handdator

Visa fullständig version : Espresso på morgonen innan frukost


erkki
2011-09-21, 10:04
Brukar jag dricka.
Nån näringsguru som vet om det är bra eller dåligt för näringsupptag, insulinnivåer, blodsocker etc? Är inte ute efter nåt opti-snack utan bara lite generella tips. Jag tycker det är gott och en fin start på dagen.
Tränar aldrig/sällan före lunch.
Tack på förhand

StarkaUlf
2011-09-21, 10:06
Om du mår bra av det, så kör vidare på det enligt mig. Lär ju inte vara några stora mängder kalorier skulle jag tro och jag tror inte att det påverkar insulinnivåerna så väldigt mycket. Men jag är ju ingen näringsguru, så någon annan får väl rätta mig om jag har fel :)

Eddie Vedder
2011-09-21, 10:07
Så länge man uttalar det espresso och inte expresso så är det lugnt. :D Inget fel alls att dricka det. Angående insulin så blir det nog lägre eftersom espresson innehåller mindre koffein.

Joof
2011-09-21, 10:45
espresson innehåller mindre koffein

Än vad och per vad?

z_bumbi
2011-09-21, 10:53
Än vad och per vad?

Än vanligt bryggkaffe och per volymenhet.

Ola Wallengren
2011-09-21, 11:38
En espresso på morgonen kommer inte påverka dig negativt. Förmodligen kan man uppmäta små negativa effekter på blodtryck och insulinkänslighet, ,men dessa har troligtvis ingen större långsiktig betydelse om det bara gäller en kopp. Akuta effekterna på insulinkänsligheten uppvägs av påsitiva effekter av chologensyran och antioxidanter, risken för diabetes minskar.
Espresso och pressokaffe (inte filterkaffe) innehåller diterpener som höjer kolesterolet. Det finns även ämnen i kaffet som höjer homocystinnivåerna. Tillsammans med effekter på blodtryck gör detta att man har en ökad risk för hjärtkärlsjukdom vid riktigt hög kaffekonsumtion. På plus sidan så minskar det risken för parkinson och som sagt diabetes.

SeeYay
2011-09-21, 11:53
Jag gör exakt detsamma som dig erkki; 1 kopp espresso, ca 30min-1 timme innan frukost.

Tack för svaret Ola.

Förövrigt innehåller väl espresso mer koffein per volym-enhet än bryggkaffe, inte mindre.

erkki
2011-09-21, 12:05
En espresso på morgonen kommer inte påverka dig negativt. Förmodligen kan man uppmäta små negativa effekter på blodtryck och insulinkänslighet, ,men dessa har troligtvis ingen större långsiktig betydelse om det bara gäller en kopp. Akuta effekterna på insulinkänsligheten uppvägs av påsitiva effekter av chologensyran och antioxidanter, risken för diabetes minskar.
Espresso och pressokaffe (inte filterkaffe) innehåller diterpener som höjer kolesterolet. Det finns även ämnen i kaffet som höjer homocystinnivåerna. Tillsammans med effekter på blodtryck gör detta att man har en ökad risk för hjärtkärlsjukdom vid riktigt hög kaffekonsumtion. På plus sidan så minskar det risken för parkinson och som sagt diabetes.

Tack Ola! Och ni andra. Jag fortsätter njuta :thumbup:

Doctor Snuggles
2011-09-21, 12:06
Så länge man uttalar det espresso och inte expresso så är det lugnt. :D Inget fel alls att dricka det. Angående insulin så blir det nog lägre eftersom espresson innehåller mindre koffein.

Var det inte bara i samband med fett som koffein påverkade insulinkänsligheten negativt?

Joof
2011-09-21, 13:39
Än vanligt bryggkaffe och per volymenhet.

Tack!


Förövrigt innehåller väl espresso mer koffein per volym-enhet än bryggkaffe, inte mindre.

Låter väl otroligt att både Eddie och Bumbi skulle ha missat detta?

Eddie Vedder
2011-09-21, 13:40
Förövrigt innehåller väl espresso mer koffein per volym-enhet än bryggkaffe, inte mindre.

Nej mindre faktiskt. Mer av aromämnena men mindre koffein per kopp. Vad jag har hört i alla fall. Men jag kan ha fel.

Spridis
2011-09-21, 13:59
Vänta bara tills ni kommer upp i ålder och magsyrorna ger sej tillkänna, då kan man inte dricka sitt älskade morgonkaffe mera. :(

Doctor Snuggles
2011-09-21, 14:02
Vänta bara tills ni kommer upp i ålder och magsyrorna ger sej tillkänna, då kan man inte dricka sitt älskade morgonkaffe mera. :(

Jaså? Med ålder så menar du 40+?

Ola Wallengren
2011-09-21, 14:15
Enligt amerikanska databasen innehåller espresso mer koffein per volym men eftersom serveringsportionen är liten så blir det inte lika mycket som en kopp bryggkaffe. En dubbel espresso innehåller lika mycket eller mer koffein.

Mängden koffein varierar ganska mycket, bland annat beroende på blandningen av bönorna. Robusta innehåller mycket mer koffein än arabica. Syditalienska balndningar innehåller mer robusta medan andra en större del arabica (oftast den största andelen i espressoblandningar).
Min egen erfarenhet säger mig att hårdrostat kaffe, och då ofta espresso, innehåller mindre syror och är snällare för magen.
Jag kan inte dricka allt för mycket bryggkaffe eller snabbkaffe men espresso går bra.

Ola Wallengren
2011-09-21, 14:17
Vänta bara tills ni kommer upp i ålder och magsyrorna ger sej tillkänna, då kan man inte dricka sitt älskade morgonkaffe mera. :(

Magsyran minskar i allmänhet med ökande ålder, så om det nu är så att man skulle vara mer känslig när man blir äldre beror nog på andra orsaker.

Spridis
2011-09-21, 15:52
Javisst kan det vara så, men likförbannat känns det som om mellangärdet brinner upp ifall jag tar en kaffekopp på morgonen. Efter att jag tagit in Nexium och ätit gröt så kan jag däremot dra in en ½ kopp utan desto värre besvär.