handdator

Visa fullständig version : Bruden otrogen


lofito
2011-09-17, 22:09
Hey allihopa! Nu är det som så här - jag vill innan jag skriver ner den korta händelsen säga att jag inte vill på något vis skryta om detta utan jag är fullt seriös.

Jag har under typ 3-4 veckor snackat med en tjej som jag tycker är riktigt soft.
Hon skaffade dock kille nyligen också och då blev det lite off från bådas sida typ. Vi träffades dock på krogen igår och dansade hela natten lång. Följde med henne hem och jag hade, ärligt talat, inte en tanke på att hon faktiskt hade pojkvän.

Jag var hyfsat tankad men kunde helt klart fortfarande kontrollera mig, och det är ingen ursäkt för detta. Det slutade med att vi låg och sexet var jävligt nice, det tyckte hon också. Det kändes inte ens som att hon hade någon ånger i efterhand utan vi vaknade ganska sent idag och drog en runda till.
Hon har sagt att hon vet inte om hon faktiskt vill vara tillsammans och är
typ inte kär, är ju heller ingen ursäkt till beteendet.

I ärlighetens namn har jag principer i vissa fall - och i ett fall som detta så
ligger jag inte med brudar som faktiskt har kille. Jag försöker tänka
mig in i hur killen skulle känna sig om han fick reda på det tex.

Anyway, jag tänkte inte alls på det inatt och det blev som det blev, man blev
kåt när man genast la sig i sängen och så bangade hon inte. Båda var
smått onyktra.

Min fråga är dock; har ni erfarenhet av vad som skulle kunna hända om
detta läckte ut och om killen fick reda på det? Jag menar, ifall ni varit i
liknande situationer och vad som i så fall hänt? Blir killarna oftast mer lack
på bruden i fråga eller kan det gå så långt som att grabben kan göra ett besök och nita en?
Jag hatar verkligen sånt här, för jag vet att det
jag och hon gjorde var fel, men ändå. Har hört historier som att en snubbe
blev jagad av en yxa för att ha satt på en brud som hade kille etc.

Vad har ni för erfarenheter kring detta när det läckt ut till killen? Har han
gjort något?

Edit: Nej, jag känner inte killen på något sätt.

Mental
2011-09-17, 22:11
Well, det beror på grabben, allt mellan att dumpa henne, spöa henne, spöa dig, döda dig och hela din familj...

Jokester
2011-09-17, 22:13
Känner du killen? Om du gör det så kan du räkna med att den relationen är sabbad och du får vara nöjd om du slipper få stryk.

ddewe
2011-09-17, 22:15
Hände mig, bruden ljög om att hon var singel men det sket hennes kille i, all ilska riktades såklart mot mig, men både han och hon bor 50mil härifrån så att gå omkring och vara orolig känns lite onödigt.

Sheogorath
2011-09-17, 22:17
Så vida du inte känner den här killen har du inget ansvar tycker jag. Ansvaret ligger på henne. Det är en öppen marknad och fri konkurrens. Ska killen spöa på någon så är det bruden, även om det såklart är klandervärt beteende det också.

Upptaget
2011-09-17, 22:17
Är han normal i huvudet så är det bruden han ska bli förbannad på och inte dig!

Är han överlag "blåst/gangsta" så kommer han bli förbannad på dig och troligtvis nita dig nästa gång han träffar på dig på fyllan..

lofito
2011-09-17, 22:20
Så vida du inte känner den här killen har du inget ansvar tycker jag. Ansvaret ligger på henne. Det är en öppen marknad och fri konkurrens. Ska killen spöa på någon så är det bruden, även om det såklart är klandervärt beteende det också.

Det där kändes skönt, bra svar. Känner lite likadant faktiskt.

LeBron
2011-09-17, 22:20
Han kommer ta ditt efternamn.

Lösning: Säg att du känner King Grub och att han får ett Fairing Kit + en burk EAA ifall han låter dig gå.

Olegh
2011-09-17, 22:25
Ptja, jag skulle ju inte betrakta den tjejen som flickvänsmaterial precis. Vad hennes kille anser borde väl vara något liknande, om han hyser agg mot dig är det i första hand hans problem. Att försöka undvika händelser av det här slaget tycker jag låter klokt, men nu i efterhand vinner du inget på att ha dåligt samvete.

filmjölk
2011-09-17, 22:31
Vad vi tycker är rätt är helt irrelevant. Har du otur kan han bli aggressiv mot henne eller dig. Eller båda. Eller ingen.

Är han riktigt klurig och långsint kan han göra såhär: han låtsas som ingenting, men ligger runt själv i smyg och samlar på sig diverse könsjukdomar, smittar henne, sedan smittar hon dig, och sedan sitter du där bakom datorn med Gonorré, Syfilis, Herpes, Schanker, Flatlöss och Kondylom. Vilket inte kommer vara så värst trevligt.

Det mest troliga är dock att om han får reda på det, att han främst blir besviken på sin tjej, gör slut, och går vidare.

shadowfire
2011-09-17, 22:32
Well, det beror på grabben, allt mellan att dumpa henne, spöa henne, spöa dig, döda dig och hela din familj...

hhahhaa, det är precis just därför jag aldrig involverar mig med någon som jag vet har en partner... underbart om hennes pojkvän är regionspresident för Helvetesänglarna. :D

Namnbyte och personskydd plz? :D

LeBron
2011-09-17, 22:33
Hoppas han inte är medlem på Kolo :D

lofito
2011-09-17, 22:34
Vad vi tycker är rätt är helt irrelevant. Har du otur kan han bli aggressiv mot henne eller dig. Eller båda. Eller ingen.

Är han riktigt klurig och långsint kan han göra såhär: han låtsas som ingenting, men ligger runt själv i smyg och samlar på sig diverse könsjukdomar, smittar henne, sedan smittar hon dig, och sedan sitter du där bakom datorn med Gonorré, Syfilis, Herpes, Schanker, Flatlöss och Kondylom. Vilket inte kommer vara så värst trevligt.

Det mest troliga är dock att om han får reda på det, att han främst blir besviken på sin tjej, gör slut, och går vidare.

Vad säger att hon och jag kommer ligga fler gånger? =) För övrigt kör jag alltid med kådis.

Lellan
2011-09-17, 22:35
Hur skulle du själv agerat? Var det engångs, el tänker du att det kan hända fler ggr? Jag skulle ju inte rekommendera dig från att gå ifrån din egen moral.. visst, det är inte ditt ansvar - men du verkar ju inte helt relaxed ang saken pga ev biverkningar så att skita i hela grejen är väl rätt smart.

Vet du om du liknar hennes kille i värderingar el likn kanske du kan som jag inledde, gå till dig själv.. Men ligg inte sömnlös över det här, det var hennes ansvar men inget att fortsätta med om du vill ha en rekommendation.

pialia
2011-09-17, 22:35
Vad säger att hon och jag kommer ligga fler gånger? =)

Din penis.

lofito
2011-09-17, 22:38
Hur skulle du själv agerat? Var det engångs, el tänker du att det kan hända fler ggr? Jag skulle ju inte rekommendera dig från att gå ifrån din egen moral.. visst, det är inte ditt ansvar - men du verkar ju inte helt relaxed ang saken pga ev biverkningar så att skita i hela grejen är väl rätt smart.

Vet du om du liknar hennes kille i värderingar el likn kanske du kan som jag inledde, gå till dig själv.. Men ligg inte sömnlös över det här, det var hennes ansvar men inget att fortsätta med om du vill ha en rekommendation.

Nej, alltså. Jag kommer att gå vidare givetvis, det har jag redan gjort. Onödigt att älta, jag började bara fundera lite på vad som skulle hända om han fick reda på det. Inte vidare kul direkt, och det är verkligen inte min stil. Har haft chansen förr i liknande tillfällen men verkligen sagt nej, det är min princip. Inatt vet jag verkligen inte varför det blev som det blev.

shadowfire
2011-09-17, 22:39
vad säger att hon och jag kommer ligga fler gånger? =)

...och sexet var jävligt nice

din penis.

^^ ;)

kettlebellGuden
2011-09-17, 22:45
Fick du hennes telefon# och vill dela med dig?

filmjölk
2011-09-17, 22:45
För övrigt kör jag alltid med kådis.

Bra där! Fan vad härligt med vettiga människor. Nu återfick jag lite av min tro till mänskligheten, tackar!

lofito
2011-09-17, 22:48
Bra där! Fan vad härligt med vettiga människor. Nu återfick jag lite av min tro till mänskligheten, tackar!

Hehe, tack! Tycker det är en självklarhet såvida man inte har en flickvän/pojkvän. Fast det är ju bara jag :)

Kwon
2011-09-17, 22:49
Min fråga är dock; har ni erfarenhet av vad som skulle kunna hända om
detta läckte ut och om killen fick reda på det? Jag menar, ifall ni varit i
liknande situationer och vad som i så fall hänt? Blir killarna oftast mer lack
på bruden i fråga eller kan det gå så långt som att grabben kan göra ett besök och nita en?
Jag hatar verkligen sånt här, för jag vet att det
jag och hon gjorde var fel, men ändå. Har hört historier som att en snubbe
blev jagad av en yxa för att ha satt på en brud som hade kille etc.

Vad har ni för erfarenheter kring detta när det läckt ut till killen? Har han
gjort något?

Jag är i vanliga fall mycket sansad, men när det gäller sådana här fall kan jag vara riktigt blåst och skylla allt på killen.

Jag hade inte blivit "mer lack på bruden" utan all ilska hade riktats mot killen som i mina ögon hade varit "the culprit".

Iaf från första början.

Dav0d
2011-09-17, 22:52
Personligen kan jag inte tänka mig att jag skulle bli förbannad på killen om jag inte direkt känner honom. Det är tjejen som gjort det stora felsteget.

Fråga dig själv dock om du inte snart är den andra killen om du fortsätter att vara med henne... Otrogna brudar är nästan aldrig något att ha.

lofito
2011-09-17, 22:53
Personligen kan jag inte tänka mig att jag skulle bli förbannad på killen om jag inte direkt känner honom. Det är tjejen som gjort det stora felsteget.

Fråga dig själv dock om du inte snart är den andra killen om du fortsätter att vara med henne... Otrogna brudar är nästan aldrig något att ha.

Har inga intentioner som sagt att vara med henne, var ju bara ett ons även
om jag tycker att hon är soft och mysig, men jag tror det får stanna där
oavsett om hon blir singel framöver.

