handdator

Visa fullständig version : iPhone eller typ LG/Samsung/HTC/whatever?


mjeuuu
2011-09-19, 14:04
Jag har rätt kass koll på nya telefoner. Jag tänkte köpa min första "smartphone" (hatar uttrycket) och är sugen på en iPhone. Samtidigt tar det emot att köpa Apple-produkter för jag vet att man i princip alltid får mindre prestanda för pengarna. Samtidigt verkar iPhones bra. :)

Hur är det med apps till telefoner? Jag förstår att iPhone kräver egna apps men är det samma operativsystem till alla andra märken? Dvs android-apps funkar till typ alla andra märken?

Är det någon idé att köpa telefonen utan abonnemang? Det spelar egentligen ingen större roll om jag har kontantkort eller abonnemang för min del, men jag vill kunna surfa hyfsat billigt och ha duglig täckning - vad ska jag ha?
(Just nu har jag 3 och är inte alls nöjd med skiten)

Kabuto
2011-09-19, 14:17
Apputbudet är både större och bättre till iOS om man ska vara kortfattad senast jag kollade. Personligen tror jag att de flesta casualanvändare skulle trivas bättre med en iphone än någon av de senaste androidtelefonerna. Mycket på grund av ett bra användargränssnitt.
Men just nu verkar det inte vara så länge kvar tills nästa iphone kommer så jag hade väntat.

Carolinew
2011-09-19, 14:25
HTC! Är skitnöjd.

Min upplevelse är att apparna är fler till android än iPhone, i alla fall de som varit relevanta för mitt användande.

Att köpa en smartphone utan abonnemang är nog ingen bra idé, för har man en sån telefon vill man också kunna surfa som du säger och det blir jäkligt dyrt på kontantkort. Själv kör jag med Telenor, har fri surf (ingen hastighetsbegränsning efter ett visst antal GB som alla andra operatörer verkar ha), fria sms, mms osv samt att jag får ringa för hela månadsbeloppet på 199 kr. Känns inte som att det finns något annat abonnemang som klår detta...

Donner
2011-09-19, 14:26
Har haft en iphone 3, iphone 4 och har nu en samsung galaxy s2 och kan säga att s2an är bra mycket bättre. Dels för att man kan konfigurera en android telefon (om man inte jailbreakar iphonen) mycket mer och sedan är skärmen större och telefonen lättare och smalare.

Carolinew
2011-09-19, 14:28
Kan väl tillägga att jag har bättre täckning med Telenor där jag bor än jag hade med Telia.

Kimball
2011-09-19, 14:31
iPhone om du har dåligt tålamod och bara vill att det mesta ska vara pedagogiskt upplagt osv, en nackdel är iTunes för windows även om jag inte anser man lider så mycket som andra påstår när man vant sig.

Annars hade jag i dagsläget satsat på Galaxy II. Skärmen är ruskigt trevlig! Överlag en grymt trevlig upplevelse. Vill man åt HTC's sense UI finns det (tror jag idag?) ROM's man kan flasha för att komma åt det. Byggkvalitén känns förvisso något mer sober på tex HTC Sensation, men efter att ha använt båda två i några veckor anser jag samsungen vinner hands down.

Oavsett vilket man väljer blir det en grej att vänja sig vid om man inte använt smartphones innan och de kräver alla lite tålamod och en nypa nyfikenhet.

Kan väl tillägga att jag har bättre täckning med Telenor där jag bor än jag hade med Telia.

Så är det väl alltid, man får anpassa sitt val av operatör efter ens egna förutsättningar, ingen operatör har bäst täckning överallt :)

PetterHultin
2011-09-19, 14:40
Nya iphone 5 släpps 15 oktober enligt ganska säkra läckor ;) KAP!

Kimball
2011-09-19, 14:41
Nya iphone 5 släpps 15 oktober enligt ganska säkra läckor ;) KAP!

Lär väl ta minst 1 mån innan den lanseras globalt som vanligt, dock?

Tricce
2011-09-19, 14:49
Har haft en iphone 3, iphone 4 och har nu en samsung galaxy s2 och kan säga att s2an är bra mycket bättre. Dels för att man kan konfigurera en android telefon (om man inte jailbreakar iphonen) mycket mer och sedan är skärmen större och telefonen lättare och smalare.

This!

L-Sami
2011-09-19, 15:01
Att köpa en smartphone utan abonnemang är nog ingen bra idé, för har man en sån telefon vill man också kunna surfa som du säger och det blir jäkligt dyrt på kontantkort. Själv kör jag med Telenor, har fri surf (ingen hastighetsbegränsning efter ett visst antal GB som alla andra operatörer verkar ha), fria sms, mms osv samt att jag får ringa för hela månadsbeloppet på 199 kr. Känns inte som att det finns något annat abonnemang som klår detta...

Ett comviq smart kontantkort 169kr, fri surf, fria sms, mms 69 öre och du får ringa för 19öre i minuten till alla operatörer.

Carolinew
2011-09-19, 15:19
Ett comviq smart kontantkort 169kr, fri surf, fria sms, mms 69 öre och du får ringa för 19öre i minuten till alla operatörer.

Heh, upp till 0,2 GB ja. Det försvinner lätt på en enda dag... Därefter 6 kr/dag. Förstår inte hur man kan kalla det där för "fri surf" :P

Inge Enveten
2011-09-19, 15:46
Fick leka med en polares 3D LG igår. Riktigt coolt faktiskt. Om det är en bra telefon vet jag dock ej. Jag har en iPhone 4 och är supernöjd.

Hade nog kört abonnemang. Man kan få ganska bra sådana nuförtiden eftersom konkurrensen är så hård bland tele-operatörerna.

rooz
2011-09-19, 15:49
Samsung Galaxy SII. Bästa smartphonen på marknaden (Ren prestanda) Troligen mer prisvärd än Iphone 5 som kommer kosta skjortan och halva bicepracket..

Kimball
2011-09-19, 20:31
Samsung Galaxy SII. Bästa smartphonen på marknaden (Ren prestanda) Troligen mer prisvärd än Iphone 5 som kommer kosta skjortan och halva bicepracket..

Sällan nya generationens iPhone varit mycket dyrare än tidigare generationer, dock. Har förändrats 1-200:- från modell till modell.

David Brent
2011-09-19, 20:40
Om du inte måste köpa en nu skulle jag avvakta lite och se vad nya iphone har att erbjuda.

Har själv en HTC Desire, och större skärm än så skulle jag aldrig vilja ha. Jag har nog ganska små händer så för mig blir det mer eller mindre obligatoriskt med tvåhandsfattning på SGII, Sensation etc.

HMB
2011-09-19, 20:50
Sällan nya generationens iPhone varit mycket dyrare än tidigare generationer, dock. Har förändrats 1-200:- från modell till modell. Snarare tvärtom, bara att kika på prisutvecklingen för iphone 3gs samt iphone 4. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=630392 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=654305

ceejay
2011-09-19, 20:52
har en lg optimus 2x och är nöjd med den.

Fredriiik
2011-09-19, 20:54
HTC är fan kungligt! Android äger iphone alla dagar i veckan.
Vill man ha en enkel telefon som kräver att allt ska vara från samma utvecklare och vara mer låst till telefonen så kör på Iphone.

Vill du ha en telefon där du kan ändra den efter hur DU vill ha den. Tanka appar från olika utvecklare och göra den mer personlig, ja du väljer du android.

Fan fick två ipads på jobbet till två kollegor på jobbet jag ska konfigurera å blir fan tokig på dem redan nu!

L-Sami
2011-09-19, 21:09
Heh, upp till 0,2 GB ja. Det försvinner lätt på en enda dag... Därefter 6 kr/dag. Förstår inte hur man kan kalla det där för "fri surf" :P

Att betala 199kr varje månad passar kanske inte alla, tänk om man inte ringer så mycket och surfar mer än 0,2GB - 1GB per dag ;)

Carolinew
2011-09-19, 21:32
Att betala 199kr varje månad passar kanske inte alla, tänk om man inte ringer så mycket och surfar mer än 0,2GB - 1GB per dag ;)

Vill man inte surfa nånting alls - välj Comviq och spara 30 riksdaler i månaden. Köp förresten ingen smartphone heller då det är pengar i sjön om man inte vill använda internet.

Vill man surfa - välj Telenor.

För att få surfa mer än 0,2 GB (det räcker att du ser film i två timmar sen är hela potten borta för resten av månaden) och höja sin gräns till 1 GB (som egentligen inte är så mycket mer...) så får du ju punga ut med 250 kr istället, vilket är mycket dyrare än Telenors abonnemang :)

Det kan nog låta som att jag gör reklam för Telenor här, men gudarna skall veta att jag varit irriterad på dem förut gällande mitt vanliga bredband. Det här abonnemanget är dock ohotad etta på alla punkter hittills :)

egge
2011-09-19, 23:50
Telenor är bajs om man bor norr om Sundsvall.

OnT: Skulle jag köpt telefon i dagsläget så hade det blivit en Galaxy II. Dock hade jag nog väntat på att Apple släpper sin nya bara för att se vad som är nytt. Är det inget som lockar så är det värsta som hänt att Samsungen antagligen har blivit lite billigare.

