Visa fullständig version : Strösocker nästan varje dag, skadligt?
Hade tänkt börja köra det här som mitt sista mål på träningsdagar:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113107
Men då minska sockermängden rejält och köra kanske 1-0,5dl socker till 750g kvarg. Tränar tre dagar vilar två osv (kör konditionsträning på en av vilodagarna). Även fast jag är en relativt aktiv individ, kan den här mängden socker vara skadlig i det långa loppet? Kanske borde jag byta ut strösockret mot druvsocker för att slippa fruktosen?
vicarious
2011-09-18, 17:48
Äter du på över eller underskott? Det låter inte som särskilt mycket, 0.5-1dl om dagen. Hur mycket är det i gram, 50-100 ca?
Det är inte skadligt så länge du håller dig inom vettiga mängder
Äter du på över eller underskott? Det låter inte som särskilt mycket, 0.5-1dl om dagen. Hur mycket är det i gram, 50-100 ca?
Litet överskott.
King Grub
2011-09-18, 17:51
Allmänna rekommendationer är att mängden raffinerat socker inte bör överstiga 10% av energiintaget hos normalaktiva individer. Tränar du och är fysiskt aktiv har du en högre tolerans och kan säkert ligga högre utan problem, kanske 20% eller ännu mer för en hårt tränande konditionsidrottare.
Allmänna rekommendationer är att mängden raffinerat socker inte bör överstiga 10% av energiintaget hos normalaktiva individer.
Är de rekommendationerna baserade på att socker ger näringsfria kalorier eller finns det andra mera direkta orsaker också?
Ja men det är ju förutsatt att du täcker resten med bra kost självklart annars kunde ju dina tomma kalorier vara mer värdefulla på något annat.
Sheogorath
2011-09-18, 18:40
Du kan ju pröva med druvsocker och se hur det blir. Jag har haft varierande framgång (chokladsås grymt bra, negerbollar inte så bra). Jag kan tänka mig att det finns en vinnande kombination i X del druvsocker + X del sötningsmedel av typ Y.
...om du vill experimentera lite. Börja i så fall med en dos druvsocker som är något mindre än mängden strösocker. Strösocker är sötare i teorin men druvsocker har en väldigt sliskig smak som snabbt tar över. Börja lågt!
Eddie Vedder
2011-09-18, 20:32
Är de rekommendationerna baserade på att socker ger näringsfria kalorier eller finns det andra mera direkta orsaker också?
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.