handdator

Visa fullständig version : uncle beans långkornigt ris?!?!

Plexxuz
2011-09-18, 21:00
tränar för fullt för tillfället och undrar en sak..

är uncle beans långkornigt ris bra att käka eller är de alldeles för hög GI?

eller vilket ris ska man gå efter så man får en lika låg GI som fullkornspasta?

upplever bara att ris mättar bättre men inte käkat för GI skull..

så gärna lite tips och hjälp här;)

Eddie Vedder
2011-09-18, 21:02
Ja ät ditt ris utan dåligt samvete.

King Grub
GI är rätt irrelevant. Välj det ris du gillar bäst. Måste du ha GI som avgörande faktor är det parboiled med hög amyloshalt som gäller.

Kischen
tränar för fullt för tillfället och undrar en sak..

är uncle beans långkornigt ris bra att käka eller är de alldeles för hög GI?

eller vilket ris ska man gå efter så man får en lika låg GI som fullkornspasta?

upplever bara att ris mättar bättre men inte käkat för GI skull..

så gärna lite tips och hjälp här;)

Äter du riset som en del i en måltid är GI inte så intressant, eller lätt att räkna på heller.

Plexxuz
2011-09-18, 21:12
så att om jag käkar t.ex 100g okokt vitt/långkorningt/yasmine ris med t.ex. 300g kött/fisk/kyckling så spelar de ingen roll?

har för tillfället käkat 100okokt fullkornspasta med 300g kött/fågel/fisk

känner att jag vill ha ris men inte käkat de för de har varit mkt snack om just GI och att man bör hålla sig till låg GI för att inte lägga på sig ''kroppsfett'' lättare..

men stämmer inte detta?:O

Sheogorath
2011-09-18, 21:16
så att om jag käkar t.ex 100g okokt vitt/långkorningt/yasmine ris med t.ex. 300g kött/fisk/kyckling så spelar de ingen roll?

har för tillfället käkat 100okokt fullkornspasta med 300g kött/fågel/fisk

känner att jag vill ha ris men inte käkat de för de har varit mkt snack om just GI och att man bör hålla sig till låg GI för att inte lägga på sig ''kroppsfett'' lättare..

men stämmer inte detta?:O

Det stämmer inte. GI är kanske intressant om man är diabetiker eller ligger i riskzonen för att utveckla åldersdiabetes (fettodiabetes).

Plexxuz
2011-09-18, 21:18
så stämmer inte att ju högre GI rätten har desto lättare lagras fett?

t.ex. om man gemför ris med fullkornspasta så e gi skillnad..

står ju en massa just om GI och dess fettinlagrning osv..

King Grub
2011-09-18, 21:20
GI var hett i mitten av förra årtiondet, men i dag är det rätt bortglömt. För 7-8 år sedan var forumet fyllt av panikslagna trådar där det frågades om GI på kanel och ål (sant).

Sheogorath
2011-09-18, 21:24

t.ex. om man gemför ris med fullkornspasta så e gi skillnad..

står ju en massa just om GI och dess fettinlagrning osv..

Fett i maten lagras lättare som kroppsfett än vad någon kolhydrat gör och fett har långsammare blodsockerhöjande effekt än någon kolhydrat. Så det där stämmer inte.

Eddie Vedder
2011-09-18, 21:37

Det är en extrem förenkling. Om jag själv äter ris och får välja mellan fullkorn/vitt så väljer jag vitt utan att tveka. Samma med pasta, skulle aldrig i mitt liv självmant välja fullkornspasta.

Kischen
2011-09-18, 21:42
GI var hett i mitten av förra årtiondet, men i dag är det rätt bortglömt. För 7-8 år sedan var forumet fyllt av panikslagna trådar där det frågades om GI på kanel och ål (sant).

GI är ej att missta med det av Aftonbladet hypade och missförstådda "GI" där man inte äter kolhydrater.

King Grub
2011-09-18, 21:44
Nej, det är någon slags Atkins-hybrid populäriserad av Ola Lauritzson som är ekonom i grunden, inte näringsfysiolog.

