handdator

Visa fullständig version : Fruktdiet + proteindryck = lyckat koncept?


Monkay
2011-09-18, 01:41
Tja! Är en kille på 24 år som legat på latsidan när det gäller träning, det var 1 år sedan jag tränade seriöst (gymmet 4-5 ggr i veckan).
Tänkte börja träna igen och vill därför veta vad ni har för tankar kring min "fruktdiet".

Frukost: banan, äpple, apelsin, näve nötter + proteindryck
Mellanmål: keso + ngn frukt (banan, äpple, apelsin)
Lunch: Vanlig måltid dvs. kyckling, kött, fisk med ris eller pasta + vatten
Mellanmål: kesella + ngn frukt
Kvällsmål: banan, äpple, apelsin, näve nötter + proteindryck

Mitt mål är att gå ner i vikt (ca 5 kg) så därför har jag tänkt att springa 3-4 ggr i veckan. Rundan jag löper brukar ta ca 30 minuter.

Jag väger 65 kg och är 175 cm.

Tänkte köra på detta i 1-2 månader, tror ni detta kommer att funka?

Bwall
2011-09-18, 01:44
Varför så mycket frukt?

Monkay
2011-09-18, 01:48
Jag körde på en fruktdiet när jag var i nya zeeland och jag gick ner i vikt samtidigt som jag blev väldigt pigg av det. tänkte köra på en ny "fruktdiet" men inte lika strikt så att säga.

Bwall
2011-09-18, 02:04
Tja, tycker du om det så, varför inte. Så länge du får i dig tillräckligt med protein och håller intaget under din förbrukning så är det klart att det kommer funka. Proteinet hjälper egentligen bara till att bevara lite extra muskelmassa, ner i vikt går man även utan ett högt proteinintag.

Monkay
2011-09-18, 02:20
Jo precis,vill ha ett högt proteinintag då jag tänkte kombinera med styrketräning efter 1 månad. Tänkte att jag skulle ha en stabil grund i kosten tills dess :)

J.V
2011-09-18, 07:10
Fungerar och fungerar, det beror ju på vilka mängder du kommer upp i. Även om det är nästan bara frukt du äter så kan du ju ändå överäta och bli tjock.

Sheogorath
2011-09-18, 07:19
Jo precis,vill ha ett högt proteinintag då jag tänkte kombinera med styrketräning efter 1 månad. Tänkte att jag skulle ha en stabil grund i kosten tills dess :)

Efter en månad? Vadan detta?

luderlasse
2011-09-18, 10:58
Asså, du väger 65 kilo vilket är en riktig kvinnovikt å du vill gå ner 5 kilo mer?
helvete, man-up, köp ett 3-pack bacon å lyft skrot ist för att springa 3-4 ggr i veckan!

Nej men skämt å sido, du kommer ju bli underviktig, ät riktig mat och träna å va glad ist

Eddie Vedder
2011-09-18, 11:01
Börja styrketräna pronto. Bort med lite frukt och in med några ägg. In med lite omega-3 också, gärna i form av fet fisk men annars som kapslar.

Pipharen
2011-09-18, 11:23
För mycket fruktos är inte bra.

En ärans man
2011-09-18, 11:45
Jag har ätit liknande (proteindryck + frukt + omega 3) under viktnedgång och det fungerade prima. Jag mådde faktiskt bättre än vanligt; fick bättre hy, mer ork och dessutom så blev jag aldrig sjuk, vilket annars är vanligt förekommande för mig.

För mycket fruktos är inte bra. Han ska dock gå ner i vikt, och då är fruktos mindre skadligt.

kettlebellGuden
2011-09-18, 11:54
För mycket fruktos är inte bra.

Hur mycket är för mycket? om vi utgår från TS och hans träningsmängd.

daloatf
2011-09-18, 14:53
Börja styrketräna pronto. Bort med lite frukt och in med några ägg. In med lite omega-3 också, gärna i form av fet fisk men annars som kapslar.

+1 håller helt med dig Eddie

Bort med frukten till med ägg och fetfisk

Eddie Vedder
2011-09-18, 15:09
+1 håller helt med dig Eddie

Bort med frukten till med ägg och fetfisk

Bra att du citerade mig, såg att jag skrev "inte med några ägg" fast jag menade just "in med några ägg". Men du verkar känna mig nog för att förstå att jag förespråkar äggätande. :D

Monkay
2011-09-18, 15:34
Efter en månad? Vadan detta?

tänkte så att kroppen blir van vid träning och den nya dieten, har väldigt lätt för att bli förkyld när jag börjar för starkt med både löpning och styrke.

