handdator

Visa fullständig version : Första bulken

lofgreno
2011-09-20, 19:39
Tjenare!

Jag undrar lite saker, detta är min första bulk, och jag undrar hur mycket kilo det är normalt att gå upp i månaden? Jag började 08/23 och då vägde jag 75kg, nu har det gått en månad, eller ja om tre dagar har det gått en månad, och nu väger jag 80kg, är det här en bra viktökning eller bör jag ha gått upp mera? Tränar 5 gånger i veckan om det spelar roll, och har även lite cardio i veckan då jag spelar innebandy i skolan och på fritiden, sammanlagt 5 gånger i veckan utspritt.

Undrar även om vad som är bra att äta till kvällsmat vid bulk? Det blir i stort sett alltid gröt och ägg, bör jag äta något annat? Ibland även rester av middagen jag åt innan. Tips på annat man kan göra som kvällsmat som är bra vid bulk?

Och, vad är ett rimligt viktmål tills den 1 januari? Jag satte själv 85kg, då har jag gått upp 10kg, men det kanske är för lite/mycket? Vill heller inte gå upp för mycket då det ska bli min första deff också och jag inte vill misslyckas med den helst!

tack för hjälpen

Masterpan
2011-09-20, 19:42
5 Kg på en månad är alldelles för mycket. Sakta ner din viktuppgång som fan om du inte vill sluta upp som en fet säl

lofgreno
2011-09-20, 19:46
5 Kg på en månad är alldelles för mycket. Sakta ner din viktuppgång som fan om du inte vill sluta upp som en fet säl

Ska jag äta mindre menar du? Vilken måltid bör jag äta mindre på tycker du?
Frukosten, lunchen, mellanmålet, post träning måltiden, eller kvällsmaten?

Silencer
2011-09-20, 19:52
På tok för mycket med så snabb viktuppgång. Du kommer bara bli fet, sen få deffa och börja om. Du ska hitta din kalorinivå och sen gradvid trappa upp. 1-2kg i månaden är lagom, men du får räkna med att se småfet ut när du kört på det ett tag antagligen. Sånt är livet.

Thornblom
2011-09-20, 20:03
Ska jag äta mindre menar du? Vilken måltid bör jag äta mindre på tycker du?
Frukosten, lunchen, mellanmålet, post träning måltiden, eller kvällsmaten?

Du skall inte äta mindre, dra ned på kolhydrater och lägg på fibrer och protein istället.

Kischen
2011-09-20, 20:05
Du skall inte äta mindre, dra ned på kolhydrater och lägg på fibrer och protein istället.

Jo ät mindre, dra ner på kalorierna en aning.

Thornblom
2011-09-20, 20:06
Nej, dra ner på kalorier.

Vilket är lättast att göra genom att dra ner op kolhydraterna. Om man nu inte äter väldans massa choklad och cola.

Edit: Vart lite fel. Jag menade såklart inte att han skulle äta lika mycket, utan att han inte skulle skära ned på en hel måltid.

lofgreno
2011-09-20, 20:06
Frukost runt 07.00: 3 dl havregrynsgröt, 4 ägg, ibland byter jag ut äggen mot en burk tonfisk ifall att jag inte orkar göra äggen, även mycket mjölk.
Lunch runt 12.00: Praktikerar som vaktmästare på ett gymnasium där jag äter skolmaten, är helt klart den största måltiden på hela dagen, minst en hel tallrik med mat och lite grönsaker.
Mellanmål när jag slutat runt 15.30-16.00: 2dl gröt och, ljusa/mörka mackor med ost.
gym.
husmanskost efter träningen, så mycket jag orkar, oftast pasta och liknande, kan även bli gröt ibland och då cirka 5-6 dl..
några mackor och fil runt 21.30.
kvällsmat 23.00, 3-4 dl gröt och 4ägg

Vad bör jag ändra påö...? uppskattar hjälp:)

Eddie Vedder
2011-09-20, 20:08

Skippa mellanmålet helt. Det lär räcka. En enkel korrigering.

Kischen
2011-09-20, 20:10
Vilket är lättast att göra genom att dra ner op kolhydraterna. Om man nu inte äter väldans massa choklad och cola.

Går han upp för snabbt, ät mindre. Jag förstår inte varför han ska hålla på och pilla med att minska specifikt kolhydraterna.

Thornblom
2011-09-20, 20:11
Skippa mellanmålet helt. Det lär räcka. En enkel korrigering.

Jag skulle aldrig fixa att ta bort mitt mellanmål. Tappar all energi runt 3-4 tiden, och det brukar inte bli middag förrän 20.00. Men kör ett mellanmål på kvarg och bär om du nu inte fixar att vara utan det helt.

StarkaUlf
2011-09-20, 20:12
Frukost runt 07.00: 3 dl havregrynsgröt, 4 ägg, ibland byter jag ut äggen mot en burk tonfisk ifall att jag inte orkar göra äggen, även mycket mjölk.
Lunch runt 12.00: Praktikerar som vaktmästare på ett gymnasium där jag äter skolmaten, är helt klart den största måltiden på hela dagen, minst en hel tallrik med mat och lite grönsaker.
Mellanmål när jag slutat runt 15.30-16.00: 2dl gröt och, ljusa/mörka mackor med ost.
gym.
husmanskost efter träningen, så mycket jag orkar, oftast pasta och liknande, kan även bli gröt ibland och då cirka 5-6 dl..
några mackor och fil runt 21.30.
kvällsmat 23.00, 3-4 dl gröt och 4ägg

Där har du garanterat flera hundra kalorier som du kan slopa, kan ju vara uppemot 1000 kalorier beroende på vilka mackor som äts, då dom är väldigt energitäta.
Samt så behöver du ju inte äta så ofta.

