handdator

Visa fullständig version : Riskokare?!?!


Plexxuz
2011-09-18, 21:20
ngn som har en riskokare som dem kan rekomendera som gör ris suveränt varje gång och som inte bränner fast osv..

lidls riskokare ska vara bra men dem har tyvärr inte den i lager här hos mig.

ngn annan som kan tipsa om lidls riskokare och säga om den e bra osv?

ge förslag på andra också;)

uppskattas;)

LeBron
2011-09-18, 22:17
Kan du inte koka ris i kastrull? :D

Plexxuz
2011-09-19, 05:57
det underlättar vell en hel del om man ska koka ris ofta, behöver inte tänka på att de kokar;)

skönt att bara låta riskokaren göra jobbet och pipa när allt e klart;)

drf jag undrar vilka som e bra?;)

huldz
2011-09-19, 13:11
Skaffa en med slutet lock. De med glaslock brukar kunna koka över en smula.

LadyG
2011-09-19, 13:18
Den här använder jag, och jag är kanonnöjd: OBH Nordica (http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=43&ProductID=2188)

isterbuk
2011-09-19, 19:50
Den här använder jag, och jag är kanonnöjd: OBH Nordica (http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=43&ProductID=2188)

Har samma jag med, det ända som stör mig lite är att det gärna "sprutar" ut vatten runt locket när det kokar upp, något du upplever LadyG? Eller är det jag som gör något fel tro :)

Snobbe
2011-09-19, 20:01
Jag har samma och jag har problem med att riset som sitter närmast botten fastnar...

Ronn
2011-09-19, 20:19
Har ni salt i? Då borde det inte klibba fast.

Plexxuz
2011-09-19, 20:22
ingen som kör på lidls silvercrest riskokare?

LadyG
2011-09-20, 19:34
Har samma jag med, det ända som stör mig lite är att det gärna "sprutar" ut vatten runt locket när det kokar upp, något du upplever LadyG? Eller är det jag som gör något fel tro :)

Njae, men jag har nog aldrig gjort mer än 4 portioner (skopor?) samtidigt fast jag begriper inte hur man skulle kunna göra fel heller :)

isterbuk
2011-09-20, 20:07
Njae, men jag har nog aldrig gjort mer än 4 portioner (skopor?) samtidigt fast jag begriper inte hur man skulle kunna göra fel heller :)

Nej jag tycker att jag inte borde misslyckas, har ingen manual kvar till den men jag måttar upp ris oftast 4 portioner här med och sen vatten efter vad som står på risförpackningen sen kör jag igång och den rackarn kokar upp och sen håller den inte tätt kring locket. Kanske ska prova mindre vatten eller något annat.
Har aldrig upplevt att det fastnat i botten dock utan riset har alltid varit bra.

LadyG
2011-09-20, 20:12
Inuti riskokaren finns det en rad med mått-steck, Cups heter den ena sidan. Om man tar 2 skopor ris i den medföljande skopan ska man fylla på vatten upp till 2 på markeringarna. Tar man 3 skopor fylle rman på till 3:dje strecket osv.

Jag vet inte ens hur mycket vatten det ska vara till ris, jag kör stenhårt på det där och det funkar på allt från jasmineris till basmati. Fråga mig inte hur, för det vet jag inte :D

Maunalen finns online: http://www.obhnordica.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fUserguide s%2fHushallsel%2f6322.pdf

Hemi
2011-09-21, 14:43
"Hamilton Beach" heter min. Glaslock. Först kokar den sen ställer den sig på "warm". Inga problem, en av de bättre köksinvesteringarna jag gjort.

isterbuk
2011-09-21, 20:42
Inuti riskokaren finns det en rad med mått-steck, Cups heter den ena sidan. Om man tar 2 skopor ris i den medföljande skopan ska man fylla på vatten upp till 2 på markeringarna. Tar man 3 skopor fylle rman på till 3:dje strecket osv.

Jag vet inte ens hur mycket vatten det ska vara till ris, jag kör stenhårt på det där och det funkar på allt från jasmineris till basmati. Fråga mig inte hur, för det vet jag inte :D

Maunalen finns online: http://www.obhnordica.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fUserguide s%2fHushallsel%2f6322.pdf

Stort tack, har haft mer vatten än jag behövt tidigare, körde enligt dina instruktioner och inte ett stänk utanför ;).

LadyG
2011-09-22, 10:38
9 av 10 som får riskokaren att koka över gör exakt det misstaget ;)

ankarstrom
2011-09-25, 08:11
ingen som kör på lidls silvercrest riskokare?

Jo, det är min riskokare det, inköpt billigt för typ 200:- på Lidl (duh). Fungerar klockrent plus att man kan ångkoka grönsaker samtidigt med den, ett av mina bättre köksinköp.

