handdator

Visa fullständig version : Vasslehydrolysat, vem säljer det?


exevision
2011-09-17, 20:30
Just det. Vart får man tag i hydrolyserat vassle?

Crocker
2011-09-17, 22:19
Finns i kollos webbshop, nyfiken på varför dock? Har ingen aning varför det ska vara bättre.

exevision
2011-09-17, 23:30
Du tänker på Rapid Hydro Blend?
Önskar dock ett rent vassle hydrolysat. Men det kanske bara är en fördel med att det är blandat med kasein?
Är mest bara nyfiken och vill prova. Tänkte byta vasslen jag tar nu efter träningen mot ett hydrolysat.

MrBulk
2011-09-18, 07:18
Du tänker på Rapid Hydro Blend?
Önskar dock ett rent vassle hydrolysat. Men det kanske bara är en fördel med att det är blandat med kasein?
Är mest bara nyfiken och vill prova. Tänkte byta vasslen jag tar nu efter träningen mot ett hydrolysat.

Hydrolyserad kasein är snabbare än hydro-vassle.

King Grub
2011-09-18, 08:37
Hydrolyserad kasein är snabbare än hydro-vassle.

Men används inte till muskeluppbyggnad.

PetterHultin
2011-09-18, 10:44
Behövs det verkligen en tråd för att få förklarat för sig något så självklart som att googla det?

exevision
2011-09-18, 12:48
Behövs det verkligen en tråd för att få förklarat för sig något så självklart som att googla det?

Då kan ju du ta och googla det och säga vem som säljer ett rent vassle hydrolysat!

exevision
2011-09-18, 12:49
Men används inte till muskeluppbyggnad.

Finns det någon fördel med att fairing har blandat i kasein då?

King Grub
2011-09-18, 12:53
Inte vad jag känner till.

PetterHultin
2011-09-24, 09:31
Då kan ju du ta och googla det och säga vem som säljer ett rent vassle hydrolysat!

Eftersom jag är forumet troget, så gör jag inte reklam för andra märken, plus att det är förbjudet. Så du kan nog ta och lista ut det där själv ska du se.

Sverker
2011-09-24, 09:44
Inte vad jag känner till.


Antar att det är för att hydrolysgraden och mängden korta peptider är större i kaseinhydrolysatet än i vasslehydrolysatet. Det finns angivet i texten till RHB. Möjligen att det finns en "svans" av protein eller långa peptider i kaseinhydrolysatet.


Jag antar, på goda grunder, när peptiderna är ner på 5-6 aminosyror är upptaget lika snabbt, oavsett ifall råvaran var långsamt kasein eller snabbt vassleprotein.

exevision
2011-09-25, 16:11
Anser du, Sverker, att vasslehydrolysat har större effekt än vanligt vassle?

Sverker
2011-09-25, 16:31
Effekt har jag ingen aning om. Jag kan inte själv mäta det.



Däremot har jag de senaste 10 åren kört på RHB eller Rapid Recovery för att jag vill ha ut aminosyror i blodet så fort som möjligt efter trännigspasset. Jag vill få ut det till de tränade musklerna. De skall ta upp aminosyrorna direkt för att ersätta aminosyrorna som precis förbränts under trännigen.
Att hydrolysat också passar in på tankarna med EAA och stimulerad proteinsyntes efter trännigen är också bra.


Mina spekulationer kanske inte klarar någon djupare analys, men jag tror på dem. Möjligt att tidskillnaden mellan vassle och vasslehydrolyssat är försumbar när det undersöks praktisk med blodprovet etc;).

exevision
2011-09-25, 16:42
Och det finns inget som tyder på att vasslehydrolysat skulle vara "för snabbt" och inte ha med proteinsyntesen för muskler att göra som kaseinhydrolysat?

Pepz
2011-09-25, 17:41
Body science släpper ett om några dagar.

har dock inte riktigt förstått hydrolysatets fördelar men jag är inte påläst på den fronten

Mastodon
2011-09-25, 22:41
i skolan har vi fått lära oss att aminosyror tas upp från tarmen i form av mestadels enskilda aminosyror, och ibland di- och tri-peptider. Alltså inga 5-6 aminosyror långa peptider. Sitter du på nån annan info sverker? Skulle gärna vilja höra isf.

