handdator

Visa fullständig version : Springa 20 min el 2X10?


Holabandola
2011-09-22, 22:16
Hej!

Jag undrar om det är lika bra träning att springa 10 min varje dag som att springa 20 min varannan dag!?

Jag har nämligen 10 min springväg från jobbet och hem, jag behöver inte planera något, jag blir inte trött av det, varken direkt efter eller dagen efter.
Springer jag däremot 20 min så blir jag tröttare direkt efter, och även dagen efter är lite segare.

Jag har heltitdsjobb, småbarn och allt sånt, så energi är en bristvara.
Så om jag kan komma undan med 10 min löpning varje dag och inte behöva bli trött av det så vore det bra mycket smidigare än att behvöa springa 20 min och sen behöva bli seg resten av dagen.

Jag har precis kommit igång med konditionsträning och har inga större ambitioner, men planerar öka på med tiden.

Så är 10 min löpning varje dag lika bra (kanske bättre?) som 20 min varanann dag?

lurre86
2011-09-22, 22:37
Vad är det du vill få ut av löpandet?
rent spontant känns de som att det ger mer att springa 20 min varannan dag än 10 min varje dag.

Oftast är det ju så att när något är fysiskt jobbigt så är det då du utvecklas.

Holabandola
2011-09-22, 22:46
Jag vill stärka ryggen av "dunsandet" som sker när man springer. Jag vill få hjärtat att jobba lite.
Jag vill inte bli trött eller seg av träningen.
Normalt går jag gärna, i flera timmar, men ryggen/bålen får inte samma träning som när jag springer. Dunsarna krävs.

Holabandola
2011-09-22, 22:51
Jag kan bara säga det att min kondis är verkligen inte dålig. Jag går normalt väldigt mycket och raskt och har gjort under ett års tid.
Jag kan tack vare det löpa på en riktigt bra tid om jag vill, men usch va trött och varm i huvudet och svettig och uschig jag blir. Blir helt mos efteråt, det är itne alls det jag är ute efter. Får lätt migrän om jag tar ut mig, det är främst den jag vill hålla borta också.

Jag sprang i min ungdom 5 km på under 18 min, fick dock även då migrän varje gång.

lurre86
2011-09-22, 22:52
Om du vill att hjärtat ska jobba så måste du jobba. Om du ska springa 10 min så får du springa på ganska fort för att hjärtat ska få jobba. Å springer du 20 min så kan du köra lite långsamare.

Hur länge har du sprungit? Oftast så blir man inte trött av konditions träning. Kanske första veckan eller två. Men sedan när du är van så kommer du bli pigg av det.

Jag är inte så insatt i hur ryggen å bålen tränas vid löpning. Men är det av nån speciell anledning du vill stärka ryggen?

Holabandola
2011-09-23, 09:15
Jag har aldrig sprungit. Får som sagt migrän om jag tar ut mig för mycket, gränsen är hårfin. Kan tex springa 15 min, men springer jag 17 får jag nog räkna med migrän.

Jag har haft ryggskott, har dock stretchat ut alla muskler nu som tidigare höll höften i ett stenhårt grepp, så nu är ryggen nästan överrörlig istället.

lurre86
2011-09-23, 09:28
Jag har aldrig sprungit. Får som sagt migrän om jag tar ut mig för mycket, gränsen är hårfin. Kan tex springa 15 min, men springer jag 17 får jag nog räkna med migrän.

Jag har haft ryggskott, har dock stretchat ut alla muskler nu som tidigare höll höften i ett stenhårt grepp, så nu är ryggen nästan överrörlig istället.


äter du å dricker bra innan du springer?