Johan_P
2011-09-20, 00:21
HTC är fan kungligt! Android äger iphone alla dagar i veckan.
Vill man ha en enkel telefon som kräver att allt ska vara från samma utvecklare och vara mer låst till telefonen så kör på Iphone.

Vill du ha en telefon där du kan ändra den efter hur DU vill ha den. Tanka appar från olika utvecklare och göra den mer personlig, ja du väljer du android.

Du jämför Andriod med iPhone - ett operativsystem med en mobiltelefon.

Sen har du nog helt missuppfattat hur App Store-systemet fungerar. Apple gör kanske 0,1-0,5 % av utbudet i App Store men godkänner allt som kan laddas ner därifrån, för att t.ex. slippa appar som strider mot lagar och/eller är helt värdelösa.

Håller med att om man vill ha en telefon som är enkel (och således fungerar till stor grad) köper man en iPhone. Finns så klart andra bra telefoner också men jag vet än idag inte varför jag skulle valt Android istället för iOS - att man får en "personligare" telefon skiter jag fullständigt i (vilket jag tvivlar på att jag upplever att jag skulle få). Och bryr man sig om sånt så är det fritt fram att jailbreaka.

Rahf
2011-09-20, 00:34
Har en HTC Evo Shift som funkar bra. Tycker om att ha ett litet fysiskt tangentbord.

Denna tråd får mig att inse just hur fantastiskt värdelösa amerikanska telefonbolag är. Ska man ha en iPhone så binder man upp sig på ett kontrakt där man får betala cirka 100$ i månaden under två år.

mjeuuu
2011-09-20, 01:01
Jag har kollat vidare lite mer nu. Det står mellan iPhone 4 och Samsung Galaxy S2 med Telenor-abonnemang. Antingen pott eller surf, båda verkar passa mig.

Galaxy verkar utan tvekan som en bättre telefon om man kollar prestanda osv, men iPhones operativsystem (enklare, snyggare) och min uppfattning om deras app-utbud lockar.

Jag behöver telefonen så snabbt som möjligt eftersom jag precis har flyttat till en ny stad och känner att jag behöver en smartphone snabbt och det gör att det tar emot lite att köpa en iPhone när iPhone 5 verkar vara på gång.

Tomten
2011-09-20, 02:39
Jag har kollat vidare lite mer nu. Det står mellan iPhone 4 och Samsung Galaxy S2 med Telenor-abonnemang. Antingen pott eller surf, båda verkar passa mig.

Galaxy verkar utan tvekan som en bättre telefon om man kollar prestanda osv, men iPhones operativsystem (enklare, snyggare) och min uppfattning om deras app-utbud lockar.

Jag behöver telefonen så snabbt som möjligt eftersom jag precis har flyttat till en ny stad och känner att jag behöver en smartphone snabbt och det gör att det tar emot lite att köpa en iPhone när iPhone 5 verkar vara på gång.

Tänk så här.

Spela och ladda ner spel = Iphone

Ladda ner bra nyttoappar/program/flexibilitet/mediastöd = android

När det gäller mediastöd och nyttoprogram så vinner android hands down, det Iphone har bedrövligt mediastöd, klarar inte väldigt många filformat, flash osv. Ska du spela mycket spel, så har IOS däremot ett sjukt bättre utbud.

Så det beror helt på om du vill ha en portabel spelmaskin eller en telefon som klarar allt annat.

Rahf
2011-09-20, 02:42
Jag undrar just vilka appar på iPhone inte finns i någon form till Android. Nu menar jag alltså nyttiga appar som folk använder hela tiden, exklusive spel.

Mart|n
2011-09-20, 05:34
Johan: På vilket sätt är iOS lättare än Android?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Glen
2011-09-20, 06:01
På ämnet:

Är det några bra telefoner på gång under hösten förutom Iphone 5 som är värda att kolla in?

Johan_P
2011-09-20, 07:28
Johan: På vilket sätt är iOS lättare än Android?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jag var lite otydlig i min post, men menar att iPhone är enkel att använda. Den har alltid haft stora siffror och tydlig display, t.ex. Andriodtelefonerna kan vara hur som helst - allt från små till stora, olika menysystem osv - och för många oinsatta är det en djungel att hitta vad man vill ha.

Jag tror det är svårt att säga att iOS är lättare att använda än Android, för det är helt enkelt en smaksak och upp till användaren själv. Men sen verkar det mesta som alltid varit på en iPhone mer och mer komma över till Androidtelefonerna.

Kimball
2011-09-20, 09:47
Fast vad kan en rootad android kan göra som är så viktigt vs. jailbreakat iOS? Förutom ett program likt "tasker" har jag inte funnit något som egentligen saknas på iOS sidan, sålänge man lägger 2 sek på att jailbreaka då som sagt?

En annan fördel med iOS är att det går _inte_ bricka, till skillnad mot android om man klantig. ;)

Nitrometan
2011-09-20, 10:17
En annan fördel med iOS är att det går _inte_ bricka, till skillnad mot android om man klantig. ;)

Kan inte Applé bricka din iPhone om de vill?

Kimball
2011-09-20, 10:20
Kan inte Applé bricka din iPhone om de vill?

Läst ryktet, aldrig hört det hända. Varför skulle de göra det? Att jailbreaka är inte "olagligt" och görs ju på såpass ytlig mjukvarunivå att en återställning helt tar bort alla spår av det.

Nitrometan
2011-09-20, 10:25
Tja, inte vet jag. Dag bara undrade.

De vill ju att du bara ska köpa dina appar i deras AppappappStår.

Johan_P
2011-09-20, 10:49
De vill ju att du bara ska köpa dina appar i deras AppappappStår.

Ja, tur nog är det så. Hade man kunnat tanka appar hur som helst var som helst hade kanske 20-30 % fungerat bra och resten hade varit skräp. Då hade vanliga konsumenter tänkt "hmm wtf, men jag har hört att många appar inte fungerar?!" och kanske dragit sig från att köpa en telefon. Nu finns det viss reglering och en därmed mycket med seriös "affär" där man kan få sina appar ifrån. Jag förstår inte problemet med att Apple hjälper oss användare genom att sortera ut skiten innan det läggs ut.

ChuckTesta
2011-09-20, 12:04
Ja, tur nog är det så. Hade man kunnat tanka appar hur som helst var som helst hade kanske 20-30 % fungerat bra och resten hade varit skräp. Då hade vanliga konsumenter tänkt "hmm wtf, men jag har hört att många appar inte fungerar?!" och kanske dragit sig från att köpa en telefon. Nu finns det viss reglering och en därmed mycket med seriös "affär" där man kan få sina appar ifrån. Jag förstår inte problemet med att Apple hjälper oss användare genom att sortera ut skiten innan det läggs ut.

Representerar Apple allas åsikter och behov? Apple gör så här, du får ladda ner vilka appar du vill, men bara av dom vi har valt ut. Android låter dig ladda ner vilka appar du vill.

tossefar
2011-09-20, 12:08
Representerar Apple allas åsikter och behov? Apple gör så här, du får ladda ner vilka appar du vill, men bara av dom vi har valt ut. Android låter dig ladda ner vilka appar du vill.

Även de som inte fungerar/är spam...

L-Sami
2011-09-20, 12:09
Vill man inte surfa nånting alls - välj Comviq och spara 30 riksdaler i månaden. Köp förresten ingen smartphone heller då det är pengar i sjön om man inte vill använda internet.



Jag klarar mig lätt på 1GB och jag tycker jag använder mycket min smartphone, Spotify, Facebook, Wordfeud och tusen andra appar. Kanske inte varje dag och 24h dygnet runt när jag väl gör det, så för mig passar det utmärkt istället för betala 199kr. Smaken är som baken, telenor passar dig men det är inte det enda alternativet :)

Tricce
2011-09-20, 12:46
Jag klarar mig lätt på 1GB och jag tycker jag använder mycket min smartphone, Spotify, Facebook, Wordfeud och tusen andra appar. Kanske inte varje dag och 24h dygnet runt när jag väl gör det, så för mig passar det utmärkt istället för betala 199kr. Smaken är som baken, telenor passar dig men det är inte det enda alternativet :)

Sen är man ju också oftast uppkopplad på wifi hemma och kanske även på jobbet så man sparar några mb på abbonemanget där också.

StarkaUlf
2011-09-20, 12:48
Skulle lätt rekommendera Samsung galaxy eller LG framför HTC/iphone.

Kimball
2011-09-20, 13:21
Representerar Apple allas åsikter och behov? Apple gör så här, du får ladda ner vilka appar du vill, men bara av dom vi har valt ut. Android låter dig ladda ner vilka appar du vill.

Resten hamnar i Cydia ;)

mjeuuu
2011-09-20, 14:09
En annan fråga: är det värt att ta en sån där 99kr/mån-försäkring som alla erbjuder till en iPhone? Jag har för mig att om man kollar villkoren så är de oftast inte så mycket bättre än 3 års reklamationsrätten.

Eller har jag fel?

Carolinew
2011-09-20, 14:11
Jag klarar mig lätt på 1GB och jag tycker jag använder mycket min smartphone, Spotify, Facebook, Wordfeud och tusen andra appar. Kanske inte varje dag och 24h dygnet runt när jag väl gör det, så för mig passar det utmärkt istället för betala 199kr. Smaken är som baken, telenor passar dig men det är inte det enda alternativet :)

Men 1 GB, då måste du ju betala 250 kr och inte 169. Då är ju Telenor billigare.

