handdator

Visa fullständig version : Periodiserad träning...?


Marielle
2011-09-23, 11:20
Läste denna länk:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12655&highlight=period
och har börjat förstå att jag måste överraska kroppen mer för att den inte ska "stagnera". Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Om jag fortsätter köra på tre-split nybörjarprogrammet, men slänger in t.ex. bodypump eller kettlebells, någon gång i månaden, är det tillräckligt? Antar att svaret kommer att bli nej, men vill göra det så enkelt som möjligt för mig. Eller ska man köra så att man ändrar set och reps var 6-8onde vecka? Vet inte hur det skulle fungera på mig, då jag praktiskt taget aldrig kan öka vikterna, då failar jag. Lite förslag? :-)

frong
2011-09-23, 11:38
Bodypump och kettlebells har inte riktigt något att göra med periodisering. När man snackar om periodesering tänker man mer på att variera reps-antalen. Men visst skulle du kunna köra tunga kettlebell-set och periodisera med lättare som med allt annat på gymmet.

L-Sami
2011-09-23, 11:46
Periodisera kan vara att ändra seten, repsen, totala volymen, övningar, utförandet av en övning, kvalitet (styrka, uthållighet, power, muskelbygge) osv från en period till en annan. De tre vanligaste, linjär periodisering, block periodisering och undulerande periodisering. Det bästa är att ta hjälp av någon som kan det där med periodisering.

ceejay
2011-09-23, 13:07
vadå överraska kroppen för att inte stagnera? Det är den största bullshitten som finns.

Dock kan man väl kanske argumentera för att det blir en sorts periodisering och "chock" när man försöker öka vikten. Progression. Men att göra helomvändningar och ändra på allt o alla regelbundet ger inget, bara för att man tror att man chockar kroppen.

hurril
2011-09-23, 13:10
vadå överraska kroppen för att inte stagnera? Det är den största bullshitten som finns.

Dock kan man väl kanske argumentera för att det blir en sorts periodisering och "chock" när man försöker öka vikten. Progression. Men att göra helomvändningar och ändra på allt o alla regelbundet ger inget, bara för att man tror att man chockar kroppen.

Nej, det är inte den största bullshitten som finns.

ceejay
2011-09-23, 13:10
Nej, det är inte den största bullshitten som finns.

Det var kanske att överdriva.

hurril
2011-09-23, 13:13
Det var kanske att överdriva.

Det ligger mycket i att faktiskt inte göra exakt samma saker precis hela tiden eftersom man... stagnerar.

Ronn
2011-09-23, 13:14
Det blir fel när folk tolkar progression som att man ändrar allting när det är graden av belastning man ska ändra.

ceejay
2011-09-23, 13:15
Det ligger mycket i att faktiskt inte göra exakt samma saker precis hela tiden eftersom man... stagnerar.

Givetvis och det håller jag med om, men att tokändra upplägg för att chocka verkar många tro på, vilket var min poäng.

Att göra samma sak är ju helt värdelöst, att ligga på 3x10 på en vikt och bara nöta det vecka ut och vecka in.

Kischen
2011-09-23, 13:19
Problemet är att folk blir lite anala med orden. "Överraska" kroppen är definitivt en släkting till chocka kroppen i det här fallet och brukar syfta på att kroppen sitter och förväntar sig att man äter visa saker eller gör vissa saker. Snarare så att kroppen anpassar sig och blir bättre på övningarna man gör ofta.

Same same but different.

von huff
2011-09-23, 13:21
Det har väl mer blivit ett uttryck att "schocka" musklerna.Finns många olika sätt att göra det man t.ex hålla 1 månad med lätt träning ibland osv behöver inte vara så invecklat

Marielle
2011-09-23, 22:13
Okej tack för svaren, förstår hur ni menar. Men om jag ökar vikterna några kilo, klarar jag inte av det, jag tappar tekniken helt för att det blir för tungt. Så då ger inte det något heller liksom.. Så vågar inte lägga på mer vikt än vad jag "klarar". Men ska ta reda på mer hur jag lär/bör göra.

kettlebellGuden
2011-09-23, 22:17
Sänk vikterna. :)

callmeal
2011-09-23, 22:24
Men om du klarar t.ex. 10 rep på en vikt med god teknik, och sedan höjer vikten med säg 2,5 kilo, klarar du då inte att göra några rep med ok teknik alls då??? Antar att du åtminstone klarar några... Säg att du bara fixar 5 reps på den nya vikten, det är fine. Fortsätt då att träna på den vikten tills du når det repantal du siktar på och höj sedan vikten ytterligare.

Marielle
2011-09-24, 09:02
Okej, får testa mig fram, tack! :D

Anders The Peak
2011-09-24, 09:14
Lite kring det här med periodisation (http://www.bodybuilding.com/fun/keats2.htm)

Medscapes artikel (http://www.medscape.com/viewarticle/717047)

Det är bara att registrera sig på medscape. Det är gratis för att läsa artikeln.