handdator

Visa fullständig version : Skadad fotbollsspelare ska hitta formen


raul
2011-09-20, 17:59
Hej! Är en 18 årig grabb som spelat fotboll sen 7 års åldern. Jag har dock varit skadad sen hösten 2010 och det är en överbelastning i båda ljumskarna som satt stopp för en uppflyttning till seniorlaget.

Mitt mål är att vara tillbaka i fotbollen Feb-Mars 2012. Då ska jag vara i toppform rent fysiskt d.v.s konditionen ska vara som mina medspelare, styrkan ska vara på topp och fettprocenten ska sjunkas rejält.

Jag har precis, just idag faktiskt tjackat 12 mån kort på friskis och jag behöver nu hjälp med hur jag ska ta mig tillväga när det gäller min träning. Om det är någon som kan hjälpa mig med mina mål så är det bara fritt fram.

Sammanfattning:

Vara i form vid slutet av februari
Väger 86kg och är 191cm lång
Vill öka i muskelmassa då jag har en smal överkropp
Vill få bort så mycket onödigt fett, underhuds fett som möjligt
Samtidigt som jag går ner i fett procent vill jag öka i muskelmassa, Jag vill alltså väga lika mycket om inte mer vid februaris slut

Hur ska jag ta mig tillväga, är fitnessgurus olika träningsscheman bra? Vart hittar jag det ideala kostschemat för mig?

Alla svar uppskattas, vill ni veta mer så är det bara att fråga.
Det är mycket som ska göras men det ska hursomhelst göras!

Grazie på förhand

EeJay
2011-09-21, 16:40
Om man bortser från direkta trauman som man inte påverka så...

Idrottsskador uppstår i första hand på grund utav bristande rörlighet.
Idrottsskador uppstår i andra hand på grund utav bristande styrka.

För att rehabilitera så skall du köra aktiv rörlighetsträning och kombinera det med styrketräning.

Så länge du inte har känningar utav löpning så är väl inte konditionen något mirakel att träna på egen hand? Som fotbollsspelare så har du ju ganska god koll på det, väl?

raul
2011-09-21, 19:30
ja ja absolut, när det gäller konditionen så är det bara o köra på.. men eftersom jag samtidigt som jag rehabar min skada ska gå upp i muskel massa och bli mer muskulös och även gå ner i fett procent så blir jag lite fundersam..

Vad ska jag äta, träna?

Tänkt att jag ska köra 4-5 pass i veckan där minst 2 st är ren kondition och rehab, resten styrketräning.

Synpunkter?