Kwon
2011-09-17, 22:57
Ons eller inte (ONE TIME IS ONE TIME TOO MANY!), hade jag fått reda på det hade du legat pyrt till Lofito! :D

IcTP7YWPayU

lofito
2011-09-17, 22:58
Ons eller inte (ONE TIME IS ONE TIME TOO MANY!), hade jag fått reda på det hade du legat pyrt till Lofito! :D

IcTP7YWPayU

Hehe, skräm mig inte :D Mår redan lite kefft över det, men ny dag imorgon. Dags att gå vidare.

Kwon
2011-09-17, 23:00
Hehe, skräm mig inte :D Mår redan lite kefft över det, men ny dag imorgon. Dags att gå vidare.

Alla snubbar är inte likadana.

Vissa är mkt mer förstående än mig när det gäller dessa felsteg.

lofito
2011-09-17, 23:03
Alla snubbar är inte likadana.

Vissa är mkt mer förstående än mig när det gäller dessa felsteg.

Ok, fast jag kom på detta: för er som blivit bedragna, hur reagerade ni
det första ni gjorde? Ägnade ni ens någon tanke åt den som "gjorde" det
eller kände ni mest hat, sorg etc. mot eran partner? Lätt att bli nojig, men en undran bara. Ens första tankar.

Kwon
2011-09-17, 23:05
Ok, fast jag kom på detta: för er som blivit bedragna, hur reagerade ni
det första ni gjorde? Ägnade ni ens någon tanke åt den som "gjorde" det
eller kände ni mest hat, sorg etc. mot eran partner? Lätt att bli nojig, men en undran bara. Ens första tankar.

"Vem Vare som Satsa! Vem Vare?!?! Namn! Efternamn! Vem? Efternamn!"

Sundsarn
2011-09-17, 23:08
Den som låter ilskan gå ut över den andra killen/tjejen blir nog mest arga för att de inte ligger högst upp i "rankingen" som han/hon trodde :)

Doggeh
2011-09-17, 23:10
Brotip#384 or something.
"If the hoe cheateded with you, she will probably cheat ON you."

fiskebulle
2011-09-17, 23:13
Jag har hamnat i handgemäng flera gånger med någons sämre hälft. Notera att jag först då förstått att de har pojkvän. Enligt min erfarenhet så har många killar lätt rikta sin ilska mot den andra killen. Tråkigt, men det är vad jag upplevt.

LeBron
2011-09-17, 23:14
Brotip#384 or something.
"If the hoe cheateded with you, she will probably cheat ON you."

:thumbup:

lofito
2011-09-17, 23:18
Ärligt, varför vill man bråka? Jag må låta som en tönt eller inte - men jag har typ aldrig slagits i hela mitt liv. Försöker undvika det så gott det går. Jag gillar inte att bråka oavsett hur arg man är, tar aldrig till nävar eller någonting. Så det är därför frågan dykt upp lite, för jag hatar som sagt sånt, tycker det är extremt onödigt att man tar till våld vid ilska.

vicarious
2011-09-17, 23:22
Han kommer göra kaoz me dig om han får veta. Klippa din tong.

Kwon
2011-09-17, 23:22
Gäller att hålla reptilhjärnan och ens lilla primat i kontroll :D

We're civilized people god dammit!

lofito
2011-09-17, 23:22
Han kommer göra kaoz me dig om han får veta. Klippa din tong.

.. sen efter den.. uttern huveden do ved.

Jokester
2011-09-17, 23:25
Ärligt, varför vill man bråka? Jag må låta som en tönt eller inte - men jag har typ aldrig slagits i hela mitt liv. Försöker undvika det så gott det går. Jag gillar inte att bråka oavsett hur arg man är, tar aldrig till nävar eller någonting. Så det är därför frågan dykt upp lite, för jag hatar som sagt sånt, tycker det är extremt onödigt att man tar till våld vid ilska.

Då har du aldrig blivit riktigt arg. Beror väl lite på hur man är som person också, vissa brinner det till för fortare än andra.

Lellan
2011-09-17, 23:29
Ok, fast jag kom på detta: för er som blivit bedragna, hur reagerade ni
det första ni gjorde? Ägnade ni ens någon tanke åt den som "gjorde" det
eller kände ni mest hat, sorg etc. mot eran partner? Lätt att bli nojig, men en undran bara. Ens första tankar.

När jag var 18 flyttade jag till en annan stad för att plugga. Min kille bodde kvar, vi pratade inte om huruvida det skulle ändra saker för oss, för mig var det solklart att det var vi som vanligt. Han hade mycket tråkigt, och jag råkade känna en tjej som bodde i hans trappuppgång. Han gillade en viss musikstil, när det var "fest i byn" med det temat så tyckte jag att det var en JÄTTEBRA idé att de två skulle gå! Kände mig lättad, han slapp ha tråkigt, hon med, jag slapp dåligt samvete när jag pluggade till 1a tentan.

Dagen efter förklarar han att hon följde med honom hem. Sov där. Jag fattade fortfarande inte. Till slut insåg jag.. aha.. med varandra. Han ångrade sig jättemycket, jag var typ i chock och (omoget, preskiberat nu va? :angel:) tvingade honom att plinga på hos henne med luren i handen (trådlös vanlig, inga mobiler här inte! :D). Och tala om att han ångrade sig, osv. Hon blev lite sur, och skällde på honom att "det var väl inte bara jag, inte mitt ansvar!" men iaf så bröt jag med båda. 3 mån senare reste jag bort m killen som ville "prata", sedan flyttade han in i mitt studentrum och jag kände att jag vann (vilket jag definitivt inte gjorde - fick en "loser" om man får kalla ngn så.. ).

Hursom: Lika ledsen på båda, besviken på henne och äcklades av honom var känslorna. Tappade känslorna för killen, men blev lite besatt av att "hålla honom kort" men "ha honom" vilket inte är sunt alls. Jag var godtrogen och oförberedd, men tackolov är jag det fortfarande - blev inte någon svartsjuk människa. :thumbup: Kändes först som att jag varit korkad och "tillfället gör tjuven" (hon 10 år äldre och aerobicinstruktör, inte fattade jag att det var hett, och skitsöt var hon etc) - men det var inte där felet låg insåg jag senare.

Lellan
2011-09-17, 23:34
Ärligt, varför vill man bråka? Jag må låta som en tönt eller inte - men jag har typ aldrig slagits i hela mitt liv. Försöker undvika det så gott det går. Jag gillar inte att bråka oavsett hur arg man är, tar aldrig till nävar eller någonting. Så det är därför frågan dykt upp lite, för jag hatar som sagt sånt, tycker det är extremt onödigt att man tar till våld vid ilska.

Håll kvar vid det, ingen gillar patetiska människor. Har heller aldrig fattat grejen, enda gångerna jag kan känna att det vill till ngt fysiskt är om jag känner mig rädd och trängd, i underläge.. så kanske därför jag tillskriver de egenskaperna till slagskämpar, att de är ynkliga. För liksom vaddå, "du har sårat mina känslor - jag ska göra så att det gör ont på din kropp?" :D

Däremot har jag som jag beskrev känt behov av "hämnd" även om jag då inte förstod att det var det det var. Att vinna. Men det var som sagt ingen vinst = fail.

Den som rakryggad lämnar ynkryggar vinner, inte tillåta någon att få en att må dåligt o slösa tid på dumt folk. DET kräver styrka, att agera ut pubertalt gör det knappast.

Olegh
2011-09-17, 23:37
Håll kvar vid det, ingen gillar patetiska människor. Har heller aldrig fattat grejen, enda gångerna jag kan känna att det vill till ngt fysiskt är om jag känner mig rädd och trängd, i underläge.. så kanske därför jag tillskriver de egenskaperna till slagskämpar, att de är ynkliga. För liksom vaddå, "du har sårat mina känslor - jag ska göra så att det gör ont på din kropp?" :D

Däremot har jag som jag beskrev känt behov av "hämnd" även om jag då inte förstod att det var det det var. Att vinna. Men det var som sagt ingen vinst = fail.

Den som rakryggad lämnar ynkryggar vinner, inte tillåta någon att få en att må dåligt o slösa tid på dumt folk. DET kräver styrka, att agera ut pubertalt gör det knappast.

*cupid*

Sundqvist
2011-09-17, 23:57
Som alla säger, Ilskan borde riktas mot bruden, men i de flesta fall händer inte det.
Så i vilket väll borde du vara beredd på att killen kommer konfrontera dig.

JJOHANSSON
2011-09-18, 00:05
klippa öron

En ärans man
2011-09-18, 00:06
Ok, fast jag kom på detta: för er som blivit bedragna, hur reagerade ni
det första ni gjorde? Ägnade ni ens någon tanke åt den som "gjorde" det
eller kände ni mest hat, sorg etc. mot eran partner? Lätt att bli nojig, men en undran bara. Ens första tankar. Kände ungefär som Raubtier sjunger i Polarvarg:

Tum för tum med knivens egg
Ska jag genomföra mord
Och lägga dig till vila
I mörk och ovigd jord

Olegh
2011-09-18, 00:10
Kände ungefär som Raubtier sjunger i Polarvarg:

Tum för tum med knivens egg
Ska jag genomföra mord
Och lägga dig till vila
I mörk och ovigd jord


Det låter inte särskilt ärofyllt.

Mvh

Jokester
2011-09-18, 00:14
Ok, fast jag kom på detta: för er som blivit bedragna, hur reagerade ni
det första ni gjorde? Ägnade ni ens någon tanke åt den som "gjorde" det
eller kände ni mest hat, sorg etc. mot eran partner? Lätt att bli nojig, men en undran bara. Ens första tankar.

Avslutade all kontakt direkt. Brydde mig inte särskilt mycket heller, mycket på grund av hur jag själv ser på relationer och vad jag vill ha och när. Hade det varit om 10 år och en person jag kanske kunnat tänka mig en framtid med hade det nog varit jobbigare.

WwoM5fLITfk

mattilainen
2011-09-18, 00:17
när jag var yngre, typ 15 - 16 år så var min flickvän otrogen och jag gjorde slut direkt. Dock så var jag så jävla sur både på henne och killen. Jag träffade dock killen och gjorde det omogna helt enkelt..

Vi blev dock tillsammans ett tag senare och var tillsammans i 3.5 år och när vi gör slut då så blir hon ganska snabbt tillsammans med en kompis kompis, vilket jag inte tyckte var snällt, från någon sida. Så då gjorde jag det omogna igen..