Jag har ätit liknande (proteindryck + frukt + omega 3) under viktnedgång och det fungerade prima. Jag mådde faktiskt bättre än vanligt; fick bättre hy, mer ork och dessutom så blev jag aldrig sjuk, vilket annars är vanligt förekommande för mig.

precis så var det för mig med fast jag körde utan omega 3, kanske ska slänga in lite mer fett i dieten så att fettförbränningen inte "stannar upp"?

Monkay
2011-09-18, 15:38
Daloatf och Eddie Vader varför ska jag in med ägg och fet fisk?

bustz0rz
2011-09-18, 15:45
Daloatf och Eddie Vader varför ska jag in med ägg och fet fisk?

Så att du får i dig nyttiga fetter.

Monkay
2011-09-18, 15:48
Bra att du citerade mig, såg att jag skrev "inte med några ägg" fast jag menade just "in med några ägg". Men du verkar känna mig nog för att förstå att jag förespråkar äggätande. :D

Så att du får i dig nyttiga fetter.

Okej, men kan jag inte bara köra med linfröolja eller omega 3 kapslar?

Doctor Snuggles
2011-09-18, 15:51
För mycket fruktos är inte bra.

Ja, om vi snackar glukossirap utan fruktenzymer o dyl. Det går i praktiken dessutom inte få i sig samma mängder med frukt, eller hur var det nu, Eddie?

Eddie Vedder
2011-09-18, 15:55
tänkte så att kroppen blir van vid träning och den nya dieten, har väldigt lätt för att bli förkyld när jag börjar för starkt med både löpning och styrke.

Om du vill behålla musklerna så ska du styrketräna. Vill du bara förbruka kalorier och bli smalare ska du löpa. Om det nu är så att du vill inleda med enbart det ena eller det andra.

precis så var det för mig med fast jag körde utan omega 3, kanske ska slänga in lite mer fett i dieten så att fettförbränningen inte "stannar upp"?

Den stannar inte upp även om du äter 0 gram fett. I så fall vore det ju omöjligt att svälta ihjäl.

Daloatf och Eddie Vader varför ska jag in med ägg och fet fisk?

Mer protein, mer vitaminer och mineraler, omega-3. Linfröolja är inget bra val, bara ett andrahandsval om man är fiskallergiker eller vegetarian.

daloatf
2011-09-18, 15:56
Daloatf och Eddie Vader varför ska jag in med ägg och fet fisk?

Ägg är mättande, innehåller bra med protein och bra fetter. Även vitaminer.

Fetfix (lax) omega-3.

Du skulle ju kunna äta bara omega-3 kapslar men det är ju inte så kul :P

Monkay
2011-09-18, 17:00
Den stannar inte upp även om du äter 0 gram fett. I så fall vore det ju omöjligt att svälta ihjäl.

Jo men nu vill jag bara tappa ca 5 kg, inte svälta ihjäl :)

Monkay
2011-09-18, 17:01
Tack för alla svar och tips jag fått av er. Ska köra på dieten imorrn o börja löpa också, får se hur det går.

Doctor Snuggles
2011-09-18, 17:34
Jo men nu vill jag bara tappa ca 5 kg, inte svälta ihjäl :)

Ja, för det var det som var poängen med Eddies inlägg. Svält.

Kischen
2011-09-18, 17:48
Jag har ätit liknande (proteindryck + frukt + omega 3) under viktnedgång och det fungerade prima. Jag mådde faktiskt bättre än vanligt; fick bättre hy, mer ork och dessutom så blev jag aldrig sjuk, vilket annars är vanligt förekommande för mig.

Han ska dock gå ner i vikt, och då är fruktos mindre skadligt.

Frukt skyddar mot virus?

Lustigt, trodde man hade typ 98% chans att bli sjuk om man fick virus i näsan exempelvis.

60 kilo på 175 cm låter ofint dessutom..

Pipharen
2011-09-18, 20:02
Hur mycket är för mycket? om vi utgår från TS och hans träningsmängd.

Nu vet jag inte hur mycket TS får i sig, men mitt uttalande var generellt. Dessutom ska TS gå ner i vikt vilket gör det mindre viktigt. Men börjar man komma över 40-60g fruktos bör man ta det lugnt.

Doctor Snuggles
2011-09-18, 21:28
Nu vet jag inte hur mycket TS får i sig, men mitt uttalande var generellt. Dessutom ska TS gå ner i vikt vilket gör det mindre viktigt. Men börjar man komma över 40-60g fruktos bör man ta det lugnt.

Baserat på vad, och vad händer, mer exakt? Återigen; frukos från frukt är inte samma sak som från glukossirap.

Mell
2011-09-19, 06:55
Baserat på vad, och vad händer, mer exakt? Återigen; frukos från frukt är inte samma sak som från glukossirap.

Glukossirap får max innehålla 5% fruktos enligt standardisering av livsmedelsverket men du kanske menade fruktossirap?

