handdator

Visa fullständig version : Gymschema


knivis
2011-09-23, 09:47
Hejsan alla!

skulle vilja ha kritik på mitt nya schema:)

Rygg, trapezius & biceps Pass1
Marklyft 8x3 (Skivstång)
Stång-rodd 8x3 (Skivstång)
Breda latsdrag 8x3
Ryggresning 20-30x3
Sittande-rodd 8x3

Hantel-shrugs 8x3

Hantel-curl 8x3
Scott-curl 8x3
Hammercurl 8x3
Z-stång-curl(innergrep) 8x3

Ben & mage Pass 2
Knäböj 8x3 (Skivstång)
Benspark 8x3 (Maskin)
Knäcrunch 8x3 (Maskin)
Bakvänd ben-spark(liggande på mage) 8x3 (Maskin)
Stående vadpress 15x3 (Smith)

Sittups UMFx3
Sidolyft på bänk UMFx3
Benlyft UMFx3
Sidpress 8x3 (Maskin)

Bröst, axlar & triceps Pass 3
Dips UMFx3
Bänkpress 8x3 (Skivstång)
Sned hantelpress 8x3
Cableflies 8x3
Sittande bänkpress UMFx3 (Maskin)

Militärpress 8x3
Framåtlyft hantlar 8x3
Sidolyft hantlar 8x3

Pulldowns rep 8x3
Pushdowns 8x3
Pullups hantel bakom huvudet 8x3


upplägg
Dag 1: Pass 1
Dag 2: Pass 2
Dag 3: Pass 3
Dag 4: Vila
Dag 5: Pass 1
Dag 6: Pass 2
Dag 7: Pass 3
Dag 8: Vila


mvh

Remokillen
2011-09-23, 10:06
Läs denna
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457

Posta i denna
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167370

StarkaUlf
2011-09-23, 10:37
Du dödar då verkligen dina biceps. Köra så där mycket biceps 2 ggr i veckan kan bli tufft. Tänk på att dom flesta av dina ryggövningar (stångrodd, latsdrag t.ex) tar på biceps också.

prOtotype
2011-09-23, 10:37
Tyvärr måste jag säga att det ser ut att vara väl mycket. Chansen att du ska klara av en bra form på stångrodd efter 24 reps marklyft existerar bara i början av din träningskarriär och om du kör tungt på dom övningarna så har du inget behov av 100 reps biceps efter det.

Jag antar att du är hyfsat ny. Det är svårt att veta när du inte postar gymvana, stats osv. Men oavsett: Kolla upp nåt startschema som Stronglifts 5x5 så får du en bra grund i några basövningar. Dom är otroligt populära av en anledning.
Fördelen med basövningarna är att allting sätts i proportion till varandra - tränar du marklyft så kan det tex vara ben, rumpa, rygg, armar eller händer som är svagast och det blir då den del som får mest träning.

knivis
2011-09-23, 10:57
nja har kört en del gym innan men då har jag kört på 4split.
mkt biceps, ja det stämmer nu ser jag (haha) men hur bör jag lägga upp det då? ta bort en rygg övning med biceps i och ta bort en biceps övning?

tackar

Pjotor
2011-09-23, 13:05
nja har kört en del gym innan men då har jag kört på 4split.
mkt biceps, ja det stämmer nu ser jag (haha) men hur bör jag lägga upp det då? ta bort en rygg övning med biceps i och ta bort en biceps övning?

tackar

Växla mellan stångrodd och latsdrag, d.v.s. gör bara en av dem per pass. Ta bort minst två bicepsövningar så att du inte gör mer än högst 5-6 set per pass. Egentligen behöver du inte mer än en bicepsövning per pass eftersom skillnaden mellan övningarna i sammanhanget är marginell. Det gäller för övrigt även tricepsövningarna.

knivis
2011-09-23, 13:38
Växla mellan stångrodd och latsdrag, d.v.s. gör bara en av dem per pass. Ta bort minst två bicepsövningar så att du inte gör mer än högst 5-6 set per pass. Egentligen behöver du inte mer än en bicepsövning per pass eftersom skillnaden mellan övningarna i sammanhanget är marginell. Det gäller för övrigt även tricepsövningarna.



Blir bra alltså om jag tar bort stång rodden under detta schema och tar bort hantelcurlen?

Pjotor
2011-09-23, 18:33
Blir bra alltså om jag tar bort stång rodden under detta schema och tar bort hantelcurlen?

Jag skulle växla mellan stångrodd och latsdrag mellan passen. Stångrodden är bra på många sätt.

Vore det jag så skulle jag inte göra mer än 4-5 set bicepscurl oavsett variant. Om du sedan fördelar det på en övning eller fem olika är mindre viktigt på lång sikt.

BigBoy
2011-09-23, 20:04
Jag skulle vilja säga att det är helt för mycket övningar.