, evidence pointing to an effect of commensal gut microbiota on the central nervous system (CNS). However, it is unknown whether lactic acid bacteria such as Lactobacillus rhamnosus could have a direct effect on neurotransmitter receptors in the CNS in normal, healthy animals. GABA is the main CNS inhibitory neurotransmitter and is significantly involved in regulating many physiological and psychological processes. Alterations in central GABA receptor expression are implicated in the pathogenesis of anxiety and depression, which are highly comorbid with functional bowel disorders. In this work, we show that chronic treatment with L. rhamnosus (JB-1) induced region-dependent alterations in GABA(B1b) mRNA in the brain with increases in cortical regions (cingulate and prelimbic) and concomitant reductions in expression in the hippocampus, amygdala, and locus coeruleus, in comparison with control-fed mice. In addition, L. rhamnosus (JB-1) reduced GABA(Aα2) mRNA expression in the prefrontal cortex and amygdala, but increased GABA(Aα2) in the hippocampus. Importantly, L. rhamnosus (JB-1) reduced stress-induced corticosterone and anxiety- and depression-related behavior. Moreover, the neurochemical and behavioral effects were not found in vagotomized mice, identifying the vagus as a major modulatory constitutive communication pathway between the bacteria exposed to the gut and the brain. Together, these findings highlight the important role of bacteria in the bidirectional communication of the gut-brain axis and suggest that certain organisms may prove to be useful therapeutic adjuncts in stress-related disorders such as anxiety and depression.
http://www.pnas.org/content/108/38/16050.long
Bravo JA et al.Ingestion of Lactobacillus strain regulates emotional behavior and central GABA receptor expression in a mouse via the vagus nerve. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Sep 20;108(38):16050-5.
Lactobacillus rhamnosus alltså. Om det nu skulle vara överförbart på människa är ju även bakteriekulturen i fråga viktig. Var det Lactobacillus rhamnosus i din yoghurt Mell?
Här är extra information om studien:
http://www.pnas.org/content/suppl/2011/08/29/1102999108.DCSupplemental/pnas.201102999SI.pdf#nameddest=STXT
Mice were of comparable weight (25–30 g) and age (10–11 wk) at the moment of sacrifice.
Hardcore. :D
Ola Wallengren
2011-09-23, 16:45
I den här såg man viss effekt på oro vis supplementering med L Casei. De redovisar inte hur stor effekt det va så det är svårt att få en uppfattning om den kliniska relevansen.
http://www.gutpathogens.com/content/1/1/6
Probiotika har varit lovande och många som tror på rätt länge nu, men ännu finns det få säkra effekter. Min grundinställning är att det mesta inte funkar innan motsatsen är klart bevisad.
På en kongress jag var på för inte så länge sedan presenterade man lite intressanta resultat. Man hade kommit fram till att det i stora drag finns 3 olika bakterieprofiler hos människan (i alla fall i europa). Det är därför inte långsökt att tänka sig att viss probiotikabehandling fungerar för vissa men inte för andra.
Vad man sedan länge också påpekat är att olika bakteriestammar har olika effekter så man kan inte ta ett preparat och förvänta sig samma effekt som ett annat. Ganska självklart egentligen, men folk i allmänhet har ingen urskiljning. EFSA har hittills avslagit alla hälsopåstående (förutom ökad laktostolerans) om probiotika så jag förväntar mig något mindre aggressiv och felaktig reklam framöver.
proteinsynthesis
2011-09-24, 19:58
Dessa blogginlägg kan kanske vara av intresse.
http://www.perfekthalsa.se/category/magtarmkanalen/
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Eddie Vedder
2011-09-24, 20:11
Dessa blogginlägg kan kanske vara av intresse.
