handdator

Visa fullständig version : Marklyft, hela vägen eller halva ?


Redhaad
2011-09-20, 13:24
Altsså om man inte förstod rubriken så har jag på senaste blivit lite intresserad utav hur folk kör Marklyft olika.

Vi har Studsarna som dunkar ner vikten så hårt de kan i golvet att de blir som en studseffekt och den flyger istortsett upp inför nästa rep.

Vi har Chillarna som kör 1 rep, vilar lite och fixar greppet och repeterar.

Vi har Skrikarna som helt enkelt skriker konstant under övningen.

Vi har Stopparna som lyfter upp vikten och kör sen inte hela vägen ner utan stannar som i ett kronlyft och lyfter vikten igen strax ovan marken

Vi har Mixarna som har en hand i ett överhandsgrepp och andra i ett underhandsgrepp.

sen-gör-rätt-och-ta-i-som-fan-men-svimmar-efteråt-personen: http://www.youtube.com/watch?v=bVXYPQwvApw

Sen såklart ... [Gör inte såhär personen]: http://www.youtube.com/watch?v=KkTTo_bNlQE

Vem är du ?

Jag är en stoppare :) [känns bäst i hela ryggen]

ceejay
2011-09-20, 13:26
givetvis kör man med död start.

Mart|n
2011-09-20, 13:27
Jösses.

Ingen av dom.

Pjotor
2011-09-20, 13:42
Mixare vid maxset, annars inget.

Heine
2011-09-20, 13:49
Jag kör med död start vid varje repetition (dock utan vila eller paus) så jag antar att jag hör till chillarna :)

filmjölk
2011-09-20, 14:07
Jag kör marklyft på det sättet som är mest hardcore.

Jag börjar med att fila handflatorna med en rasp så att de blir skinnflådda och jag blöder lite lätt, sedan häller jag på vinäger i såren för ett få maximal greppträning. Jag håller båda händerna supinerade, samt armarna lätt böjda för att det skall vara maximalt obekvämt, givetvis med tumlöst grepp.

Död start på en rostig fatbar, lastad ojämnt (50kgs skillnad eller mer /sida på stången) för maximal funktionalitet. En träsko på ena foten och en högklackad sandallett på andra. Så reppar jag på i ett 10-5-25-2 tempo (10 sek positiv fast, 5sek statisk kontraktion i toppen och 25 sek negativ samt 2 sek på marken).

jag är egentligen en stoppare:) fast jag går nästan ner i golvet.

stridis
2011-09-20, 14:14
Jag kör mixat och ibland chillar jag lite, oftast så kör jag kontinuerligt utan direkt studs. Är även en gör inte såhär person, http://www.messentools.com/images/emoticones/frutas/www.MessenTools.com-Frutas-weightlifting.gif (http://www.messentools.com/en/msn-emoticon-details-and-download/id/1467/).

raQblad
2011-09-20, 14:43
Mix-chillare blev jag då. Och så har jag en tendens att næstan svimma nær jag kør marklyft, oavsett om det ær maxlyft eller inte. Så jag ær væl næstan nere på "sen-gör-rätt-och-ta-i-som-fan-men-svimmar-efteråt-personen" också.

raQblad
2011-09-20, 14:44
Jag kör marklyft på det sättet som är mest hardcore.

Jag börjar med att fila handflatorna med en rasp så att de blir skinnflådda och jag blöder lite lätt, sedan häller jag på vinäger i såren för ett få maximal greppträning. Jag håller båda händerna supinerade, samt armarna lätt böjda för att det skall vara maximalt obekvämt, givetvis med tumlöst grepp.

Död start på en rostig fatbar, lastad ojämnt (50kgs skillnad eller mer /sida på stången) för maximal funktionalitet. En träsko på ena foten och en högklackad sandallett på andra. Så reppar jag på i ett 10-5-25-2 tempo (10 sek positiv fast, 5sek statisk kontraktion i toppen och 25 sek negativ samt 2 sek på marken).

jag är egentligen en stoppare:) fast jag går nästan ner i golvet.Så funktionellt som det kan bli! Men jag saknar ostabilt underlag før att få trænat CORE-apparaten.

ceejay
2011-09-20, 14:46
Så funktionellt som det kan bli! Men jag saknar ostabilt underlag før att få trænat CORE-apparaten.

han får väl ställa sig på en pilatesboll då :)

rooz
2011-09-20, 14:49
Så funktionellt som det kan bli! Men jag saknar ostabilt underlag før att få trænat CORE-apparaten.

En högklackad sandalett är alltså inte ostabil?


Jag är inget av alternativen:(

raQblad
2011-09-20, 14:51
En högklackad sandalett är alltså inte ostabil?


Jag är inget av alternativen:(Inte nog! Kanske om det ær en five-fingerversion...

hurril
2011-09-20, 14:51
Jag kör stfu-stilen.

Bluesparv
2011-09-20, 14:52
Semichillare med tendenser av mix kanske man kan anses vara, beroende på vikten och dagsformen...

