handdator

Visa fullständig version : Protesutmaning!


levak
2011-09-22, 01:50
Kön: Man

Ålder: 23

Längd: 194

Vikt: 152->85->100->till vete fan
Smärtbeskrivning: Höger Arm
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Fantomsmärta GG
Gör det ont någonstans då du trycker? Nej men svårt att få till rätt pump
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Bla bla bla köttfärskvarn bla bla höger hand förlorade den matchen
Är smärtan skarp eller mer dov? Ja, men skitsamma vad gäller smärta
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Efter 1½ inte den blekaste
Känns det bättre eller sämre efter träning? Klart det gör, det är träning
Vilka rörelser/övningar är det som är problem: Extension av högerarm
Hur länge har du haft ont? 1½ men det missar poängen
Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Inte testat till fullo
Smärtvariation över dygnet: Nätter

Tack för formuläret oavsett av relevans.

Kära Kollegor!
Jag har stora problem vid ryggträning (var inte orolig det kommer illustreras i bilder också). Mitt livs lott är tydligen att jag ska använda träningsprotes på höger arm vid gymmande. Helt ok, fan vilket uppmärksamhet man får!

Greppet består av hårdplast med tjockt gummiband över förstärkt av silikonremsa för anpassning av greppstorlek vid olika vikter/övningar.

Resten är glasfiberhylsa med silikoninlägg för friktion/vakuum för stumpen.

Två metallstänger förstärker en manschett klädd i vitt antihalk material som spänner över biceps/triceps med flexande band som avslutas med en velcroknäppning.

Från manschetten går ett reglerbart band (som fövrigt sprack vid inverted rowd, FATTY!) över baksida axel, rygg och ner i vänsterarmhåla.

Allt låter kanon på pappret, eller hur? Nej! Min protesingenjör har aldrig sett insidan av ett gym och hälften vad jag säger till henne uppfattas som rappakalja. Även enkla termer som marklyft går över huvudet. Men jag måste ge henne (hoppas hon inte läser) är att hon är inte rädd för nytänkande.

Anyway, skitsamma, här kommer problemområdet! All rygg, row, chins, you name it fungerar inte för att protesen skapar svett. Vilket är ett superbt glidvmedel. Så helt plötsligt sitter jag på golvet med en hand på stången och en svettdroppande protes bredvid mig.

Ärligt talat har jag tömt mina idéer och letar nu desperat hjälp för att kunna börja mitt strongman 5x5 på riktigt. Här kommer min vädjan; Snälla, snälla, snälla kollolemmar jag tar emot det flesta tips just nu, outbildat eller icke. Jag VÄGRAR bli snyggymmaren med äckligt schysta benmuskler. Så om ni har hört, sett, uppfunnit, stulit, eller trippat iväg någon ide, LÅT HÖRA!

P.S. Sista delen av formuläret: Vad och hur mycket tränar du? 3-7+
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv? Börjat 5x5 programmet slaviskt!

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Vad har jag inte tagit

Här kommer bilder:
http://i1141.photobucket.com/albums/n581/Nicholas_Levak/DSC_0036-Copy.jpg
http://i1141.photobucket.com/albums/n581/Nicholas_Levak/DSC_0037-Copy.jpg
http://i1141.photobucket.com/albums/n581/Nicholas_Levak/DSC_0039-Copy.jpg
http://i1141.photobucket.com/albums/n581/Nicholas_Levak/DSC_0044.jpg
http://i1141.photobucket.com/albums/n581/Nicholas_Levak/DSC_0046.jpg


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabilitering: Räknas situps på swissball?

Rahf
2011-09-22, 02:54
Skrib på forumet tränar även han med en väldigt liknande protes och har nyligen lagt upp filmer där han drar mark. Hör med honom gällande lösningar för utformning, hjälpmedel, och lösningar. Vad gäller strongman vet jag tyvärr inte, men han verkar kunna köra dragövningar åtminstone.

Du har säkert testat flera lösningar, men hur funkar det med t.ex. magnesium eller liknande för att inte protesen ska glida runt? Det här är brainstorming för mig och jag vet inte vilket slags obehag det skulle kunna skapa.

levak
2011-09-22, 05:08
Tack Rahf! Du är en ängel! pekade mig i rätt riktning och inte bara till en användare utan en med mängder med youtubevideos!

levak
2011-09-22, 05:21
Ska skapa lite videos imorgon för min 5x5 träning. Är lite orolig för bristen av flame man får som protesanvändare och hoppas ni kan steppa upp!

Rahf
2011-09-22, 05:24
Lycka till! Hör av dig till Skrib och se vad han har att säga. Så vitt jag vet så är era utgångslägen vad gäller protesstorlek och form nästan identiska.

Skrib
2011-09-22, 15:06
Ey!