http://www.perfekthalsa.se/category/magtarmkanalen/
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Abstract
In the present study, we sought to conduct a literature review of randomised, double-blind, placebo-controlled trials, which assessed the impact of probiotics intake during pregnancy on the development of eczema in children. A meta-analysis was conducted for comparison of the development of atopic eczema in children whose mothers took probiotics during pregnancy v. placebo. Study selection, quality appraisal and data extraction were performed independently and in duplicate. The studies were rated according to their size in order to calculate the influence of individual studies on the meta-analysis. A total of seven randomised, double-blind, placebo-controlled trials, published between 2001 and 2009, were selected from the PubMed and Ovid databases for the meta-analysis. The meta-analysis was performed with statistical software Stata/SE11.0. The completed meta-analysis of the seven studies shows a significant risk reduction for atopic eczema in children aged 2-7 years by the administration of probiotics during pregnancy (reduction 5·7 %; P = 0·022). However, this effect was only significant for lactobacilli (reduction 10·6 %; P = 0·045), but not for a mixture of various bacterial strains as probiotics (difference 3·06 %, P = 0·204). In conclusion, the meta-analysis shows that the administration of lactobacilli during pregnancy prevents atopic eczema in children aged from 2 to 7 years. However, a mixture of various bacterial strains does not affect the development of atopic eczema, independent of whether they contain lactobacilli or not.
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FS0007114511003400a.pdf&code=4cdd8b002f90e1dc0e7fa9d615b280fd
Impact of maternal supplementation with probiotics during pregnancy on atopic eczema in childhood - a meta-analysis. Br J Nutr. 2011 Jul 26:1-6. [Epub ahead of print]
Jag sökte i pdf:en på "DDS" och "DDS-1" som bloggkillen påstår är bäst men det fanns ju inte ens med där.
Holabandola
2011-09-24, 20:30
Äh glöm probiotika mot stress.
Probiotika fungerar bara om du redan har en utslagen flora, vilket flertalet INTE har. Efter en lång penincillinkur eller kraftigare magsjuka kan lite probiotika vara en ide att inta dagarna efter.
Mitt bästa tips mot "stress" är b-vitamin i höga doser. Det kan göra underverk för nerverna. Din stresströskel blir avsevärt högre.
AntonYmous
2011-09-24, 21:32
Kul att se, tänkte precis ta upp det här själv!
Enligt flertal studier ska probiotika dessutom hjälpa immunförsvaret. Och iaf med min stressiga kropp problem skulle sådana effekter vara underbara.
Att köpa de där dyra sockeryoghurtarna eller apotekets tillskott är dock inte så lockande. Så nån som vet hur man får tag på probiotika som inte kostar 10 kr dosen?
Såg att probiotika för boskap tydligen är en stor grej, och borde kunna vara sjukt billigt. Var får man tag på det? *drool*
PS. Hur effektivt är b-vitamin mot stress (på riktigt)?
kettlebellGuden
2011-09-24, 22:50
Kul att se, tänkte precis ta upp det här själv!
Enligt flertal studier ska probiotika dessutom hjälpa immunförsvaret. Och iaf med min stressiga kropp problem skulle sådana effekter vara underbara.
Att köpa de där dyra sockeryoghurtarna eller apotekets tillskott är dock inte så lockande. Så nån som vet hur man får tag på probiotika som inte kostar 10 kr dosen?
Såg att probiotika för boskap tydligen är en stor grej, och borde kunna vara sjukt billigt. Var får man tag på det? *drool*
Fungerar det inte att kultur från valfri yoghurt på ICA och göra kombinera med mjölk och göra egen yoghurt av?
Ifall du är idisslare och lever på gräs kan det säkert vara possitivt. Vår tarm har en helt annan bakterieflora.
B-vitaminer faller under "huskurer". Tror man, så fungerar det.
Lactobacillus rhamnosus alltså. Om det nu skulle vara överförbart på människa är ju även bakteriekulturen i fråga viktig. Var det Lactobacillus rhamnosus i din yoghurt Mell?
D
Nope, det var Lactobacillus plantarum 299v i den Proviva fruktdryck blåbär som jag drack. Eftersom jag blev lite hypead på detta så köpte jag även på mig Arla Yoghurt Cultura med Lactobacillus casei F19®, Lactobacillus acidophilus LA-5®, Bifidobacterium BB-12® härom dagen. Tryckte i mig en förpackning fördelat på igår och i förrgår och magen mår finemang. Finns det några studier kring någon av dessa fyra bakteriekulturer?
