handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag göra med kcal?


lurre86
2011-09-19, 15:40
Behöver lite hjälp med hur jag bör göra.

Jag är 175 och väger ca 72 kilo. Det jag vill få ut av gymmet är att bygga muskler såklart. Men samtidigt försöka ligga på samma vikt. Ligga på kaloribalans. Visst självklart över ett 1 år så gör de ju inget om jag gått up nåt kilo eller 2. Vill ju då att de mesta ska va muskler.

Men eftersom jag enbart tränar gym 2 ggr i veckan hur bör jag då göra?

Ligga på balans/underskott dom dagarna jag tränar thai, och överskott när jag gymmar?

Eller helt enkelt bara köra på, och ligga på balans alla dagar. Men dom dagar jag gymar så flytar jag lite av lunchen till middagen efter träning.

Tränar som sagt

Måndag - Vila
Tisdag Thaiboxning
Onsdag - Gym
Torsdag Thaiboxning
Fredag- Gym
Lördag Thaiboxning
Söndag- Vila.

På gymmet kör jag enbart,
marklyft
bänkpress
knäböj
axelpress
tricepspress
chins
hammercurl
skivstångsrodd

dom övningarna är uppdelade på 2 dagar.

Så hur hade ni gjort för att då ut så mkt som möjligt av dom 2 gymdagarna jag har i veckan?

CharlieBB
2011-09-19, 15:42
Om du vill ligga kvar på samma vikt så bör du ju ligga på kaloribalans och högt protein intag, speciellt dagarna du tränar.

StarkaUlf
2011-09-19, 17:06
Om ditt mål är att ligga på samma vikt, så är ju kaloribalans svaret.
Visst kan du ligga på ett litet överskott på gym-dagarna, det lär ju knappt resultera i 0.1kg/vecka ungefär. Förutsatt att du inte ligger på 1000+ kcalöverskott.

Om jag bara kunde träna 2 ggr, skulle jag kört 2 helkroppspass. Kanske bytt plats på dagarna, så du kör gym Måndag och Fredag, vilar Onsdag istället för Måndag. Om det är en möjlighet.

lurre86
2011-09-19, 20:30
Kan bli svårt, varför flytta ena passet? Jag tänkte att 2 vilodagar irad kunde va bra för kroppen. Så jag får vila ordentligt. Jag vill som sagt kanske gå upp 1 eller 2 kilo på 1 år.
De är väl balans rimligt?

legoknekten
2011-09-19, 20:33
Varför vill du inte gå upp, säg 5kg?

lurre86
2011-09-19, 20:47
Varför vill du inte gå upp, säg 5kg?


5 kilo känns mkt på 1 år. Vill inte lägga på mig så mkt fett.

Sen känns det inte som att jag kan öka så mkt i muskler på gym 2 dagar i veckan.

Perkey
2011-09-19, 21:00
Fem kg på ett år är extremt lite, och även om du skulle lagt på dig det utan att lyfta en pinal tvivlar jag på att det hade märkts ändå.

Så träna hårt och var inte rädd att försöka gå upp i vikt. I längden kommer det gynna dig.

lurre86
2011-09-19, 21:02
Men eftersom jag enbart gymmar 2 ggr i veckan så kanske inte en sådan viktuppgång är lika bra om jag gynnat oftare å enbart gymmar. Nu kör jag ju thaiboxning 3 dar i veckan.

Så att gå upp 5 kilo på ett år på enbart gym 2 dar i veckan är de då inte risk för att de inte är så mkt muskler?