handdator

Visa fullständig version : Elgitarr


Snögubbe
2011-09-19, 20:02
Hej. Jag har spelat på en värdelös akustisk gitarr ett tag nu och funderar nu på att köpa en billig nybörjarelgitarr. Har ni några bra förslag på en bra men billig elgitarr?:)

Ondskapelsen
2011-09-19, 20:04
www.thomann.de
Köp något från Epiphone. Bra kvalité till bra peng. Epiphone Les Paul är bland de bästa nybörjargitarrerna i mina ögon. Bra kvalité och lättspelade. Köper du billigare får du bara sämre.

TheGovernator
2011-09-19, 20:05
Vad är billigt?

Snögubbe
2011-09-19, 20:12
Helst mindre än 2500kr.

rajjan_dammit
2011-09-19, 20:12
BaCH gör guror som spelar skiten ur vilken epiphone som helst. De gör Gibson-kopior som har lite jävla tyngd som en riktig Les Paul ska ha.

Mitosis
2011-09-19, 20:17
En sådan här:
http://www.thomann.de/se/fender_squier_affinity_strat_rw_bsb.htm

Är väl ganska standard som nybörjargitarr, klassiska formen och allt!

Blackened57
2011-09-19, 20:27
Beror helt på vilken musikstil du spelar. HAr du tänkt spela metal, hårdrock, jazz etc?

HAr spelat gitarr i 9 år själv och vet hur jobbigt det är när man skall köpa elgitarr =)

Snögubbe
2011-09-19, 20:41
Beror helt på vilken musikstil du spelar. HAr du tänkt spela metal, hårdrock, jazz etc?

HAr spelat gitarr i 9 år själv och vet hur jobbigt det är när man skall köpa elgitarr =)

Jag har liksom ingen aning... Än så länga har jag spelat mycket blandat, men en del johnny cash, iron maiden, chuck berry, metallica och green day.

Blackened57
2011-09-19, 20:42
Jag har liksom ingen aning... Än så länga har jag spelat mycket blandat, men en del johnny cash, iron maiden, chuck berry, metallica och green day.

Epiphone brukar vara en ganska bra nybörjargitarr om man skall spela blandat. (För övrigt riktigt bra gitarrer).

Jag blev ju dock såld på LTD från ESP då jag är såld på att spela in flames låtar ;)!

jimmyboy
2011-09-19, 20:57
Tipsen jag alltid ger:

1.Gå ned till en musikaffär och testa runt lite.

2. Köp för guds skull inte nytt om du inte är jättetät. Andrahandsvärdet på musikgrejer brukar ligga på cirka 50%, så köp begagnat och ta hand om grejerna så har du chans att få pengarna tillbaka, eller om du är duktig få mer än du gav för grejerna. Dessutom får du mer valuta för pengarna.

3. Du kommer aldrig vara helt nöjd, du kommer sluta med flera olika gitarrer för olika saker, så det hänger väl ihop lite med föregående punkt, testa dig runt tills du hittar "din" gitarr.

4. Allmänna råd, undvik Epiphone, dem gör ingen glad. 5 olika sorters träslag ihoplimmade, ibland undrar man om det är spånplatta man spelar på. Rekommenderar helt klart BaCH, köpte en av deras Les Paul-modeller för 3 000 kr inklusive frakt och har inte ångrat mig en enda sekund, slår Epiphone med hästlängder, låter bra och duger för mindre seriös live/studio. Undersök om du vill ha single coil eller humbucker-mickar på gitarren. Kort sagt single coil = mjukare musik (gammal rock n' roll, jazz, indie, pop, viss punk), humbucker = tyngre (metal, hårdrock, hårdare punk). Men du kommer även inse att bara för att du har single coils så betyder inte det att du inte kan spela tung metal med det (smaksak). Jag är en humbuckerkille, tycker de fungerar mycket bättre och är mer all around än single coils.

Hoppas det var till någon nytta :) Om du har några andra frågor just shoot ahead.

jimmyboy
2011-09-19, 20:59
Epiphone brukar vara en ganska bra nybörjargitarr om man skall spela blandat. (För övrigt riktigt bra gitarrer).

Jag blev ju dock såld på LTD från ESP då jag är såld på att spela in flames låtar ;)!

Som sagt disagreear jag lite om Epiphone men LTD brukar kunna ha riktigt bra grejer. Beror även här på hur mycket du läger och de verkar ha väldigt spridd kvallitet. Har testat dyrare LTDs (8-10k kronor?) och tyckt de varit lite småruttna. Köpte en billig LTD (Fm-200 någonting) för runt 3 tusenlappen och det var en underbart bra gura!

Blackened57
2011-09-19, 21:03
Som sagt disagreear jag lite om Epiphone men LTD brukar kunna ha riktigt bra grejer. Beror även här på hur mycket du läger och de verkar ha väldigt spridd kvallitet. Har testat dyrare LTDs (8-10k kronor?) och tyckt de varit lite småruttna. Köpte en billig LTD (Fm-200 någonting) för runt 3 tusenlappen och det var en underbart bra gura!

Själv har jag både en LTD F-50 och en LTD FX-400, tvärnöjd med bägge.
Dock har jag bytt ut Mickarna på F-50:n till EMG 81/85 för att få det riktigt tuggande metalljudet ;)!

Spinkot
2011-09-19, 21:05
Begagnat!

Beroende på vad det är ute efter finns det både strattor och hårdrocksyxor för bra mycket mindre än vad det kostar att tjacka ny!

Titta i det här forumet!
http://www.diskantforum.se/viewforum.php?f=23

Snögubbe
2011-09-19, 21:29
Tack så mycket för alla bra svar!:)

jimmyboy
2011-09-19, 21:30
Själv har jag både en LTD F-50 och en LTD FX-400, tvärnöjd med bägge.
Dock har jag bytt ut Mickarna på F-50:n till EMG 81/85 för att få det riktigt tuggande metalljudet ;)!

Najs! Är dock inget fan av EMG:or :( har du testat Seymour Duncans Blackout-mickar? De är också aktiva och riktigt tunga men lite mer livfulla och varmare än EMG:orna, älskar dem!

brutal
2011-09-20, 07:58
Ska man spela metal så gör Schecter helt fantastiska gitarrer.
Samma specs som ESP LTD Deluxemodeller fast hälften så dyra.