handdator

Visa fullständig version : Fundering om kotst och tajming!


jovas
2011-09-18, 21:03
Lite fundersam med det här med att tajma matintaget efter träning.

Ungefär såhär ser mitt upplägg ut idag för att få i mig ca 200 g protein å kolh å fett.

Frukost
2 ägg
250 g kvarg
30 g vassle

Lunch
250 g kyckling
100 g pasta
Avokado

Träning

Middag
250 g kyckling
100 g pasta.
Avokado

Kvällsmat
250 g kvarg.

Om jag istället kör allt likadant förutom lunch å middag.
Många säger ju att man bör lägga större delen av intaget efter träning.

Säg att jag då tar 150 g kyckling från lunchen å 100 g pasta å lägger på middagen.

Då blir lunchen 100 g kyckling
50 g pasta

Och middagen efter träning

400 g kyckling
150 g pasta

Hur mycket bättre är det att göra så?
Blir det nån större skillnad just ur muskeluppbyggnads perspektiv?

StarkaUlf
2011-09-18, 21:54
Skulle säga att det räcker gott och väl som du äter just nu.

Evilkitty
2011-09-19, 15:26
Sannolikt mer fördelaktigt att flytta frukosten så den maten intas efter träning, samt reducera pastan vid lunchen till 50g och lägga till 50g post workout.

jovas
2011-09-19, 15:30
Sannolikt mer fördelaktigt att flytta frukosten så den maten intas efter träning, samt reducera pastan vid lunchen till 50g och lägga till 50g post workout.

intressant!

menar du att flytta hela frukosten`?

kan ju vara bra med protein på morgonen.

vad menar du med post workout?

Eddie Vedder
2011-09-19, 16:00
vad menar du med post workout?

Efter träning.

jovas
2011-09-19, 16:02
Efter träning.

tack.

Crocker
2011-09-19, 16:27
kan ju vara bra med protein på morgonen.
Inte bättre än något annat tillfälle.

jovas
2011-09-19, 16:32
Inte bättre än något annat tillfälle.


ne men det kan ju vara fördelaktigt att få i sig protein på morgonen eftersom jag haft en sömt på 8 timmar utan protein.
och ska jag då flytta hela frukosten till efter träning på kvällen.
Så får jag ju först i mig protein vid lunch klockan 12:00.

Det betyder att jag inte fått i mig protein på 13 timmar.

Då är det ju bra att få i sig protein på morgonen.

StarkaUlf
2011-09-19, 17:01
ne men det kan ju vara fördelaktigt att få i sig protein på morgonen eftersom jag haft en sömt på 8 timmar utan protein.
och ska jag då flytta hela frukosten till efter träning på kvällen.
Så får jag ju först i mig protein vid lunch klockan 12:00.

Det betyder att jag inte fått i mig protein på 13 timmar.

Då är det ju bra att få i sig protein på morgonen.

Gör ingen större skillnad om du får i dig den proteinen som frukost eller efter middagen.

Hört om periodisk fasta?

jovas
2011-09-19, 17:02
okej!

så ett alternativ skulle va att dom dagar jag tränar thai äter jag frukost, och min lunch sen middag.

och dom dagar jag gymmar flyttar jag frukost till efter träning tillsamans med middag?

StarkaUlf
2011-09-19, 17:08
okej!

så ett alternativ skulle va att dom dagar jag tränar thai äter jag frukost, och min lunch sen middag.

och dom dagar jag gymmar flyttar jag frukost till efter träning tillsamans med middag?

Visst, det skulle fungera. Helt upp till dig hur du vill göra.

jovas
2011-09-19, 17:15
Visst, det skulle fungera. Helt upp till dig hur du vill göra.

tror du att det är fördelaktigt för muskeluppbyggnadesskull?

Crocker
2011-09-19, 17:52
tror du att det är fördelaktigt för muskeluppbyggnadesskull?
Man märker ingen skillnad mellan att äta flera mål, kontra 1 mastodontmål. Såklart skillnad i anabolism/katabolism, men i dagsläget vet man inte vilket som är bäst.
Kolla på Martin Berkhan te.x (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2010/04/martin.bmp&imgrefurl=http://articles.elitefts.com/articles/interviews/intermittent-fasting%25E2%2580%2594to-feast-or-not-to-feast-an-interview-with-martin-berkhan/&h=560&w=640&sz=1051&tbnid=tvPMEbn9l-tV9M:&tbnh=82&tbnw=94&prev=/search%3Fq%3Dmartin%2Bberkhan%26tbm%3Disch%26tbo%3 Du&zoom=1&q=martin+berkhan&docid=q9HSKz_EzwyIMM&hl=sv&sa=X&ei=YHN3TsevJOeL4gTeyuCfDQ&ved=0CEMQ9QEwBA&dur=1011), han säger sig ju inte ha ätit något annat än PF(8h ätfönster, 16h fasta) de sista 5 åren(?).

