handdator

Visa fullständig version : "Extra träning"


roundhouse
2011-09-19, 09:04
Halloj alla. Tänkte bara fråga er om en grej, jag har träning mån-tor kickboxning med en före detta fransk mästare (svart bältad). Jag kanske ska gå match och undrar nu eftersom att jag inte ska gå upp någon viktklass så skulle det gå att sätta upp en säck i rummet? Att öva slag och sparkar hårda och lösa, höga och låga, vore ju bara vara ett plus. Vad tror ni? Bra eller dum idé?

mini
2011-09-19, 09:16
Har du frågat din tränare?

rooz
2011-09-19, 09:22
Konstigt. Att du har en bra tränare som du inte kan fråga. Låter underligt..

roundhouse
2011-09-19, 09:28
Jag har ingen kontakt med honom utanför träningen.

rooz
2011-09-19, 09:29
Jag har ingen kontakt med honom utanför träningen.
Suck...

FRÅGA HONOM NÄR DU ÄR PÅ TRÄNINGEN DÅ!

Redhaad
2011-09-19, 09:30
prata med han nästa gång du tränar.

sen ser jag inget negativt med det, fast skippa säcken och kör skuggboxning istället.

Jämför med en bodybuilder som posè tränar så skuggboxa att du är med i matchen.

roundhouse
2011-09-19, 09:33
prata med han nästa gång du tränar.

sen ser jag inget negativt med det, fast skippa säcken och kör skuggboxning istället.

Jämför med en bodybuilder som posè tränar så skuggboxa att du är med i matchen.

Det ska jag, varför inte säck om jag får fråga? ^_^

joko
2011-09-19, 10:59
Det ska jag, varför inte säck om jag får fråga? ^_^

Du kan väl skuggboxa mot en säck om du vill det, men det känns lite onödigt att hänga en säck för det.

Ska du träna tunga slag och sparkar så behöver du ju ändå nån som motar säcken, och det förutsätter att du har en träningspartner.

krellik
2011-09-19, 11:32
Som jag skrev i förra tråden, mindre oro, mer träning.

Du verkar mycket ung och verkar vilja faktakolla allt, jag vet inte hur många trådar du har skappat över senaste veckorna som alla går ut på om det är okej att träna vid sidan av din kickboxning. Eftersom du verkar ha svårt för att dra egna slutsatser just nu (inget illa menat) så bör du just nu 100% lita på din tränare. Ställ frågor på träningen, träna hårt och gör vad han säger (men lyssna naturligtvis på din egen kropp så du inte blir skadad..).

-Naturligtvis- är det bra att sätta upp en säck och träna teknik själv, för att bli duktig på en komplex rörelse (som tex en spark eller ett slag) så måste du lägga 100tals timmar av tekniknötande för att få till det. Det är enkel matte om du har 3 eller 5 timmar i veckan på klubben att det går snabbare om du lägger ytterligare några timmar i veckan på skuggboxning och att slå på säck. Det man gör i verkligheten är att -lär sig något på klubben-, nöter på det hemma mellan träningarna, kollar med tränaren nästa pass att det ser bra ut, lyssnar på feedbacken och nöter vidare på det nästa gång.

Nu för guds skull lyssna på din tränare istället för att starta en ny tråd om varje fråga som ploppar upp i huvudet på dej.

krellik
2011-09-19, 11:34
Du kan väl skuggboxa mot en säck om du vill det, men det känns lite onödigt att hänga en säck för det.

Ska du träna tunga slag och sparkar så behöver du ju ändå nån som motar säcken, och det förutsätter att du har en träningspartner.

Dålig teknik "puttar" man på säcken, då svingar den hejvillt, med bra teknik så rör sig säcken på ett sätt som simulerar en motståndare ganska hyffsat, för att detta ska bli så bra som möjligt så föruttsätter det att säcken hänger på ett ställe där man kan röra sig runt den, tyvärr så är detta svårt som den hänger på det typiska pojkrummet...

roundhouse
2011-09-19, 11:53
Jag borde vända mig till ett annat forum, tack iaf.

mini
2011-09-19, 11:54
Jag borde vända mig till ett annat forum, tack iaf.

För att du inte får svaren du vill ha?

krellik
2011-09-19, 11:58
Du är varmt vällkommen och inget illa menat, min hunch är att på både kampsport.se forum och mmaforum.se så kommer man att tröttna om du ställer samma fråga på samma sätt x antal gånger.

Det är helt enkelt så att i början när du börjar så snurar 1000 frågor om olika saker, och det är härligt engagemang. Men efter ens tids konsekvent tränande så kommer det mesta att falla på plats. Och nu menar jag inte att du ska dra dig från att ställa frågor eller att jag vill hindra diskusionerna på det här forumet. Mer att en sak som att om det är bra att köra säck hemma om man är kickboxare bör du kunna tänka ut själv om du stannar upp 2 sekunder.

Mauriice
2011-09-19, 15:51
Halloj alla. Tänkte bara fråga er om en grej, jag har träning mån-tor kickboxning med en före detta fransk mästare (svart bältad). Jag kanske ska gå match och undrar nu eftersom att jag inte ska gå upp någon viktklass så skulle det gå att sätta upp en säck i rummet? Att öva slag och sparkar hårda och lösa, höga och låga, vore ju bara vara ett plus. Vad tror ni? Bra eller dum idé?

Priceless!

kaer
2011-09-19, 16:00
Jag tycker man ofta ser yngre nybörjare inom kampsport som är otroligt engagerade.
Man planerar redan proffslivet och tänker på kampsport hela tiden och hur man ska kunna optimera sin träning.
Risken är att man bygger upp såna enorma förväntningar och krav på sig själv.

Ta det lite lugnt och låt det komma naturligt, det ska vara roligt att träna.
Kanske lite dåligt förklarat, men jag tror alla som tränat kampsport har sett det här, i princip varje terminsstart.

Vill du träna mer, gör det. Jag tror egentligen inte du 'behöver' det. Som nybörjare är 4ggr i veckan en hel del.
Vill du komplementera tycker jag du ska köra extra kondition inför matchen alternativt så tror jag att något crossfitliknande är väldigt bra komplement.

Sparven från Minsk
2011-09-19, 16:37
Jag borde vända mig till ett annat forum, tack iaf.

Det finns ju faktiskt ett kampsportsforum där de säkert kan mer om detta.

Figthermag

Sen stämmer jag in i kören, fråga din tränare!

legoknekten
2011-09-19, 16:53
Har kickboxare bälten?

Peter.B
2011-09-19, 17:11
Har kickboxare bälten?

Yep. Oftast tränar man inte i bältet som andra pyjamaskampsporter. Men det finns både graderingar och bälten.

ONT: Till trådstartaren. Om du ska nöta säck hemma, tänk på att nöta basic rörelser du redan har rätt bra koll på. Risken är annars rätt stor att du nöter in en felaktig teknik som sedan blir jävligt jobbig att nöta bort, jobbigare än att nöta in rätt teknik från början. Typiska och vanliga fel för nybörjare med säckar är att tappa guarden och att svinga. Så var oerhört uppmärksam på dessa saker så ska det säkert gå bra.