handdator

Visa fullständig version : Vill bli stark, hjälp!


GymNoob
2011-09-18, 13:16
Tjena!

Jag gjorde för någon vecka sedan en tråd där jag bad om hjälp gällande mitt träningssupplägg. Men nu har mina förutsättningarna och tankar kring det förändrats pga jobb/skola och övriga intressen.

Nu söker jag ett upplägg där jag blir starkare vilket gynnar min MMA träning samtidigt som jag kan växa och bli större (fast det sköter väl ett litet överskott!). Men huvudintresset ligger på att bli starkare och explosivare.

Jag kan tänka mig att många skulle rekommendera SL 5x5 för mig men jag tror inte det skulle funka då jag kör MMA 2 ggr i veckan, gympa och även konditionsträning.

Såhär skulle jag kunna tänka mig att köra.

Måndag: Gympa + MMA
Tisdag: GYM
Onsdag - Kondition + MMA
Torsdag - GYM
Fredag - GYM
Lördag - VILA
Söndag - GYM

Ser det okej ut?
Det borde väl inte vara några problem så länge jag äter tillräckligt!

Som man kan se så skulle jag vilja träna GYM 4 dagar. (Tis - Tors - Fre - Sön). Men jag skulle absolut kunna dra ner det till 3 dagar och lägga in en vila eller kondition istället ifall det vore att rekommendera. Basövningar är väl det bästa alternativet, så fokus på dem vore väl bra.

Sammanfattning: Jag söker ett upplägg med fokus på styrka och explosivitet där jag får träna 4 (ev 3ggr) i veckan.
Fokus på basövningar och ev extra övningar vid behov.

Tack för all hjälp!

Puss

daloatf
2011-09-18, 15:05
Låg volym RPE

Marklyftsdagen
Uppvärming (5x20% 4x40% 3x60% 2x80%)
Marklyft x upp till 5 reps
Marklyft-10% x reps + 1
Viktade Chins(Om du kan göra mer än åtta) x upp till 6-8 reps
Viktade Chins-10% x reps + 1
Viktade Chins-10% x reps + 1 (eller Chins-20% x reps +1)
Rodd (3x5)


Bänkdagen
Uppvärming (5x20% 4x40% 3x60% 2x80%)
Bänk x upp till 6-8 reps
Bänk -10% x reps + 1
Bänk -20% x reps + 1
Axelpress x upp till 6-8 reps
Axelpress -10% x reps + 1
Viktade Dips(Om du kan göra mer än åtta) x up to 6-8
Viktade Dips-10% x reps + 1
Viktade Dips-20% x reps + 1
Pulldowns (2x8)


Benböjdagen
Uppvärming (5x20% 4x40% 3x60% 2x80%)
Benböj x upp till 5 reps
Benböj-10% x reps + 1
Bencurl (3x6-8)
Cable Crunches x upp till 6-8 reps
Cable Crunches-10% x reps + 1

Ökar med 2.5-5% i vikter varje vecka

Mjölkprotein
2011-09-18, 16:35
Jag tycker inte du borde räkna med Gymnastik på skolan som ett träningspass. Ifall du nu inte går på någon stenhård idrottsskola. Vanliga idrottslektioner brukar ju inte vara speciellt energikrävande.

Jag tycker du borde köra SL 5x5 ändå. Varför skulle det inte gynna dig och din MMA träning?

Gnawk
2011-09-18, 16:55
Tävlar du i MMA? I så fall skulle jag säga att det är bättre att köra högreps, typ 15 eftersom explosivitet inte är lika viktigt som uthålligheten. Samtidigt kommer du gå upp i viktklass om du lägger på dig för mycket volym med lågreps (no biggie om du inte satsar). Annars är SL5x5 bra med basövningar och explosivitet. Självklart är explosivitet bra att ha också, inom MMA.

GymNoob
2011-09-18, 17:44
Jag tycker inte du borde räkna med Gymnastik på skolan som ett träningspass. Ifall du nu inte går på någon stenhård idrottsskola. Vanliga idrottslektioner brukar ju inte vara speciellt energikrävande.

Jag tycker du borde köra SL 5x5 ändå. Varför skulle det inte gynna dig och din MMA träning?

Sist jag körde SL 5X5 så blev jag starkare men det var tungt som fan innan jag gav upp det schemat. Fast det kanske beror på att jag åt för lite eller fattigt!

Kanske borde köra. SL 5x5 @ Tisdag - Torsdag - Söndag
Och lägga in VILA på fredagen ist.

GymNoob
2011-09-18, 17:47
Tävlar du i MMA? I så fall skulle jag säga att det är bättre att köra högreps, typ 15 eftersom explosivitet inte är lika viktigt som uthålligheten. Samtidigt kommer du gå upp i viktklass om du lägger på dig för mycket volym med lågreps (no biggie om du inte satsar). Annars är SL5x5 bra med basövningar och explosivitet. Självklart är explosivitet bra att ha också, inom MMA.

Jag är endast 16 år så jag tävlar inte än. Uthållighet tycker jag att man uppnår rätt bra genom att förbättra sin kondition.
Men jag förstår vad du menar!