Först:
http://internetbrofist.blogg.se/images/2009/brofist_64247984.jpg

Sen:
Jag svarar direkt i tråden istället för på PM eller vad du skicka.

Vilka/vad/vem har gjort protesen? Den är på pricken lik min förutom greppet.

Ditt problem är ryggövningar, så jag antar att pressövningar funkar bra?

Min erfarenhet är att chins och hantelrodd har antingen inte funkat eller gjort för ont. Jag tränar min högra lats genom att brygga upp stenhårt i bänk och stabilisera hela axelpartiet med latsen. Bakre axel har jag precis börjat köra med hjälp av gummiband för att axeln blivit obalanserad, starkare framsida än baksida. Och var inte rädd för att köra hantelpress med protesen, när balansen sitter är den utmärkt för hela axel- och bröstområdet.

Iofs har jag lyckats köra chins förut, så jag skulle kunna visa hur jag gjorde så kan du testa om det funkar för dig, för det här är så individuellt. Jag kör nåt set och filmar idag, så kan jag lägga in den här.

Marklyft är som ett helt eget kapitel, studera mina filmer noga, speciellt de senaste. Nummer ett så använder jag inte ens samma protes i bänk som i mark. Sen har jag extra-utrustat själv med båtlina och en knäböjskudde. Jag har skrivit en beskrivning nånstans i "Lägg till era träningsfilmer"-tråden, antingen så letar du upp den eller så får jag göra det. Det verkar iallafall se ut ungefär som din rem som du använder (som hade gått av?), fast jag har den över nacken istället för under vänster armhåla och istället för rem så är det en båtlina jag använder. Jag gör gärna en liten "instruktionsfilm" över hur jag har gjort, men jag tror den här bilden kan ge ett litet hum:

http://img24.imageshack.us/img24/2580/arsenalen.png

Jag trär den blåa linan över vänster axel med en knäböjskudde på.

För mig har de som gör protesen bara kunnat göra "so much", jag har fått vända, vrida och klura väldigt mycket själv över vilka mål jag har, hur jag vill att det ska funka och hur jag kan göra så att det funkar så bra som möjligt.

Är lite orolig för bristen av flame man får som protesanvändare och hoppas ni kan steppa upp!

:devil:


Lycka till och fråga på om du undrar något.

rooz
2011-09-22, 15:09
Behöver du någon som helst hjälp så vet du att jag lyssnar och ställer upp för dig.

// V

Rahf
2011-09-22, 20:09
Det är riktigt svårt att förklara, alltså jag måste nästan dra hela alltet, men jag gör det.

Direkt på stumparmen så sitter det en "kondom" typ, den är grå om du kan se den. Den har piggar som går in i ett "shuttle-lock" och håller protesen (det "hudfärgade" på videon) fast på armen. Det mesta jag har dragit med bara det är 40 kg, sen släpper kondomen från armen och jag tappar hela paketet.

Så jag fick sätta mig vid ritbordet och fundera på hur tyngdpunkterna i marklyft hamnade och kom fram till det som jag har gjort nu; en båtlina (det blåa på filmen) som är lindad 4 varv runt en kant på protesen som jag knöt över vänster axel. För att skona huden på axeln använder jag fegiskudden från knäböjstången som jag sätter över båtlinan. Den spygröna delen som linan är lindad i går att ta loss, vilket gör att om jag går tungt så dras den ur sin håla (eller hur jag ska uttrycka det) och släpper - för att lösa det fyllde jag ut avståndet med ett ihopvikt lakan så att hela paketet sitter bättre.

Nu är jag ingen fysiker men jag känner att tyngden hamnar över nacken, så jag trycker höften under och upp och drar med vänster hand, funkar hittills.

Jag tror det drar en del i protesen, den har över tid blivit lite krokig och böjd inåt där linan sitter, det blir väl så när det hänger 150+ kg i den.

Kul att du frågar, det gör att jag får tänka lite extra.

I0JuZ2eDMzA

Hittat efter ett par sekunders letande i filmtråden :D

Skrib
2011-09-22, 20:24
Hittat efter ett par sekunders letande i filmtråden :D

Sweet, tackar! :)

levak
2011-09-22, 23:07
Oh boy, do I have some questions for you!

Tro mig, dregglar över dina filmer som en blöt hund (no homo)! Det är precis vad jag letar efter! Ironiskt nog tror jag faktiskt vi har samma ingenjör. Var på möte idag och tog med din bild och sa att DET vill jag ha och jag skiter i hur! Äntligen fick jag vännen på OT Center att förstå att jag skulle önska lite mer av marklyft än 20 kg.