Folk tycker i allmänhet riskokare är onödiga, men jävlar vad bra de är. Alltid perfekt ris utan krusiduller och man slipper tänka på riset medan man lagar mat.

shoonas
2011-09-25, 08:38
Jag har samma och jag har problem med att riset som sitter närmast botten fastnar...

Ett tips är att när man använder riskokare måste man låta riset få stå en stund innan man ger sig på riset, annars fastnar det i botten

Springer
2011-10-14, 18:55
Går det att köra bar en portion i dem också?

Hemi
2011-10-15, 02:44
Ja, min i varje fall. Finns ångkokare i den också så det går bra att laga grönsaker på samma gång. Fast den tenderar att bränna mot slutet i bland faktiskt.

Barbastark
2012-06-06, 16:25
Läste i en GI-tabell att ångkokt ris får nästan 70% högre GI. Stämmer detta? Och i så fall varför?

King Grub
2012-06-06, 16:27
Kokning som sker under högt tryck och värme kanske. Kokning under tryck innebär höjning av både GI och II. Det är anledningen till att t ex vita bönor i tomatsås på burk ger stor insulinfrisättning medan hemkokta vita bönor inte gör det.

Barbastark
2012-06-06, 16:29
Kokning som sker under högt tryck och värme kanske. Kokning under tryck innebär höjning av både GI och II. Det är anledningen till att t ex vita bönor i tomatsås på burk ger stor insulinfrisättning medan hemkokta vita bönor inte gör det.

Varför höjer kokning under tryck GI? Och vad är II? Insulinfrisättning?

King Grub
2012-06-06, 16:32
Stärkelsen blir mer nedbrytbar och lättillgänglig.

Increases in temperature (pressure) and duration of pressure-cooking resulted in increased starch digestibility.

Am J Clin Nutr. 1986 Sep;44(3):390-7.

II = insulinindex.

Barbastark
2012-06-06, 16:39
Stärkelsen blir mer nedbrytbar och lättillgänglig.

Am J Clin Nutr. 1986 Sep;44(3):390-7.

II = insulinindex.

Ok förstår. Tack!

vicarious
2012-06-06, 17:23
Fascinerande att det faktiskt finns folk som använder sig av riskokare. Kan förstå om man har restaurang eller dylikt, då kan det kanske vara smidigt men för en vanlig Svensson? Skulle aldrig ge plats åt något så meningslöst som en riskokare på min köksbänk men alla är vi olika :D Om några år står jag säkert där med en riskokare ändå.

Amöban
2012-06-09, 18:01
Jag var också helt emot riskokare förut. Tills jag fick tupperwares variant (http://www.tupperware.se/xchg/nordics/hs.xsl/954.html) i present, som man helt enkelt ställer in i mikron med ris och vatten. Lättdiskad, perfekt ris varje gång, inget kladd, behöver inte passa tiden. Rekommenderas!

isterbuk
2012-06-09, 19:23
Jag var också helt emot riskokare förut. Tills jag fick tupperwares variant (http://www.tupperware.se/xchg/nordics/hs.xsl/954.html) i present, som man helt enkelt ställer in i mikron med ris och vatten. Lättdiskad, perfekt ris varje gång, inget kladd, behöver inte passa tiden. Rekommenderas!

En sån där har jag jagat! Min far har en sån och han säger att den är kanon, precis som du beskriver.

Kan man köpa tupperware på nätet?

PeSi
2012-06-26, 21:42
Köpte en riskokare från Jula. Den var alldeles för bökig att diska och vattenmängden blev ofta fel. Tröttnade snabbt och den hamnade på återvinningscentralen. Jag behöll dock den stora aluminiumbaljan. Perfekt för sallad.

En vanlig kastrull med bra nonstick-beläggning och ett glaslock som lätt kan ställas med pytteliten springa fungerar bäst för mig. Lättdiskat och bra.

Tack för infon om att tryckkokning höger GI; använder iofs. tryckkokare bara till sojabönor; jag gillar att bönorna håller bättre ihop och bjuder lite mera tuggmotstånd än om de kokas i en vanlig kastrull.

Det råkar väl inte finnas någon här som vet var tryckkokta sojabönor hamnar på GI-skalan? Nåväl, får väl Googla på saken...

Mickee
2012-06-27, 07:36
Använder mig också av Tupperwares riskokare (http://www.tupperware.se/xchg/nordics/hs.xsl/954.html). 5 dl ris, 8 dl vatten, 20 min i micron och perfekt ris varje gång. Riktigt smidigt!

karlingen
2015-12-22, 08:56
Köpte en riskokare från Jula. Den var alldeles för bökig att diska och vattenmängden blev ofta fel. Tröttnade snabbt och den hamnade på återvinningscentralen. Jag behöll dock den stora aluminiumbaljan. Perfekt för sallad.



:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: