handdator

Visa fullständig version : Vilket universitet har den bästa tränarutbildningen?


UEIS
2011-09-21, 00:18
Jag står inför ett stort val. Var ska ska jag utbilda mig vidareutbilda mig? Hur kommer min framtid att se ut? Jag är trött på att bära tallrikar som servitör...

Jag frågar dig:
(1) var den bästa utbildningen till tränare i Sverige finns med hänsyn på kvalitet på undervisningen?
(2) vilken svensk utbildning som lättast ger jobb och är högst värderad av svenska och internationella arbetsgivare?

Alternativen är:
(1) Idrottstränarprogrammet med inriktning prestation i Falun.
(2) Fystränarprogrammet vid Göteborgs universitet.
(3) Malmös idrottsvetenskapliga program.
(4) Tränarprogrammet vid GIH i Stockholm.
(5) Idrottsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet.
(6) Tränarprogrammet vid Örebros universitet.

Tack i förhand för din hjälp!

Silencer
2011-09-21, 09:17
Vad vill du jobba som efter examen?

Scratch89
2011-09-21, 09:31
Örebro är väldigt högt ansedda vad gäller idrottsvetenskap, och strax därefter kommer Umeå.

Nitrometan
2011-09-21, 09:39
Örebro är väldigt högt ansedda vad gäller idrottsvetenskap, och strax därefter kommer Umeå.

Jag trodde det var GIH som var högst rankade på det området?

Arne Persson
2011-09-21, 09:44
Hur står sig följande universitet?

SAFE University of Cutting Edge Training Science
Akademi University of Space Age Training Science
PT-School University of Supreeme PT Science


:)

z_bumbi
2011-09-21, 10:03
Jag vet att de har lite olika inriktning så läs på och välj efter vad du vill jobba med. Spontant tvivlar jag på att någon fystränare eller idrottstränare har så lätt att få jobb om det inte finns andra kunskaper i grunden och/eller ett bra kontaktnät-
Olika idrottsförbund har också egna utbildningar som om än inte är lika omfattande ger något som klubbarna känner igen. I vissa fall är de t o m bara öppna för de som redan är tränare eller aktiva på elitnivå och det sätter både nivån och ger ett kontaktnät.

Exdiaq
2011-09-21, 10:46
Sjukgymnast + vidareutbilda sig + satsa på sin egen träning och få erfarenhet + kontaktnät tror jag är den "lättaste" vägen.

UEIS
2011-09-21, 11:41
Vad vill du jobba som efter examen?

Jag skulle absolut kunna tänka mig att arbeta som personlig tränare - på gym eller i egen regi. Det vore såklart roligast att arbeta som fystränare för något idrottsförbund, men jag skulle som sagt även gilla att arbeta som personlig tränare.

Hur står sig följande universitet?

SAFE University of Cutting Edge Training Science
Akademi University of Space Age Training Science
PT-School University of Supreeme PT Science


+1

Jag vet att de har lite olika inriktning så läs på och välj efter vad du vill jobba med. Spontant tvivlar jag på att någon fystränare eller idrottstränare har så lätt att få jobb om det inte finns andra kunskaper i grunden och/eller ett bra kontaktnät-
Olika idrottsförbund har också egna utbildningar som om än inte är lika omfattande ger något som klubbarna känner igen. I vissa fall är de t o m bara öppna för de som redan är tränare eller aktiva på elitnivå och det sätter både nivån och ger ett kontaktnät.

Som jag har förstått det leder alla utbildningar som jag har listat fram till en "tränar-examen" utom de idrottsvetenskapliga, som är mer akademiska, även jag antar att utbildningarna skulle verka kvalificerande för ett tränarjobb. Som om jag förstår dig rätt spelar det inte jättestor roll vilken utbildning man har, då kontaktnät spelar så mycket större roll.

Vilken utbildning ser du som bäst gällande kvalitet på undervisningen? Detta undrar jag mest, då jag skulle avnjuta den utbildningen mest, som är bäst.

Sjukgymnast + vidareutbilda sig + satsa på sin egen träning och få erfarenhet + kontaktnät tror jag är den "lättaste" vägen.