Man ångrar sig men just då måste man skylla på någon eller något. Killen får mitt hat direkt, även om det kanske inte är hans fel. Även om jag gjorde slut så kändes det inte nog, jag var tvungen att göra något mer. Så kände jag. Hoppas jag aldrig behöver uppleva det igen bara :=)

drar en edit :)
Jag var tillsammans med en tjej i någon månad men gjorde slut då det inte kändes som vi klickade som vi trodde. En av mina bästa kompisar börjar dock umgås med henne och lovade att det bara var kompisförhållande. Det är ju en brocode att inte röra kompisars ex. Så han gick bakom ryggen på mig flera veckor/månader och sedan fick jag reda på det att dom mer eller mindre var tillsammans. Jag sa upp bekanskapen direkt och då brydde jag mig mest om killen då det var min bästa kompis.. Innan det hände så har jag alltid trott att jag skulle mörda min kompis OM det skulle hända. När det väl hände så ställde jag mig bara upp och gick, tänkte för mig själv "Han är inte ens värd en tanke i mitt liv" vilket jag inte ångrar. Skulle jag gjort som tidigare och slagits så skulle jag varit den med dåligt samvete. Tjejen tyckte jag också gjorde fel men orka inte bry mig om henne just då.

lofito
2011-09-18, 00:20
när jag var yngre, typ 15 - 16 år så var min flickvän otrogen och jag gjorde slut direkt. Dock så var jag så jävla sur både på henne och killen. Jag träffade dock killen och gjorde det omogna helt enkelt..

Vi blev dock tillsammans ett tag senare och var tillsammans i 3.5 år och när vi gör slut då så blir hon ganska snabbt tillsammans med en kompis kompis, vilket jag inte tyckte var snällt, från någon sida. Så då gjorde jag det omogna igen..

Man ångrar sig men just då måste man skylla på någon eller något. Killen får mitt hat direkt, även om det kanske inte är hans fel. Även om jag gjorde slut så kändes det inte nog, jag var tvungen att göra något mer. Så kände jag. Hoppas jag aldrig behöver uppleva det igen bara :=)

Varför inte bara skriva ut en bild på killen ifråga och klistra dit på en plastdocka och ta i allt man har och slå skiten ur den ;) haha.

mattilainen
2011-09-18, 00:47
Varför inte bara skriva ut en bild på killen ifråga och klistra dit på en plastdocka och ta i allt man har och slå skiten ur den ;) haha.

så tänkte jag inte som 15 åring :=) "CoolBoiP15"

Upptaget
2011-09-18, 01:04
drar en edit :)
Jag var tillsammans med en tjej i någon månad men gjorde slut då det inte kändes som vi klickade som vi trodde. En av mina bästa kompisar börjar dock umgås med henne och lovade att det bara var kompisförhållande. Det är ju en brocode att inte röra kompisars ex. Så han gick bakom ryggen på mig flera veckor/månader och sedan fick jag reda på det att dom mer eller mindre var tillsammans. Jag sa upp bekanskapen direkt och då brydde jag mig mest om killen då det var min bästa kompis.. Innan det hände så har jag alltid trott att jag skulle mörda min kompis OM det skulle hända. När det väl hände så ställde jag mig bara upp och gick, tänkte för mig själv "Han är inte ens värd en tanke i mitt liv" vilket jag inte ångrar. Skulle jag gjort som tidigare och slagits så skulle jag varit den med dåligt samvete. Tjejen tyckte jag också gjorde fel men orka inte bry mig om henne just då.

Ja gud så farligt! ni var "tillsammans" i någon månad, ni klickar inte.. Det klickar för din polare och bruden! vad är problemet? var glad för din bästa kompis? visst att han kunde sagt det till dig tidigare men, herregud.. Ofta man bryter bekantskapen med sin bästa vän för en sådan sak.

Dock vet ju inte jag när det hände, men du verkar precis lika mogen i denna situation som du var i den andra 2 du berättade om..

skaparn
2011-09-18, 01:20
Varför verkar folk kunna kombinera fnissande åt brogramming och broscience, samtidigt som de håller en brocode för något seriöst och viktigt?

McLR
2011-09-18, 01:48
Brotip#384 or something.
"If the hoe cheateded with you, she will probably cheat ON you."

Åhh, den passar så till mitt ex.

MrBoris
2011-09-18, 03:25
Jag tycker det är oerhört ynkligt att bli förbannad på killen, för mig är det tjejen som skulle få glåporden o bli utkastad/ratad för all framtid. Visst killen kanske man skulle ogilla, men skulle knappast göra något mot honom.

von huff
2011-09-18, 08:07
Slå han

Granatgiraffen
2011-09-18, 08:46
Hur gamla är ni? Vem åker och slår någon för att man har haft sex med hans tjej. Du har några alternativ, som jag ser det.
1: Du åker och spöar på honom och säger åt honom att passa sig. Han kommer såklart bli lite förvånad eftersom han antagligen inte känner till situationen, men det kan det vara värt.
2: Du spöar på dig själv.
3: Du spöar på tjejen, killen och dig själv.
4: Du inser att det är en dum situation och lever med din ångest i ett någon vecka.

goodie
2011-09-18, 09:17
Är du inte beredd att det kan bli slagsmål ska du inte ge dig in i sådana situationer.

Menar inte att det är du som gör fel men kan ofta sluta så.

Frantic
2011-09-18, 09:21
Ja gud så farligt! ni var "tillsammans" i någon månad, ni klickar inte.. Det klickar för din polare och bruden! vad är problemet? var glad för din bästa kompis? visst att han kunde sagt det till dig tidigare men, herregud.. Ofta man bryter bekantskapen med sin bästa vän för en sådan sak.



Precis.
Skulle mitt ex bli tillsammans med en av mina vänner är väl det bara bra? Både exet och vännen kommer ju att må bättre. Under förutsättning att det inte var ett längre förhållande och jag fortfarande har kvar känslor för tjejen i fråga så klart. Men när det gäller någon månad och det helt enkelt inte klickade? Vad fan?

Grotesk
2011-09-18, 09:56
Jag hoppas innerligt att du får stryk.

MrBoris
2011-09-18, 10:01
Men när det gäller någon månad och det helt enkelt inte klickade? Vad fan?
lite +1, även om jag är emot att någon skulle vara med mina gamla ex. Handlade det därmed om flera månaders dejtande så blir det genast känsligare, 1månad är ingenting

stevebc
2011-09-18, 10:26
Jag hatar verkligen sånt här, för jag vet att det
jag och hon gjorde var fel, men ändå.Varför gjorde du det då?

Jag har inte så mycket emot otrohet faktiskt, och jag moraliserar sällan kring det. Det jag stör mig på dock är alla de som är otrogna och sedan ångrar det. Det tyder på brist på självdisciplin.

Tänker man rationellt att man tjänar mer (fysiskt) än man förlorar (samvetskval) på otrohet så förstår jag de som är otrogna.

Det här impulsmässiga fyllesexet som man sedan får lida för hur länge som helst tyder bara på svag karaktär.

hugok
2011-09-18, 10:38
Har du någon aning vad det är för sorts kille hon var tillsammans med. I de allra flesta fall med folk över 18 år tror jag inte att folk tar till handgemäng. En vän till mej råkade ut för att hans tjej var otrogen med en gift man med barn. Han tog det väldigt moget, gjorde bara slut direkt. Inget slagsmål, berättade inte ens för mannens hustru med tanke på barnens situation. Det jag vill komma fram till är att de flesta inte går bärsärk över allting som de inte gillar. Men att det beror mycket på vad för storts kille du har att göra med.

Silencer
2011-09-18, 11:01
Det är tjejen som gjort fel. Ring hennes kille och berätta att hans flickvän är en hora.

Jag låg med en av mina bekantas tjej när jag var yngre. Berättade några månader efter de hade gjort slut. Han tog det lugnt och sa saker som "ja men jag visste ju att hon var en liten slampa". :D

mangemani
2011-09-18, 11:47
varför skulle han komma efter dig för?
DU har inte gjort något fel, det är den korkade tjejen som får ta hela skulden.
men visst, det finns ju psykopatiska tok som inte tänker klart och som helt lägger skulden på helt fel person, så 100% säkert sitter du ju inte.
men jag hoppas du klipper banden med den blåsta och otrogna tjejen direkt, för du vill väl inte bli ihop med en tjej som är mer än kapabel till att vara otrogen.

hultman
2011-09-18, 11:48
Lägg dig inte i deras relation. Du vet inte hur den ser ut. Visst, tjejen är en slyna men det är inte ditt problem. Jag har satt på tjejer som har haft killar och ett par har fått reda på det. Man tar en kalkylerad risk när man sätter på krogragg, de kan ju ha en förbannad kille som tar saken några steg extra.

Känner du killen så är du värd några smällar dock.

Oljeblixten
2011-09-18, 11:55
Jag har börjat fylleveva mot en kille en gång, det var dock pga att han var en ganska bra polare till mig(trodde jag) och att jag hittade honom strulandes med min dåvarande flickvän utanför en festlokal.

Skulle jag få reda på att tjejen varit otrogen skulle jag nog knappast börja veva då man träffade killen det känns ju bara dumt. Men det blir en speciell sak ifall det är med någon som man är kompis med. o.O

Tricce
2011-09-18, 11:59
Är du inte beredd att det kan bli slagsmål ska du inte ge dig in i sådana situationer.

Menar inte att det är du som gör fel men kan ofta sluta så.

Precis dessutom kan det vara en riktig galning som kallar in sina "bröder" (fotbollsklack, hojklubb you name it) för att du disrespekterade honom.



Känner du killen så är du värd några smällar dock.

+1 och mer!

Måste också inflika att personligen är det tjejen jag hade blivit sur på om det var min brud som strula.

Supermicke
2011-09-18, 12:25
hade sex med min nuvarande tjej 1 månad efter hon gjort slut med sitt ex som gick i taket. Blev drama hela sommarlovet och inte långt till slagsmål. Nu 2 år efteråt fortfarande tillsammans med tjejen får jag fortfarande onda ögat av killen. Loel men det är väl extremfall :)

mattilainen
2011-09-18, 12:56
Ja gud så farligt! ni var "tillsammans" i någon månad, ni klickar inte.. Det klickar för din polare och bruden! vad är problemet? var glad för din bästa kompis? visst att han kunde sagt det till dig tidigare men, herregud.. Ofta man bryter bekantskapen med sin bästa vän för en sådan sak.