Thornblom
2011-09-20, 20:12
Går han upp för snabbt, ät mindre. Jag förstår inte varför han ska hålla på och pilla med att minska specifikt kolhydraterna.

Brukar du lägga på dig av sallad och kyckling?

lofgreno
2011-09-20, 20:17
Där har du garanterat flera hundra kalorier som du kan slopa, kan ju vara uppemot 1000 kalorier beroende på vilka mackor som äts, då dom är väldigt energitäta.
Samt så behöver du ju inte äta så ofta.

allright, känns som att jag får i mig lite för mycket gröt också, och för lite proteiner, så jag kanske ska fortsätta med 3dl gröt och 4 ägg på morgonen men minska till 2dl gröt på kvällen och 6 ägg? sedan skippa gröten som mellanmål och äta kycklingklubbor eller liknande?

StarkaUlf
2011-09-20, 20:22
allright, känns som att jag får i mig lite för mycket gröt också, och för lite proteiner, så jag kanske ska fortsätta med 3dl gröt och 4 ägg på morgonen men minska till 2dl gröt på kvällen och 6 ägg? sedan skippa gröten som mellanmål och äta kycklingklubbor eller liknande?

Du behöver ju inte äta mellanmål, du kan ju utesluta det helt. Men om du inte vill så kan du ju byta ut det mot något kalorisnålare.
2dl gröt och 6 ägg blir ju trots allt mer kalorier än 3dl gröt och 4 ägg. Så det bör du ju inte göra.

Jag antar att du får i dig rimligt med proteiner till lunch och middag, så då bör du absolut inte ha någon brist på det.

Kischen
2011-09-20, 20:23
Brukar du lägga på dig av sallad och kyckling?

Brukar du lägga på dig av ett kalorieöverskott?

lofgreno
2011-09-20, 20:32
Du behöver ju inte äta mellanmål, du kan ju utesluta det helt. Men om du inte vill så kan du ju byta ut det mot något kalorisnålare.
2dl gröt och 6 ägg blir ju trots allt mer kalorier än 3dl gröt och 4 ägg. Så det bör du ju inte göra.

Jag antar att du får i dig rimligt med proteiner till lunch och middag, så då bör du absolut inte ha någon brist på det.

Okey, men det känns som jag behöver äta riktigt mycket med tanke på att jag idrottar (innebandy) 6 gånger i veckan med, och det går man ju i längden ner hyffsat mycket på men inte något märkvärt antar jag, beroende på vad man gör på träningarna osv.. Kan du inte lägga upp vad jag bör äta till frukost och kvällsmat då? Jag har trotsallt till typ februari på mig att gå upp 5 kg, det är 5 månader ungefär, och då är jag redan ganska deffad även fast jag väger 80 kg, så om jag väger 85kg om 2-3 månader så kanske jag bör ändra det till 90 kg sen deffa ner till 80?

Sorry för wall of text.

Acids
2011-09-20, 20:40
Brukar du lägga på dig av ett kalorieöverskott?

OT: Min kompis gjorde inte det. Vägde 120kg , sedan gick han in på LCHF och gick ner 40kg, ända som han skippade/ drog ner rejält på var kolhydrater.
Han åt runt 1 kg nötter per dag blandannat, varför gick han inte upp i vikt?
Du som verkar veta allt, kan väl förklara detta. :)

StarkaUlf
2011-09-20, 20:48
Okey, men det känns som jag behöver äta riktigt mycket med tanke på att jag idrottar (innebandy) 6 gånger i veckan med, och det går man ju i längden ner hyffsat mycket på men inte något märkvärt antar jag, beroende på vad man gör på träningarna osv.. Kan du inte lägga upp vad jag bör äta till frukost och kvällsmat då? Jag har trotsallt till typ februari på mig att gå upp 5 kg, det är 5 månader ungefär, och då är jag redan ganska deffad även fast jag väger 80 kg, så om jag väger 85kg om 2-3 månader så kanske jag bör ändra det till 90 kg sen deffa ner till 80?

Sorry för wall of text.

Nej jag kommer inte säga åt dig vad du ska äta till frukost/kvällsmat, det är ju helt upp till dig.
Allt jag gjorde var att ge dig lite tips på hur du kunde dra ner på kalorierna, så du inte går upp 5 kilo på 1 månad.

Kischen
2011-09-20, 21:06
OT: Min kompis gjorde inte det. Vägde 120kg , sedan gick han in på LCHF och gick ner 40kg, ända som han skippade/ drog ner rejält på var kolhydrater.

http://memedepot.com/uploads/0/207_not_sure_if_serious.jpg

samsam
2011-09-22, 20:46
Gör vad som räknas; Maximera din proteinsyntes. Skit i kaloriräknandet.
Ditt mål är väl att lägga på dig så mycket muskler som möjligt med minimalt fett?

vicarious
2011-09-22, 20:51

Sluta trolla, det där var bara löjligt.