Halldin
2011-09-20, 14:16
Representerar Apple allas åsikter och behov? Apple gör så här, du får ladda ner vilka appar du vill, men bara av dom vi har valt ut. Android låter dig ladda ner vilka appar du vill.
Apple presenterar ett färdigt paket som de vet fungerar, spelreglerna när man köper en iPhone eller dyl. är således att man accepterar det.

En nackdel med android är att det florerar en hel del virus/malware bland applikationerna just därför att sådana stränga kontroller inte sker.

Halldin
2011-09-20, 14:17
Samsung Galaxy SII. Bästa smartphonen på marknaden (Ren prestanda) Troligen mer prisvärd än Iphone 5 som kommer kosta skjortan och halva bicepracket..
Men formatet är inte vänligt för att använda som just telefon (hålla i mot örat). Skärmen är 0.8" större än på en iPhone 4.

Med den nuvarande trenden bland androidtelefoner lär väl uppföljarna till Galaxy SII / HTC Sensation levereras med väggstativ. :/

David Brent
2011-09-20, 14:22
Men formatet är inte vänligt för att använda som just telefon (hålla i mot örat). Skärmen är 0.8" större än på en iPhone 4.

Med den nuvarande trenden bland androidtelefoner lär väl uppföljarna till Galaxy SII / HTC Sensation levereras med väggstativ. :/

Ja, om det finns någon uns sanning i ryktet om kommande galaxy s3 så kommer skärmen vara på 4.65".

rooz
2011-09-20, 14:22
Men formatet är inte vänligt för att använda som just telefon (hålla i mot örat). Skärmen är 0.8" större än på en iPhone 4.

Med den nuvarande trenden bland androidtelefoner lär väl uppföljarna till Galaxy SII / HTC Sensation levereras med väggstativ. :/
Dat there preferenser. Jag har inga problem alls, och jag har inte hört någon annan klaga heller. Min SII är lättare och har bättre skärm, problem?

L-Sami
2011-09-20, 14:25
Men 1 GB, då måste du ju betala 250 kr och inte 169. Då är ju Telenor billigare.



Jag har comviq kompis, surfar för max 3kr per dag. Om jag surfar varje dag blir månadskostnaden 165kr inklusive gratis SMS och samtal till comviq telefoner. Det är inte stor skillnad pengamässigt mellan comviq kompis och telenor dock. Om jag skulle vilja surfa och ringa mer till andra operatörer då kanske telenor skulle passa mig bättre. Nöjer mig än så länge med comviq, de har bra kampanjer ibland också :)

hurril
2011-09-20, 14:32
HTC är fan kungligt! Android äger iphone alla dagar i veckan.
Vill man ha en enkel telefon som kräver att allt ska vara från samma utvecklare och vara mer låst till telefonen så kör på Iphone.

Vill du ha en telefon där du kan ändra den efter hur DU vill ha den. Tanka appar från olika utvecklare och göra den mer personlig, ja du väljer du android.

Fan fick två ipads på jobbet till två kollegor på jobbet jag ska konfigurera å blir fan tokig på dem redan nu!

Du pratar goja om appar från en enda utvecklare. Apple själva gör bara några stycken av alla apparna i App Store.

Mitt råd: 1) provlaja med en polares Android (en polare som gillar Android!); 2) provlaja med en polares iPhone (en polare som gillar sin iPhone).
3) Profit.

hurril
2011-09-20, 14:34
Har en HTC Evo Shift som funkar bra. Tycker om att ha ett litet fysiskt tangentbord.

Denna tråd får mig att inse just hur fantastiskt värdelösa amerikanska telefonbolag är. Ska man ha en iPhone så binder man upp sig på ett kontrakt där man får betala cirka 100$ i månaden under två år.

Precis som för alla större Smartphones. Sluta sprida skit, det får bara spridaren att se ut som en dumskalle. Kontraktet är helt vanlig avbetalning av en subventionerad telefonjävel. Något 100% av marknaden håller på med.

hurril
2011-09-20, 14:36
Tänk så här.

Spela och ladda ner spel = Iphone

Ladda ner bra nyttoappar/program/flexibilitet/mediastöd = android

När det gäller mediastöd och nyttoprogram så vinner android hands down, det Iphone har bedrövligt mediastöd, klarar inte väldigt många filformat, flash osv. Ska du spela mycket spel, så har IOS däremot ett sjukt bättre utbud.

Så det beror helt på om du vill ha en portabel spelmaskin eller en telefon som klarar allt annat.

Men va? Hur är det möjligt att så många skriver så efterblivna saker i samma tråd?

Larsson
2011-09-20, 14:41
Du pratar goja om appar från en enda utvecklare. Apple själva gör bara några stycken av alla apparna i App Store.

Mitt råd: 1) provlaja med en polares Android (en polare som gillar Android!); 2) provlaja med en polares iPhone (en polare som gillar sin iPhone).
3) Profit.

Och det är har vi trådens bästa råd.

För övrigt så lekte jag med en Samsung Galaxy S2 i helgen och jag blev faktiskt imponerad av den. Den kändes väldigt rapp och skärmen var det bästa jag har sett på en mobil. Enda nackdelen som jag kan se är att den kändes lite billig i konstruktionen eftersom den är så lätt och rätt plastig.

hurril
2011-09-20, 14:45
Och det är har vi trådens bästa råd.

För övrigt så lekte jag med en Samsung Galaxy S2 i helgen och jag blev faktiskt imponerad av den. Den kändes väldigt rapp och skärmen var det bästa jag har sett på en mobil. Enda nackdelen som jag kan se är att den kändes lite billig i konstruktionen eftersom den är så lätt och rätt plastig.

Jag har också sett en sådan och håller med dig. Jag har dock en obefintlig tolerans för sega och choppande gränssnitt och dålig prestanda och av det jag sett av Android hittills så hade den suttit i väggen i min ägo.

Hur är batteritiden för den givet ett par timmars fejande, sms:ande, surfande och tubande?

Larsson
2011-09-20, 14:54
Jag har också sett en sådan och håller med dig. Jag har dock en obefintlig tolerans för sega och choppande gränssnitt och dålig prestanda och av det jag sett av Android hittills så hade den suttit i väggen i min ägo.

Hur är batteritiden för den givet ett par timmars fejande, sms:ande, surfande och tubande?

Har faktiskt ingen direkt koll på batteritiden. Det är min systers make som har fått den rätt nyligen som jobbmobil.

Men en stor fördel med android är att man kan ta hem nya launchers från market och det gör underverk för prestandan. Sen levereras S2 med en olåst bootloader så det är relativt enkelt att flasha nya roms på den. Det finns en rom till S2 som heter Oxygen som jag kör på min HTC Desire och den är ruskigt snabb med Launcher Pro inget lagg alls. Så jag kan tänka mig att den är lika snabb eller snabbare på S2 eftersom den har kraftigare hårdvara.

hurril
2011-09-20, 14:57
Har faktiskt ingen direkt koll på batteritiden. Det är min systers make som har fått den rätt nyligen som jobbmobil.

Men en stor fördel med android är att man kan ta hem nya launchers från market och det gör underverk för prestandan. Sen levereras S2 med en olåst bootloader så det är relativt enkelt att flasha nya roms på den. Det finns en rom till S2 som heter Oxygen som jag kör på min HTC Desire och den är ruskigt snabb med Launcher Pro inget lagg alls. Så jag kan tänka mig att den är lika snabb eller snabbare på S2 eftersom den har kraftigare hårdvara.

Får den även brynaren att rulla snabbare?

I övrigt är det där saker jag aldrig någonsin skulle vilja göra med min telefonjävul. Ladda hem random rom från random derp på herpaweb och sedan bricka telefonen.

rooz
2011-09-20, 15:06
Jag har också sett en sådan och håller med dig. Jag har dock en obefintlig tolerans för sega och choppande gränssnitt och dålig prestanda och av det jag sett av Android hittills så hade den suttit i väggen i min ägo.

Hur är batteritiden för den givet ett par timmars fejande, sms:ande, surfande och tubande?
Bra. och det finns ett batteri som ger 20% extra batteritid att köpa till!

Johan_P
2011-09-20, 15:17
Representerar Apple allas åsikter och behov? Apple gör så här, du får ladda ner vilka appar du vill, men bara av dom vi har valt ut. Android låter dig ladda ner vilka appar du vill.

Apple väljer in det som fungerar bra, är iOS-standardiserat och inte bryter mot lagar eller andra regleringar. Skulle tro det är de kriterierna.

Det finns ju alla möjliga typer av tramsappar också tyvärr. Långt ifrån allt som håller Apple-klass men samtidigt gör det väl att telefonerna passar till fler användare.

Kimball
2011-09-20, 15:42
En annan fråga: är det värt att ta en sån där 99kr/mån-försäkring som alla erbjuder till en iPhone? Jag har för mig att om man kollar villkoren så är de oftast inte så mycket bättre än 3 års reklamationsrätten.

Eller har jag fel?

Förutsatt att du inte tappar telefonen i backen eller liknande 2-3 ggr / år är det inte värt att skaffa tilläggsförsäkring. Är man däremot klantig / förföljd av otur så kan den vara på sin plats då man slipper ev. värdeminskning som kommer med de flesta hemförsäkringar efter ett år.

