handdator

Visa fullständig version : Allergisk mot nötter = vassle?


Repliker
2011-09-19, 20:28
Jag undrar, eftersom jag är smått allergisk mot nötter etc, om jag kan dricka vassle med choklad & hasselnöt-smak? Liksom, hasselnöt-smaken lär väl vara framställd rent kemiskt? Eller?

Vunnis
2011-09-19, 20:30
Läs på påsen...? Är det allergener i så står det nog på.

Repliker
2011-09-19, 20:34
Det står "Allergiinformation: Tillverkat i lokaler som även hanterar mjölk, soja, jordnötter och ägg."

Sedan står det också att det innehåller artificiella smakämnen (hasselnöt osv). Förstår inte riktigt, står ju inte precis att man inte kan dricka det om man är allergisk mot just nötter...

Ondskapelsen
2011-09-20, 07:01
Det borde stå: "Kan innehålla spår av nötter" som alla andra.
Men för säkerhetens skull: Ring tillverkaren.

Bluesparv
2011-09-20, 09:13
Det borde stå: "Kan innehålla spår av nötter" som alla andra.
Men för säkerhetens skull: Ring tillverkaren.

Fast det där är ett kapitel för sig i livsmedelslagarna.

Dessutom står det redan, i och med att de skriver att det tillverkas i en lokal där nötter hanteras.

Håller dock med om att TS bör kontakta tillverkaren.

EDIT: Såg att det stod jordnötter nu...

Sverker
2011-09-20, 18:20
Verkar konstigt att det finns jordnötter i en fabrik som packar proteinpulver:confused:
Att det packas sojaprotein och äggprotein i samma lokaler och maskiner kan jag tänka mig men jordnötter:confused:

Sniggel
2011-09-22, 12:19
Skulle misstänka att själva aromen är framställd kemisk ja och därför bara innehåller en molekyl som ger hasselnötssmak. Men om produkten kan ha varit i kontakt med jordnötter, vilket det står, så kanske man ska vara försiktig om man är kraftigt allergisk mot nötter. Men du säger "smått allergisk".
Vad får du för symtom om du äter en hasselnöt?

Gober
2011-09-22, 13:21
Verkar konstigt att det finns jordnötter i en fabrik som packar proteinpulver:confused:
Att det packas sojaprotein och äggprotein i samma lokaler och maskiner kan jag tänka mig men jordnötter:confused:

Hanterar kanske bars?




Sen angående nötter så är det smakämnen och alltså inga nötter i, men fråga tillverkaren för att vara säker.

Repliker
2011-09-22, 18:07
Vad får du för symtom om du äter en hasselnöt?
Det börjar klia i ögonen och blir förkyld etc. Ganska lindriga reaktioner :)

Hanterar kanske bars?
Nja, det tror jag inte. Det är Fitnessguru's egna märke och vad jag vet så tillverkar dom inga bars.

Inge Enveten
2011-09-22, 18:20
Nja, det tror jag inte. Det är Fitnessguru's egna märke och vad jag vet så tillverkar dom inga bars.

nä och dem har nog ingen egen fabrik