Dock vet ju inte jag när det hände, men du verkar precis lika mogen i denna situation som du var i den andra 2 du berättade om..

Vad är det för en kompis? Varför skulle jag vilja vara kompis med någon jag inte tycker uppfyller mina krav på kompisar? Jag har tillräckligt med vänner för att kunna ha kvar de som kan räknas som nära vänner istället för att ha folk jag inte litar på. Vet inte hur du och din kompiskrets fungerar men tyvärr är det inte omoget, det handlar om vilka man kan lita på och som ljuger för en. Jag vill inte ha en kompis som ljuger för mig, även om det handlar om en sån sak.

Jag är säkert jätteomogen fortfarande men det fungerar för mig. Jag har roligt i mitt liv och trivs bra :) Har en del riktigt nära kompisar. Nu i efterhand så är jag och han fortfarande bra kompisar då vi försökt lägga allt bakom oss men det finns ju alltid där i bakhuvudet. Svårt att lita på honom som jag tidigare gjort. Nu är han mer som en vän än som en riktigt nära nära vän.

Sen som sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket vad du tycker och tänker om mig. Jag skrev hur jag reagerar i olika situationer, sen om det är rätt eller fel kan man väl inte svara på då det är individuellt. Du och dina kompisar får gärna göra hur du/ni vill utan att jag klagar, så istället för att klaga och säga att jag är omogen/gör fel så tycker jag du istället kan hålla tyst om du inte har något mer att komma med.

Jokester
2011-09-18, 13:03
Ja gud så farligt! ni var "tillsammans" i någon månad, ni klickar inte.. Det klickar för din polare och bruden! vad är problemet? var glad för din bästa kompis? visst att han kunde sagt det till dig tidigare men, herregud.. Ofta man bryter bekantskapen med sin bästa vän för en sådan sak.

Dock vet ju inte jag när det hände, men du verkar precis lika mogen i denna situation som du var i den andra 2 du berättade om..


Jag undrar vad det är för polare som ens vill vara tillsammans med en polares ex? Jag hade i alla fall inte velat vara med en tjej som en annan polare redan varit på.

Snobbe
2011-09-18, 13:09
Jag undrar vad det är för polare som ens vill vara tillsammans med en polares ex? Jag hade i alla fall inte velat vara med en tjej som en annan polare redan varit på.

Varför? Din polare träffar en tjej, dom bryter efter 1månad för att det inte klickar. Du kanske träffa henne nångång och börja snacka och det klickar för er? Skulle du då säga nej för du har varit med min polare i en månad? Låter väldigt skumt imo.

OT Så hade jag skippat tjejen hon har varit otrogen mot sin kille varför skulle hon vara trogen mot dig?

Ganymedes
2011-09-18, 13:33
Long story short: trådskaparen är rädd för att åka på spö. ;)

Det är den som har en partner men som ändå ligger runt som är otrogen. Det är knappast din uppgift att vårda deras relation (om du inte känner killen dvs). Hon har gjort fel. Du har gjort rätt. Poäng.

Upptaget
2011-09-18, 13:40
Vad är det för en kompis? Varför skulle jag vilja vara kompis med någon jag inte tycker uppfyller mina krav på kompisar? Jag har tillräckligt med vänner för att kunna ha kvar de som kan räknas som nära vänner istället för att ha folk jag inte litar på. Vet inte hur du och din kompiskrets fungerar men tyvärr är det inte omoget, det handlar om vilka man kan lita på och som ljuger för en. Jag vill inte ha en kompis som ljuger för mig, även om det handlar om en sån sak.

Jag är säkert jätteomogen fortfarande men det fungerar för mig. Jag har roligt i mitt liv och trivs bra :) Har en del riktigt nära kompisar. Nu i efterhand så är jag och han fortfarande bra kompisar då vi försökt lägga allt bakom oss men det finns ju alltid där i bakhuvudet. Svårt att lita på honom som jag tidigare gjort. Nu är han mer som en vän än som en riktigt nära nära vän.

Sen som sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket vad du tycker och tänker om mig. Jag skrev hur jag reagerar i olika situationer, sen om det är rätt eller fel kan man väl inte svara på då det är individuellt. Du och dina kompisar får gärna göra hur du/ni vill utan att jag klagar, så istället för att klaga och säga att jag är omogen/gör fel så tycker jag du istället kan hålla tyst om du inte har något mer att komma med.

Ja som du säger, alla tar vi olika hårt på saker och ting! där delar sig våran syn på detta..

Dan S
2011-09-18, 13:40
Jag är riktigt farlig, för mig själv och andra, för skulle jag få reda på det så skulle jag även om jag inte vill använda fysiskt våld mot båda (eftersom killen visste om våran relation, men "vet" man inte så vet jag inte vad jag skulle gjort).

Tror jag är fullt kapabel till att döda någon och eftersom jag vet hur jag är så skulle jag oroa arslet av mig om det skulle vara en likadan individ som jag gjorde så emot.


Annars om avståndet är så tror jag ingen skulle rage-åka 20 mil + bara för att slå någon, någonstans på vägen så kommer förnuftet tillbaka. Men att träffas in person, no ty.

Då är jag ingen som gillar att slåss eller skulle slå oprovocerat. Skulle heller inte misshandla ner någon som slår mig utan bara an eye for an eye. Däremot otrohet = hammardöden för mig

Jokester
2011-09-18, 14:09
Varför? Din polare träffar en tjej, dom bryter efter 1månad för att det inte klickar. Du kanske träffa henne nångång och börja snacka och det klickar för er? Skulle du då säga nej för du har varit med min polare i en månad? Låter väldigt skumt imo.

OT Så hade jag skippat tjejen hon har varit otrogen mot sin kille varför skulle hon vara trogen mot dig?

För att jag inte har lust att vara buksvåger med en polare. Det finns för mycket tjejer och för lite riktigt bra vänner för det.

sinnez
2011-09-18, 15:40
Skulle ju inte direkt vilja stöta på honom ute på krogen en dag, för då är nog risken rätt stor att man hade fått sig en smäll

lofito
2011-09-18, 15:55
Jag är riktigt farlig, för mig själv och andra, för skulle jag få reda på det så skulle jag även om jag inte vill använda fysiskt våld mot båda (eftersom killen visste om våran relation, men "vet" man inte så vet jag inte vad jag skulle gjort).

Tror jag är fullt kapabel till att döda någon och eftersom jag vet hur jag är så skulle jag oroa arslet av mig om det skulle vara en likadan individ som jag gjorde så emot.


Annars om avståndet är så tror jag ingen skulle rage-åka 20 mil + bara för att slå någon, någonstans på vägen så kommer förnuftet tillbaka. Men att träffas in person, no ty.

Då är jag ingen som gillar att slåss eller skulle slå oprovocerat. Skulle heller inte misshandla ner någon som slår mig utan bara an eye for an eye. Däremot otrohet = hammardöden för mig

Tycker ärligt att det där är att gå för långt.

Tricklew
2011-09-18, 16:04
Tycker ärligt att det där är att gå för långt.

+1, tycker man att otrohet är så hemskt att hela världen förtjänar hammardöden så får man arbeta på din självdisciplin och moral. Det finns värre saker.

smeander
2011-09-18, 17:18
Vad spelar det för roll om hon har kille? Det är hennes problem, att hon dessutom ligger med andra än hennes kille visar ju på att dom har problem i sitt förhållande så det kommer ändå inte att hålla.

kommer denna kille fram till dig så är det bara att resonera med honom och förklarar att du helt enkelt inte bryr dig för det är inte ditt problem. Det så kallade "problemet" får han lösa med sin tjej för det är hon som har varit otrogen inte du!

Nuff Said!

daloatf
2011-09-18, 17:32
Just keep doing ya thang

Ademius
2011-09-18, 17:50
Jag har inga moraliska hinder att vara med en tjej som är otrogen mot sin pojkvän, eftersom jag anser att ansvaret helt är hennes. Om hon väljer att vara otrogen är det väl hennes val? A är tillsammans med B, A är otrogen med C. Varför skulle C vara ansvarig för förhållandet mellan A och B? Råkar C vara kompis med B blir det lite mer komplicerat, då C kastar bort vänskapen mellan C och B genom att vara med A.

Nu när jag säger vara menar jag inte vara ihop med eller ha någon typ av seriöst förhållande annat än någon typ av KK eller ons-ragg eller något däremellan. Jag tror att sådana tjejer tillsammans med typiska krog/klubb-tjejer utgör ett negativt urval. Jag skulle alltså dra mig in i det längsta för att inleda något seriöst med en sådan tjej.

Bjern
2011-09-18, 17:54
Hade någon kille legat med min tjej hade jag nog inte varit nådig. Men det beror ju på personen såklart.

vicarious
2011-09-18, 18:01
Hade någon kille legat med min tjej hade jag nog inte varit nådig. Men det beror ju på personen såklart.

Varför? Tjejen har ju gjort ett aktivt val och tillåtit det isåfall. Jag hade lackat mer på tjejen.

hurril
2011-09-18, 18:02
tjejen er en slyna som komer få sitt men even du förkänar ett kokt stryk!

Folkets man har talat!

Bjern
2011-09-18, 18:03
Varför? Tjejen har ju gjort ett aktivt val och tillåtit det isåfall. Jag hade lackat mer på tjejen.

Ja absolut. Men jag säger ju inte att jag inte blivit arg på tjejen också, men hon skulle jag inte rört iaf.

Ademius
2011-09-18, 18:07
Varför? Tjejen har ju gjort ett aktivt val och tillåtit det isåfall. Jag hade lackat mer på tjejen. Varför reagera med ilska? Jag skulle mest bli besviken på tjejen, tappa förtroendet för henne och därmed oundvikligen gå vidare. Vad är det värt om jag inte ens kan lita på henne? Jag förstår bara inte vad det skulle tillföra att bli arg.

StarkaUlf
2011-09-18, 18:12
Magisk yxa som jagade en person.

Sheogorath
2011-09-18, 18:12
Någonting som komplicerar hela det här "om man inte känner killen är det lugnt"-tänket som känns rätt bekvämt att luta sig mot för att döva sitt samvete är ens "neutralförhållande" till andra människor (ja, jag hittade på det ordet nu). Vet jag menar är att en människa som varken gjort dig gott eller ont inte förtjänar att utsättas för lidande som orsakas av dig. När man ligger med tjejen gör man ett aktivt handlande som skadar en person som inte gjort dig något illa och däri ligger ett moraliskt dilemma.

Om man sen tänker lite mer på det här med att man bara skulle ha "ansvar" mot någon man känner så inser man förhoppningsvis rätt snart att det där egentligen bara är ett svepskäl och inte ansvarsfullt överhuvudtaget. Det handlar om att man inte vill förstöra ens relation med personen i fråga (egen vinning) eller undvika repressalier (egen vinning).

Silencer
2011-09-18, 18:19
Det handlar väl om att det är OK att nalla på kvinnor som tillhör en främmande klan/stam, men inte någon man i den egnas. Evolutionspsykologin förklarar allt. ;)

Men jag håller med dig, det är inte mer OK bara för att man inte känner hennes kille.

Cilia
2011-09-18, 18:27
tjejen er en slyna som komer få sitt men even du förkänar ett kokt stryk!?
varför då?

Jokester
2011-09-18, 18:32
?
varför då?

För att hon särat på benen för en annan hane när hon redan har pojkvän?

Cilia
2011-09-18, 18:36
För att hon särat på benen för en annan hane när hon redan har pojkvän?

darn, missade det

Ademius
2011-09-18, 21:18
Någonting som komplicerar hela det här "om man inte känner killen är det lugnt"-tänket som känns rätt bekvämt att luta sig mot för att döva sitt samvete är ens "neutralförhållande" till andra människor (ja, jag hittade på det ordet nu). Vet jag menar är att en människa som varken gjort dig gott eller ont inte förtjänar att utsättas för lidande som orsakas av dig. När man ligger med tjejen gör man ett aktivt handlande som skadar en person som inte gjort dig något illa och däri ligger ett moraliskt dilemma.

Om man sen tänker lite mer på det här med att man bara skulle ha "ansvar" mot någon man känner så inser man förhoppningsvis rätt snart att det där egentligen bara är ett svepskäl och inte ansvarsfullt överhuvudtaget. Det handlar om att man inte vill förstöra ens relation med personen i fråga (egen vinning) eller undvika repressalier (egen vinning). Varför skulle något som helst ansvar för någon annans relation ligga på en person som står utanför relationen?

Visst, det är enbart tillfällig förströelse att ligga med en tjej som har pojkvän, men enligt mig knappast något moraliskt dilemma. Pojkvännen äger inte ensamrätt till tjejens kropp, hon får själv välja att ligga med någon annan om hon så vill. Det enda omoraliska är från tjejens sida, som väljer att bryta ett löfte hon har till sin pojkvän och ligger med någon annan. Givet att A och B är tillsammans och A ligger med C, såvida inte B får reda på det "vinner" A och C på det. C vinner oavsett om B får reda på det eller inte givet att B är någorlunda normalt funtad och givet att B och C inte är kompisar. C kommer alltså att ligga med A eftersom C vinner på det oavsett. Varför ligger då A med C? Det är en kalkylerad risk utefter sannolikheten att B får reda på det, givet att det är troligare att B inte får reda på det än att B får reda på det.

Jag anser fortfarande att enbart personerna som ingår i relationen har ansvar för relationen. Vad är det som säger att bara för du väljer att inte ligga med henne, så skulle hon inte ligga med någon annan? Felet ligger inte i den som står utanför relationen, utan snarare på karaktären hos personen som är i relationen.

Det skulle bli oerhört komplicerat att behöva ta hänsyn och ansvar för andras relationer hela tiden. Hur långt går det här för dig? Du skulle aldrig kunna tänka dig att visa intresse för en tjej som kanske har någon typ av relation till någon annan? Gäller det bara om du vet att tjejen har pojkvän, eller måste du fråga eller på annat sätt efterforska det först? Hur långt går egentligen ditt ansvar? Är det ok om du "inte visste" att tjejen hade pojkvän? Jag tycker det mest verkar löjligt. Hur ska du med med tillförlitlighet kunna säkerställa att tjejen är singel? Jag tror inte det är så det fungerar i praktiken.

Sheogorath
2011-09-18, 21:21
Varför skulle något som helst ansvar för någon annans relation ligga på en person som står utanför relationen?

Visst, det är enbart tillfällig förströelse att ligga med en tjej som har pojkvän, men enligt mig knappast något moraliskt dilemma. Pojkvännen äger inte ensamrätt till tjejens kropp, hon får själv välja att ligga med någon annan om hon så vill. Det enda omoraliska är från tjejens sida, som väljer att bryta ett löfte hon har till sin pojkvän och ligger med någon annan. Givet att A och B är tillsammans och A ligger med C, såvida inte B får reda på det "vinner" A och C på det. C vinner oavsett om B får reda på det eller inte givet att B är någorlunda normalt funtad och givet att B och C inte är kompisar. C kommer alltså att ligga med A eftersom C vinner på det oavsett. Varför ligger då A med C? Det är en kalkylerad risk utefter sannolikheten att B får reda på det, givet att det är troligare att B inte får reda på det än att B får reda på det.

Jag anser fortfarande att enbart personerna som ingår i relationen har ansvar för relationen. Vad är det som säger att bara för du väljer att inte ligga med henne, så skulle hon inte ligga med någon annan? Felet ligger inte i den som står utanför relationen, utan snarare på karaktären hos personen som är i relationen.

Det skulle bli oerhört komplicerat att behöva ta hänsyn och ansvar för andras relationer hela tiden. Hur långt går det här för dig? Du skulle aldrig kunna tänka dig att visa intresse för en tjej som kanske har någon typ av relation till någon annan? Gäller det bara om du vet att tjejen har pojkvän, eller måste du fråga eller på annat sätt efterforska det först? Hur långt går egentligen ditt ansvar? Är det ok om du "inte visste" att tjejen hade pojkvän? Jag tycker det mest verkar löjligt. Hur ska du med med tillförlitlighet kunna säkerställa att tjejen är singel? Jag tror inte det är så det fungerar i praktiken.

Var det en portvinstå jag trampade på eller?

Kwon
2011-09-18, 21:24
tjejen er en slyna som komer få sitt men even du förkänar ett kokt stryk!

Var så säker på att även Lofito kommer få sitt!

Trance
2011-09-18, 21:34
Varför skulle något som helst ansvar för någon annans relation ligga på en person som står utanför relationen?

Visst, det är enbart tillfällig förströelse att ligga med en tjej som har pojkvän, men enligt mig knappast något moraliskt dilemma. Pojkvännen äger inte ensamrätt till tjejens kropp, hon får själv välja att ligga med någon annan om hon så vill. Det enda omoraliska är från tjejens sida, som väljer att bryta ett löfte hon har till sin pojkvän och ligger med någon annan. Givet att A och B är tillsammans och A ligger med C, såvida inte B får reda på det "vinner" A och C på det. C vinner oavsett om B får reda på det eller inte givet att B är någorlunda normalt funtad och givet att B och C inte är kompisar. C kommer alltså att ligga med A eftersom C vinner på det oavsett. Varför ligger då A med C? Det är en kalkylerad risk utefter sannolikheten att B får reda på det, givet att det är troligare att B inte får reda på det än att B får reda på det.

Jag anser fortfarande att enbart personerna som ingår i relationen har ansvar för relationen. Vad är det som säger att bara för du väljer att inte ligga med henne, så skulle hon inte ligga med någon annan? Felet ligger inte i den som står utanför relationen, utan snarare på karaktären hos personen som är i relationen.

Det skulle bli oerhört komplicerat att behöva ta hänsyn och ansvar för andras relationer hela tiden. Hur långt går det här för dig? Du skulle aldrig kunna tänka dig att visa intresse för en tjej som kanske har någon typ av relation till någon annan? Gäller det bara om du vet att tjejen har pojkvän, eller måste du fråga eller på annat sätt efterforska det först? Hur långt går egentligen ditt ansvar? Är det ok om du "inte visste" att tjejen hade pojkvän? Jag tycker det mest verkar löjligt. Hur ska du med med tillförlitlighet kunna säkerställa att tjejen är singel? Jag tror inte det är så det fungerar i praktiken.

Man behöver inte säkerställa med hundraprocentig säkerhet att hon är singel men vet du att hon har pojkvän så är det bara att säga nej.

Behandla andra så som du vill att andra skall behandla dig. Jag personligen skulle gärna se en annan kille säga nej om min tjej raggade på honom. Visst betyder det säkert att hon inte längre vill vara i en relation men det skulle i alla fall kännas hyfsat med att andra har viss hederskodex.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Det är ok att vara snäll.

Mental
2011-09-18, 21:42
Jag är riktigt farlig, för mig själv och andra, för skulle jag få reda på det så skulle jag även om jag inte vill använda fysiskt våld mot båda (eftersom killen visste om våran relation, men "vet" man inte så vet jag inte vad jag skulle gjort).

Tror jag är fullt kapabel till att döda någon och eftersom jag vet hur jag är så skulle jag oroa arslet av mig om det skulle vara en likadan individ som jag gjorde så emot.


Annars om avståndet är så tror jag ingen skulle rage-åka 20 mil + bara för att slå någon, någonstans på vägen så kommer förnuftet tillbaka. Men att träffas in person, no ty.

Då är jag ingen som gillar att slåss eller skulle slå oprovocerat. Skulle heller inte misshandla ner någon som slår mig utan bara an eye for an eye. Däremot otrohet = hammardöden för mig

Informerar du dina partners om att du faktiskt kommer att döda dem om de är otrogna? Eller får det komma som en överraskning?

Om jag personligen kände att jag är kapabel att mörda min partner vid otrohet skulle jag framleva mitt liv utan partner eller uppsöka psyk.

Jokester
2011-09-18, 21:46
Informerar du dina partners om att du faktiskt kommer att döda dem om de är otrogna? Eller får det komma som en överraskning?

Om jag personligen kände att jag är kapabel att mörda min partner vid otrohet skulle jag framleva mitt liv utan partner eller uppsöka psyk.

Han är nog inte ensam om att tänka så om någon som är otrogen, många gör nog det vid ett eller annat tillfälle, det betyder inte att man behöver uppsöka psyk. Hur många har inte vid något tillfälle haft självmordstankar exempelvis?

Mental
2011-09-18, 21:50
Han är nog inte ensam om att tänka så om någon som är otrogen, många gör nog det vid ett eller annat tillfälle, det betyder inte att man behöver uppsöka psyk. Hur många har inte vid något tillfälle haft självmordstankar exempelvis?