Mitt råd: 1) provlaja med en polares Android (en polare som gillar Android!); 2) provlaja med en polares iPhone (en polare som gillar sin iPhone).
3) Profit.

:thumbup:

Ofta verkar det handla om principsaker till varför folk väljer bort Apple, de gillar inte att det är svårare för utvecklare att få igenom en app i Appstore (?) vs. Androidmarket, eller för att användaren är låst (i princip) till iTunes osv. Det är helt okej att ha sin egen åsikt, såklart. Men att spy obefogad galla (från båda håll, fanboys will always be fanboys), är lite fånigt.

mjeuuu
2011-09-20, 15:44
Hur mycket internettrafk är det rimligt att man förbrukar om man surfar mycket och använder spotify som standardsätt att spela musik på?

Det står lite mellan ett Tele2-abonnemang för 400 spänn i månaden med 6 gb gräns för data och ett Telenor-abonnemang för 500 spänn i månaden som i princip är helt fri surf. Är det värt den extra hundringen förutsatt att övriga priser/hastigheter är likvärdiga?

PS: Priserna är inkl månadspris för en iPhone 4

Kimball
2011-09-20, 15:52
Hur mycket internettrafk är det rimligt att man förbrukar om man surfar mycket och använder spotify som standardsätt att spela musik på?

Det står lite mellan ett Tele2-abonnemang för 400 spänn i månaden med 6 gb gräns för data och ett Telenor-abonnemang för 500 spänn i månaden som i princip är helt fri surf. Är det värt den extra hundringen förutsatt att övriga priser/hastigheter är likvärdiga?

PS: Priserna är inkl månadspris för en iPhone 4

Räkna på ~3.5 megabyte / minut lyssningstid. 1 gigabyte = ~285min speltid. Sedan kan man synka offline spellistor för att slippa slösa bandbredd öht. Jag har aldrig nått min 1 gigabytesgräns på 3 års användande, men då synkar jag de spellistor jag är intresserad av och streamar de enstaka låtar jag kan behöva komplettera med. Sedan beror det väl lite på om du har wifi tillgängligt hemma eller inte också.

Fredriiik
2011-09-20, 15:52
Du jämför Andriod med iPhone - ett operativsystem med en mobiltelefon.

Sen har du nog helt missuppfattat hur App Store-systemet fungerar. Apple gör kanske 0,1-0,5 % av utbudet i App Store men godkänner allt som kan laddas ner därifrån, för att t.ex. slippa appar som strider mot lagar och/eller är helt värdelösa.

Håller med att om man vill ha en telefon som är enkel (och således fungerar till stor grad) köper man en iPhone. Finns så klart andra bra telefoner också men jag vet än idag inte varför jag skulle valt Android istället för iOS - att man får en "personligare" telefon skiter jag fullständigt i (vilket jag tvivlar på att jag upplever att jag skulle få). Och bryr man sig om sånt så är det fritt fram att jailbreaka.


Ja för att iphone är dem som använder ios? ...
Jag menar mer deras tänk att: Ja ska du kika på filmer då måste du konvertera till quicktime. Ska du koppla en mac till tvn ja då behöver du deras egna adapter innan hdmi-kabeln.Du vet apple kräver allt i apple. och att inte tala om bedrövligt filstöd.
Du förstår nog vad jag menar och det märks att vi är två olika läger.
men vill man ha en simpel sak så kör på iphone å vill du kunna mekka mer och fixa runt så kör på samsungen.
Sen att samsungen lirar med dubbelkärnigt och har bättre prestanda är väll inget att sticka under stolen med.

Kimball
2011-09-20, 15:56
PS: Priserna är inkl månadspris för en iPhone 4

Halebop hallå super: 10gb datatrafik / mån, 19 öre / min till alla operatörer dygnet runt, fria sms till hela världen (3000st / mån) -> 229:- / första 6 mån, sedan 369:- / resterande 18 mån.

170:- av dessa är för telefonen, slutpris på luren: 170 * 24 = 4080:-.


men vill man ha en simpel sak så kör på iphone å vill du kunna mekka mer och fixa runt så kör på samsungen.
Sen att samsungen lirar med dubbelkärnigt och har bättre prestanda är väll inget att sticka under stolen med.

Vad kan du göra med android som du inte kan med jailbreakat iOS? Enlighten me, jag är genuint intresserad :)

Fredriiik
2011-09-20, 16:00
Du pratar goja om appar från en enda utvecklare. Apple själva gör bara några stycken av alla apparna i App Store.

Mitt råd: 1) provlaja med en polares Android (en polare som gillar Android!); 2) provlaja med en polares iPhone (en polare som gillar sin iPhone).
3) Profit.

jag uttryckte mig fel och menar deras sätt att man måste ha deras egna grejer för att det ska funka. Typ konvertera filmer till quicktime, hdmi-adapter till en mac. Allmänt apple hat sådär.

"Men va? Hur är det möjligt att så många skriver så efterblivna saker i samma tråd? "
Du verkar inte teknisk så har du lust att förklara varför hans påstående(som verkar helt korrekt) är felaktigt och efterblivet?


TS borde starta en poll om vad folk tycker han ska köpa :)

mjeuuu
2011-09-20, 16:03
Halebop hallå super: 10gb datatrafik / mån, 19 öre / min till alla operatörer dygnet runt, fria sms till hela världen (3000st / mån) -> 229:- / första 6 mån, sedan 369:- / resterande 18 mån.

170:- av dessa är för telefonen, slutpris på luren: 170 * 24 = 4080:-.

Är Halebop verkligen ok? Jag får såna B-vibbar av det.

PS: TS ska köpa iPhone. Det enda jag skulle vilja göra med denna "frihet" hos en android-telefon som folk tar upp om och om igen är att få telefonen att kännas lätt att använda och ha ett smidigt/snyggt interface. iPhone har det redan utan att jag behöver pilla i en vecka. Sen så verkar alla iPhone-ägare vara jätteglada över att de har just en iPhone (folk säger "min iPhone" istället för "min telefon" som alla andra gör). Det känns lite som att gå med i en glad kult. Jag vill vara med!

Det jag har hakat upp mig på nu är snarare abonnemang, mer specifik om jag ska köra ett med 6/10 GB gräns eller köra Telenor bara för att de har fri surf (i princip).

Halldin
2011-09-20, 16:05
Dat there preferenser. Jag har inga problem alls, och jag har inte hört någon annan klaga heller. Min SII är lättare och har bättre skärm, problem?
n=1? :)

Jag äger vare sig en iPhone eller en Galaxy SII men jag har pillat på båda i verkligheten, så jag försöker inte försvara något inköp. Min åsikt är att även om Galaxy SII hade bra skärm (bortsett från upplösningen), var väldigt rapp och behaglig att surfa med, bra kamera etc. så är storleken på enheten smolket i bägaren. Det känns onaturligt att hålla den mot örat, för att överdriva känns det som att hålla i en tegelsten med tanke på handvidden. Kvalitetsintrycket var inget vidare heller, det må vara insidan som räknas men det känns lite tråkigt att lägga 5000 kr på något som upplevs som billigt och plastigt.

Jag tycker inte att iPhone är speciellt behaglig att hålla i i telefonläge heller jämfört med en vanlig knapptelefon, men GalaxyII, Sensation etc. är ännu värre. Trenden verkar som sagt vara att Androidtelefonerna blir ännu större dessutom.

Att Galaxy II och andra nya Androidtelefoner är tekniskt bättre än iPhone 4 på det mesta är inte så konstigt eftersom den telefonen är 1½ år gammal nu och utvecklingen går väldigt fort på smartphonemarknaden.

Kimball
2011-09-20, 16:06
Är Halebop verkligen ok? Jag får såna B-vibbar av det.

Det är ett dotterbolag till Telia, inga konstigheter. Enda "nackdelen" är att du inte kan ringa någon support vid problem utan måste maila, men annars går det på samma nät som Telia, om Telia funkar bra där man bor är ju dock olika.

Fredriiik
2011-09-20, 16:07
Vad kan du göra med android som du inte kan med jailbreakat iOS? Enlighten me, jag är genuint intresserad :)

Varför behöva jailbraka när du kan köra android och få allt sånt direkt? ;)

det kanske är jättelätt att jailbreaka, där har jag inte den blekaste. Jag jämför bara standard android mot standard iOS.

Kimball
2011-09-20, 16:12
Varför behöva jailbraka när du kan köra android och få allt sånt direkt? ;)

det kanske är jättelätt att jailbreaka, där har jag inte den blekaste. Jag jämför bara standard android mot standard iOS.

Fast för att komma åt och göra de riktigt roliga grejerna krävs ju att man rootar sin androidlur också, därför jag jämför med jailbreakad iPhone. Jailbreaka tar oftast 1 minut som sagt, beroende på version osv men.

mjeuuu
2011-09-20, 16:15
Om jag inte har en hemförsäkring (är lite "på resande fot") så måste det väl ändå vara en bra investering med en försäkring till iPhone ändå?

hurril
2011-09-20, 16:21
Ja för att iphone är dem som använder ios? ...
Jag menar mer deras tänk att: Ja ska du kika på filmer då måste du konvertera till quicktime. Ska du koppla en mac till tvn ja då behöver du deras egna adapter innan hdmi-kabeln.Du vet apple kräver allt i apple. och att inte tala om bedrövligt filstöd.
Du förstår nog vad jag menar och det märks att vi är två olika läger.
men vill man ha en simpel sak så kör på iphone å vill du kunna mekka mer och fixa runt så kör på samsungen.
Sen att samsungen lirar med dubbelkärnigt och har bättre prestanda är väll inget att sticka under stolen med.