Pressar fungerar bra, lite instabilt med ett roddhandtag+silikon som handtag men versionen med skruvar är beställd. Förövrigt ser din "pressprotes" nästan ut som min. Använder du socka+stick i den också? Hur fungerar sockan? Har behövt tömma svettpoolen ett par ggr med min. Hur är manschetten uppbyggd? Är det något innanför lädret och är velcrobanden elastiska? För mig ströp det min biceps tills jag bytte. Hur sitter metalledderna som håller fast manschetten?

Till det spännande! Marklyft! Hudfärgade är en vanlig med pinnhål(?). Sen är det segellina (verkligen :O?). Alright en egen fundering, skippa linan, ta en rem med skydd, trä den efter själva kontakten, ha ett liknande handtaget som pressarn. Mina McGuyver skills går till att jag kan byta toapappersrulle. Skitsamma, vikten borde alltså mestadels ligga på vänster axel right? Vad är det guldiga du har fäst repet runt?

I dina videos verkar du ha absurt mycket mer rörlighet än jag har i armen, antar det är pga sockan istället för silikonhylsan.

Oerhört imponerad över din uppfinningsrikedom och få det från papper till verklighet! Tack för intresset! Nu ska jag ut och sätta fart på OT Center!

Skrib
2011-09-23, 07:41
Ironiskt nog tror jag faktiskt vi har samma ingenjör. Var på möte idag och tog med din bild och sa att DET vill jag ha och jag skiter i hur! Äntligen fick jag vännen på OT Center att förstå att jag skulle önska lite mer av marklyft än 20 kg.

Kände dom igen mig? :)

Pressar fungerar bra, lite instabilt med ett roddhandtag+silikon som handtag men versionen med skruvar är beställd. Förövrigt ser din "pressprotes" nästan ut som min. 1. Använder du socka+stick i den också? 2. Hur fungerar sockan? Har behövt tömma svettpoolen ett par ggr med min. 3. Hur är manschetten uppbyggd? 4. Är det något innanför lädret och är velcrobanden elastiska? För mig ströp det min biceps tills jag bytte. 5. Hur sitter metalledderna som håller fast manschetten?

1. Om socka+stick är samma som kondom med en pigg på, så ja. :D
2. Fungerar bra hittills, i roddövningar så är det ju den som släpper pga svett som du säger, men i pressövningar ligger ju tyngden rakt på den så då har det inte varit nåt problem.
3. Manschett, not sure what is. Vild gissning så är det den biten som sitter över biceps? Det är två metallskenor upp på armen omringat av läder.
4. Ingenting innanför lädret och velcrobanden är inte elastiska.
5. Med superlim tror jag, ser inte ut som att det är skruvar.

Till det spännande! Marklyft! Hudfärgade är en vanlig med pinnhål(?). Sen är det segellina (verkligen :O?). Alright en egen fundering, skippa linan, ta en rem med skydd, trä den efter själva kontakten, ha ett liknande handtaget som pressarn. Mina McGuyver skills går till att jag kan byta toapappersrulle. Skitsamma, vikten borde alltså mestadels ligga på vänster axel right? Vad är det guldiga du har fäst repet runt?

Gör som du tror blir bäst. :D
All vikt från höger sida borde ligga över vänster axel, ja.
Det guldiga vet jag inte vad det är, menar du på armen eller på axeln?

I dina videos verkar du ha absurt mycket mer rörlighet än jag har i armen, antar det är pga sockan istället för silikonhylsan.

Oerhört imponerad över din uppfinningsrikedom och få det från papper till verklighet! Tack för intresset! Nu ska jag ut och sätta fart på OT Center!

Tack och bock. :) Här är chinsen, jag använder samma båtlina som jag använder till marklyften.

hmQmff1rygU

levak
2011-09-24, 22:09
Kände dom igen mig? :)

Oja hon var imponerad över dina McGuyver lösningar, inte fullt så mycket av båtlinan ;)

1. Om socka+stick är samma som kondom med en pigg på, så ja. :D

Ja, hon lovade mig en likadan, tror det kommer förbättra rörlighet och stabilitet.

2. Fungerar bra hittills, i roddövningar så är det ju den som släpper pga svett som du säger, men i pressövningar ligger ju tyngden rakt på den så då har det inte varit nåt problem.

Hur funkar roddövningar för dig? Försöker mig på inverted row atm och det kan vi lätt säga går sådär.

3. Manschett, not sure what is. Vild gissning så är det den biten som sitter över biceps? Det är två metallskenor upp på armen omringat av läder.

Kan du spänna biceps ändå? Jag hade det till en början men gick inte att böja armen pga att biceps inte kunde kontrahera.

4. Ingenting innanför lädret och velcrobanden är inte elastiska.

Impressive! Måste i så fall vara sockan som hjälper antar jag?

5. Med superlim tror jag, ser inte ut som att det är skruvar.

Jag tänkte mer hur de sitter vid armbågsleden? Mina sitter lite ut mot underarmen. Min egna teori är att de skjuter ut protesen vid flexion men hon hävdar annorlunda. Får ta och bära ner gymmet till OT Center...