Jag talar bara för mig själv nu, om jag visste att jag skulle mörda min partner för otrohet skulle jag inte skaffa en partner, jag vill inte riskera att hamna i ett läge där jag mördar någon.

Jokester
2011-09-18, 21:51
Jag talar bara för mig själv nu, om jag visste att jag skulle mörda min partner för otrohet skulle jag inte skaffa en partner, jag vill inte riskera att hamna i ett läge där jag mördar någon.

Det är en sak att tänka det och en annan att göra det, precis som med självmordstankar. 99% av alla som tänker det gör det inte.

Ademius
2011-09-18, 21:51
Var det en portvinstå jag trampade på eller? Det är ju du som moraliserar här, förklara din position istället för att trolla. Något luddigt som att inte göra någon annan okänd människa något ont håller inte. Jag ser det som en öppen marknad där man får konkurrera bäst man vill. Väljer en part (A) att bryta ett avtal för att en annan part (C) erbjuder något bättre än den nuvarande partnern (B), åtminstone tillfälligt så får det väl stå för den som bryter avtalet/löftet (A). Den nya parten (C) har inte gjort något löfte och kan därmed inte hållas ansvarig.

Jag kan dra det ett steg längre med tre scenarion:
1 A kommer undan med det. A och C "vinner"
2.A kommer inte undan med det. B och C är inte kompisar och B är normalt funtad. A förlorar, B vinner (han fick se A:s rätta jag, A är inte pålitlig och kan därmed försöka hitta pålitliga D (visst B förlorar kortsiktigt). C vinner
3. A kommer inte undan med det och B och C är kompisar/alternativt B är inte normalt funtad och orsakar betydligt negativa konsekvenser för C. A förlorar, B förlorar, C förlorar

Alla tre scenarion är givet att C inte vill vara tillsammans med A eftersom A visar sig opålitlig genom att ligga med C när hon är tillsammans med B.

Mental
2011-09-18, 21:52
Det är en sak att tänka det och en annan att göra det, precis som med självmordstankar. 99% av alla som tänker det gör det inte.

Fast om du läser hans inlägg så är det inte en övergående impulskänsla, utan något han är klart medveten om, han anser sig vara farlig.

Ademius
2011-09-18, 22:06
Man behöver inte säkerställa med hundraprocentig säkerhet att hon är singel men vet du att hon har pojkvän så är det bara att säga nej.

Behandla andra så som du vill att andra skall behandla dig. Jag personligen skulle gärna se en annan kille säga nej om min tjej raggade på honom. Visst betyder det säkert att hon inte längre vill vara i en relation men det skulle i alla fall kännas hyfsat med att andra har viss hederskodex.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Det är ok att vara snäll.
Eftersom jag ser det som marknad där jag tvingas konkurrera gentemot många andra kan jag inte vara "snäll" mot totala främlingar (konkurrenter). Om en tjej som har pojkvän raggar på mig, hur är det då mitt fel? Jag tänker varken ta hänsyn till eller lägga mig i andras relationer men egentligen är det ju att göra killen en tjänst att ligga med hans flickvän, eftersom jag då visar hennes rätt jag. Självklart säger jag ju ingenting eftersom jag inte lägger mig i andras relationer. Samma sak om det är jag som raggar, hon låter ju sig bli raggad på trots att hon har pojkvän.

Jag tycker inte man ska behöva så klart definiera allt (relationer och dylikt eftersom det långtifrån alltid är så enkelt) och göra sig stort besvär för att kanske indirekt göra någon annan något ont. Du tvingar ju inte tjejen till något, hon ju sitt eget beslut. Vad hon väljer att göra med sitt liv är väl upp till henne. Jag anser det en väldigt opraktisk och statisk bild av verkligheten att aldrig på något sätt indirekt göra någon annan illa.

Trance
2011-09-18, 22:20
Eftersom jag ser det som marknad där jag tvingas konkurrera gentemot många andra kan jag inte vara "snäll" mot totala främlingar (konkurrenter). Om en tjej som har pojkvän raggar på mig, hur är det då mitt fel? Jag tänker varken ta hänsyn till eller lägga mig i andras relationer men egentligen är det ju att göra killen en tjänst att ligga med hans flickvän, eftersom jag då visar hennes rätt jag. Självklart säger jag ju ingenting eftersom jag inte lägger mig i andras relationer. Samma sak om det är jag som raggar, hon låter ju sig bli raggad på trots att hon har pojkvän.

Jag tycker inte man ska behöva så klart definiera allt (relationer och dylikt eftersom det långtifrån alltid är så enkelt) och göra sig stort besvär för att kanske indirekt göra någon annan något ont. Du tvingar ju inte tjejen till något, hon ju sitt eget beslut. Vad hon väljer att göra med sitt liv är väl upp till henne. Jag anser det en väldigt opraktisk och statisk bild av verkligheten att aldrig på något sätt indirekt göra någon annan illa.

Ok. Jag kan förstå det synsättet men det är bara inte jag. Jag ser inte det som en marknad jag måste konkurrera med andra på blodigt allvar. En tjej som är otrogen är inte en tjej som jag direkt skulle planera ett långsiktigt förhållande med ändå. Så att "förlora" ett one night stand för att jag försöker vara snäll är ett slag jag kan ta.

Det är samma sak som att jag inte köper stulet gods heller. Trots att ägaren knappast kommer att få tillbaka det om jag inte köper.

Tricklew
2011-09-18, 22:29
Vad fan, läser jag Sheogorath's moraliserande om att ligga med tjejer som har kille?

Är jag den enda som minns hans tråd där han bad om hjälp och trix för att sno en tjej ifrån hennes dåvarande kille?

cero
2011-09-18, 22:43
Vad fan, läser jag Sheogorath's moraliserande om att ligga med tjejer som har kille?

Är jag den enda som minns hans tråd där han bad om hjälp och trix för att sno en tjej ifrån hennes dåvarande kille?

:laugh:

Dan S
2011-09-19, 03:25
Alltså, om man känner en person som har en flickvän och väljer att inte ligga med denne pga relationen med sin polare, varför inte? För att inte skada honom eller ens relation såklart.

På samma sätt skadas denna okända människa vid exakt samma förhållanden, bara att du som person C inte är anknuten och behöver således inte bry dig.

Ungefär lite som att skita i svältande barn i afrika eftersom dom har ingen affilation med ens liv.

DÄRFÖR är det alltså ett moraliskt dilemma, antingen skiter man i hur okänt folk känner sig eller så bryr man sig, därför accepterar man tanken att låta en person vara otrogen med en eller ej. Helt upp till var och en.

Mental; Japp, jag informerar och konstigt nog så accepterar dom det, under rätt förhållanden skulle både jag och andra råka illa ut men som tur är så hinner man kyla ner sig, yes jag har varit med om det och hon undvek mig som om jag vore döden själv, tog inte mer än några dagar för the boiler inside att lägga sig och jag bad henne dra åt helvete helt enkelt, bästa lösningen.

ARMSTARK
2011-09-19, 07:33
Jag kk med en gift kvinna för många år sedan, vilket jag skäms för idag, men under hela tiden hade jag inställningen att om han får reda på det får jag vara beredd på att åka på stryk. Don't do the crime if you can't do the time!

brutal
2011-09-19, 07:36
Jag har själv blivit bedragen och haft kompisar som blivit det, och det funkar ju lite olika hur folk hanterar sorgen. Några exempel:

Jag: Blev svinledsen och ville inte förstå vad som hade hänt. Var helt säker på att situationen skulle lösa sig och att vi skulle kunna ha en fortsatt relation efter ett litet break. Senare fick jag reda på vem killen är. Vi känner till varandra via bekanta, och jag blev ärligt talat jävligt förbannad på honom också. Det stannade dock där.
Jag bröt allt med tjejen och killen har jag inte pratat med sedan dess. Den enda jag känner att jag skulle vilja bruka fysiskt våld mot är tjejen, men jag vet såklart bättre än så.

En kompis till mig ville ingenting annat i hela världen än att slå ned killen som legat med hans tjej. Han skickade till och med ett sms till mig när han sett killen som låg med min tjej med en fråga om han skulle slå ned honom åt mig.

Sensmoralen är att man vet aldrig vad som kommer att hända.
Det är 100% partnerns fel (om inte man är vän med den som partnern låg med) och rent moraliskt så bör man lämna killen ute ur det hela.
En del fungerar helt enkelt inte så. Jag vet flera fall där misshandel, hot på internet och liknande skett i de här sammahangen.

Rätt eller fel? Man kan veta vad som kommer att hända, så man bör således prepare for the worst.

Barstar
2011-09-19, 10:12
Jag hånglade med en tjej jag visste hade pojkvän. Hon var fin och han var en mes så jag tog en kalkylerad risk, trodde jag. Nu visade det sig att hans kompisar inte var mesar. Jag blev hotad inför några helger i rad, sen sprang jag på dem i en trång gränd precis när krogarna stängde. Jag tänkte att eftersom jag var lite packad så var det lika bra att göra slut på det och ta mitt straff. Jag räknade med en käftsmäll eller två, då hänger den ene fram en motorsågskedja och vrålar att nu jävlar är det dags. Precis då rundar två poliser hörnet och han får stoppa undan kedjan. Sen hörde jag inget mer så jag antar attde bara ville skrämmas, men fy fan vad skraj jag var då.

Asdf
2011-09-19, 10:24
Är det pga en osäkerhet när ni får ligga nästa gång som gör att många av er accepterar att ligga med tjejen iaf?
Givetvis ska man inte acceptera enstaka idioters beteende. Blir hon förbannad på dig för att du dissar henne säger det mer om henne själv. Skulle hon acceptera att du blir lack om det vore tvärtom? Nej antagligen inte

Sheogorath
2011-09-19, 10:48
Vad fan, läser jag Sheogorath's moraliserande om att ligga med tjejer som har kille?

Är jag den enda som minns hans tråd där han bad om hjälp och trix för att sno en tjej ifrån hennes dåvarande kille?

Och jag gjorde det också. Och vi är tillsammans sedan drygt 5 år. Lyckligt förlovade. Jag sa att det var ett moraliskt dilemma, inte nödvändigtvis att man måste följa sin moral. Lite som köttätande. Helt förkastligt, men jag är inte vegetarian för det.

Nitrometan
2011-09-19, 10:56
Lite som köttätande. Helt förkastligt, men jag är inte vegetarian för det.
Hur kan köttätande vara förkastligt? har man tagit sig upp till toppen på näringspyramiden så måste man ju få lite belöning för det.