jovas
2011-09-19, 18:00
Man märker ingen skillnad mellan att äta flera mål, kontra 1 mastodontmål. Såklart skillnad i anabolism/katabolism, men i dagsläget vet man inte vilket som är bäst.
Kolla på Martin Berkhan te.x (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2010/04/martin.bmp&imgrefurl=http://articles.elitefts.com/articles/interviews/intermittent-fasting%25E2%2580%2594to-feast-or-not-to-feast-an-interview-with-martin-berkhan/&h=560&w=640&sz=1051&tbnid=tvPMEbn9l-tV9M:&tbnh=82&tbnw=94&prev=/search%3Fq%3Dmartin%2Bberkhan%26tbm%3Disch%26tbo%3 Du&zoom=1&q=martin+berkhan&docid=q9HSKz_EzwyIMM&hl=sv&sa=X&ei=YHN3TsevJOeL4gTeyuCfDQ&ved=0CEMQ9QEwBA&dur=1011), han säger sig ju inte ha ätit något annat än PF(8h ätfönster, 16h fasta) de sista 5 åren(?).



okej, ska ta och läsa där om det.

Varför jag frågar är för att man ofta hör att det är bäst att lägga störe del av matintaget efter träning. Därför blev jag nyfiken på det hela.
Finns det inga riktlinjer på hur mycket kroppen behöver efter träning för att vara optimalt?

jag tränar 16.00, tar eaa direkt efter, äter ca 1,30 min efter, då blir det 250 g kyckling, 100 g pasta sallad å avokado å keso. runt 50 till 60 g protein, å pastan blir ca 70-80 g kolhydrater. Sen 2-3 timmar efter middagen blir det 250 g kvarg.

Då var jag intresserad av hur det skulle påverka träning å resultat ifall man tex flyttar hela frukosten till middagen, då blir det ytterligare 250 g kvarg + 2 ägg och vassle drink. Blir ju helt galet mkt protein på kvällen blir ju ca 150 g protein efter träning.

Menar att de borde ju finnas den gräns=)

Crocker
2011-09-19, 19:00
okej, ska ta och läsa där om det.

Varför jag frågar är för att man ofta hör att det är bäst att lägga störe del av matintaget efter träning. Därför blev jag nyfiken på det hela.
Finns det inga riktlinjer på hur mycket kroppen behöver efter träning för att vara optimalt?

jag tränar 16.00, tar eaa direkt efter, äter ca 1,30 min efter, då blir det 250 g kyckling, 100 g pasta sallad å avokado å keso. runt 50 till 60 g protein, å pastan blir ca 70-80 g kolhydrater. Sen 2-3 timmar efter middagen blir det 250 g kvarg.

Då var jag intresserad av hur det skulle påverka träning å resultat ifall man tex flyttar hela frukosten till middagen, då blir det ytterligare 250 g kvarg + 2 ägg och vassle drink. Blir ju helt galet mkt protein på kvällen blir ju ca 150 g protein efter träning.

Menar att de borde ju finnas den gräns=)
Akut anabolism=15-30g/ingen gräns(Okänt)
Muskeluppbyggnad på längre sikt: Ingen gräns(Okänt)

Det går inte att säga. Och nej, det är inte galet mycket med 150g på kvällen. Jag stoppar ofta i mig dubbla på kvällen, då jag deffar.

jovas
2011-09-19, 19:02
Akut anabolism=15-30g/ingen gräns(Okänt)
Muskeluppbyggnad på längre sikt: Ingen gräns(Okänt)

Det går inte att säga. Och nej, det är inte galet mycket med 150g på kvällen. Jag stoppar ofta i mig dubbla på kvällen, då jag deffar.

okej=) men då äter du nästa hela ditt dagsintag på kvällen?

men tror du att de skulle vara positivt för mig att göra så?
att flytta frukost till efter träning? just dom dagarna jag gymmar.

dom dagarna jag kör thaiboxning så är det ju inte lika viktigt.