Plexxuz
2011-09-19, 06:10
men då lättar de lite och inte gå fullt nojj på GI listor mer, tänkt att de inte alls e bra att käkä högt GI nu osv.. på grund av fettinlagrning..

ska dessutom påpeka att jag ska upp vikt, väger för tillfället bara 63pannor på mina 183cm..

men generelt så är de bättre att käka mer kolhydrater en att käka fett för mkt under viktuppgång?

käkar ca 3000kcal om dagen, 300-330g kolhydrater, resten protein fett..

kommer de göra ngt negativt TROR NI om jag ökar kolhydraterna lite till och minskar lite på fettet? (har absoluti inga problem med att minska fettet)

bara de att jag inte riktigt i säker;)

hoppas ngn kunnig kan säga ngt;) ni hjälper verkligen mig här!!

Tackar oerhört mkt!!!

Eddie Vedder
2011-09-19, 08:46
men då lättar de lite och inte gå fullt nojj på GI listor mer, tänkt att de inte alls e bra att käkä högt GI nu osv.. på grund av fettinlagrning..

ska dessutom påpeka att jag ska upp vikt, väger för tillfället bara 63pannor på mina 183cm..

men generelt så är de bättre att käka mer kolhydrater en att käka fett för mkt under viktuppgång?

käkar ca 3000kcal om dagen, 300-330g kolhydrater, resten protein fett..

kommer de göra ngt negativt TROR NI om jag ökar kolhydraterna lite till och minskar lite på fettet? (har absoluti inga problem med att minska fettet)

bara de att jag inte riktigt i säker;)

hoppas ngn kunnig kan säga ngt;) ni hjälper verkligen mig här!!

Tackar oerhört mkt!!!

Säkra proteinintaget först och främst. 2 gram/kg kroppsvikt under viktuppgång är en ganska vanlig rekommendation, den duger.

Plexxuz
2011-09-19, 09:13
käkar mkt protein, får i mig bra över 2kg kroppsvikt, sen resten kolhydrater, håller lågt på fettet men de anser jag inte vara fel..

men skulle de kanske kunna funka? ca 200-250g protein, 350-400g kolhydrater?

sen bara käka till kcal är utfyllda,, men som sagt, äter kolhydrater hellre en fett då det ger mig energi och tror nog min kropp inte tycker om så mycket fett..

men e de också inte sant att vid (bulk) överskott så är de bättre att överskotten kommer från kolhydrater och inte fett..

StarkaUlf
2011-09-19, 09:16
käkar mkt protein, får i mig bra över 2kg kroppsvikt, sen resten kolhydrater, håller lågt på fettet men de anser jag inte vara fel..

men skulle de kanske kunna funka? ca 200-250g protein, 350-400g kolhydrater?

sen bara käka till kcal är utfyllda,, men som sagt, äter kolhydrater hellre en fett då det ger mig energi och tror nog min kropp inte tycker om så mycket fett..

men e de också inte sant att vid (bulk) överskott så är de bättre att överskotten kommer från kolhydrater och inte fett..

Ja det fungerar utmärkt.
Personligen skulle jag inte ligga alltför lågt på fettet, iallafall 0.5g-1g/kv

Definiera vad du menar med bättre.

Plexxuz
2011-09-19, 09:29
nej men menar så att, käkar mkt protein, riktigt mkt kyckling,fisk, lövbiff osv.. och sen resten kolhydrater i form av havregryn, ris, pasta..

får i mig fett från OMEGA-3 piller.. 4-5om dagen.. sen fett från havregrynen, köttet osv..

så går inte allt för lågt..

käkar nog minst 150-200okokta havregryn om dagen, samma med pasta..

så ligger högt på protein och kolhydrater..

nej men menar att det är bättre att äta kolhydrater istället för fett vid kcalöverskott..

tror king crub också skrev de för ett tag sen i ngt inlägg..

men 200-250g protein, 350-400g kolhydrater och sen resten från antingen fett eller kolisar..

som sagt, väger 63, 183cm, 17år.. gymmar 4,5gg i veckan.. 3000kcal om dagen ungefär..

King Grub
2011-09-19, 09:33
Som en aktiv, nära underviktig 17-åring behöver du inte noja över GI-tabeller och gram kolhydrat/fett hit eller dit. Kanske om du vore en överviktig och stillasittande ålderspensionär med diabetes.

Plexxuz
2011-09-19, 09:57
Tack grub, nej men de gör jag heller inte men märker skillnad när jag äter kolhydrater och när jag äter fett, äter jag kolhydrater så blir jag pigg och får energi mesans om jag äter för mycket fett så blir jag trött/hängig.. Drf jag bara tog de exemplet på min kost och undra om de kan funka med en ungefärlig fördelning på de;)

King Grub
2011-09-19, 10:00
Om du vet att du mår bättre av det ena alternativet... välj då inte det som du blir trött och hängig av.