Sheogorath
2011-09-19, 11:00
Hur kan köttätande vara förkastligt? har man tagit sig upp till toppen på näringspyramiden så måste man ju få lite belöning för det.

Du har inte tagit dig någonstans min goda herre. Tacka dina föräldrar, som kan tacka sina fö... osv. Men det är en annan tråd.

filmjölk
2011-09-19, 11:29
Hur kan köttätande vara förkastligt? har man tagit sig upp till toppen på näringspyramiden så måste man ju få lite belöning för det.

För att det numera, iaf i Sverige, går att leva enbart på vegetabilier och kosttillskott. Då har vi råd att anta en högre moral, en moral som säger att vi inte behöver släcka djurs liv för föda.

Äta döda djur bara för att det är bekvämt, nyttigt och gott är inget moraliskt hållbart skäl.

(Så jäkla sugen på rökt lax nu...och bacon...fetaost inbakat i blandfärsbiff med bacon virat runt på en bädd av rökt lax.)

Nitrometan
2011-09-19, 11:36
Du har inte tagit dig någonstans min goda herre. Tacka dina föräldrar, som kan tacka sina fö... osv. Men det är en annan tråd.

Givetvis. Men om nu människosläktet genom historien har kämpat för att utrota djur (och äta upp dem) och att ta sig upp som främsta rovdjur i världen - vem är du att sträva åt motsatt håll och äta de stackars värnlösa växterna.

Vi kan inte sluta nu. Vi måste fortsätta den ärofulla väg som våra förfäder slog in på då de lämnade träden och började jaga i grupp.

Ademius
2011-09-19, 13:01
Ok. Jag kan förstå det synsättet men det är bara inte jag. Jag ser inte det som en marknad jag måste konkurrera med andra på blodigt allvar. En tjej som är otrogen är inte en tjej som jag direkt skulle planera ett långsiktigt förhållande med ändå. Så att "förlora" ett one night stand för att jag försöker vara snäll är ett slag jag kan ta.

Det är samma sak som att jag inte köper stulet gods heller. Trots att ägaren knappast kommer att få tillbaka det om jag inte köper. Jag skulle inte vara ute efter något seriöst, i så fall skulle jag be denne göra slut med sin pojkvän först innan vi ens kan starta något seriöst, men för ett ligg? Nej, det är knappast någon bra början för något seriöst, som jag tidigare nämnt. Om jag nu inte anser det moraliskt fel att ligga med en tjej som har pojkvän, vad har jag då att förlora? Jag "vinner" på att att ligga med henne och "förlorar" på att inte göra det. Jag vinner inget på att vara snäll mot totala främlingar.

Alltså, om man känner en person som har en flickvän och väljer att inte ligga med denne pga relationen med sin polare, varför inte? För att inte skada honom eller ens relation såklart.

På samma sätt skadas denna okända människa vid exakt samma förhållanden, bara att du som person C inte är anknuten och behöver således inte bry dig.

Ungefär lite som att skita i svältande barn i afrika eftersom dom har ingen affilation med ens liv.

DÄRFÖR är det alltså ett moraliskt dilemma, antingen skiter man i hur okänt folk känner sig eller så bryr man sig, därför accepterar man tanken att låta en person vara otrogen med en eller ej. Helt upp till var och en.
Man ligger inte med polarens flickvän eftersom kompisrelationen till polaren är mer värd än ett enstaka ligg med hans i det fall otrogna flickvän.

På ett eller ett annat sätt måste du alltid göra en avvägning, jag tror inte på att vara snäll mot totala främlingar, det håller en enbart tillbaka och gör en snarare dumsnäll. Snälla dra inte upp "svältande barn i Afrika" eftersom det inte har något med saken att göra. Anser du dig ägna dig åt någon slags välgörenhet genom att säga nej till ett ligg eller vadå? *whatever*
Det är väl knappast heller någon hemlighet att folk främst bryr sig om folk i sin närhet.

Det kan ju vara en ide att vara "snäll" och "schysst" mot sina kompisar och inte ens indirekt vilja göra de något illa, men totala främlingar? *screwy*

Jag tar aldrig hänsyn till någon annans relation till någon jag inte känner, det verkar otroligt krångligt. Eftersom jag anser att ansvaret inte heller är mitt ser jag inte heller det moraliska dilemmat. Jag kan definitivt se det omoraliska för de som är i relationen, men inte för de som står utanför.
Och jag gjorde det också. Och vi är tillsammans sedan drygt 5 år. Lyckligt förlovade. Jag sa att det var ett moraliskt dilemma, inte nödvändigtvis att man måste följa sin moral. Lite som köttätande. Helt förkastligt, men jag är inte vegetarian för det.
Första klassens hycklare :bow:
Du har noll trovärdighet kvar för din moralpredikan. I rest my case :laugh:

Cilia
2011-09-19, 13:16
Don't do the crime if you can't do the time!
Men det var inget brott du begick.
Tycker du det är rimligt att man slår någon på käften för att 2 vuxna människor har sex?

Davperish
2011-09-19, 15:29
Om man som vän till mig ligger med min flickvän...då ligger man definitivt pyrt till(stort svek enligt mig). Är det någon random snubbe hade jag förhoppningsvis bara dumpat henne och gått vidare.

Sen spelar det även stor roll på HUR man får reda på det, om min "vän" berättar för mig och säger att han legat med min flickvän alternativt om hon berättar det för mig, känns det definitivt bättre än att få reda på det via tredje part.
Varför? Jo då vet man ju iaf att det finns någon form av respekt oss emellan, och personen i fråga har lite kulor.

Sheogorath
2011-09-19, 18:54
Jag skulle inte vara ute efter något seriöst, i så fall skulle jag be denne göra slut med sin pojkvän först innan vi ens kan starta något seriöst, men för ett ligg? Nej, det är knappast någon bra början för något seriöst, som jag tidigare nämnt. Om jag nu inte anser det moraliskt fel att ligga med en tjej som har pojkvän, vad har jag då att förlora? Jag "vinner" på att att ligga med henne och "förlorar" på att inte göra det. Jag vinner inget på att vara snäll mot totala främlingar.


Man ligger inte med polarens flickvän eftersom kompisrelationen till polaren är mer värd än ett enstaka ligg med hans i det fall otrogna flickvän.

På ett eller ett annat sätt måste du alltid göra en avvägning, jag tror inte på att vara snäll mot totala främlingar, det håller en enbart tillbaka och gör en snarare dumsnäll. Snälla dra inte upp "svältande barn i Afrika" eftersom det inte har något med saken att göra. Anser du dig ägna dig åt någon slags välgörenhet genom att säga nej till ett ligg eller vadå? *whatever*
Det är väl knappast heller någon hemlighet att folk främst bryr sig om folk i sin närhet.

Det kan ju vara en ide att vara "snäll" och "schysst" mot sina kompisar och inte ens indirekt vilja göra de något illa, men totala främlingar? *screwy*

Jag tar aldrig hänsyn till någon annans relation till någon jag inte känner, det verkar otroligt krångligt. Eftersom jag anser att ansvaret inte heller är mitt ser jag inte heller det moraliska dilemmat. Jag kan definitivt se det omoraliska för de som är i relationen, men inte för de som står utanför.

Första klassens hycklare :bow:
Du har noll trovärdighet kvar för din moralpredikan. I rest my case :laugh:

Vafan då moralpredikan? Jag sa att det är ett moraliskt dilemma. Om du inte kan se åtskilliga situationer där du vet vad som är rätt, men gör orätt (även konsekvent, och medvetet), så är du inte bara en hycklare-i-garderoben utan också rejält dum.

skaparn
2011-09-19, 21:08
Precis som i relationstråden så kommer det fram en för mig väldigt främmande syn på vad en relation mellan två människor innebär, men här även kryddat med antydningar om våld (såklart inte mot tjejer eftersom det är Fel(tm) medan att smälla till en annan kille är macho).

Det gör den här tråden till en av de mest efterblivna på kolo. Grattis.

ARMSTARK
2011-09-20, 07:17
Men det var inget brott du begick.
Tycker du det är rimligt att man slår någon på käften för att 2 vuxna människor har sex?

Faktiskt så tycker jag det, men då är jag iof inte representativ för den vuxna befolkningen, haha. Skämt åsido, det är faktiskt skitfarligt att göka en gift kvinna. Det finns ingenting som kan locka fram ett sådant vansinne som just att bli bedragen, det ska man ha i åtanken om man ger sig in i den situationen.

Barstar
2011-09-20, 08:09
Klart att det är ett moraliskt dilemma. i någon annan tråd avhandlades frågan om följande scenario:

Du har en knapp som varje gång du trycker på ger dig 1 miljon kronor, men varje gång du trycker så dör någon i världen. Skulle du trycka?

Att inte ha en koppling till den som kan drabbas av ens handlande kan inte användas som försvar. Därmed inte sagt att jag besitter den högsta moralen här, har nog en av de sämsta faktiskt. Samtidigt blir det bara ett moraliskt dilemma om man vet om att den andre har en partner.

Sen har vi standardmotsatsen "hur världen borde fungera" kontra "hur världen fungerar". Det logiska skulle vara att bara bli arg på sin otrogna partner, men nu fungerar det ju inte riktigt så. Eftersom alla vet att det inte fungerar så, så tar man en risk om man idkar umgänge med upptagna.

Lellan
2011-09-20, 09:54
Vafan då moralpredikan? Jag sa att det är ett moraliskt dilemma. Om du inte kan se åtskilliga situationer där du vet vad som är rätt, men gör orätt (även konsekvent, och medvetet), så är du inte bara en hycklare-i-garderoben utan också rejält dum.

Har inte lusläst tråden; men om man har en moralisk syn - men inte följer den, då urvattnar man ju moralbegreppet? Då är det väl bättre att säga "jag vet vad som är det mest moraliska, men min syn på det hela är..".

Ska man hålla på och moralisera, utan att det har verklighetsförankring är det ju bara hypotetiskt babbel. Moral är ju kopplat till ens handlingar.

Kötteexemplet: "Jag vet att det är moraliskt fel att äta kött. Men jag tycker om kött så min moral är inte försvarbar, jag äter kött". Du kan ju inte hävda då att det är din moraliska åsikt att man inte ska äta kött? Däremot att du vet om att det finns högre moral än din, men du har inte moralen att följa den.

