handdator

Visa fullständig version : Hur mycket behöver jag få i mig per dag?


Aight
2011-09-21, 16:13
Tja.

Jag har tänkt lite på detta nu när jag flyttat, hemma överlevde jag ju på mammas och pappas mat så någon tanke bakom det hela måste det ju varit. Däremot kanske inte min bacon och köttfärsdiet 7 dagar i veckan är så optimal, jag läste någonstans att man behöver en viss mängd kolhydrater så att energin blir till glykogen (något sånt ;) ).

Den enda informationen jag kan hitta om detta är den på kornflakespaketet och den är för kvinnor och kanske inte helt vad jag är ute efter.

Nu när jag ändå gör en tråd kan jag passa på att fråga om mitt energibehov också, Jag är 19 år, 180 cm, 74 kg så mitt BMR borde landa någonstans runt 1800. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska multiplicera med, jag tränar 5-6 dagar i veckan intensiv styrketräning, går till och från skolan/gymmet (ca 1h totalt kanske). Annars sitter jag mest och försöker plugga, när jag inte är ute med polare på stan/festar då.



mvh

Sheogorath
2011-09-21, 16:31
Tja.

Jag har tänkt lite på detta nu när jag flyttat, hemma överlevde jag ju på mammas och pappas mat så någon tanke bakom det hela måste det ju varit. Däremot kanske inte min bacon och köttfärsdiet 7 dagar i veckan är så optimal, jag läste någonstans att man behöver en viss mängd kolhydrater så att energin blir till glykogen (något sånt ;) ).

Den enda informationen jag kan hitta om detta är den på kornflakespaketet och den är för kvinnor och kanske inte helt vad jag är ute efter.

Nu när jag ändå gör en tråd kan jag passa på att fråga om mitt energibehov också, Jag är 19 år, 180 cm, 74 kg så mitt BMR borde landa någonstans runt 1800. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska multiplicera med, jag tränar 5-6 dagar i veckan intensiv styrketräning, går till och från skolan/gymmet (ca 1h totalt kanske). Annars sitter jag mest och försöker plugga, när jag inte är ute med polare på stan/festar då.



mvh

Du behöver inte kolhydrat. Däremot finns det en del som tyder på att viktuppgång av en fettrik diet är dåligt för blodfettvärdena. För att bibehålla eller gå ner i vikt är det med stor sannolikhet mer OK eller kanske rent av har hälsofördelar (särskilt om man tidigare konsumerade mycket socker, kan jag tänka mig). Problemet av en fettrik kost och samtidig viktuppgång, om detta är ett faktum, är ju hur som helst inte brist på kolhydrat utan i så fall ett för stort överskott av fett (i relation till ens energiutgifter).

Det är svårt att säga hur mycket energi du behöver per dag för att hålla vikten. Det vettigaste är att lägga dig på en rimlig nivå en vecka i taget och utvärdera med hjälp av vågen. Jag kan tänka mig att du ligger på balans någonstans mellan 2400 och 2800 kcal.

Fugly
2011-09-21, 16:57
Multiplicera med ca. 1.3 eller 1.4 och sedan utvärdera.

StarkaUlf
2011-09-21, 17:25
Testa dig fram. Går du upp, dra ner på kalorierna. Går du ner, öka på kalorierna. Om du nu vill ligga på kaloribalans vill säga.
Alla är vi olika. Vi kan inte säga åt dig att äta xxx antal kalorier för att gå ner/öka/stå still. Bara att du testar själv och väger dig och utvärderar.

vicarious
2011-09-21, 20:12
Multiplicera med ca. 1.3 eller 1.4 och sedan utvärdera.

Definitivt högre än så.