handdator

Visa fullständig version : Nybörjar kostråd angågende viktnedgång.


NB142
2011-09-18, 23:20
Tjena, som trådens namn lyder är jag en nybörjare som precis börjat med träning. Har hållt på i lite över 6 månader och det flyter på ganska okej tycker jag..

Hela mitt liv har jag slagits med övervikt, Varit djupt deprimerad och absolut inte orkat tränat eller gjort något annat åt min situation.. Men för ett tag sen börja jag träna och mådde hyggligt bättre redan första veckan. Jag har varit ganska överviktig en större del av mitt liv, men det blev mer och mer nu när jag kom i min övre tonår. Som värst vägde jag 128 kg på min 185 cm långa kropp. Hade en dålig hållning och jag tyckte inte om sättet jag såg ut på.. Så jag börja träna, och träna och återigen träna. Jag åt nyttigt och levde ett ganska sunt liv förutom min rökning. Jag rasade i kilon och jag blev nöjd med mig själv. Jag gillade kommentarerna jag fick av familjen och vännerna. Jag gilla den lilla extra glimten jag fick av vissa tjejer och jag älskade känslan av att lyckas. Jag läste på om kost och tyckte det va skitroligt! Men just nu är jag inte riktigt nöjd med min förra "diet". Tyckte inte den gav mig tillräckligt med energi för att orka med träningspassen. Och kostförsäljarnas "Pre-workout" och fettförbränningspiller fick mig att må dåligt(är väldigt svag för koffein)...

Så jag fortsatte söka efter en diet som skulle passa mig. Jag hittade LC-HF metoden som ni alla säkert redan känner till, som är en lågkolhydrat hög fett matsedel som tydligen ska hjälpa dig orka igenom dagen + hjälpa dig gå ner i vikt.. Men jag kommer inte på något förutom tonfisk och ägg som skulle passa mig och min snåla budget. Jag undrar om ni som är lite mer pålästa och har lite mer koll än mig kan hjälpa mig lite.. Ge mig lite tips på hur jag ska träna och hur jag ska göra för att förlora dessa sista 10 kg som jag verkligen vill gå ner.

Jag är just nu 185 lång och väger runt 95 kg. Min "ideal-vikt" eller vad vi nu ska kalla den är runt 90-85 kg. Vill gärna ha lite o bygga på när jag väl ska sätta igång med det.. Just nu har jag kört såhär: Intervaller innan gympasset, 20-30 min och då är det från powerwalk till jogging. Efter intervallerna kör jag ett ganska högt tempo många reps gympass med dagens kroppsdelar och sen efter det kommer proteintillskottet som är Whey-80.. Räcker detta? eller gör jag fel? Snälla hjälp mig!

Ursäkta om detta är fel tråd, jag är helt ny här och fick en snilleblixt att regga mig på ett sånthär forum och fråga efter hjälp.. Jag hoppas verkligen att ni kan läsa igenom det jag skrivit och där inte är alls för mycket stavfel.. Är ganska trött, får skylla på det ;)!

Tack på förhand, hoppas inte detta inlägget blev för långt och att ni inte stör er på min lilla presentation! Ha en bra kväll och ett gott gympass imorgon!

NB142
2011-09-18, 23:33
F*n såg nu vart jag skulle postat detta.. Ursäkta!!

StarkaUlf
2011-09-19, 09:13
Du behöver ju inte köra kondition bara för att gå ner i vikt. Det hämmar dessutom muskeluppbyggnaden, speciellt om du kör kondition+styrka samma dag. Jag skulle lagt det på olika dagar.

Om du är ute efter att bli starkare, ligg in på så extremt höga reps när du gymmar. Försök lika mellan 3-6 reps, och kanske 4-5 set.

Lägg dig på kaloriunderskott, det enda som kommer få dig att gå ner i vikt. Försök även att ha ett ganska högt protein-intag, 2g+/kv är vad man brukar rekommendera.

NB142
2011-09-19, 09:22
Du behöver ju inte köra kondition bara för att gå ner i vikt. Det hämmar dessutom muskeluppbyggnaden, speciellt om du kör kondition+styrka samma dag. Jag skulle lagt det på olika dagar.

Om du är ute efter att bli starkare, ligg in på så extremt höga reps när du gymmar. Försök lika mellan 3-6 reps, och kanske 4-5 set.

Lägg dig på kaloriunderskott, det enda som kommer få dig att gå ner i vikt. Försök även att ha ett ganska högt protein-intag, 2g+/kv är vad man brukar rekommendera.

Först o främst vill jag ju gå ner i vikt. Så gympasset i sig är inte så viktigt. Det är mer för att fylla ut så jag inte bara stannar där just 20-30 min..
Vad jag förstått så det bästa sättet o gå ner på snabbt och hälsosamt är att äta rätt och kondition/styrketräna. Där av konditionstränar jag, sen behöver jag höja min kondition då jag börjar med kampsport snart igen.

lurre86
2011-09-19, 12:01
Först o främst vill jag ju gå ner i vikt. Så gympasset i sig är inte så viktigt. Det är mer för att fylla ut så jag inte bara stannar där just 20-30 min..
Vad jag förstått så det bästa sättet o gå ner på snabbt och hälsosamt är att äta rätt och kondition/styrketräna. Där av konditionstränar jag, sen behöver jag höja min kondition då jag börjar med kampsport snart igen.



Jag skulle säga att gympasset är det viktigaste när du går ner i vikt, just för att se till att du inte förlorar muskler.

Angående konditions träning så är det ju bra för att förbättra konditionen.
Men som någon annan nämnde behöver du inte träna konditions för att gå ner i vikt.

Det viktiga är kalorier in och ut. Om du springer så har du plats för mer mat helt enkelt.

NB142
2011-09-19, 15:13
Jag växer känner jag i muskelmassa, även om det inte är min första prioritering.. Ökar i vikt och känner att både bröst och armar/ben blivit fylligare på ett bra sätt.. Kanske borde trappa ner så jag istället kör en powerwalk på morgonen och ett hårt gympass senare på dagen? Ge mig gärna lite kost tips också.. Det kan man aldrig få för mycket av!!

StarkaUlf
2011-09-19, 16:56
Jag växer känner jag i muskelmassa, även om det inte är min första prioritering.. Ökar i vikt och känner att både bröst och armar/ben blivit fylligare på ett bra sätt.. Kanske borde trappa ner så jag istället kör en powerwalk på morgonen och ett hårt gympass senare på dagen? Ge mig gärna lite kost tips också.. Det kan man aldrig få för mycket av!!

Det är högst personligt. Men om du ändå ökar trots att du inte prioriterar det, så kör vidare tycker jag :)

Nu vet jag ju inte hur många kalorier du behöver få i dig, men försök att ligga på ~-500 kcal/dag. Det brukar ge en viktnedgång på ~0.5kg/vecka. Om du vill gå ner fortare, ligg på större underskott.

Kyckling, grönsaker (sparris, broccoli, spenat etc), magert kött, ägg, mejeriprodukter (t.ex kvarg, keso, mjölk etc), fisk, ris/pasta/potatis/havregryn (om man nu vill ha det. Ett måste för mig ;) ) är väl saker jag skulle äta vid en viktnedgång. Men nog kan man äta fetare saker såklart, men då får man ju dra ner på mängden istället. Så det är ju högst personligt hur man vill äta, så länge man ligger på underskott. Jag skulle inte förbjuda mig att unna mig en gång i veckan kanske, t.ex godis eller pizza eller liknande. Skulle jag bara må piss av.