Annars kan man ju sitta där med sin fina idealistmoral men ha egna regler för sig själv i alla åsikter, då är det ju inte sin egen moral man hänvisar till i diskussioner som denna.

Någonstans måste ens moralbegrepp ju vara koppat till ens eget handlande för att han ngn relevans om ämnet ska diskuteras.

Sheogorath
2011-09-20, 10:21
Men det där är ju bara semantik, Lellan. Vill du kalla det ena etik och det andra moral är det fine med mig. Jag tycker att det är ärligare att erkänna sig som en hycklare snarare än att skohorna sin "etik" (teori) för att den ska passa ens "moral" (praktik).

Lellan
2011-09-20, 11:11
Men det där är ju bara semantik, Lellan. Vill du kalla det ena etik och det andra moral är det fine med mig. Jag tycker att det är ärligare att erkänna sig som en hycklare snarare än att skohorna sin "etik" (teori) för att den ska passa ens "moral" (praktik).

Ja - det utgångssättet är väl det logiska? Inte att plädera för en moral, som man inte ens överväger att göra sin egen, då är det ju inte ens egen.

Givetvis kan man som köttätare förstå att det är fel, och välja att agera ickemoraliskt. Men då är det ju inte ens egen moral man följer, om man hävdar att ens moral säger att det är fel att äta kött?

Istället för att när det kommer till kritan - erkänna sig som en hycklare - kan man väl redan från början hävda att man är medveten om att ens egen moral inte håller, men att man inser att det finns en "högre" moral med bättre grund än den man handlar efter? Så slipper man nöta sönder moralbegreppet, göra det fattigt, som ngt utopiskt. Det finns faktiskt dem som handlar efter sin moraliska övertygelse. Där deras moral fyller en praktisk funktion.

Ska man hålla en massa moraliska principer för sina egna, och sedan frångå dem.. ja då är det ju jävligt lätt att vara moralisk! :D Det är väl bättre att ha som mål att agera mer i linje med sina åsikter, eller starta med att erkänna att ens åsikter inte är så moraliska (som man skulle önska/el skiljer sig från dem man inser är rätt).

Sheogorath
2011-09-20, 11:57
Ja - det utgångssättet är väl det logiska? Inte att plädera för en moral, som man inte ens överväger att göra sin egen, då är det ju inte ens egen.

Givetvis kan man som köttätare förstå att det är fel, och välja att agera ickemoraliskt. Men då är det ju inte ens egen moral man följer, om man hävdar att ens moral säger att det är fel att äta kött?

Istället för att när det kommer till kritan - erkänna sig som en hycklare - kan man väl redan från början hävda att man är medveten om att ens egen moral inte håller, men att man inser att det finns en "högre" moral med bättre grund än den man handlar efter? Så slipper man nöta sönder moralbegreppet, göra det fattigt, som ngt utopiskt. Det finns faktiskt dem som handlar efter sin moraliska övertygelse. Där deras moral fyller en praktisk funktion.

Ska man hålla en massa moraliska principer för sina egna, och sedan frångå dem.. ja då är det ju jävligt lätt att vara moralisk! :D Det är väl bättre att ha som mål att agera mer i linje med sina åsikter, eller starta med att erkänna att ens åsikter inte är så moraliska (som man skulle önska/el skiljer sig från dem man inser är rätt).

Ser du det som fel att presentera ett moraliskt dilemma, oavsett var man själv står eller faller? Någon som inte ens övervägt möjligheten att ens handlande är omoraliskt ("det är OK att sexa upp bruden eftersom jag inte känner killen") kanske inte ens övervägt att agera annorlunda i framtiden?

Lellan
2011-09-20, 13:19
Ser du det som fel att presentera ett moraliskt dilemma, oavsett var man själv står eller faller? Någon som inte ens övervägt möjligheten att ens handlande är omoraliskt ("det är OK att sexa upp bruden eftersom jag inte känner killen") kanske inte ens övervägt att agera annorlunda i framtiden?

Nej, det gör jag inte. Men jag ser en fara i att undanta sig själv från att följa den moral man tycker är riktig.

Blev ofta hotad förut av en kille. Sedan ångrade han sig, "jag menar det såklart inte" och så började det om. "Men du vet ju att jag inte menar det, klart man fattar att jag inte menar det!". Jag frågade till slut "så vad du säger ska man helt bortse från?" men det tyckte han ju inte. Men han tyckte att han automatiskt inte gjorde fel, han tycker andra gör fel om de hotar - men inte han själv. Dåligt exempel, men det första jag kom att tänka på där det för mig var tydligt att hans moral bara höll för andra - inte honom själv. Då är det ju lätt att gå runt med hög moral om man genomgående själv slipper undan den.

Att veta om en moralisk aspekt är en sak, men att hävda den som sin egen om man inte följer den tycker jag är lite riskabelt.

Mats J
2011-09-20, 13:51
Märkligt att ens kunna känna ilska mot annat än sin partner, mitt ex hade bakom min rygg ett annat förhållande under flera år, när detta kom fram kände jag inte minsta ilska mot killen i fråga utan endast mot mitt ex.

Kan väll tillägga att det inte var detta som gjorde att hon blev ett ex, vi var faktiskt tillsammans över ett år till efter att detta kom fram.

ARMSTARK
2011-09-20, 14:06
Mats J; du är en mycket bättre människa än vad jag är/skulle vara i den situationen!

Ne0phyte
2011-09-20, 14:23
Fick du hennes telefon# och vill dela med dig?

Haha! Sugen eller.. ;-)

MrBoris
2011-09-20, 16:21
Märkligt att ens kunna känna ilska mot annat än sin partner

+1, speciellt om man inte känner snubben som gjort det

Sheogorath
2011-09-20, 18:07
Nej, det gör jag inte. Men jag ser en fara i att undanta sig själv från att följa den moral man tycker är riktig.

Blev ofta hotad förut av en kille. Sedan ångrade han sig, "jag menar det såklart inte" och så började det om. "Men du vet ju att jag inte menar det, klart man fattar att jag inte menar det!". Jag frågade till slut "så vad du säger ska man helt bortse från?" men det tyckte han ju inte. Men han tyckte att han automatiskt inte gjorde fel, han tycker andra gör fel om de hotar - men inte han själv. Dåligt exempel, men det första jag kom att tänka på där det för mig var tydligt att hans moral bara höll för andra - inte honom själv. Då är det ju lätt att gå runt med hög moral om man genomgående själv slipper undan den.

Att veta om en moralisk aspekt är en sak, men att hävda den som sin egen om man inte följer den tycker jag är lite riskabelt.

Jag håller med dig om du säger att en människas handlande påverkas av personens moral, däremot håller jag inte med dig om du säger att moralen speglas i handlande eftersom det skulle innebära att man aldrig kan frångå sin moral. Om jag inte kan säga "jag tycker att det är orätt att knylla X, men nu blev det så att jag gjorde det ändå :(" blir vad helst moraliskt: "eftersom jag sexade upp henne tycker jag att det var rätt och riktigt gjort". Att allt jag gör per definition är moraliskt är ju om något att urvattna moralbegreppet, som du ser en fara i att göra.

Lellan
2011-09-20, 22:52
Jag håller med dig om du säger att en människas handlande påverkas av personens moral, däremot håller jag inte med dig om du säger att moralen speglas i handlande eftersom det skulle innebära att man aldrig kan frångå sin moral. Om jag inte kan säga "jag tycker att det är orätt att knylla X, men nu blev det så att jag gjorde det ändå :(" blir vad helst moraliskt: "eftersom jag sexade upp henne tycker jag att det var rätt och riktigt gjort". Att allt jag gör per definition är moraliskt är ju om något att urvattna moralbegreppet, som du ser en fara i att göra.

Aha, ähäm.. skitsamma. Nu är jag trött igen - var mest inne på att om man aldrig behöver hålla den moral man kallar för sin i verkliga situationer så undrar jag hur mkt man kan kalla den "sin".

Dvs tänker äta kött men förstår att det finns moraliska aspekter på det : fine. Frågan är hur mkt man kan hävda att det då tillhör ens egen moral (om man inte följer något av det man "tycker" - för då tycker man det ju inte - om man fråntar sig från de moraliska reglerna man "tycker"). Tycker, tycker, tycker.. :Virro

Hursomhelst: TS - spring för livet om han kommer efter dig, vi vet inte vad han tycker - eller om det kommer påverka hans handlande. ;)

Jompan
2011-09-21, 06:49
Undrar hur det är för tjejer;

Om den bedragna tjejen tar ut sin ilska på den andra kvinnan, eller om den ilskan mestadels tas ut på den otrogna partnern.

Tror nog själv att min ilska mest skulle vara riktad mot mannen. Skulle nog tänkt att vem kan klandra den andra kvinnan som föll för min man, när jag själv inte kunde låta bli att falla för honom. Fast vem vet när man inte varit i en sån situation hur sorgen tar sitt uttryck, för tror främst att ilskan är en form av sorg man känner som man inte riktigt kan hantera först.

mangemani
2011-09-21, 07:20
Undrar hur det är för tjejer;

Om den bedragna tjejen tar ut sin ilska på den andra kvinnan, eller om den ilskan mestadels tas ut på den otrogna partnern.

Tror nog själv att min ilska mest skulle vara riktad mot mannen. Skulle nog tänkt att vem kan klandra den andra kvinnan som föll för min man, när jag själv inte kunde låta bli att falla för honom. Fast vem vet när man inte varit i en sån situation hur sorgen tar sitt uttryck, för tror främst att ilskan är en form av sorg man känner som man inte riktigt kan hantera först.

har sett detta scenario hos mina kompisar då jag var yngre.
visst, hon blir skit sur på killen och säger typ ingenting om tjejen, men skulle de mötas på stan eller nått, då är det nästan som att dom vill klösa ögonen ur varandra, kanske inte med våld, men med ord.

Ademius
2011-09-21, 20:51
Vafan då moralpredikan? Jag sa att det är ett moraliskt dilemma. Om du inte kan se åtskilliga situationer där du vet vad som är rätt, men gör orätt (även konsekvent, och medvetet), så är du inte bara en hycklare-i-garderoben utan också rejält dum. Jag anser inte att det finns ett moraliskt dilemma i detta fall och jag utgick från att du argumenterade utefter din egen moral i det här fallet (nej, jag tycker inte heller du kan kalla det din egen moral om du konsekvent och medvetet väljer att frångå den).