handdator

Visa fullständig version : Ont i bicep fästet mot armvecket. TIPS!!!


Mausen
2011-09-23, 01:50
Jo, har inte tränat på några år utan gick nu ut i sommras o körde stenhårt vilket resulterade i överbelastning o förslitningsskada på bicepfästet i armvecket. Jag sökte runt här på forumet o hittade inte nämnvärt någon info om rehab eller dylikt så jag tänkte dela med mig här om tipsen.

Jag sökte upp sjukgymnast för min smärta i bicep, o fick ett rehabprogram. Kommer att ta runt 8 veckor o under denna tid får ja INTE köra någon överkropp där vikter involveras o kan fördröja rehab av mitt bicepfäste.

Träningen första veckan är excentrisk träning med en 2-3kg hantel. Man lyfter upp vikten med andra handen o låter skadade armen hålla emot på vägen ner. Vid avslutad rörelse tar man upp vikten med motsatt arm igen för att påbörja rörelsen igen. Detta kör man 1:a veckan 1*15. Rörelsen ska ta 10s från startläge till finnish.
Andra veckan 2*15. Ett rep på morgon ett på kvällen.

Så vad ni än gör träna inte om ni får ont i era fästen det förlänger bara läktiden. Utan reagera om ni har känningar någonstans o vila. Själv pajjade jag min rygg idag på böjar. Så det blir rehab med ryggen också. Överträning drar med mycket. O jag själv har vilat alldeles för lite det senaste! Gör inte som mig!

m.v.h /Mausen

Rahf
2011-09-23, 02:27
Jo, har inte tränat på några år utan gick nu ut i sommras o körde stenhårt vilket resulterade i överbelastning o förslitningsskada på bicepfästet i armvecket.

m.v.h /Mausen

Det är tråkigt att du har skadat dig, och jag hoppas att du får en full återhämtning snart. Samtidigt så tror jag det viktigaste att trycka på är denna citerade mening. Man stegrar intensiteten om man varit borta ett tag. Att gå på det arbetstempo man hade under regelbunden träningsfas är inte alls en bra idé.

Mausen
2011-09-23, 03:53
Så sant! Det va dock relativt många år sedan jag körde på hårt. O nu när jag startade gick det oförskämt bra. Vilket triggade mig o fick mig att glömma av o stanna upp o vila ut. Vila är mitt nya mantra! Hoppas att någon får nytta dock av mina erfarenheter kring bicep fästet vet många som lever med smärtor idag som kunde undvikits, eller jobbats bort.

Mausen
2011-09-26, 16:45
Har nu kört excentrisk träning av mitt bicep fäste i en vecka o 3 dagar o nu har min smärta i fästet gått bort. Så det går förvånansvärt bra, trodde det skulle ta längre tid.

Dock är min rygg lite sämre o köre lite rehab idag med pilates övningar o gummiboll. Promenerade sedan i lugnt tempo med ryggskydd för lite genomblödning o det gjorde susen. Ska till min sjukgymnast på fredag få se vad hon säger om min rygg. Har ingen aning om det funkar o köra på med rehab så tidigt. Skadade ryggen i torsdags, så idag 4 dagar efter har ja börjat lite försiktigt.

Får se hur det känns i morgon, resultatet av en dags rehab. Känns det lite bättre så kör jag på.

Mausen
2011-10-18, 01:49
Tänkte uppdatera lite kring mitt bicep fäste. Körde 2-3 veckor med en 4kg hantel o det gick bra. Vecka 5-6 ökade jag successivt från 4 till 7 kg:s hantel. Nu dock är bicepfästet mer irriterat igen o jag borde gå ner i vikt igen tror jag. Har dock svårt att hitta just 5 o 6 kgs vikter att rehaba på hemma.

Därför blir det lite skumma hopp i vikterna. Hoppas inte detta förstör min rehab allt för mkt.

Ska ha en återkoppling nästa vecka med min sjukgymnast. Få se vad hon säger om min vikt jag så motvilligt har behövt gå upp till i brist på tillgång hemma.

grankvist
2012-08-06, 12:40
Detta liknar min skada. Har haft den till och från i ett år nu och vet inte vad jag ska göra. Löste sig det till slut för dig?