Problemet är att jag inte är så intresserad av att arbeta med sjuka människor. Eftersom sjukgymnastutbildningen innehåller många kurser inom det området, är jag mindre intresserad av den. Dock så undrar jag om du tror att man har lättare att få jobb som personlig tränare med en sådan examen; sjukgymnast + master, än en "tränarexamen" + en master.

Silencer
2011-09-21, 11:44
Jag tror inte Tränarprogrammet är en bra väg att gå om man vill bli personlig tränare. Jag tror det är bättre att gå någon PT-kurs (men det behövs inte ens egentligen). Framförallt handlar det om att kunna sälja sig själv om man ska in i den branschen tror jag.

mini
2011-09-21, 11:45
Vill du bara bli PT är inte tränarutbildningarna på universitet nödvändiga eller befogade. Gå en PT-utbildning, jobba ett tag och utvärdera om det är något du vill jobba med. Tränarutbildningarna är mer inriktade på idrottstränarskap och ledarskap i en vid bemärkelse. Personlig tränare är ofta något annat.

UEIS
2011-09-21, 12:00
Vill du bara bli PT är inte tränarutbildningarna på universitet nödvändiga eller befogade. Gå en PT-utbildning, jobba ett tag och utvärdera om det är något du vill jobba med. Tränarutbildningarna är mer inriktade på idrottstränarskap och ledarskap i en vid bemärkelse. Personlig tränare är ofta något annat.

Jag tror inte Tränarprogrammet är en bra väg att gå om man vill bli personlig tränare. Jag tror det är bättre att gå någon PT-kurs (men det behövs inte ens egentligen). Framförallt handlar det om att kunna sälja sig själv om man ska in i den branschen tror jag.

Jag tänker som följer i mitt upplägg att studera ett idrottsvetenskapligt program på någon av landets högskolor. Feel free to såga mig ;).

Jag tycker det verkar väldigt intressant att studera en idrottsvetenskaplig utbildning av flera anledningar. För det första så är jag väldigt intresserad av områdena tränings- och näringslära samt idrottspsykologi. Jag har läst mycket populärvetenskapligt, men nu vill jag ta min hobby till en helt ny nivå. Jag vill få en ordentligt kvalitativ utbildning som lär mig att vetenskapliga vägar till viktminskning, muskelbygge, förbättrad kondition och rörlighet m.m.

För det andra så tycker jag att det verkar bra att studera ett tränarprogram, då jag skulle älska att arbeta för ett idrottsförbund eller som forskare inom området. För att bli forskare i alla fall så måste man studera 5 år på universitet innan man ansöker om forskarplats, vilket jag har tänkt att göra; 3 på ett idrottsvetenskapligt program med en 2-årig master i idrottspsykologi.

För det tredje så har jag en back-up-plan om jag inte får jobb för något idrottsförbund, kommer in på forskarutbildningen och misslyckas med att starta eget. Jag kan arbeta som personlig tränare på ett gym, ett jobb som jag ändå skulle trivas bra med.

Låter mitt resonemang vettigt?

mini
2011-09-21, 12:09
Vad har du för idrottsbakgrund?

Ame
2011-09-21, 12:19
Du kan nog nästan glömma att arbeta med ett idrottsförbund om du inte har egna erfarenheter av just den idrotten, dessutom man jag inte riktigt komma på något förbund som har anställda tränare förutom skidsporterna.

I så fall är det nog rimligare att satsa att arbeta med föreningar men då är du nog begränsad till typ fotboll, handboll och ishockey då det nog bara är dessa sporter som har ekonomin att ha anställda fystränare. Att slå sig in här är knappast enkelt men jag skulle sats på en akademisk väg och sedan försöka göra dig själv känd inom branschen. T ex arbeta ideellt i någon mindre förening under studietiden och bygga på kontaktnätet därifrån. Många högskolor försöker ju få ut sin kunskap i samhället så det är mycket möjligt att det finns vissa samarbeten med de lokala idrottsföreningarna.
Chansen att du faktiskt lyckas skulle jag säga är ganska liten men detta är nog den rimligaste vägen för dig.

