handdator

Visa fullständig version : Gränsen mellan styrka och smidighet (Kampsportare:Läs)


Halldin
2003-12-27, 00:13
Jag tränar kampsport och akrobatik.
För att inte göra bort sig totalt eller se ut som en strandad val krävs det att man är ganska smidig i den typen av träning.

Just nu väger jag ~65kg och är ~175cm.
Det jag undrar är ungefär hur mycket jag kan öka i kroppsmassa, utan att riskera att bli värdelös inom mina två ovanstående intressen?

För jag har svårt att tänka mig att Arnold Schwarzenegger skulle kunna (teoretiskt) göra Jackie Chan och Jet Li moves :)

Vad tror ni min idealvikt ligger på?

Castro
2003-12-27, 00:20
Inte för att jag har några vidare kunskaper om olika kamsporter och så, men jag vet i alla fall att man blir inte Arnold på en dag...

Mitt råd till dig är att ge allt du har i gymmet! Håll inte tillbaka på något sätt, var noga med stretchingen, fortsätt träna din kampsport och bli grym. Skulle du mot förmodan bli "för stor" (syndiga tanke) lär du känna av det innan du tagit steget över tröskeln, så att säga. Oroa dig inte.

Angående din idealvikt...Det måste ju vara väldigt beroende av vilken typ av kampsport du utövar så om du säger vad du tränar kan du säkert få bättre svar.

Halldin
2003-12-27, 00:58
Shaolin Kung Fu, det är mer inriktat på stil/form/smidighet än styrka

Jag är mycket medveten om att man inte blir Arnold på en dag, det var bara en överdriven jämförelse för att statuera ett exempel :D

Langster
2003-12-27, 03:06
Ingen fara så länge du fortsätter att proritera kampsporten.
Trots att det var ett flertal år och kilon sen jag tränade kampsport kan jag fortfarande göra diverse volter... Skulle jag ha fortsatt med kampsport och styrketränat samtidigt hade jag varit mycket bättre på sånt idag, garanterat. Men jag hade inte varit lika stor/stark.

Benstyrka ger mycket för spänsten, ju starkare du är desto högre kan du hoppa osv (gäller kanske inte höjdhopp och liknande, det är mer teknik). Marklyft tror jag är väldigt bra för funktionell styrka som du har användning av i kampsport.

Såå... Mitt råd om du vill bli riktigt grym är att skippa discoövningarna TOTALT, strunta i att pumpa biceps så mycket osv. Satsa på att bli stark! Mycket knäböj, marklyft, militärpress (antagligen det bästa för slagstyrka, bröst används mindre än axlarna när man slår) osv. Träna inte styrka för ofta, anpassa det till din kampsportsträning. På så sätt tror jag du kan bli större och muskulösare, men ändå öka din prestation i kampsporten.

Din idealvikt är helt upp till dig. Så länge du tränar din snabbhet och vighet kommer inte musklerna att göra dig sölig, tvärtom. Det är helt klart skillnad på att släpa runt xx kg muskler och att släpa på xx kg fett, så du ska nog ta det lugnt med bulkandet.
Men det är väldigt viktigt att du får i dig tillräckligt med mat hela tiden, för kombinationer av konditionsträning och styrketräning kräver mycket mer av kroppen, finns risk för överträning.

Halldin
2003-12-27, 12:42
Ni som bara gymmar verkar ha det jämförelsevis lätt ... det här verkar ju vara värsta balansakten :o

AFanatic
2003-12-27, 15:26
Originally posted by Moff
Ni som bara gymmar verkar ha det jämförelsevis lätt ... det här verkar ju vara värsta balansakten :o

Jag tränar kampsport 2 gnger i veckan...och styrketränar (tränar för att bygga) 2-4 gnger i veckan..funkar fint. Sen äter jag iofs rätt ofta 1,5- 2 timmar. Och lägger in extra vilodar om kroppen känns seg.

hangatyr
2003-12-27, 21:31
Ni som bara gymmar verkar ha det jämförelsevis lätt ... det här verkar ju vara värsta balansakten :o

nja, det beror väl på vad man är ute efter: vill man bli enormt stor och träna kampsport seriöst, så har man nog problem. Men om målet är att öka sin styrka succesisvt medan man tränar kampsport är det hyfsat problemfritt. Jag tränar kampsport 5-8ggr/vecka, men kan ändå klämma in lite styrka då och då. Men någon Arnold kan man nog glömma att bli.

Ninjasmurf
2003-12-28, 00:18
Originally posted by AFanatic


Jag tränar kampsport 2 gnger i veckan...och styrketränar (tränar för att bygga) 2-4 gnger i veckan..funkar fint. Sen äter jag iofs rätt ofta 1,5- 2 timmar. Och lägger in extra vilodar om kroppen känns seg.

det var ett imponerande schema

AFanatic
2003-12-28, 00:55
Originally posted by Ninjasmurf


det var ett imponerande schema

Har inte blivit övertränad hittills...Lyckades med det en gng...orsak: kosten o vila.

Dock är 5-8 gnger kampsport per vecka imponerande.

palme
2003-12-28, 01:21
Klart en kampsportsutövare kan bli stor! Glömt att det finns tungviktare?
Smidighet har med stretching och träning att göra, tränar du akrobatik så borde det inte vara några problem alls.

