handdator

Visa fullständig version : Stronglifts 5x5 vid deff? Defftipz!


moderato
2011-09-20, 00:45
Bonsoir,

Körde ett riktigt fett träningspass idag då jag försökt komma igång med deff. Har sjukt svårt att räkna kalorierna (skall ev. starta en tråd i kostforumet..) men känner inte att jag märkt så Överdrivet stor skillnad på kroppen efter mina ca 2 månader på gymmet.

Kör jag för lite cardio/powerwalks och kanske vid fel tidpunkt på "vilodagar" ?

Skall jag köra 5x5 ist för kanske 3x10-12 på mina övningar och endast hålla mig till Särskilda övningar kanske 3-4 st per gympass ist för mina ca 4-5
som omfattar fler muskelgrupper i varje övning om ni förstår vad jag menar?
Är inte så överdrivet stark så skulle jag köra BÄNK blir det kanske 20-30 som m a x, om ni förstår..bra tips där?

Lägga in PW's på varje vilodag eller räcker det med kanske helger endast?

Känns inte som om min "deff" är särskilt effektiv, eller är det bara vänta och tålamod som gäller samt kanske liite mindre kolhydrater/kaloriunderskott?
2300(träning) vs 1500 (vila).

Uppskattar svar :)
Tack förresten för grym feedback i förra tråden och den som ev. kommer komma i denna hehe!

Lychgate
2011-09-20, 05:22
5x5 fungerar helt ok under deff. Upplägget ger fokus på styrka och har man mindre energinivåer tycker jag personligen att det är lättare att köra 5 strikta och bra repetitioner än ett högre antal där dom sista blir halvbra.

Underskottet på vilodagarna verkar lågt jämfört med träningsdagarna så cardion lär inte vara problemet. Har du gått ner nämnvärt i vikt? Alternativt att du tränar tillräckligt ofta så det högre intaget(2300) skapar balans sett över veckan?

Beelz
2011-09-20, 06:13
Det viktigaste är att du kör lågrep, 2g protein/kg och håll nere fruktosen. Om du vill kan du kolla in RPT (reverse pyramid training), funkar väldigt bra på deff :)

moderato
2011-09-20, 08:04
5x5 fungerar helt ok under deff. Upplägget ger fokus på styrka och har man mindre energinivåer tycker jag personligen att det är lättare att köra 5 strikta och bra repetitioner än ett högre antal där dom sista blir halvbra.

Underskottet på vilodagarna verkar lågt jämfört med träningsdagarna så cardion lär inte vara problemet. Har du gått ner nämnvärt i vikt? Alternativt att du tränar tillräckligt ofta så det högre intaget(2300) skapar balans sett över veckan?

Ok! Ja, jag håller med, det låter lite lättare.
Läst deffguiden flera gånger vilket är bra då första tanken var att först "gå ner" genom minskat calori och köra cardion och ingen styrka när jag senare fick tänka om.

Jag tror Upplägg 2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071) skulle passa mig bättre, testar jag mig då fram hur mkt jag t.ex. klarar i bänk, knäböj o marklyft eller finns det någon 'bra' standardvikt när man kör 5x5?

Nja kanske 2 kilo sådär, iof rätt bra men vill väl kanske gå ner 10-15, jag Tror jag får bli bättre på att kolla vad jag stoppar i mig helt enkelt och därefter gå ner...vad jag kan gissa.
Vad säger du om 5/3/1 förresten, är Strong bättre under deff? Verkade rätt krånglig guide.. :S

Beelz, ok tack! Ca 180g protte/måltid då eller under hela dagen?
5/3/1 såg sjysst ut och kommentarerna såg reko ut, däremot var det en Jäävla massa text/övningar.. ...skall kika i tråden om någon har lyckats revidera den lite. Något tips såhär på rak arm på en reko frukost?

Tanken är att jag skall bli definierad, inte BIFF med massa muskler som gör att man ser ut som hulken t.ex. eller en av de "större" killarna på gymmet. Skall jag kanske ist köra med mitt program som jag använder mig utav och köra bättre koll på kalorier etc..?

Tack som fan guys !!

Doktor Rix
2011-09-20, 17:00
Kör bara något schema, man ökar ganska bra på alla.

Ca 180g protte/måltid då eller under hela dagen?Han menar per dag.

Tanken är att jag skall bli definierad, inte BIFF med massa muskler som gör att man ser ut som hulken t.ex. eller en av de "större" killarna på gymmet.Du behöver inte oroa dig över det :) I rippad form är väl det ungefär såhär stor man blir på 10 års seriös styrketräning utan steroider. Innan det är man mycket mindre, så du behöver inte oroa dig över att bli "för stor" sålänge du håller dig smal/rippad. http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5298114&postcount=11407

Lycka till, young moderato.

moderato
2011-09-20, 18:01
Kör bara något schema, man ökar ganska bra på alla.

Han menar per dag.

Du behöver inte oroa dig över det :) I rippad form är väl det ungefär såhär stor man blir på 10 års seriös styrketräning utan steroider. Innan det är man mycket mindre, så du behöver inte oroa dig över att bli "för stor" sålänge du håller dig smal/rippad. http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5298114&postcount=11407

Lycka till, young moderato.

Ok fan vad nice,isf kör jag 5x5 på mitt nya träningsschema som jag har nu och chillar lite på strong övningarna,thx guys och Dr Rix, may the force be with you. Padawan Moderato:thumbup:

StarkaUlf
2011-09-20, 19:28
Ja om du inte märker någon skillnad eller om det går alldeles för söligt, då äter du ju för mycket. Då är det bara skära ner på kalorierna lite mer, tills du går ner i lagom takt.
Och när du deffar så ska du försöka köra tunga reps, 2-6 repetitioner, för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Beelz
2011-09-21, 13:02
Moderato: Beelz, ok tack! Ca 180g protte/måltid då eller under hela dagen?
5/3/1 såg sjysst ut och kommentarerna såg reko ut, däremot var det en Jäävla massa text/övningar.. ...skall kika i tråden om någon har lyckats revidera den lite. Något tips såhär på rak arm på en reko frukost?

180g protein utspritt på dagen är nog mest optimalt med tanke på mättnad osv. Jag själv äter 250g kvarg 80-100g müsli till frukost(äter min frukost kl13:00), det mättar bra länge.