Fruktos från frukt och fruktos från exempelvis strösocker, sackaros, metaboliseras väl ändå av kroppen på exakt samma sätt?

Skillnaden är väl bara att det är svårt att överdosera fruktos från frukt om man äter en rimlig mängd men ska frukt agera som primär energikälla i ens diet torde det bli lätt att överdosera fruktos därifrån också.

För stort intag leder till ökad risk för fettlever, metabolt syndrom osv.

Lychgate
2011-09-19, 08:10
Dock är en fråga om individer som tränar på en tillräckligt hög nivå för att bränna muskelglykogenet får samma negativa inverkan av ett högt fruktosintag som medel svenssons. Sen är det viktigt att veta effekterna om ett högt intag tas under kcal restriktion, balans eller överskott. Kommer dom negativa effekterna från energiomvandlingen i levern?

Eddie Vedder
2011-09-19, 08:48
Jo men nu vill jag bara tappa ca 5 kg, inte svälta ihjäl :)

Nu gör du dig till, du vet vad jag menar.

Redhaad
2011-09-19, 09:05
Tja! Är en kille på 24 år som legat på latsidan när det gäller träning, det var 1 år sedan jag tränade seriöst (gymmet 4-5 ggr i veckan).
Tänkte börja träna igen och vill därför veta vad ni har för tankar kring min "fruktdiet".

Frukost: banan, äpple, apelsin, näve nötter + proteindryck
Mellanmål: keso + ngn frukt (banan, äpple, apelsin)
Lunch: Vanlig måltid dvs. kyckling, kött, fisk med ris eller pasta + vatten
Mellanmål: kesella + ngn frukt
Kvällsmål: banan, äpple, apelsin, näve nötter + proteindryck

Mitt mål är att gå ner i vikt (ca 5 kg) så därför har jag tänkt att springa 3-4 ggr i veckan. Rundan jag löper brukar ta ca 30 minuter.

Jag väger 65 kg och är 175 cm.

Tänkte köra på detta i 1-2 månader, tror ni detta kommer att funka?

Svar, det funkar beroende på mängden mat du stoppar i dig. Dock skulle jag rekommendera då du inte styrketränar kunna skippa proteinshaksen och äta lite mat (BAC*drool*N) istället (BAC*drool*N)

Jag väger ca. 80 kg och är 176 cm och då är jag nu 19 år.
Satsa istället på att kanske gå upp 5 kg är mitt tips.

Pipharen
2011-09-19, 17:49
Baserat på vad, och vad händer, mer exakt? Återigen; frukos från frukt är inte samma sak som från glukossirap.

Läs det Mell skrev. Det är ju bara att fråga Eddie annars, ett underkapitel i deras bok handlade just om fruktos.

Doctor Snuggles
2011-09-19, 19:00
Glukossirap får max innehålla 5% fruktos enligt standardisering av livsmedelsverket men du kanske menade fruktossirap?

Fruktos från frukt och fruktos från exempelvis strösocker, sackaros, metaboliseras väl ändå av kroppen på exakt samma sätt?

Skillnaden är väl bara att det är svårt att överdosera fruktos från frukt om man äter en rimlig mängd men ska frukt agera som primär energikälla i ens diet torde det bli lätt att överdosera fruktos därifrån också.

För stort intag leder till ökad risk för fettlever, metabolt syndrom osv.

Jag menade förstås "high fructose corn syrop". Hade för mig att det kallades glukossirap på svenska. Finns det ens fruktossirap i några livsmedel i sverige? Aldrig sett det.
Men i vilket fall: http://traningslara.se/frukt-ar-overskattat-men-knappast-en-fetmabov/
Jordgubbar:
http://www.plosone.org/article/info:doi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0021226

Finns säkert en massa mer.


Jag vill gärna se en källa på att 25 E% fruktos från frukt påverkar negativt. Om inte annat så torde alla flavonoider och enzym göra skillnad.

Om jag inte minns fel så har jag läst om att just maillard-reactionen hindras på något sätt av de enzym som finns i frukt (eller ngt åt det hållet). Ska se om jag hittar var jag läste det.

EDIT:
T.ex. har citrusextrakt en positiv inverkan på AGE/oxidativ stress:
Citrus Fruit Extracts Reduce Advanced Glycation End Products (AGEs)- and H2O2-Induced Oxidative Stress in Human Adipocytes http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf102762s

Monkay
2011-09-30, 15:56
Hej igen o tack för alla svar :) har kört på den här dieten i snart 2 veckor o gått ner 3 kg, känner mig piggare och mindre "uppblåst". Men det har funkat hittills, ska köra 2-3 veckor till för att sedan lägga in lite styrketräning i vardagen. Får se hur det går, men som sagt tack för alla svaren :)