Gör som du tror blir bäst. :D
All vikt från höger sida borde ligga över vänster axel, ja.

Hur blir balansen mellan höger/vänster del av ryggen? På videorna verkar det fungera riktigt bra. Ser allt annat än snedtränat ut!

Det guldiga vet jag inte vad det är, menar du på armen eller på axeln?

Den guldiga/bronsfärgade biten som är kopplad in i protesen där du fäster linan. Är det hemmabygge eller bara en extension för rätt längd?

Tack och bock själv! Det här är räddningen för min ryggträning!

Skrib
2011-09-26, 09:24
1. Hur funkar roddövningar för dig? Försöker mig på inverted row atm och det kan vi lätt säga går sådär.

2. Kan du spänna biceps ändå? Jag hade det till en början men gick inte att böja armen pga att biceps inte kunde kontrahera.

3. Impressive! Måste i så fall vara sockan som hjälper antar jag?

4. Jag tänkte mer hur de sitter vid armbågsleden? Mina sitter lite ut mot underarmen. Min egna teori är att de skjuter ut protesen vid flexion men hon hävdar annorlunda. Får ta och bära ner gymmet till OT Center...

5. Hur blir balansen mellan höger/vänster del av ryggen? På videorna verkar det fungera riktigt bra. Ser allt annat än snedtränat ut!

6. Den guldiga/bronsfärgade biten som är kopplad in i protesen där du fäster linan. Är det hemmabygge eller bara en extension för rätt längd?

Tack och bock själv! Det här är räddningen för min ryggträning!

1. Den enda roddövningen jag har kunnat köra som jag vill är med gummibandsrodd, dra två gummiband runt något föremål, sätt ena handtaget över armbågen på höger och ta det andra i vänster och rodda. Inverted row, hantelrodd, stångrodd, sälrodd, pendlay rodd etc så glider den bara av utan att jag har fått köra den vikt jag vill. Jag har hittat en lösning som jag fnular lite på som innebär att ändra dragpunkten från längst fram på protesen till armbågen. Om du ser i chinsen så har jag båtlinan lindad över armbågen och upp i räcket, det gör att dragpunkten kommer hamna utanför/på armbågen istället för handen på protesen, då släpper den inte lika lätt. Jag har också testat använda gummiband för att ändra dragpunkten. Illustrerade det nu hemma med en bandyklubba, drar du gummibandet hårt nog borde tyngden hamna på armbågen. Iofs märkte jag att plastbitarna skär in i armbågen så det gör lite ont, men smärta är lättare att hantera än nederlag tycker jag.

http://img546.imageshack.us/img546/2550/brotes.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/546/brotes.jpg/)

2. Jag kan bara spänna dom till en viss gräns, och den gränsen är före jag får blodstopp i biceps, så jag har inte behövt oroa mig. Det jag gör är att jag spänner banden så hårt det går, sen flexar jag biceps max för att "fylla ut" lädret och på så sätt tar det lite längre tid innan den åker av.

3. Som hjälper med vad?

4. Ja, dom skjuter utåt från protesen mot armbågen, men jag har inte upplevt att dom stöter bort nånting, dom böjer sig som min arm böjer sig.

5. Jadu, I ain't no bodybuilder så symmetri är inte mitt största huvudbry. Häromdan tränade jag utan tröja och polarn kunde konstatera att det finns en visuell skillnad över ryggen, speciellt bakre axel. Jag har inga smärtor som tyder på obalans i ryggen iallafall, däremot axeln. Innan jag tog mig tid att fixa marklyftsprotesen så körde jag marklyft med en hand och då kunde jag verkligen se och känna att det var snett, men jag tror det har rätt ut sig pga att jag kör såpass mycket marklyft med protes nu. Vore jag inte så jävla hårig skulle jag fråga om nån kunde ta en bild.

6. Det råkade bara vara en kant där när jag skulle linda linan runt. Protesen var byggd så när jag fick den.

Du skulle ju filma själv och lägga upp, jag tror att det blir lättare för mig att tipsa lite om jag får se hur du gör. :)

levak
2011-10-04, 00:15
Var på OT center idag och klurade lite, visade dina videos. Var till stor hjälp! Ska se vad vi kommer fram till. Jobbar på lite videos, letar kameraman bara.

Började köra med gummiband i rodden, fungerar bra. Behöver hitta större motstånd bara. Är rädd att jag knäcker en om jag backar längre...

Skrib
2011-10-04, 09:35
Coolt coolt.

Kameraman behövs ju inte? Luta mobilen mot shakern?

Och du kan ta flera gummiband samtidigt, då blir motståndet större utan att du behöver töja dom mer.