Bedrövligt filstöd? Jag vill använda min dator och betalar för att få det så eftersom min fritid inte är värdelös. Har man värdelös fritid, dvs din tid är inte värt något för dig, så förstår jag dig: lägg tid på att fixa och trixa med allt innan du får det som jag redan har.

Vad hjälper dig dubbelkärnigheten i verkgliheten? När märker du skillnaden? Vilka spel går finare på din Samsung?

Tricce
2011-09-20, 16:21
Fast för att komma åt och göra de riktigt roliga grejerna krävs ju att man rootar sin androidlur också, därför jag jämför med jailbreakad iPhone. Jailbreaka tar oftast 1 minut som sagt, beroende på version osv men.

Senaste versionen går inte att jailbreaka utan att behöva ha en dator tillgänglig då du startar/startar om telen eller har det kommit något som fixar det? Vart tyvärr tvungen att skicka in nyaste os´et i min då den frös och hamna i recovery mode :(

hurril
2011-09-20, 16:22
jag uttryckte mig fel och menar deras sätt att man måste ha deras egna grejer för att det ska funka. Typ konvertera filmer till quicktime, hdmi-adapter till en mac. Allmänt apple hat sådär.

"Men va? Hur är det möjligt att så många skriver så efterblivna saker i samma tråd? "
Du verkar inte teknisk så har du lust att förklara varför hans påstående(som verkar helt korrekt) är felaktigt och efterblivet?


TS borde starta en poll om vad folk tycker han ska köpa :)

Nej... jag verkar inte teknisk nej. Förutom att jag jobbat som programmerare sen du fick hår på snoppen så är jag helt oteknisk.

mjeuuu
2011-09-20, 16:27
Har aldrig sett en sån stor fanboy som du hurril. Lägg ner... :p

hurril
2011-09-20, 16:30
Har aldrig sett en sån stor fanboy som du hurril. Lägg ner... :p

Men var tror du att du kommer för att du ger mig den etiketten? Vad av det jag sagt har varit felaktigt? Vad av det Fredriiik sagt har varit felaktigt? Istället för att, som han redan sagt: dela upp sig själv och andra i två läger, så kan vi väl hålla oss till sanning och fakta. Fredriik har redan skippat den biten i hur han framställer iPhone. Om något gör det _honom_ till en fanboy.

Fine om folk väljer bort Apple av princip (vilket i sig är efterblivet) men låt argumenten här vara tekniska/ faktuella.

bustz0rz
2011-09-20, 16:32
En grej jag gillar med Android jämfört med iPhone är att man kan göra om utseendet så pass mycket med widgets, bakgrunder, ikoner och diverse. Men jag har alltid gillat sådant.

Kimball
2011-09-20, 16:39
Om jag inte har en hemförsäkring (är lite "på resande fot") så måste det väl ändå vara en bra investering med en försäkring till iPhone ändå?

Japp, då kan ju en tilläggsförsäkring absolut vara ett alternativ.

Senaste versionen går inte att jailbreaka utan att behöva ha en dator tillgänglig då du startar/startar om telen eller har det kommit något som fixar det? Vart tyvärr tvungen att skicka in nyaste os´et i min då den frös och hamna i recovery mode :(

Nope, 4.3.5 jailbreaket finns bara som tethered fortf. ja, frågan om de löser det eller om de inväntar iOS 5 istället. Du hade kunnat välja en annan firmware manuellt i iTunes när du hamnade i recovery-läget dock.

En grej jag gillar med Android jämfört med iPhone är att man kan göra om utseendet så pass mycket med widgets, bakgrunder, ikoner och diverse. Men jag har alltid gillat sådant.

Samma här! Det är en av huvudanledningarna till att jag öht jailbreakar, jag tål inte standardutseende allt för länge. Du kan göra _minst_ lika mycket med iOS utseende som med Android.

bustz0rz
2011-09-20, 17:20
Samma här! Det är en av huvudanledningarna till att jag öht jailbreakar, jag tål inte standardutseende allt för länge. Du kan göra _minst_ lika mycket med iOS utseende som med Android.

Oh, så man kan alltså göra i stort sett samma sak med iOS? Jag har fått för mig att man bara har skärmen med alla appar på? Ingen startskärm som på samma sätt Android har.

Kimball
2011-09-20, 17:36
Oh, så man kan alltså göra i stort sett samma sak med iOS? Jag har fått för mig att man bara har skärmen med alla appar på? Ingen startskärm som på samma sätt Android har.

Den är inte riktigt likadan, men du kan lägga ut en hel del widgets, rss-feeds, kalender med mera på "lockscreenen". Inte identiskt med android dock, nej.

Sparven från Minsk
2011-09-20, 19:45
När vi ändå pratar mobiler:
Är på jakt efter en habil budgetlur. mellan 1000-1500 kr ca. vad jag vill kunna göra med den är att ringa, smsa, surfa lite, facebook, ta någon bild med ok kvalitet, någon app då och då, typ kalender eller liknande. Ganska normala och låga krav va ;)

Tips?

Fredriiik
2011-09-20, 19:46
Bedrövligt filstöd? Jag vill använda min dator och betalar för att få det så eftersom min fritid inte är värdelös. Har man värdelös fritid, dvs din tid är inte värt något för dig, så förstår jag dig: lägg tid på att fixa och trixa med allt innan du får det som jag redan har.

Vad hjälper dig dubbelkärnigheten i verkgliheten? När märker du skillnaden? Vilka spel går finare på din Samsung?

Nej... jag verkar inte teknisk nej. Förutom att jag jobbat som programmerare sen du fick hår på snoppen så är jag helt oteknisk.

Men var tror du att du kommer för att du ger mig den etiketten? Vad av det jag sagt har varit felaktigt? Vad av det Fredriiik sagt har varit felaktigt? Istället för att, som han redan sagt: dela upp sig själv och andra i två läger, så kan vi väl hålla oss till sanning och fakta. Fredriik har redan skippat den biten i hur han framställer iPhone. Om något gör det _honom_ till en fanboy.

Fine om folk väljer bort Apple av princip (vilket i sig är efterblivet) men låt argumenten här vara tekniska/ faktuella.

Jag tänkte skojja lite med dig i förra posten, men du verkar ju så seriös.
Jag har inte ens en samsung utan en HTC desire HD.
Du märker det på hela telefonens snabbhet ju? Den har även mer minne, bättre skärm, bättre videoinspelning och bättre kamera....


Om du nu varit programerare sen back in the days så varför lägger du inte fram dina positiva saker om Iphone? Du säger bara att jag å några andra har fel i det vi säger, funderat på att framföra det bra då med iPhone istället?

Jag framför varför jag tycker android är bättre, men säger samtidigt att iPhone är bra om man vill ha en smidig enkel lur. För min mor exempelvis är den perfekt.

Så, vad är så grymt med iPhone enligt Dig?

petersson
2011-09-20, 19:47
När vi ändå pratar mobiler:
Är på jakt efter en habil budgetlur. mellan 1000-1500 kr ca. vad jag vill kunna göra med den är att ringa, smsa, surfa lite, facebook, ta någon bild med ok kvalitet, någon app då och då, typ kalender eller liknande. Ganska normala och låga krav va ;)

Tips?

ZTE Blade är ju riktigt billig nu, vet dock inte hur kameran än. Förresten kommer det väl ut en ny telefon från ZTE snart? Kanske kan vara värt att kolla upp i alla fall :)

Sparven från Minsk
2011-09-20, 19:56
ZTE Blade är ju riktigt billig nu, vet dock inte hur kameran än. Förresten kommer det väl ut en ny telefon från ZTE snart? Kanske kan vara värt att kolla upp i alla fall :)

Den har jag spanat lite på, en arbetskollega har en och sa att de var lätta att låsa upp. Kameran ska dock vara sådär, men men, den på min gamla iphone 3gs var inte heller någon höjdare enligt mig!

hurril
2011-09-20, 20:27
Jag tänkte skojja lite med dig i förra posten, men du verkar ju så seriös.
Jag har inte ens en samsung utan en HTC desire HD.
Du märker det på hela telefonens snabbhet ju? Den har även mer minne, bättre skärm, bättre videoinspelning och bättre kamera....


Om du nu varit programerare sen back in the days så varför lägger du inte fram dina positiva saker om Iphone? Du säger bara att jag å några andra har fel i det vi säger, funderat på att framföra det bra då med iPhone istället?

Jag framför varför jag tycker android är bättre, men säger samtidigt att iPhone är bra om man vill ha en smidig enkel lur. För min mor exempelvis är den perfekt.

Så, vad är så grymt med iPhone enligt Dig?

Som jag skrev till dig i PM:et så är den helt enkelt det jag ville ha. Det är inget specielt med den, den fungerar mycket bra. Lite kort batteritid däremot men det har jag förstått är regeln för alla smartphones.

