handdator

Visa fullständig version : Söka till GMU? Ja eller Nej.


stolpskott
2011-09-20, 15:35
Idag är sista ansökningsdagen till GMU (Grundläggande Militär Utbildning). Jag kan inte bestämma mig, ska jag söka eller inte? Jag vill ha utbildningen men vet inte om jag känner att jag har tid :Virro
Hade ju tänkt arbeta ihop pengar under detta år och dessutom har jag nyligen engagerat mig politiskt på lokal nivå och det blir svårt att fullfölja mina åtaganden på den fronten om jag ligger och fryser på en fältövning liksom. Men jag vet ju inte heller ifall jag kommer in om jag söker (kvalificerades förra gången, fick dock inte plats bland de antagna). Ni får avgöra, ska jag söka eller inte?

Nad1
2011-09-20, 15:40
Ja, det jag lärde mig under min GSU (same shit different name?) har hjälpt mig otroligt mycket även i det civila livet.

Disciplin, punktlighet, ordning, träning.. Listan kan göras lång och du kan alltid dra paralleller med ditt nuvarande jobb och GMU'n och tänka "äh, vafan, detta var inte så jobbigt ändå ;)".

raQblad
2011-09-20, 16:13
Hur många arbetsgivare ær det som ser på militærtjænst som något værdefullt længre, om du inte ska arbeta inom sækerhetsbranschen?

Aldrig fått någon uppmærksamhet øver det førutom vid just vaktjobb och liknande.

Jag tog GSU -07.

Angel
2011-09-20, 16:42
Jag sökte GMU i vintras (tillfällig sinnesförvirring), fick kalla fötter när de ville jag skulle komma och göra några fystester.

Fartman
2011-09-20, 17:49
Kör, numera så skriver man väl bara på för typ 3månader i början eller så? Tre månader är ingenting liksom om du skulle komma på att det sög (men hoppa förfan inte av, att härda ut är en stor del av det man lär sig!), du kommer lära dig sjukt mycket under en så kort tid.

ost
2011-09-20, 18:22
Gmu är guld värt ifall man är i behov av arbete (och tycker det är kul förstås). Arbetar själv inom försvarsmakten, dock ej gjort gmu utan värnplikten. 3 månader gmu sen direkt ut i en provanställning (om du visar dig duglig dvs) som efter ett halvår går över i fast anställning, dock högst 8 år.

Även ifall du ej är intresserad av att arbeta inom FM på heltid kan det vara kul att ha gjort gmun. Du träffar mycket nytt folk.

Glen
2011-09-20, 18:25
gmu är guld värt ifall man är i behov av arbete (och tycker det är kul förstås). Arbetar själv inom försvarsmakten, dock ej gjort gmu utan värnplikten. 3 månader gmu sen direkt ut i en provanställning (om du visar dig duglig dvs) som efter ett halvår går över i fast anställning, dock högst 8 år.

även ifall du ej är intresserad av att arbeta inom fm på heltid kan det vara kul att ha gjort gmun. Du träffar mycket nytt folk.

+1

stolpskott
2011-09-20, 22:34
Det är gjort.

Tack för era råd och tack till 13 av er för ert stöd.

En ärans man
2011-09-21, 07:56
Det är gjort.

Tack för era råd och tack till 13 av er för ert stöd. Bra gjort. Så länge du inte deltar i någon utlandstjänst så är det beslut äransvärt.

I framtiden kommer Sverige att behöva män som vet hur man hanterar vapen och övrig militär teknik. Det är i dagsläget alldeles för få som gör GMU.

Rahf
2011-09-21, 08:01
Alla problem man möts av i livet känns mindre efter att man genomfört en militär utbildning.

Ungrim
2011-09-21, 08:26
Hur många arbetsgivare ær det som ser på militærtjænst som något værdefullt længre, om du inte ska arbeta inom sækerhetsbranschen?


Måste säga att man tyvärr allt för ofta ser en väldig skillnad på de unga man anställer som har respektive inte har gjort militärtjänstgöring.

luderlasse
2011-09-21, 15:00
Asså 3 månader av ens liv är iiingenting så hatar du det är det inte värre än att t.ex. gp högstadiet. Dessutom får man skjuta med vapen, umgås med samhällets bottenskrap, möjlighet att gå med i hemvärnet efteråt (som lumpen fast skönt) samt få se en massa nakna män, då vet du svart på vitt om du är välutrustad

Nixon
2011-09-21, 15:16
Bra gjort. Så länge du inte deltar i någon utlandstjänst så är det beslut äransvärt.
Varför?

Asså 3 månader av ens liv är iiingenting så hatar du det är det inte värre än att t.ex. gp högstadiet. Dessutom får man skjuta med vapen, umgås med samhällets bottenskrap, möjlighet att gå med i hemvärnet efteråt (som lumpen fast skönt) samt få se en massa nakna män, då vet du svart på vitt om du är välutrustad

Hur menar du?
Dom som gör gmu nuförtiden är inte direkt att jämföra med ofrivilliga vpl från förr i tiden. Dom som söker idag är (oftast) mycket motiverade att vara där och villiga att lära sig.

Jag sökte GMU i vintras (tillfällig sinnesförvirring), fick kalla fötter när de ville jag skulle komma och göra några fystester.

Lyssna inte på Baan. Han har selektivt minne av det som hände under GU och minns inte allt det underbara med att ligga ute och konstant vara trött, kall, hungrig, blöt och alldeles lycklig.

Join the mobile infantry and save the galaxy. Service guarantees citizenship!

LoveMachine
2011-09-21, 16:05
Klart du ska göra GMU. Det är som sagt bara tre månader och inget krav på att fortsätta även om det är det man vill från försvarsmaktens sida. Det ger dessutom väldigt mycket kunskap om sig själv och hur man reagerar under pressade, ovana situationer. Ställ dig själv frågan om du kommer ha bättre med tid/lust senare i livet.

mattilainen
2011-09-21, 16:19
vilken skit :)

Vad jag tycker

Angel
2011-09-26, 17:41
Lyssna inte på Baan. Han har selektivt minne av det som hände under GU och minns inte allt det underbara med att ligga ute och konstant vara trött, kall, hungrig, blöt och alldeles lycklig.

Join the mobile infantry and save the galaxy. Service guarantees citizenship!

Heh, det var innan han och jag träffades :)

luderlasse
2011-09-26, 20:29
Haha, vad jag menar med samhällets bottenskrap är att dom inte har lika många att välja på eftersom inte alla söker gmu, men tro mej, sånna människor kan vara jävligt roliga :D