Ponera att ovan bakteriekulturer, probiotika, skulle faktiskt ge en effekt. Hur är tanken i så fall att man skulle 'dosera' dem? Räcker det med intag ett fåtal gånger sen så är ens tarmflora under en längre period berikad med dessa bakteriakulturer? Eller dör de på något sätt ut och man måste kontinuerligt berika floran på nytt?
Skulle vara intressant ifall någon som har lite bättre koll på detta kan delge sina kunskaper.
Eddie Vedder
2011-09-26, 21:21
Nope, det var Lactobacillus plantarum 299v i den Proviva fruktdryck blåbär som jag drack. Eftersom jag blev lite hypead på detta så köpte jag även på mig Arla Yoghurt Cultura med Lactobacillus casei F19®, Lactobacillus acidophilus LA-5®, Bifidobacterium BB-12® härom dagen. Tryckte i mig en förpackning fördelat på igår och i förrgår och magen mår finemang. Finns det några studier kring någon av dessa fyra bakteriekulturer?
Ponera att ovan bakteriekulturer, probiotika, skulle faktiskt ge en effekt. Hur är tanken i så fall att man skulle 'dosera' dem? Räcker det med intag ett fåtal gånger sen så är ens tarmflora under en längre period berikad med dessa bakteriakulturer? Eller dör de på något sätt ut och man måste kontinuerligt berika floran på nytt?
Skulle vara intressant ifall någon som har lite bättre koll på detta kan delge sina kunskaper.
Kolla länken i mitt inlägg tidigare.
I den här såg man viss effekt på oro vis supplementering med L Casei. De redovisar inte hur stor effekt det va så det är svårt att få en uppfattning om den kliniska relevansen.
Tack. Såg nu att det var denna bakteriekultur L Casei som bl.a. finns i Arla Yoghurt Cultura.
Kolla länken i mitt inlägg tidigare.
Kan bara se att det står att testdjuren blev matade med bakteriekulturen varje morgon i 28 dagar i sträck på http://www.pnas.org/content/suppl/2011/08/29/1102999108.DCSupplemental/pnas.201102999SI.pdf#nameddest=STXT .
Jag har inte behörighet att kolla på http://www.pnas.org/content/108/38/16050.long
Har du tid att citera ett utdrag från studien som svarar på min(a) fråga/frågor? Tack
Ola Wallengren
2011-09-27, 07:23
Mängden bakterier spelar roll. Man får jämföra med vad som använts i studier och sedan försöka ta reda på halten i de produkter man är intresserad av. Generellt är de flesta komersiellt tillgängliga produkterna ganska underdoserade vid normal användning.
Tyvärr hänger inte effekten i sig på tarmfloran. Perfekt ur en försäljningssynpunkt och dyrt för konsumenten, till ingen eller tveksam nytta.
Eddie Vedder
2011-09-27, 09:09
Kan bara se att det står att testdjuren blev matade med bakteriekulturen varje morgon i 28 dagar i sträck på http://www.pnas.org/content/suppl/2011/08/29/1102999108.DCSupplemental/pnas.201102999SI.pdf#nameddest=STXT .
Jag har inte behörighet att kolla på http://www.pnas.org/content/108/38/16050.long
Har du tid att citera ett utdrag från studien som svarar på min(a) fråga/frågor? Tack
Fel länk. :) Jag syftar på mitt inlägg #9. Inte råttstudien som tråden handlar om. :)
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FS0007114511003400a.pdf&code=4cdd8b002f90e1dc0e7fa9d615b280fd
Impact of maternal supplementation with probiotics during pregnancy on atopic eczema in childhood - a meta-analysis. Br J Nutr. 2011 Jul 26:1-6. [Epub ahead of print]
Jag sökte i pdf:en på "DDS" och "DDS-1" som bloggkillen påstår är bäst men det fanns ju inte ens med där.
Länken funkar inte längre. Kan du ge ny URL? Tack
Eddie Vedder
2011-09-27, 20:46
Länken funkar inte längre. Kan du ge ny URL? Tack
Sök på studien då.
man kan fråga på hälsokost.
Tycker de mest snackar goja.
Sök på studien då.
