handdator

Visa fullständig version : Fråga ang aminosyreprofilen i icke fullvärdiga protiener


chickenleg
2011-09-20, 15:26
Till frukost brukar jag äta jag för tillfället havregryns gröt och blandar i lite vassle och mjök. Havregryn har underskott av aminosyran lysine(?) och vassle samt mjölk har överskott på den(?) Så då blir alltså mitt proteinet i havregrynet fullvärdigt?

Har också börjat äta en del ärtsoppa och gula ärtor är ju väldans proteinrika men består av icke fullvärdigt protein? Vilken aminosyra är det brist på och med vad kan jag ersätta den?

Sista frågan: Om jag äter ett icke fullvärdigt protein som vi säger har brist på någon aminosyra, hur lång stund har man på sig att tillsätta den? Kan man äta mer av den nästa måltid och proteinet blir fullvärdigt, eller hur funkar det?


En nybörjares funderingar!;)

Eddie Vedder
2011-09-20, 15:29
För vuxna är det tveksamt om det behövs någon kombination på varje enskilt mål mat om man nu äter med viss regelbundenhet. Ett IF-upplägg kanske vore sämre om man åt ofullvärdiga proteinkällor med +16 timmars fasta däremellan.

Ärtsoppans protein blir fullvärdigt med pannkaka. Och det är seriöst alltså. Baljväxter + spannmål är den klassiska vegankombon.

Doktor Rix
2011-09-20, 15:57
Jag har bildat mig uppfattningen av att de flesta människor som inte lever i tredje världen och som får i sig protein från flera källor varje dag inte behöver bry sig det minsta om proteinkvalité eller aminosyreprofiler. Man behöver kunna sånt här om du jobbar för The World Health Organization (WHO), men för vanliga människor i väst behöver man inte kunna mer än hur mycket protein du får i dig ungefär.