Eddie Vedder
2011-09-20, 14:59
Vet inte om jag missförstår vad "chillaren" gör men att gå ner ordentligt i botten (den ska ju gärna ner helt i marken i ett marklyft) och hämta på nytt är definitivt jobbigare än att studsa i alla fall. Knappast "chill".

Men du kanske menar att man lyfter alldeles för lätt?

Grotesk
2011-09-20, 15:04
Jag gör allt detta, gärna kombinerat.

pialia
2011-09-20, 15:05
Jag kör stfu-stilen.

This.

mattilainen
2011-09-20, 15:07
chillarn kör jag!

bustz0rz
2011-09-20, 15:09
Vet inte om jag missförstår vad "chillaren" gör men att gå ner ordentligt i botten (den ska ju gärna ner helt i marken i ett marklyft) och hämta på nytt är definitivt jobbigare än att studsa i alla fall. Knappast "chill".

Men du kanske menar att man lyfter alldeles för lätt?

Tror nog mera att han menar att man "chillar" mellan repetitionerna, genom att ställa sig upp osv.

OnT: Jag är inget av alternativen. Jag kör en repetition, lägger ner stången på backen och sen upprepar jag; som de flesta kör antar jag?

limenka
2011-09-20, 15:22
Krigarmark.

hidden
2011-09-20, 15:27
Mixare och chillare, kör alltid 3 reppare nu för tiden. Skulle aldrig kunna köra flera repetitioner efter varandra utan att låta stången ligga i ca 2-4 sek innan jag kör nästa rep.

bertbert
2011-09-20, 15:34
Jag kör marklyft.

Onigiri
2011-09-20, 15:40
Marklyft? Är det sånt man gör för att bli stark? Slutade marklyfta för jag ville få muskler istället. :)

lanzal
2011-09-20, 15:41
Jag är en chillSKRIKARE

Matsa
2011-09-20, 15:49
I lift things up and put them down!

UVLiw_9uPGY

Inte nog! Kanske om det ær en five-fingerversion...

Jag tycker att någon borde kasta medicinboll på honom för effektiv coreträning. Hårt.

MtotheM
2011-09-20, 16:44
Mix-chillare. Släpper dock aldrig stången mellan repen, då anser jag att setet är slut.

pialia
2011-09-20, 16:59
Krigarmark.

Du kör inte mark. Du plockar upp ICA kassar från golvet!

wpvJ1OwoW2Y
det ser iaf inte ut att väga mer än ica kasse! sluta lyft så snabbt *mini

limenka
2011-09-20, 17:08
Du kör inte mark. Du plockar upp ICA kassar från golvet!

wpvJ1OwoW2Y
det ser iaf inte ut att väga mer än ica kasse! sluta lyft så snabbt *mini

Meh. Det är bara 185kg :confused:

strango
2011-09-20, 17:28
Självklart så svimmar man lite mellan varje repetition

Landström
2011-09-20, 18:20
Marklyft? Är det sånt man gör för att bli stark? Slutade marklyfta för jag ville få muskler istället. :)

http://mlkshk.com/r/5I2I

daloatf
2011-09-20, 21:26
Stannare och studsare i ett. Jag låter den toucha lätt och kontrollerat i marken.

Ibland skriker jag på sista setet :P

Jokester
2011-09-20, 21:27
Stannare och studsare i ett. Jag låter den toucha lätt och kontrollerat i marken.

Ibland skriker jag på sista setet :P

:hbang:

Baske
2011-09-21, 07:47
Marklyft-Deadlift måste ju vara död start bara för benämningen;)


Raka marklyft behöver du ju inte gå hela vägen ner om dina hamstrings inte är rörliga nog.

Det vet ju alla att bara tjejer är rörliga!!

EeJay
2011-09-21, 21:03
Marklyft-Deadlift måste ju vara död start bara för benämningen;)


Raka marklyft behöver du ju inte gå hela vägen ner om dina hamstrings inte är rörliga nog.

Det vet ju alla att bara tjejer är rörliga!!

Om man översätter marklyft till deadlift så får det den benämningen ja ;) Skulle ju även kunna vara två olika men snarlika övningar?

Dennis93
2011-09-21, 21:07
Om man översätter marklyft till deadlift så får det den benämningen ja ;) Skulle ju även kunna vara två olika men snarlika övningar?

Var det nån slags humor här som jag missade? Annars så är ju marklyft(sv)=deadlift(en)

Sundqvist
2011-09-21, 21:08
HAHA jag är garanterat en studsare ;D

EeJay
2011-09-21, 21:30
Var det nån slags humor här som jag missade? Annars så är ju marklyft(sv)=deadlift(en)

Ja någon form av humor. Översättningen är ju vedertagen. Vitsen med "deadlifts" är ju att vikten skall ligga "DEAD". Om man däremot kör övningen utan att låta vikten ligga "dead" så är det ju inte längre deadlifts. Men oavsett så är det ju ett marklyft. Det är bara helt upp till hur anal man är.