Är du 175cm kan du lätt va nånstans mellan 85-90kg hård. Helst -90 så du slipper möta tungviktare ;)

Tricklev
2003-12-28, 02:59
ja har ni aldrig sett robert clouse han är ju en ganska stor o stark tungviktare i karate dvs.

så klart man kan kombinera utan att dö av d ;P

hangatyr
2003-12-28, 10:21
Originally posted by AFanatic


Har inte blivit övertränad hittills...Lyckades med det en gng...orsak: kosten o vila.

Dock är 5-8 gnger kampsport per vecka imponerande.

tala om det för min kropp. Ont precis överallt hela tiden. men det är ju så kul!

Herkulez
2003-12-28, 10:28
titta på Bolo Yeung eller vad han nu heter........Stor som ett hus men ändå smidig

Ninjasmurf
2003-12-28, 11:13
Originally posted by AFanatic


Har inte blivit övertränad hittills...Lyckades med det en gng...orsak: kosten o vila.

Dock är 5-8 gnger kampsport per vecka imponerande.

shaolin munkarna tränar väl 6-7 dagar i veckan 8-9 timmar per dag så...


man kanske borde återuppväcka kampsportaren i en...

Halldin
2003-12-28, 12:03
Nu när jag tänker efter så är ju faktiskt sumobrottare jävligt viga
Även om man inte tror det när man ser dom :)

Langster
2003-12-28, 17:10
Om man "klarar" ett upplägg beror ju på hur hård kampsporten man tränar är och hur hårt man själv väljer att träna.

Jag blev övertränad när jag körde Shooto 3 ggr i veckan och styrka 3 ggr i veckan. Hade jag tränat nån mindre krävande kampsport lika mycket hade det inte varit några problem. Dessutom hade jag kunnat ta det lugnare på träningarna och klarat av schemat.

FELLO
2003-12-28, 20:16
Originally posted by hangatyr

Jag tränar kampsport 5-8ggr/vecka, men kan ändå klämma in lite styrka då och då. Men någon Arnold kan man nog glömma att bli.

Vad tränar du?

hangatyr
2003-12-29, 00:09
Originally posted by FELLO


Vad tränar du?

Brazilian Jiu Jitsu och Submission wrestling. För tillfället.

Jense
2003-12-29, 16:02
såg en film på ngn snubbe som är helt sjuk, minns dock inte hans namn. han sysslar med ngt kampsport/akrobatik liknande. hoppar runt som fan. och han har en sån "alla brudar gillar min kropp"-kropp

men i andra kampsporter, kickboxning.. shootfighting t.ex är det bra att va stark , och där kommer ofta lite massa på köpet.. ska ju kunna slå och sparka hårt också =)

FELLO
2003-12-29, 20:18
Originally posted by hangatyr


Brazilian Jiu Jitsu och Submission wrestling. För tillfället.

OK, är det tävling på G eller? Måste vara rätt slitsamt att träna så många gånger med krävande sport.

ViktorH
2003-12-29, 20:44
Träning för bl.a. kampsportare: http://crossfit.com/
Gillar verkligen den sidan...

hangatyr
2003-12-29, 23:10
Originally posted by FELLO


OK, är det tävling på G eller? Måste vara rätt slitsamt att träna så många gånger med krävande sport.

faktum är att inför tävlingar försöker jag gå ner lite i träningsdos. Detta för att låta kroppen vila de sista veckorna. Men ja, nu under våren blir det en hel del tävlande. Både i BJJ och SW. Jag tränar så mycket för att det är så förbannat kul.

Tricklev
2003-12-30, 05:10
ja bolo yeung(bara känd som det i västärlden östvärldens säger hans riktigt namn) äger ju =D


eller va sägs om sammo hung han är ändå ganska akrobatisk(va i sina yngre dar iaf) o han är ju ganska stor(rent fett men ändå) han kan ju snurra o grejjs :P

Jense
2003-12-30, 14:14
är inte bjj och sw fullblodade grappling sporter? vet att sw är det iaf =P

om där e t.ex en armbar som utförs likadant, måste du träna på den i båda sporterna eller för du ngn dispans kanske och kan träna på gnt annat du inte sätter alla gånger?

hangatyr
2003-12-30, 15:45
Originally posted by Jense
är inte bjj och sw fullblodade grappling sporter? vet att sw är det iaf =P

om där e t.ex en armbar som utförs likadant, måste du träna på den i båda sporterna eller för du ngn dispans kanske och kan träna på gnt annat du inte sätter alla gånger?

man kan aldrig nöta en teknik för mycket.

De båda sporterna kompletterar dessutom varandra väldigt bra: om du kan komma ur ett lås när du har dräkt på dig, så kan du garanterat gör det utan dräkt. Om du kan sätta ett lås på en motståndare utan dräkt, så kan du garanterat göra det när du brottas med en som har dräkt!

Jense
2003-12-30, 15:59
ja jo iofs. aldrig funderat på shootfighting?

hangatyr
2003-12-30, 16:04
Originally posted by Jense
ja jo iofs. aldrig funderat på shootfighting?

jag har tagit ett uppehåll från allt vad slag och sparkar heter i ett år, men kör igång med thaiboxning om ett par veckor igen.

bjj+thai: shooto.