Plexxuz
2011-09-19, 11:27
absolut inte;) men kan ngn ge ett ganska bra svar på detta?

om man t.ex äter enligt detta:

förslag 1: 250g protein, 400g kolhydrater, 60g fett..

förlsag 2: 250g protein, 500g kolhydrater, 30g fett..

tog bara ngra exempel, men de kan vell kvitta vilken man tar utav dem två? jag menar mer kolhydrater i exempel två men mindre fett, men mer fett i förslag 1.. så i slutändan kan de vell kvitta om jag tar förslag två?

Plexxuz
2011-09-19, 12:02
de borde vell kvitta, bulk/diet, spelar vell ingen roll, ungefär samma kcal ungefär som man stoppar i sig, bara olika livsmedel

StarkaUlf
2011-09-19, 13:12
absolut inte;) men kan ngn ge ett ganska bra svar på detta?

om man t.ex äter enligt detta:

förslag 1: 250g protein, 400g kolhydrater, 60g fett..

förlsag 2: 250g protein, 500g kolhydrater, 30g fett..

tog bara ngra exempel, men de kan vell kvitta vilken man tar utav dem två? jag menar mer kolhydrater i exempel två men mindre fett, men mer fett i förslag 1.. så i slutändan kan de vell kvitta om jag tar förslag två?

Ta det du mår bäst av helt enkelt.

Plexxuz
2011-09-19, 14:45
ska de, sorry för tråden flippade ur och övergick till ngn knepig tråd, men nu e de nog klarfattat i mitt huvve..

ris,pasta.. spela roll om de e vitt eller fullkorn och inte bry sig om GI och fettinlagring längre..

men rent off så här, ugnsbakad, mosad, stekt, kokad potatis..

de har ju ganska högt GI, e de samma här att inte bry sig om GI med potatis eller skiljer de sig ngt om man t.ex. gemför ris och pasta eller är de bara de att potatis e kcalsnålare?;)

vicarious
2011-09-19, 14:47
Det skiljer sig inte. Strunta i GI min vän.

Eddie Vedder
2011-09-19, 14:50
Jag tycker inte du ska vara så rädd för fett heller. Dina inlägg pekar ganska tydligt på att du har en del uppfattningar om "bra och dåligt" som verkar lite skruvade. Du behöver gå upp i vikt, ät god mat i tillräckliga mängder och snurra inte in på detaljer. Det kanske du kan göra om några år när du har en bättre koll på helheten och har kommit längre i din karriär.

Just nu saknar du uppenbarligen de mest elementära grunderna och de bör du ha koll på först.

Plexxuz
2011-09-21, 09:15
Har en snabb fråga igen;)

Uncle bean har långkornigt vitt ris, är detta parboiled eller inte. Står inget på förpackningen, koktiden är 10min;)

Bara en snabbis;)

Eddie Vedder
2011-09-21, 09:24

Uncle bean har långkornigt vitt ris, är detta parboiled eller inte. Står inget på förpackningen, koktiden är 10min;)

Bara en snabbis;)

Det står om det är parboiled och du ser på färgen. Men jag gissar att det är vitt.

vicarious
2011-09-21, 09:56

Bara en snabbis;)

Parboiled är brunare i färgen, och det står även på förpackningen. Långkornigt ris brukar oftast vara vitt som Nicklas säger.

StarkaUlf
2011-09-21, 10:08

Bara en snabbis;)

Det är inte parboiled, nej. Men ett riktigt gott ris är det, kör på det själv.

Plexxuz
2011-09-21, 11:00
men så de långkorniga vita riset är helt ok att käka på vilodagar också?

kanske lite nojj på högt GI men tänker bara rent skenerelt?;)

e min lunch bra?

100g långkornigt ris(100g okokt)
300g kycklingfile
grönsaker
ngn sås till kycklingen och riset..

alltså ingen tränings i dag men är de vita riset bra att käka endå?:O

StarkaUlf
2011-09-21, 11:11
men så de långkorniga vita riset är helt ok att käka på vilodagar också?

kanske lite nojj på högt GI men tänker bara rent skenerelt?;)

e min lunch bra?

