handdator

Visa fullständig version : Poppkorn?


AdrenalineRush
2003-12-26, 20:52
Man har juh hört att om man ska äta nått lite extra under fredagsmyset i soffan så är popcorn det nyttigare valet än de andra chipsen... men hur nyttigt är det igentligen me popcorn?? GI-värdet? osv...

King Grub
2003-12-26, 21:11
Micropoppade har ett GI på 103, vanliga 79. I övrigt är det nyttigt och bra: det är ju majs. Fettet gör du själv nyttigt eller onyttigt beroende på vilken olja du väljer; det är alltså bättre att poppa själv och sedan tillsätta fett än att välja "färdigfettade".

AdrenalineRush
2003-12-26, 21:56
okej, då vet ja de ;)

Glenner_84
2003-12-27, 12:28
vilket dett är bäst att tillsätta då, om man då vill ha ett som smakar gott il popcornen?

Pez
2003-12-27, 12:30
Originally posted by Glenner_84
vilket dett är bäst att tillsätta då, om man då vill ha ett som smakar gott il popcornen?

Poppa i rapsolja.. ska du smöra popcornen (även om det är vidrigt) så är det ju smör som gäller.

/pez

Glenner_84
2003-12-27, 12:34
Men de popcornen man köper på biografer etc, Häller ju någon speciell olja över sina popcorn, har alltid undrat vad det är för olja som gör det så gott?!?! eller är det vanligt smör med nångon krydda eller liknande?

Pez
2003-12-27, 13:10
Originally posted by Glenner_84
Men de popcornen man köper på biografer etc, Häller ju någon speciell olja över sina popcorn, har alltid undrat vad det är för olja som gör det så gott?!?! eller är det vanligt smör med nångon krydda eller liknande?

Har jag aldrig sett.. skulle vara lite småskumt med tanke på hur kladdigt och äckligt det redan är på biografer utan smörade popcorn. Däremot poppar dom ju antagligen i speciell olja.

Riktiga smörade popcorn "american style" är något av det kladdigaste snacksen jag nånsin sett/ätit...

/pez

z_bumbi
2003-12-27, 13:22
Finns olja med "smörsmak" för biografer, vet inte om man använder det i Sverige dock.
Jag har aldrig köpt popcorn på en biograf och kommer nog aldrig göra det heller, 5 minuters ätande följt av en hel film där man har "popcornfingrar" och en grym törst låter inte som ett trevligt biobesök.

DiZi
2003-12-27, 14:35
Riktiga smörade popcorn "american style" är något av det kladdigaste snacksen jag nånsin sett/ätit...

Men ojojoj så gott :D

sipowitz
2003-12-27, 14:39
Originally posted by z_bumbi
Finns olja med "smörsmak" för biografer, vet inte om man använder det i Sverige dock.
Jag har aldrig köpt popcorn på en biograf och kommer nog aldrig göra det heller, 5 minuters ätande följt av en hel film där man har "popcornfingrar" och en grym törst låter inte som ett trevligt biobesök.

Precis därför man köper en XXL Super giant popcorn som räcker i 10 minuter :-)


Förresten, ett tips till alla er som "fettar" popcornen bara för att ni vill att saltet ska fastna på popcornen och inte bara ramla ner i botten.... Köp en sån där spruta man använder för att vattna blommor (med front som man kan justera till vattendimma). Skjut sen en liten dimma av vatten över popcornen och salta direkt... saltet fastnar klockrent!

Muaytudd
2003-12-27, 14:59
Originally posted by sipowitz


Precis därför man köper en XXL Super giant popcorn som räcker i 10 minuter :-)


Förresten, ett tips till alla er som "fettar" popcornen bara för att ni vill att saltet ska fastna på popcornen och inte bara ramla ner i botten.... Köp en sån där spruta man använder för att vattna blommor (med front som man kan justera till vattendimma). Skjut sen en liten dimma av vatten över popcornen och salta direkt... saltet fastnar klockrent!


aldrig att jag springer runt med en dimsaltspruta på bion..

sipowitz
2003-12-27, 22:25
Originally posted by Muaytudd



aldrig att jag springer runt med en dimsaltspruta på bion..

Haha, jag hoppas verkligen innerligt att det var ett skämt från din sida :-)

Muaytudd
2003-12-27, 22:29
Originally posted by sipowitz


Haha, jag hoppas verkligen innerligt att det var ett skämt från din sida :-)


jepp