Visa fullständig version : Mest kaliumrika livsmedlet?
Holabandola
2011-09-20, 12:00
Jag har lite lågt kalium 3,4.
Detta troligen pga att jag inte tål potatisfamiljen, dvs potatis och tomat, plus att jag tar kortison dagligen.
Nu till min fråga, vilket livsmedel är mest rikt på kalium?
Det får gärna vara enkelt och få i sig också.
Jag har funnit att bananer är rätt rikliga, men man blir ganska mätt av bananer, kan inte äta mer än tre om dagen, måste ju få plats med annat också. Färskpressad juice är en annan bra källa, det blir man ju inte heller mätt på, så det är vad jag kör på nu. Färskpressad juice kan man ju dricka litervis, ganska dyrt dock :-S
Men jag tar gärna emot fler tips, särskilt om ni känner till något livsmedel som är extremt kaliumrikt. tex är ju pumpafrön EXTREMT rikt på magnesium. Det är något liknande jag är ute efter fast för kalium.
hejs!
vicarious
2011-09-20, 12:21
Avokado. Dyrt och blir en hel del fett om man ska högkonsumera dock.
Finns det inte kalium-tillskott?
Jag har lite lågt kalium 3,4.
Detta troligen pga att jag inte tål potatisfamiljen, dvs potatis och tomat, plus att jag tar kortison dagligen.
Jag har funnit att bananer är rätt rikliga, men man blir ganska mätt av bananer, kan inte äta mer än tre om dagen, måste ju få plats med annat också. Färskpressad juice är en annan bra källa, det blir man ju inte heller mätt på, så det är vad jag kör på nu. Färskpressad juice kan man ju dricka litervis, ganska dyrt dock :-S
Men jag tar gärna emot fler tips, särskilt om ni känner till något livsmedel som är extremt kaliumrikt. tex är ju pumpafrön EXTREMT rikt på magnesium. Det är något liknande jag är ute efter fast för kalium.
hejs!
Allvarligt talat så tycker jag att du bör (om du inte redan har det) ta kontakt med vårdcentral, nu är ju inte 3.4 nåt enormt underskott men kaliumbalansen är viktig och följderna kan bli katastrofala om det vill sig illa.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1024
edit: Ser när jag läste lite noggrannare att du går på kortison så jag antar att din läkare ärmedvetem om detta. :)
SiSenior
2011-09-20, 12:40
hejs!
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=all&specdiet=none&items=50&from=top&portion=100g&lang=sv
Mjölk. Mjölk är rikt på kalium. En liter ger drygt 1 gram kalium.
johan_jazz
2011-09-20, 19:14
Potatis, ärtor, bönor, torkade aprikoser och persikor m.m
Eddie Vedder
2011-09-20, 19:18
Svaret har du i SiSeniors länk, den räcker ju. I övrigt kanske det kan vara en fråga om att äta mindre av annat, det borde din läkare ha nämnt. Har hon/han nämnt något om natrium exempelvis?
Silencer
2011-09-20, 20:25
Mjölk. Mjölk är rikt på kalium. En liter ger drygt 1 gram kalium.
Var hittar du det? 100mg kalcium per 100g mjölk hittar jag men inget om kalium.
Torkade aprikoser är ju en hit annars, men det mesta far antagligen ut med avföringen pga. fibrerna.
Vitkål är annars en toppenkälla!
Enklast borde väl att börja använda mineralsalt, tex Jozo har en variant som jag har för mig är typ 2/3 kalium, resten natrium.
Var hittar du det? 100mg kalcium per 100g mjölk hittar jag men inget om kalium.
Ryggmärgen:D
Titta på SLVs databas hittar du 166 mg / 100g lättmjölk. Alltså mer kalium än kalcium i mjölk. Alltid kul att kunna.
Tänkte mest att mjölk är ett livsmedel de flesta dricker dagligen i större mängd och det är lätt att få sitt halva kaliumbehov den vägen.
Silencer
2011-09-21, 08:35
Ryggmärgen:D
Titta på SLVs databas hittar du 166 mg / 100g lättmjölk. Alltså mer kalium än kalcium i mjölk. Alltid kul att kunna.
Tänkte mest att mjölk är ett livsmedel de flesta dricker dagligen i större mängd och det är lätt att få sitt halva kaliumbehov den vägen.
Fantastiskt. Då behöver man aldrig fundera på det igen!
Holabandola
2011-09-21, 10:33
Aha, mjölk!
Mjölk dricker jag nog en liter om dagen dock.
Så det är ju lite suspekt.
Men dagen då provet togs hade jag haft högt blodsocker (pga bieffekt av voltaren), jag hade pissat hela natten och även kräkts. Hade inte heller ätit på 16 timmar innan provet togs. Så det kan ju ha resulterat i ett tillfälligt lågt kalium...eller hur!?
Jag ville ta ett nytt prov igår, men läkaren kände inget bekymer alls över det värdet.
Jag får väl bara anta att det var det höga blodsockret, pisseriet och kräkningen som tillfälligt hade sänkt kaliumet...kanske.
Aha, mjölk!
Mjölk dricker jag nog en liter om dagen dock.
Så det är ju lite suspekt.
Men dagen då provet togs hade jag haft högt blodsocker (pga bieffekt av voltaren), jag hade pissat hela natten och även kräkts. Hade inte heller ätit på 16 timmar innan provet togs. Så det kan ju ha resulterat i ett tillfälligt lågt kalium...eller hur!?
Jag ville ta ett nytt prov igår, men läkaren kände inget bekymer alls över det värdet.
Jag får väl bara anta att det var det höga blodsockret, pisseriet och kräkningen som tillfälligt hade sänkt kaliumet...kanske.
Kräkningar och det andra kan absolut vara orsaken, och det är med största sannolikhet ingen fara. :)
Är inte läkarn bekymrad så ska inte du heller bekymra dig.
... jag hade pissat hela natten och även kräkts. Hade inte heller ätit på 16 timmar innan provet togs.
Med det där i bakgrunden blev potatisallergin en randanmärkning i (mycket) liten stil. Jag skulle inte fundera vidare på det. (Om det där var din reaktion på Voltaren skulle jag dock inte satsa på det i fortsättningen.)
Holabandola
2011-09-21, 14:18
Ja, det blir aldrig någon mer NSAID för mig. Fick bla astma av Ipren.
Jag har så många störda fel så det är helt overkligt :-)
Jag har dock perfekt långtidsblodsocker, 3,8, min läkare hade aldrig sett någon med så lågt genomsnittligt blodsocker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.