Men du gör helt fel om du jämför Android med iPhone eftersom det tidigare är ett OS och det senare en telefon. Mig veterligen finns det ingen telefon som har vanilla Android och när - som andra gjort i tråden - man ändå tänker byta ROM och trixa och dona så har vi redan passerat alla rimliga jämförelser.

Det där "för min mor är den perfekt" tycker jag är intressant. Vad är det du gör med din telefon dagligdags, som du föreställer dig att jag inte gör? För fallet att inget sådant finns: vad är det du OCh jag gör på våra respektive lurar, där ditt sätt/ din lur gör det mycket bättre? Du tydliggjorde en skillnad, om än på ett väldigt abstrakt vis, med din mor-referens där så låt höra en exemplifiering.

För mig är skillnaden nämligen:
Androidlur = <frihet / möjlighet / tvång> att kustomisera + användandet + apputbudet.
Applelur = Användandet + apputbudet.

Kustomiseringen är helt ointressant för mig. Jag har varken tid eller lust ELLER har något jag kan komma på som jag skulle vilja ändra på. Apputbudet vet jag för lite om i Android marketplace men av det jag hört (vilket är ointressant egentligen) så är det dynga i jämförelse.

Fredriiik
2011-09-20, 20:39
aa sorry att jag jämförde OS med telefon. Men jag menar allmänt android - iOS.

Att min mor kan ha den är enkelt. Hon är befriad från tekniskt kunnande. Två hemskärmar och tydliga symboler för vad allt är samt stor knappsats.
Skulle hon haft min och sett min appdrawer med alla program skulle hon blivit tokig över all "skit" som finns där.

Som vi sa, det är upp till användaren vad som passar bäst. Du vill inte konfigurera din lur och är nöjd över hur den är, och jag vill mekka med min och byta ikoner och storlekar och gud vet vad :)

Där är skillnaden varför du vill ha iphone å jag en htc, jag vill göra min personlig på mitt sätt. Och du är nöjd med din som den är från början.
Smaken är som baken.

Över and ut å puss på de? ;D

Morrris
2011-09-20, 20:42
Har ni på fullaste allvar PMat varandra angående det här ämnet?

Viktor_Balck
2011-09-20, 20:42
Sony Ericsson Xperia Arc då? är det något att hänga i julgran?

Hurril på krigsstigen btw :D

Edit: Morris varför skulle dom inte kunna pma varandra angående detta, är väl inte konstigare än nåt annat?

hurril
2011-09-20, 20:43
Har ni på fullaste allvar PMat varandra angående det här ämnet?

Ja, förlåt, behövde Fredriik ditt tillstånd först? :)

Kimball
2011-09-20, 20:44
Sony Ericsson Xperia Arc då? är det något att hänga i julgran?

Hurril på krigsstigen btw :D

Hör dagligen folk som har problem med att Arcen stänger av sig utan anledning och andra smågrejer. De personer som inte har dessa problem har dock varit nöjda, av vad jag hört. Nya Ray är riktigt trevlig annars, om än något liten, men riktigt roburst!

Fredriiik
2011-09-20, 20:45
Har ni på fullaste allvar PMat varandra angående det här ämnet?

vi pallade inte kladda ner tråden mer, och jag ville bara höra en positiv iPhone-åsikt från hans sida å fick ett bra vettigt svar :)


Ang Arc, min kusins man har en sådan och han är kanonnöjd. Men det säger ju inte så mycket.

Morrris
2011-09-20, 20:46
Vad är set för spännande diskussion som inte passar här? :D

Edit: Kändes väldigt OnT. Speciellt för att vara kolozzeum.

Viktor_Balck
2011-09-20, 20:48
Hör dagligen folk som har problem med att Arcen stänger av sig utan anledning och andra smågrejer. De personer som inte har dessa problem har dock varit nöjda, av vad jag hört. Nya Ray är riktigt trevlig annars, om än något liten, men riktigt roburst!

Åfan, tycker annars dom lurarna verkar prisvärda, kanske är barnsjukdomar? Iofs vet jag inte hur länge den funnits på marknaden. Ja den där Xperia Ray ser ju också intressant ut.

snej
2011-09-20, 20:56
Samma här! Det är en av huvudanledningarna till att jag öht jailbreakar, jag tål inte standardutseende allt för länge. Du kan göra _minst_ lika mycket med iOS utseende som med Android.

Haha, verkligen inte. Inte i närheten. Jämför en jailbreakad iphone mot t.ex. HTC Sensation som kör sense 3.0. Det är väldigt stor skillnad och jailbreak ios är lååångt ifrån de möjligheterna du har med sense 3.0.. Säger du nåt annat så har du helt enkelt ingen koll.

hurril
2011-09-20, 20:58
Haha, verkligen inte. Inte i närheten. Jämför en jailbreakad iphone mot t.ex. HTC Sensation som kör sense 3.0. Det är väldigt stor skillnad och jailbreak ios är lååångt ifrån de möjligheterna du har med sense 3.0.. Säger du nåt annat så har du helt enkelt ingen koll.

Kan du ge något exempel?

Johan_P
2011-09-20, 21:09
Kustomiseringen är helt ointressant för mig. Jag har varken tid eller lust ELLER har något jag kan komma på som jag skulle vilja ändra på. Apputbudet vet jag för lite om i Android marketplace men av det jag hört (vilket är ointressant egentligen) så är det dynga i jämförelse.

+1.

Kunde inte bry mig mindre om hur "personlig" min telefon (iPhone) är. Den är snygg, fungerar utmärkt och stödjer allt jag vill och lite till. Att trixa med mjukvara och grejor är inget jag vill lägga tid på då jag redan har det jag behöver i min telefon.

Som vi sa, det är upp till användaren vad som passar bäst. Du vill inte konfigurera din lur och är nöjd över hur den är, och jag vill mekka med min och byta ikoner och storlekar och gud vet vad :)

Där är skillnaden varför du vill ha iphone å jag en htc, jag vill göra min personlig på mitt sätt. Och du är nöjd med din som den är från början.
Smaken är som baken.

Precis så! Den enskilt största skillnaden mellan Android-användare och iPhone-användare, right there :)

Johan_P
2011-09-20, 21:11
Kan du ge något exempel?

Skulle också vilja ha exempel på vad man har för möjligheter med hjälp av Sense 3.0 jämfört med jailbreakt iOS.

hurril
2011-09-20, 21:12
Skulle också vilja ha exempel på vad man har för möjligheter med hjälp av Sense 3.0 jämfört med jailbreakt iOS.

Jag ville inte göra det till ett bråk utan jag var bara ärligt intresserad av saker man vill göra och som Sense 3.0 möjliggör. Jag har inte jailbreak:at min iPhone och kommer inte att göra det heller.

Fredriiik
2011-09-20, 21:27
Jag ville inte göra det till ett bråk utan jag var bara ärligt intresserad av saker man vill göra och som Sense 3.0 möjliggör. Jag har inte jailbreak:at min iPhone och kommer inte att göra det heller.

+1 på det. Jag har iförsäg sätt vad vissa herrar men vissa ROMs kan göra och det är fan brutalt asså. Men jailbrakade iphones kanske kan göra minst lika mycket. så en kunnig inom ämnet får gärna förklara :)

Kimball
2011-09-21, 00:46
Haha, verkligen inte. Inte i närheten. Jämför en jailbreakad iphone mot t.ex. HTC Sensation som kör sense 3.0. Det är väldigt stor skillnad och jailbreak ios är lååångt ifrån de möjligheterna du har med sense 3.0.. Säger du nåt annat så har du helt enkelt ingen koll.

Såpass? Utveckla som sagt :)

snej
2011-09-21, 06:00
Kan du ge något exempel?

Sense 3.0 är väldigt flashigt grafiskt sett, när man scrollar mellan hemsidorna så rullar dem i 3D lager t.ex. Väderanimationer i 3D, stora grafiska widgets i alla former. Hittade ett YT klipp där man ser lite snabbt så klistrar in det.

lFWg9EWdTfU

''Onödiga'' saker enligt vissa, sure, men vill man ha en personlig telefon som man kan forma precis hur man vill och få att se ut hur man vill så är sense ett oslagbart gränssnitt helt enkelt.

Min favorit är 3D karusellen mellan de 7 hemsidorna som han demonstrerar snabbt, sitter jag ofta och leker med :D

Ska även tillägga att allt flyter på perfekt, väldigt snabb och rapp trots allt grafiskt.

snej
2011-09-21, 06:11
Kom på lite mer käcka saker, t.ex snabb-genvägar till program som du har i låsskärmen. Det ligger 4st som standard (valfritt) genvägar till program, filer whatever i låsskärmen som gör att man t.ex kan komma åt kameran extremt snabbt direkt från skärmlåset utan att behöva låsa upp telefonen innan. Väldigt händigt faktiskt, tar inte mer än 1 sekund att få upp telefonen i handen och kameran i läge. Smidig funktion..

Levande bakgrunder, och inte den fattiga typen som går att få i jailbreak utan riktigt häfta 3D bakgrunder finns att ladda ner. Jag har dock upplevt att för krävande bakgrunder kan sega ner telefonen något. Snyggt som faen dock. Men man tröttnar även på det :D

Dock är det väl säkert så att det är processorn i iphone4 som inte orkar med allt sånt här. Så när 5:an släppts och den väl blivit jailbreakad så kommer det säkert finnas liknande möjligheter..