Hydrolysat må vara mer spjälkat än koncentrat (som är intakta proteiner), men det finns en otroligt välreglerad enzymatisk aktivitet hos mag-tarmkanalens endo- och exopeptidaser, och jag TROR att skillnaden - om den finns - är försumbar. Även om den inte vore det ställer jag mig tveksam till om det är värt de extra stålarna.

Jag är ganska säker på att GV har hydrolysat. i vilket fall har dom en rullist där du kan sortera produkterna efter typ och få fram alla hydrolysat

exevision
2011-09-27, 09:26
Angående hydrolysat så ramlade jag över detta:

http://www.ironmagazineforums.com/supplements/98906-whey-protein-explained.html
It's important to note that the research on the excitotoxic nature of hydrolyzed proteins is far from complete, but some evidence suggests there is serious reason for concern. In dairy-based infant formulas designed to reduce allergenic response to whey, for example, hydrolyzed whey proteins have been shown to contain significant amounts of potentially excitotoxic free amino acids Aspartic Acid and Glutamic Acid.14

Är det bara trams eller?

z_bumbi
2011-09-27, 11:40
iHydrolysat må vara mer spjälkat än koncentrat (som är intakta proteiner), men det finns en otroligt välreglerad enzymatisk aktivitet hos mag-tarmkanalens endo- och exopeptidaser, och jag TROR att skillnaden - om den finns - är försumbar. Även om den inte vore det ställer jag mig tveksam till om det är värt de extra stålarna.

Nästan alla studier jag har kollat på har visat ett snabbare upptag från hydrolysat än från intakta protein förutsatt att hydrolysatet har en tillräckligt hög hydrolyseringsgrad. Det sista är lite tveksamt hos många tillverkare och man frågar därför alltid om hydrolyseringsgraden. Blandprotein där en andel är hydrolysat räknar jag alltid som koncentrat.
Effekten för musklerna är en annan fråga och där är frågan om hydrolysat ger en fördel jämfört med vassle och nu när EAA har dykt upp till acceptabla priser så faller meningen med hydrolysat ännu mer.
Iofs ser jag ingen större mening med EAA heller utom att det är det perfekta innehållet i en överlevnadsportion eller om man är svårt sjuk och har svårt att äta...

Sverker
2011-09-27, 17:26
Angående hydrolysat så ramlade jag över detta:
In dairy-based infant formulas designed to reduce allergenic response to whey, for example, hydrolyzed whey proteins have been shown to contain significant amounts of potentially excitotoxic free amino acids Aspartic Acid and Glutamic Acid.14 http://www.ironmagazineforums.com/supplements/98906-whey-protein-explained.html


Är det bara trams eller?

Säkert inte. Små barn väger mycket mindre och ett stort intag av fritt glutamat kan säkert snabbt höjas nivåerna av glutamat i blodet och påverka hjärnan. Vi vuxna kan få illamående och andra besvär av MSG / glutamat.

exevision
2013-01-01, 11:25
Angående hydrolysat så ramlade jag över detta:

http://www.ironmagazineforums.com/supplements/98906-whey-protein-explained.html

It's important to note that the research on the excitotoxic nature of hydrolyzed proteins is far from complete, but some evidence suggests there is serious reason for concern. In dairy-based infant formulas designed to reduce allergenic response to whey, for example, hydrolyzed whey proteins have been shown to contain significant amounts of potentially excitotoxic free amino acids Aspartic Acid and Glutamic Acid.14

Är det bara trams eller?

Bumpar detta. Är det någon som sitter på lite mer info/kunskap om det?

Barbastark
2013-01-01, 11:59
Hydrolyserad kasein är snabbare än hydro-vassle.

Men används inte till muskeluppbyggnad.

Har också hört något kring detta. Dock i denna tråd så postar du ju en studie som skvallrar om motsatsen? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131653

Så varför används det inte till muskeluppbyggnad?

King Grub
2013-01-01, 14:09
en studie som skvallrar om motsatsen?

Nej, deltagarna var 60-70 år. När man är gammal blir snabbare protein bättre för muskelproteinbalansen.

Så varför används det inte till muskeluppbyggnad?

http://ajcn.nutrition.org/content/90/4/1011.long

Sverker
2013-01-01, 14:43
Bumpar detta. Är det någon som sitter på lite mer info/kunskap om det?

Kan ingenting om just det. Men när det gäller näringslösning till mycket små barn ska man givetvis vara mycket försiktig.