Crocker
2011-09-19, 21:18
okej=) men då äter du nästa hela ditt dagsintag på kvällen?
Jag äter omkring 95% av dagsintaget på kvällen, träning och vilodagar.

men tror du att de skulle vara positivt för mig att göra så?
att flytta frukost till efter träning? just dom dagarna jag gymmar.
Ja, det funkar på vilodagar också. Men prova att köra ett tag, utvärdera. :thumbup:

dom dagarna jag kör thaiboxning så är det ju inte lika viktigt.
Jag tycker det är ännu skönare att köra konditionsträning tom med kanske lite malto före. :)

Crocker
2011-09-19, 21:25
Jo precis, men på vilodagar så hjälper de nu inte för de jag tänkt.

Malto?

Men hur fan klarar du dig utan frukost å lunch? Å sen träning på de?

Jag kan ju behålla å ta mitt vassle på morgonen.
Jag klarar mig galant under dagarna, fastar ibland 22-26h.
Skippa vasslet du om du ska prova, totalt onödigt.
Maltodextrin är en snabb kolhydrat som jag tycker är fördelaktigt före konditionsidrott.

Jag har sedan PF ökat kring 30 kg i bänkpress, 50-70 kg i knäböj, 100 kg i marklyft på år 6-7, av 7 träningsår.

(Nu brukar jag knappast räkna de 5 första åren som seriösa alls, men det är en annan historia. Ville bara ge en anekdot på att det fungerar.

jovas
2011-09-19, 21:32
Jag klarar mig galant under dagarna, fastar ibland 22-26h.
Skippa vasslet du om du ska prova, totalt onödigt.
Maltodextrin är en snabb kolhydrat som jag tycker är fördelaktigt före konditionsidrott.

Jag har sedan PF ökat kring 30 kg i bänkpress, 50-70 kg i knäböj, 100 kg i marklyft på år 6-7, av 7 träningsår.

Varför totalt onödigt?:)

Inga som helst fördelar med att få i sig snabbt protein på morgonen?

Jag ska testa som du säger å utvärdera.

Dom dagar jag tränar thai så kör jag som vanligt och dom 2 dagar jag gymmar kör jag hela frukosten tillsamans med middag:) helvete vad middag de kommer bli:)

Eftersom det inte blir nå fördelar dom dagar jag tränar thai så känns de inte nödvändigt.

Evilkitty
2011-09-20, 11:30
okej=) men då äter du nästa hela ditt dagsintag på kvällen?

men tror du att de skulle vara positivt för mig att göra så?
att flytta frukost till efter träning? just dom dagarna jag gymmar.

dom dagarna jag kör thaiboxning så är det ju inte lika viktigt.

Du bör, med avseende på hälsa och hungersreglerande hormon, se till att äta vid samma tidpunkter varje dag. Dvs, det är bättre att alltid skippa frukost än att äta frukost ibland, om alla andra faktorer hålls konstant.

jovas
2011-09-20, 11:47
Jag klarar mig galant under dagarna, fastar ibland 22-26h.
Skippa vasslet du om du ska prova, totalt onödigt.
Maltodextrin är en snabb kolhydrat som jag tycker är fördelaktigt före konditionsidrott.

Jag har sedan PF ökat kring 30 kg i bänkpress, 50-70 kg i knäböj, 100 kg i marklyft på år 6-7, av 7 träningsår.

(Nu brukar jag knappast räkna de 5 första åren som seriösa alls, men det är en annan historia. Ville bara ge en anekdot på att det fungerar.



lite eaa på morgonen då?=)

StarkaUlf
2011-09-20, 11:52
lite eaa på morgonen då?=)

Det är inte nödvändigt.

jovas
2011-09-20, 12:01
okej, har förståt nu att ni tycker att det är meningslöst med protein på morgonen.

Men jag kan inte komma över att jag läst flera, flera gånger här på kolo där man rekommenderar protein på morgonen just för att va så opimal som möjligt ur muskeluppbyggnads synpunkt.

Spridis
2011-09-20, 12:34
Tiderna förändras och mänskligheten får mera kunskap!

jovas
2011-09-20, 13:02
Tiderna förändras och mänskligheten får mera kunskap!


okej=)

men man säger ju även att långsamt protein är bra innan läggdags, då borde de ju även va det på morgonen.

Eftersom det uppfyller samma funktion.

Reaper123
2011-09-20, 13:10
okej=)

men man säger ju även att långsamt protein är bra innan läggdags, då borde de ju även va det på morgonen.

Eftersom det uppfyller samma funktion.Jag tänker såhär, jag vill få i mig x gram protein/dag. Gör jag det vid 1,2 eller 3 tillfällen per dag är skitsamma!