Exdiaq
2011-09-21, 13:10
Problemet är att jag inte är så intresserad av att arbeta med sjuka människor. Eftersom sjukgymnastutbildningen innehåller många kurser inom det området, är jag mindre intresserad av den. Dock så undrar jag om du tror att man har lättare att få jobb som personlig tränare med en sådan examen; sjukgymnast + master, än en "tränarexamen" + en master.

Om du menar "PT" som huserar på SATS etc. är sjukgymnast + master överkvalifikation så det stänker om det imho.

Själv skulle jag gärna jobba med atleter i framtiden, men inser att arbetsmarknaden för det är extremt liten och för att ens vara aktuell för det krävs en gedigen teoretisk kunskap (sjukgymnast), egna erfarenheter (satsa på träningen) och bra kontaktnät inom den valda sporten. Jag har svårt att se mig jobba med atleter på deltid eller heltid innan jag är 30år med tanke på vad som måste göras innan det.

Sjukgymnast är en bra utbildning och kan agera språngbräda till ett tränaryrke och tills det blir aktuellt finns där en bred arbetsmarknad inom sjukvård m.m.

Tänker du i termer som "lättast" när du vill kunna leva på att vara tränare av något slag är du redan där fel ute. Det finns betydligt fler jobb som är både lättare och ger bättre betalt om det är det du är ute efter.

L-Sami
2011-09-21, 14:12
Sjukgymnast + vidareutbilda sig + satsa på sin egen träning och få erfarenhet + kontaktnät tror jag är den "lättaste" vägen.

+1 That's how I roll.

Eddie Vedder
2011-09-21, 14:59
För det tredje så har jag en back-up-plan om jag inte får jobb för något idrottsförbund

Jag är inte insatt i alla landets förbund men rent spontant känns det som det mesta är i det närmaste ideellt. Eller åtminstone något man gör vid sidan om sitt huvudyrke. Man ska nog upp på riktigt hög nivå för att leva på det. Och inom en sport med mycket pengar, typ fotboll.

Vill du driva PT-tjänster i egen regi är det nog bra att läsa företagsekonomi. Kanske inte ett helt program men tillräckligt för att kunna få en bas i att driva företag.

UEIS
2011-09-21, 15:02
Vad har du för idrottsbakgrund?

Jag har tränat många olika sporter samt på gym - dock tyvärr aldrig på elitnivå i någon av dessa.

Om du menar "PT" som huserar på SATS etc. är sjukgymnast + master överkvalifikation så det stänker om det imho.

När jag säger PT menar jag ett 3-årigt program på exempelvis Göteborgs universitet som "fystränarprogrammet" (http://www.utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=S1SPO).

Om man jämför ett sådant program med de svenska utbildningarna i sjukgymnastik, vad är då mest konkurrenskraftigt? Eller spelar det egentligen inte stor roll, då ens kontaktnät är mycket viktigare om man vill arbeta som personlig tränare på ett gym, i egen regi eller för en idrottsförening?

Vill du driva PT-tjänster i egen regi är det nog bra att läsa företagsekonomi. Kanske inte ett helt program men tillräckligt för att kunna få en bas i att driva företag.

Bra synpunkt! Det hade jag faktiskt inte tänkt något vidare på.

jons28
2011-12-29, 15:17
Vid Umeå universitet startar tydligen ett sprillans nytt tränarprogram upp till hösten 2012. Låter väldigt intressant då det fokuserar mestadels på träningens fysiologi och psykologi, och undviker att snava in på icke-relevanta ämnen som beteendevetenskap och företagsekonomi. Tycker det verkar vara ganska gediget och utbildningsmiljön med ett nybyggt fys-lab och närhet till ett stort sportcenter låter ju kanon!

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?currentView=aboutProgram&code=MGTRA

-AG-
2011-12-29, 19:30
De jag känner som är fystränare har alla bakgrund som elitidrottare i en fysisk krävande sport, tex friidrott, styrkelyft, tyngdlyftning,... Utöver detta har de ofta universitetsutbildning mot sjukgymnastik, idrottsmedicin eller liknande. De jag känner som är tränare i en viss idrott har alla elitbakgrund inom den specifika idrotten. Så, vad gäller idrottstränarutbildning misstänker jag att man nog kräver ett cv som innehåller några meriter inom någon sport/idrott för antagning.
Postat via en mobil enhet