Kimball
2011-09-21, 08:44
Kom på lite mer käcka saker, t.ex snabb-genvägar till program som du har i låsskärmen. Det ligger 4st som standard (valfritt) genvägar till program, filer whatever i låsskärmen som gör att man t.ex kan komma åt kameran extremt snabbt direkt från skärmlåset utan att behöva låsa upp telefonen innan. Väldigt händigt faktiskt, tar inte mer än 1 sekund att få upp telefonen i handen och kameran i läge. Smidig funktion..

Levande bakgrunder, och inte den fattiga typen som går att få i jailbreak utan riktigt häfta 3D bakgrunder finns att ladda ner. Jag har dock upplevt att för krävande bakgrunder kan sega ner telefonen något. Snyggt som faen dock. Men man tröttnar även på det :D

Dock är det väl säkert så att det är processorn i iphone4 som inte orkar med allt sånt här. Så när 5:an släppts och den väl blivit jailbreakad så kommer det säkert finnas liknande möjligheter..

Fast genvägar på låsskärmen har man kunnat ha rätt länge på iPhone, starta kameran på 1sek utan att behöva låsa upp likaså.

Animerade bakgrunder är inte heller några som helst problem, man kan få androids "fallande snö" osv om så önskas.

Likaså finns 3d-karusellen då man växlar mellan de olika springboardsen på iPhone + ett tiotal andra effekter om man föredrar något annat.

Väderanimationer i 3D går att sätta på ens låsskärm, likaså kalender, RSS med mera.

Självklart flyter allting på utan minsta problem på iPhone också, annars hade jag inte använt tweaksen, i slutänden handlar det om den kompletta användarupplevelsen för mig, flyter inte allt på 110% perfekt är det inte värt det.

Att snabbskapa SMS direkt från låsskärmen, likaså ringa upp direkt från låsskärmen utan att själv behöva låsa upp telefonen är jäkligt smidigt också.

Uppenbarligen funkar inte Android och iOS på samma sär vad det gäller hemskärmarna, det kommer det aldrig göra. Jag föredrar att ha alla appar direkt när jag låst upp telefonen (väder widgets på springboarden är också trevligt, om än inte sådär funktionellt alltid).

Så, faktum kvarstår, jag har fortf. inte sett något revolutionerande hos Android som iPhone saknar, som så många verka påstå. Självklart kommer det alltid finnas skillnader, men jag anser det fortf. fånigt när folk slänger ur sig saker som inte stämmer :)

rooz
2011-09-21, 08:52
Android har ju dock inte Autocorrect





:D

Kimball
2011-09-21, 08:56
Android har ju dock inte Autocorrect

:D

"Manual correct" i cydia ändrar funktionen så att inga ord ändras automatiskt om man trycker på mellanslag, utan man får trycka på ordet man isåfall önskar byta till, precis som det "borde vara".

En iPhone i sitt standardutförande har många brister, absolut. Men just på grund av detta blir det ännu roligare att leta efter användbara tweaks och liknande för att förbättra upplevelsen.

Edit: Swype kan jag sakna på iPhone ibland, det verkar lite festligt!

Nitrometan
2011-09-21, 08:56
Android har ju dock inte Autocorrect


:D

Nu måste jag köpa en iPhone.

snej
2011-09-21, 09:04
Fast genvägar på låsskärmen har man kunnat ha rätt länge på iPhone, starta kameran på 1sek utan att behöva låsa upp likaså.

Animerade bakgrunder är inte heller några som helst problem, man kan få androids "fallande snö" osv om så önskas.

Likaså finns 3d-karusellen då man växlar mellan de olika springboardsen på iPhone + ett tiotal andra effekter om man föredrar något annat.

Väderanimationer i 3D går att sätta på ens låsskärm, likaså kalender, RSS med mera.

Självklart flyter allting på utan minsta problem på iPhone också, annars hade jag inte använt tweaksen, i slutänden handlar det om den kompletta användarupplevelsen för mig, flyter inte allt på 110% perfekt är det inte värt det.

Att snabbskapa SMS direkt från låsskärmen, likaså ringa upp direkt från låsskärmen utan att själv behöva låsa upp telefonen är jäkligt smidigt också.

Uppenbarligen funkar inte Android och iOS på samma sär vad det gäller hemskärmarna, det kommer det aldrig göra. Jag föredrar att ha alla appar direkt när jag låst upp telefonen (väder widgets på springboarden är också trevligt, om än inte sådär funktionellt alltid).

Så, faktum kvarstår, jag har fortf. inte sett något revolutionerande hos Android som iPhone saknar, som så många verka påstå. Självklart kommer det alltid finnas skillnader, men jag anser det fortf. fånigt när folk slänger ur sig saker som inte stämmer :)



Uppenbarligen har du inte sett sense 3.0 live. Samtliga av mina vänner som har iphone har jailbreakat, och friheten och grafiken är långt ifrån sense 3.0. Det är fakta. Vad som är fånigt är folk som påstår saker utan att ha sett båda sidor av myntet.

Bättre flyt än iphone får man inte det är helt perfekt, men det är väl knappast någon som påstår annat. Det vi (jag) pratar om är skillnaden mellan gränssnitten, och även om man kan ''göra'' samma saker så är den stora skillnaden hur man kan göra dom, och enkelheten och anpassningsmöjligheterna med sense är den stora skillnaden mellan gränssnitten. Funktionellt? Det handlar inte om det de handlar om enkelhet och personlighet och man har helt enkelt inte samma möjligheter där med ios. Prova en sensation i ett par veckor och återkom sen, bara löjligt att snacka när du inte ens jämfört gränssnitten mot varandra.

rooz
2011-09-21, 09:19
"Manual correct" i cydia ändrar funktionen så att inga ord ändras automatiskt om man trycker på mellanslag, utan man får trycka på ordet man isåfall önskar byta till, precis som det "borde vara".

En iPhone i sitt standardutförande har många brister, absolut. Men just på grund av detta blir det ännu roligare att leta efter användbara tweaks och liknande för att förbättra upplevelsen.

Edit: Swype kan jag sakna på iPhone ibland, det verkar lite festligt!

Summan av kardemumman. Iphone är totalt värdelös utan Jb?

Får se när jag Rootar SII'an, känns som att jag bara skrapat på ytan av vad jag kan plocka ur den.

awesomooo
2011-09-21, 09:21
Här tror jag det är bäst att du väljer själv vad du tycker känns "bäst". Folk har så ofattbart olika meningar när det kommer till smartphones.

Det går ju knappt att föra en sån här diskussion utan att det blir bråk. iPhone har ett fett overprice, Android är fattigmans telefon, Samsung dwarfar iPhone, iPhone har bäst interface etc. etc. :D

Rickard
2011-09-21, 09:26
Ni som har så stort behov av att göra massa skit från låsskärmen, vad sägs om att stänga av låset?
Det verkar ju ändå bara vara till besvär för er.

Morrris
2011-09-21, 09:27
Summan av kardemumman. Iphone är totalt värdelös utan Jb?

Nja... Har man väl gjort det en gång så lär man göra det igen dock. Minns att jag gillade att tweaka utseendet när jag hade en 3Gs. Tröttnade ganska snabbt dock. Nu vill jag bara att allt fungerar bra, vilket det verkligen gör. Några småprogram från Cydia underlättar en del.

Barstar
2011-09-21, 09:31
För normalanvändaren är det i stort sett ingen skillnad alls. För avancerade användare gäller det nog bara att hitta den telefonen som man trivs med bäst. Det är marginella skillnader som diskuteras här egentligen.

Johan_P
2011-09-21, 10:39
Jag ville inte göra det till ett bråk utan jag var bara ärligt intresserad av saker man vill göra och som Sense 3.0 möjliggör. Jag har inte jailbreak:at min iPhone och kommer inte att göra det heller.

Samma här, vill också lära mig mer om Sense 3.0 och veta varför folk vill ha det.

Jag har inte heller jailbreakat min iPhone och kommer heller aldrig göra det. Däremot har jag vänner som kör jailbreak och tycker det är bättre. Ända jag tycker ska ändras i iOS är notifikationssystemet och vissa inställningsdetaljer som t.ex. att nå WiFi-inställningar smidigare. Men lösningar på allt detta kommer förmodligen presenteras till hösten med iOS 5.

Johan_P
2011-09-21, 10:41
Summan av kardemumman. Iphone är totalt värdelös utan Jb?

Summan av kardemumman är att iPhone är en underbar telefon som revolutionerar telefonmarknaden en gång om året och lägger ribban för andra utvecklare ;)

hurril
2011-09-21, 10:44
Summan av kardemumman. Iphone är totalt värdelös utan Jb?

Får se när jag Rootar SII'an, känns som att jag bara skrapat på ytan av vad jag kan plocka ur den.

Nej men Android är klart undermålig utan rootning och custom ROM.

Tricce
2011-09-21, 11:09
Gemene man sitter ju dock inte och jailbreakar sin lur. Sen vet man ju inte hur länge det funkar heller. Med senaste ios´et så går det ju tex inte*

*går gör det men för att starta om/starta telefonen behöver man ha tillgång till en dator med rätt appz i.

snej
2011-09-21, 11:45
Ni som har så stort behov av att göra massa skit från låsskärmen, vad sägs om att stänga av låset?
Det verkar ju ändå bara vara till besvär för er.

Hallå eller! Vet du hur många samtal som hade ringts upp från byxfickan om dagen då? Räcker man glömmer aktiver det så hinner det börja ringas eller skickas meddelanden, öppna program osv på de 30sek innan låset aktiveras :)

snej
2011-09-21, 11:49
Nej men Android är klart undermålig utan rootning och custom ROM.

+1. Android i grundform är inget att hänga i granen, det är vad telefontillverkaren väljer att göra med operativet och vilket gränssnitt de använder som gör det till vad det är..

Fishtank
2011-09-21, 12:00
+1. Android i grundform är inget att hänga i granen, det är vad telefontillverkaren väljer att göra med operativet och vilket gränssnitt de använder som gör det till vad det är..

Jaså?
Helt fritt att kunna göra vad du vill om du vet vad du gör med ett okej codecstöd
Vad är fel med det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Viktor_Balck
2011-09-21, 13:01
"Manual correct" i cydia ändrar funktionen så att inga ord ändras automatiskt om man trycker på mellanslag, utan man får trycka på ordet man isåfall önskar byta till, precis som det "borde vara".

Tack för tipset Kimball, drog hem den precis.:thumbup:

hurril
2011-09-21, 13:07
Jaså?
Helt fritt att kunna göra vad du vill om du vet vad du gör med ett okej codecstöd
Vad är fel med det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ersätt telefon med bil, säg om igen.

Du får använda den här Volvon precis hur du vill, så länge du kan meka allt i den.

Rickard
2011-09-21, 13:16
Hallå eller! Vet du hur många samtal som hade ringts upp från byxfickan om dagen då? Räcker man glömmer aktiver det så hinner det börja ringas eller skickas meddelanden, öppna program osv på de 30sek innan låset aktiveras :)

Ja men en del verkar ju ha ett behov av att kunna göra allt trots att telefonen är låst. :)

snej
2011-09-21, 13:26
Jaså?
Helt fritt att kunna göra vad du vill om du vet vad du gör med ett okej codecstöd
Vad är fel med det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vad Hurril skrev. Vanlige mobilanvändaren (jag) är ingen haxor :)

snej
2011-09-21, 13:29
Ja men en del verkar ju ha ett behov av att kunna göra allt trots att telefonen är låst. :)

Hehe, låter onödigt men är faktiskt väldigt käckt. Främst då att kunna dra fram kameran riktigt snabbt. Sen att ha facebook på låskärmen är kanske inte lika nödvändigt :D. Man kan ju lägga precis vad man vill där så det är funktionen som är trevlig i sej.

Kimball
2011-09-21, 14:12
Uppenbarligen har du inte sett sense 3.0 live. Samtliga av mina vänner som har iphone har jailbreakat, och friheten och grafiken är långt ifrån sense 3.0. Det är fakta. Vad som är fånigt är folk som påstår saker utan att ha sett båda sidor av myntet.

Bättre flyt än iphone får man inte det är helt perfekt, men det är väl knappast någon som påstår annat. Det vi (jag) pratar om är skillnaden mellan gränssnitten, och även om man kan ''göra'' samma saker så är den stora skillnaden hur man kan göra dom, och enkelheten och anpassningsmöjligheterna med sense är den stora skillnaden mellan gränssnitten. Funktionellt? Det handlar inte om det de handlar om enkelhet och personlighet och man har helt enkelt inte samma möjligheter där med ios. Prova en sensation i ett par veckor och återkom sen, bara löjligt att snacka när du inte ens jämfört gränssnitten mot varandra.

Lite krassliga ordval från min sida, jag syftade inte på dig specifikt utan mer det allmänna tugget fanboys kör med. Ska faktiskt se om jag kan sno hem en Sensation från jobbet i någon vecka och testlira för skojs skull, återkommer isåfall ^^

Halldin
2011-09-22, 05:37
Uppenbarligen har du inte sett sense 3.0 live. Samtliga av mina vänner som har iphone har jailbreakat, och friheten och grafiken är långt ifrån sense 3.0. Det är fakta. Vad som är fånigt är folk som påstår saker utan att ha sett båda sidor av myntet.

Bättre flyt än iphone får man inte det är helt perfekt, men det är väl knappast någon som påstår annat. Det vi (jag) pratar om är skillnaden mellan gränssnitten, och även om man kan ''göra'' samma saker så är den stora skillnaden hur man kan göra dom, och enkelheten och anpassningsmöjligheterna med sense är den stora skillnaden mellan gränssnitten. Funktionellt? Det handlar inte om det de handlar om enkelhet och personlighet och man har helt enkelt inte samma möjligheter där med ios. Prova en sensation i ett par veckor och återkom sen, bara löjligt att snacka när du inte ens jämfört gränssnitten mot varandra.

Kan du ge lite exempel på frihet och vad de använder friheten till? Det nämns ofta i Androidsammanhang men jag har inte sett något konkret. Min sambo har en HTC Wildfire, förutom att den är notoriskt trög tycker jag inte gränssnittet är något vidare.

snej
2011-09-22, 06:17
Kan du ge lite exempel på frihet och vad de använder friheten till? Det nämns ofta i Androidsammanhang men jag har inte sett något konkret. Min sambo har en HTC Wildfire, förutom att den är notoriskt trög tycker jag inte gränssnittet är något vidare.

Wildfire är ingen höjdare direkt, kompisens tjej hade en sån. Men det jag gillar mest är widgets, kunna ha sitt bankkontosaldo direkt på en av hemskärmarna t.ex. Småsaker men som gör telefonen väldigt personlig och hemtrevlig är vad jag har fastnat för iaf. Men det är Sense som jag gillar framförallt, har inte ens haft en androidtelefon med något annat gränssnitt. Hade en HTC Hero innan min Sensation, men den var ju rena stenålderstelefonen jämfört med den här. Det är svårt att förklara, mitt förslag är att gå och lek med en lite i nån butik, känn på den. Men det ska ju vara en med sense 3.0 isf..

Fördelar med själv android i sig kan jag inte svara på, är inte tillräckligt insatt som sagt. Det skulle väl vara att du bara kan plugga in den i vilken dator som helst och få upp filsystem sprecis som med en USB sticka.

proteinsynthesis
2011-09-22, 10:02
Eller så skaffar du en riktigt billig telefon, alternativt väntar lite . För kring jul så kommer en stor ström med nästa generations mobiler ut, som bl.a. ska ha 720p upplösning!

http://www.nordichardware.se/nyheter/442-smartphones/44218-l-falg-lu6200-och-samsung-shv-e120l-far-720p-skaermar-och-4g-modem.html

snej
2011-09-27, 06:01
''Android powered 56 percent of smartphones sold in the last three months''

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/09/9-26-2011androidnielsen.jpg


http://www.engadget.com/2011/09/26/android-powered-56-percent-of-smartphones-sold-in-the-last-3-mon/

Nible
2011-09-28, 20:19
Någon som har några nyheter om iPhone 5? När tror ni att den kommer lanseras i Sverige?

Fick nämligen hem en ny 4:a igår och funderar på att sälja den (medan den fortfarande är oanvänd) och köpa 5:an när den kommer ut.

Halldin
2011-09-28, 20:28
Någon som har några nyheter om iPhone 5? När tror ni att den kommer lanseras i Sverige?

Fick nämligen hem en ny 4:a igår och funderar på att sälja den (medan den fortfarande är oanvänd) och köpa 5:an när den kommer ut.
4 oktober skall det snackas iPhone. Det är oklart om det blir iPhone 5 eller 4S eller budgetvarianter på 4:an eller kanske en kombination av dessa. Det ryktas om att de kommer att finnas att köpa i handeln bara några veckor senare.

Timme
2011-09-28, 21:02
blir nog 4s. hade velat ha en 5a men 4s får räcka tillsvidare

Nible
2011-09-28, 21:18
Ok. Är det samma uppdateringar som de snackat om för den påstådda 5an? Alltså dubbelkärning processor, bättre kamera etc.? Eller är det bara uppgraderad mjukvara? Självklart omöjligt att veta, men alltid roligt att höra vad det ryktas om.

Morrris
2011-09-28, 21:21
Ok. Är det samma uppdateringar som de snackat om för den påstådda 5an? Alltså dubbelkärning processor, bättre kamera etc.? Eller är det bara uppgraderad mjukvara? Självklart omöjligt att veta, men alltid roligt att höra vad det ryktas om.

iPhone 5 blir en uppgraderad telefon. Sen släpps iOS 5 i samma veva.

Nible
2011-09-28, 21:24
iPhone 5 blir en uppgraderad telefon. Sen släpps iOS 5 i samma veva.

Menade givetvis uppgraderingar, inte uppdateringar. My bad.

Halldin
2011-09-30, 06:32
Ok. Är det samma uppdateringar som de snackat om för den påstådda 5an? Alltså dubbelkärning processor, bättre kamera etc.? Eller är det bara uppgraderad mjukvara? Självklart omöjligt att veta, men alltid roligt att höra vad det ryktas om.
Ryktet är dubbelkärning processor av samma typ som finns i iPad2, kamera med 8MP, större skärm med smalare kanter (3.7" istället för 3.5") och metallbaksida istället för glas. Men det är bara rykten med. ;)