Jag äter tex aldrig frukost, allt som oftast lunch (ca 25E% och 50g protein), sedan tar jag endast EAA före (och efter) gympasset innan jag tar mig hem och käkar mina 200g+ protein på 1-2 mål mat! :D

Vad är då bäst? Ingen jävla aning, men jag mår kanon och gillar resultatet både på gymmet, spegeln och i löpspåret! :)

Crocker
2011-09-20, 20:49
okej=)

men man säger ju även att långsamt protein är bra innan läggdags, då borde de ju även va det på morgonen.

Eftersom det uppfyller samma funktion.
Det spelar ingen roll om du får i dig det klockan 07/22, det väsentliga är att du får i dig det mesta efter träningen.

jovas
2011-09-21, 06:44
Det spelar ingen roll om du får i dig det klockan 07/22, det väsentliga är att du får i dig det mesta efter träningen.



Okej. Men det här att musklerna byggs upp under vila och behöver näring protein mm?

Eddie Vedder
2011-09-21, 09:14
Okej. Men det här att musklerna byggs upp under vila och behöver näring protein mm?

Det får den ju om du äter tillräckligt mycket.

Silencer
2011-09-21, 09:16
Det viktiga är att du får i dig allt du behöver under hela dagen. Ett stadigt mål mat med mycket protein efter träningen är också viktigt. Hur du sen fördelar det är upp till dig och vad som passar din livsstil bäst.

jovas
2011-09-21, 13:56
Det får den ju om du äter tillräckligt mycket.


Okej. Så ni menar att om jag tränar på eftermiddagen å lägger hela mitt dagsintag efter träning så räcker det i 24 timmar? Musklerna får näringen under vilan av de jag åt på kvällen?

Reaper123
2011-09-21, 14:46
Okej. Så ni menar att om jag tränar på eftermiddagen å lägger hela mitt dagsintag efter träning så räcker det i 24 timmar? Musklerna får näringen under vilan av de jag åt på kvällen?Kolla tex på www.leangains.com så kan du ju själv dra slutsatser på hur vissa (att säga alla är väl att ta i) svara på att äta all mat efter träningen! :D

Träna rätt, ät bra, ordentlig återhämtning/vila/sömn OCH nojja mindre... det är en bra melodi! :thumbup:

Eddie Vedder
2011-09-21, 14:50
Okej. Så ni menar att om jag tränar på eftermiddagen å lägger hela mitt dagsintag efter träning så räcker det i 24 timmar? Musklerna får näringen under vilan av de jag åt på kvällen?

Nej inte direkt. Så lång fasta vågar jag inte uttala mig om. Men principen att man med tre-fyra timmars mellanrum måste peta in mat i munnen är överdrivet.

Exakta timmar törs jag inte säga. Men hursomhelst är det lika fel att säga "Du kan lika gärna äta allt en gång om dagen!" som en del drar till med. För det kan mycket väl vara dåligt.

StarkaUlf
2011-09-21, 15:20
Okej. Så ni menar att om jag tränar på eftermiddagen å lägger hela mitt dagsintag efter träning så räcker det i 24 timmar? Musklerna får näringen under vilan av de jag åt på kvällen?

Ät helt enkelt så som du trivs med. Inte svårare än så. Men du kan ju sikta på att få i dig ditt största mål mat efter träningen.
Jag äter 50% av mitt kcal-intag efter träning, och det fungerar utmärkt för mig.
Dom andra 50% äter jag innan. (Frukost+lunch eller lunch+mellanmål, beroende på dag)

Spridis
2011-09-21, 15:57
Det är ju inte direkt så att aminosyrorna tar slut i blodet bara för att man inte ätit på några timmar. Som sagt den största mängden aminosyror som cirkulerar i blodet kommer från återvinning, endast en del av dessa tas från föda. Sen att näringstajma med vassle/aminosyror direkt efter träning för att stimulera proteinsyntes är en annan femma!

Crocker
2011-09-21, 18:12
Nej inte direkt. Så lång fasta vågar jag inte uttala mig om. Men principen att man med tre-fyra timmars mellanrum måste peta in mat i munnen är överdrivet.

Exakta timmar törs jag inte säga. Men hursomhelst är det lika fel att säga "Du kan lika gärna äta allt en gång om dagen!" som en del drar till med. För det kan mycket väl vara dåligt.
Vet du hur snabbt aminosyror tas upp i en X stor portion? Tror jag läste någon studie med 4-8g/h, i typ 100g protein aka 800 kcal middag. Men jag kan ha fel? :)