100g långkornigt ris(100g okokt)
300g kycklingfile
grönsaker
ngn sås till kycklingen och riset..

alltså ingen tränings i dag men är de vita riset bra att käka endå?:O

Ja det är bra mat, lika bra som allt annat. Varför skulle det vara dåligt? Lika bra som vilken fullkornsvariant av ris/pasta etc, om inte bättre t.o.m. Smakar dessutom 10 gånger bättre än fullkorn.
Skit i GI helt enkelt.

Ja den lunchen ser bra ut.

vicarious
2011-09-21, 11:32
Att träna är inget måste för att man ska kunna äta kolhydrater.

Plexxuz
2011-09-21, 12:47
nej jag vet;) men man har blivit lite nojjig med alla dessa skrivelser på forumet att ligga lågt vilodagar osv..

men nu skiter jag i det;) käkar 3000kcal på alla dagar, inklusive vilodagar och har samma mängd kolhydrater i kosten på alla dagar:)

de låter supperb;)

Plexxuz
2011-11-03, 21:29
BumP:

så de spelar ingen roll om GI längre på kolhydrater, de kommer inte lagras som fett eller ngt sådant..

så vitt ris, bakad potatis osv på vilodagar samt träningsdagar är helt ok utan att de skulle vara ngt problem med GI...

men om man inte bör tänka på GI längre så spelar de ingen roll vilken kolhydrat man käkar...

men vrf har de/eller är de så livsviktigt med lågt GI och att man inte bör äta högt GI kolhydrater, det föredrar ju alla dietister..?

ngn med ett klokt svar

Eddie Vedder
2011-11-03, 21:30
BumP:

så de spelar ingen roll om GI längre på kolhydrater, de kommer inte lagras som fett eller ngt sådant..

så vitt ris, bakad potatis osv på vilodagar samt träningsdagar är helt ok utan att de skulle vara ngt problem med GI...

men om man inte bör tänka på GI längre så spelar de ingen roll vilken kolhydrat man käkar...

men vrf har de/eller är de så livsviktigt med lågt GI och att man inte bör äta högt GI kolhydrater, det föredrar ju alla dietister..?

ngn med ett klokt svar

Tycker du inte själv att din GI-besatthet är absurd? Du har själv tidigare sagt att du måste ta dig ur det där men det verkar inte gå så bra.

Plexxuz
2011-11-03, 21:32
men de jag skrev, spelar de ingen roll, tänker mest på GI nu..

käkar vitt ris, potatis osv men fick en nojj sak i huvvet efter jag såg en sak på tv..

e de bara att käka vitt ris, bakad potatis osv och inte bry sig om GI

Idefi
2011-11-03, 21:32

käkar vitt ris, potatis osv men fick en nojj sak i huvvet efter jag såg en sak på tv..

Ja

Edit; Och vad exakt såg du på tv förresten?

Proxy
2011-11-03, 21:36

Du kan aldrig veta vad som lagras in som fett och vad som inte gör det. Det beror på kalorimängden du äter. Varken socker, smör, kyckling, eller sallad lagras magiskt in som fett.

Man behöver inte nojja över GI. Långsammare måste inte vara bättre, det är helt okej att äta vanlig potatis, ris, och att slänga i sig vanligt bröd. Att däremot byta ut alla sina kolhydrater mot socker är inte särskilt smart.

Det gör dom sannerligen inte. Det är inte livsviktigt heller att alltid äta superlågt GI, sluta tro på det du läser om kost i Aftonbladet, för 99% är rappakalja.
Många lek-dietister gillar att slänga sig med att "ät grovt bröd och grov pasta, derp derp derp", för att det är ett bra sätt att äta. Det behöver dock inte betyda att andra sätt är fel.
Ät potatis, ät ris, ät vanlig mat. Du kan t.o.m. slänga i dig lite socker om du vill, du kommer inte att dö av att äta lite mat med över 100 i GI.

Eddie Vedder
2011-11-03, 21:36

Du har fått svaret SÅ många gånger. Både här och på BODY. Det sitter i ditt huvud. Hade du tänkt att fortsätta fråga tills någon svarar att du oundvikligen blir fet av högt GI?

pTw
2011-11-04, 02:03
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/313340_295994340420059_100000284864231_1137748_201 5441450_n.jpg

Tänkte bara slänga in lite humor angående i tråden :D