Anledningen att länken inte funkar kanske är pga att studien kräver medlemskap eller måste köpas. Jag verkar bara ha tillgång till abstraktet via http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8338494&fulltextType=RV&fileId=S0007114511003400 :(
Probiotika har varit lovande och många som tror på rätt länge nu, men ännu finns det få säkra effekter. Min grundinställning är att det mesta inte funkar innan motsatsen är klart bevisad.
På en kongress jag var på för inte så länge sedan presenterade man lite intressanta resultat. Man hade kommit fram till att det i stora drag finns 3 olika bakterieprofiler hos människan (i alla fall i europa). Det är därför inte långsökt att tänka sig att viss probiotikabehandling fungerar för vissa men inte för andra.
Vad man sedan länge också påpekat är att olika bakteriestammar har olika effekter så man kan inte ta ett preparat och förvänta sig samma effekt som ett annat. Ganska självklart egentligen, men folk i allmänhet har ingen urskiljning. EFSA har hittills avslagit alla hälsopåstående (förutom ökad laktostolerans) om probiotika så jag förväntar mig något mindre aggressiv och felaktig reklam framöver.
Jag har läst studien mer ingående som du postade nu och tycker den är riktigt intressant. Tydligen doserades 8 miljarder cfu (colony forming units) 3 gånger dagligen efter måltid av bakterietypen Lactobacillus casei i form av pulver.
"Overall there was a significant improvement in anxiety among those taking the active LcS compared to the placebo"
Jag tittade lite på de mer populära probiotika-kosttillskotten och för att komma upp i 24 miljarder cfu Lactobacillus casei per dag så krävs det väldigt stora doseringar.
Exempelvis 96 kapslar av märket Probioplex som är mer än innehållet i en hel burk.
Studien talar också varmt om Lactobaciullus Plantarum 299v som finns i Proviva fruktdryck. Från diskussionsdelen:
"This finding supports previous research showing that the oral administration of Lactobacillus plantarum 299 V caused a significant rise in fecal Bifidobacteria levels [17]. In this case the elevation of Bifidobacteria levels should be considered a positive finding, particularly when considering that Bifidobacteria levels may be low in CFS*."
Problemet är ju dock att livsmedelstillverkarna inte anger mängden cfu (eller någon annan enhet) av bakterkulturerna i deras livsmedel :-(.
Mängden Lactobacillus plantarum 299 V i kosttillskotten verkar vara lite större dock. Om man kan anta att samma dosering av 24 miljarder cfu om dagen av Lactobaciullus Plantarum 299v kan ge effekt så krävs det 3 kapslar Probi Mage för att komma upp till det.
Värt att nämnas om studien:
"However, it is important to note that this is a small pilot study and broad conclusions cannot be drawn at this time. Since we did not evaluate bowel function during the study, it is entirely possible that the decreased anxiety was a consequence of improved bowel function." " The results of the present study should be viewed simply as a stimulus for further research."
Jag väntar ivrigt på mer studier kring detta :). Skulle vara skoj ifall man kan få tillgång till meta-analysen som Nicklas pratade om också.
*"Chronic fatigue syndrome (CFS) is complex illness of unknown etiology. Among the broad range of symptoms, many patients report disturbances in the emotional realm, the most frequent of which is anxiety."
Ola Wallengren
2011-09-29, 10:00
Jag tycker att det är sista stycket du citerade (However; ...) som du i första hand skall ta fasta på.
Åter igen, det behöver tydligen upprepas. Man skall inte förutsätta att olika bakteriestammar har samma effekter. De talar inte alls varmt om LB P 299v, de bara påpekar att båda bakterierna verkar öka mängden bifidobakterier i tarmen, vad detta skulle betyda är spekulativt.
Eddie Vedder
2011-09-29, 10:08
Har man kunnat påvisa det motsatta hos människa? Alltså att stress försämrar tarmfloran? Att stress ger GI-problem är ju ingen nyhet men om specifika bakteriekulturer slås ut/minskar?
Det är ju lätt att stirra sig blind på att äta mer av något för att göra det bättre än att ändra något för att slippa det. Jag kan tänka mig det samma om antioxidanter till viss del.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.