Inte alls omöjligt att det finns mycket fritt glutamat i hydrolysat, med stor mängd fria aminosyror. Glutamatet går direkt över blod/hjärn-barriären på barnet och ger motsvarande effekt som stora mängder natriumglutamat gör på vuxna. Fast värre:(


Du får kolla på förpackningen hur hydrolyserat produkten är. Förhoppningsvis är det mest peptider i intervallet 500 - 1000 Dalton och väldigt lite < 300 Dalton.
Detta är ren spekulation från mig men förhoppningsvis stannar glutamatet i tarmcellen när det ska hydrolyseras till fria aminosyror medan fritt glutamat till större del passerar ut i blodet.

Barbastark
2013-01-02, 08:24
http://ajcn.nutrition.org/content/90/4/1011.long[/url]

Hmm. Borde inte detta innebära att även EAA får samma effekt som hydrolyserat casein, dvs stimulerar inälvornas proteinsyntes mer än musklernas?(om jag förstod det rätt) Med tanke på hur snabbt EAA är.

King Grub
2013-01-02, 10:03
EAA är inte så snabbt. Och frågan är irrelevant, eftersom det inte är så, 100% bevisligen, därför "borde inte detta innebära" något sådant helt plötsligt.

Barbastark
2013-01-02, 10:12
EAA är inte så snabbt. Och frågan är irrelevant, eftersom det inte är så, 100% bevisligen, därför "borde inte detta innebära" något sådant helt plötsligt.

Vad menar du är irrelevant? Syftar du på att mitt antagande gällande EAA-ts "snabbhet" inte är sant, dvs att det är ungefär lika snabbt som HC. Eller på att det ännu inte finns tillräckligt med grund för att göra antaganden kring stimulering (eller snarare brist på) av MPS från hydrolyserat casein?

King Grub
2013-01-02, 10:13
Exakt vad jag skriver. Det borde inte vara så. Det är inte så. Det finns ingen tvekan om att EAA-intag stimulerar proteinsyntesen i muskulaturen. Och det vet du säkert redan.

Barbastark
2013-01-02, 10:18
Exakt vad jag skriver. Det borde inte vara så. Det är inte så. Det finns ingen tvekan om att EAA-intag stimulerar proteinsyntesen i muskulaturen. Och det vet du säkert redan.

A, det får jag väll säga att jag "vet". Dock tycker jag det känns konstigt att HC har en effekt som verkar skilja sig så mycket från EAA. Jag menar, SÅ stor skillnad är det väll inte i upptagshastighet på dem? Eller är det andra faktorer, mer än HC-ts snabbhet som gör att det inte verkar stimulera MPS lika effektivt som man skulle kunna anta om man bara såg till dess "hastighet"?

Sniggel
2013-01-03, 08:47
A, det får jag väll säga att jag "vet". Dock tycker jag det känns konstigt att HC har en effekt som verkar skilja sig så mycket från EAA. Jag menar, SÅ stor skillnad är det väll inte i upptagshastighet på dem? Eller är det andra faktorer, mer än HC-ts snabbhet som gör att det inte verkar stimulera MPS lika effektivt som man skulle kunna anta om man bara såg till dess "hastighet"?

Eftersom EAA bevisligen stimulerar MPS väldigt effektivt och kaseinhydrolysat inte gör det, trots att de båda är väldigt snabba, så lutar det åt att det är andra faktorer än snabbheten som avgör denna effekt.
Tycker jag det låter som iaf.
Jag vet inte vilka faktorer det är och tror inte att någon annan vet heller. Det enda man kan göra just nu är att spekulera men det finns nog ingen som kan ge ett tillförlitligt svar på frågan. För jag antar att det är just ett tillförlitligt svar du är ute efter. Eller räcker det med spekulation?

Barbastark
2013-01-03, 09:03
Eftersom EAA bevisligen stimulerar MPS väldigt effektivt och kaseinhydrolysat inte gör det, trots att de båda är väldigt snabba, så lutar det åt att det är andra faktorer än snabbheten som avgör denna effekt.
Tycker jag det låter som iaf.
Jag vet inte vilka faktorer det är och tror inte att någon annan vet heller. Det enda man kan göra just nu är att spekulera men det finns nog ingen som kan ge ett tillförlitligt svar på frågan. För jag antar att det är just ett tillförlitligt svar du är ute efter. Eller räcker det med spekulation?

Om det är så att man just nu vet så lite om det hela att "tillförlitligt svar" inte direkt finns så kan ju spekulationer ge något i alla fall

Anders The Peak
2013-01-03, 09:08
Lyle säger så här (http://www.bodyrecomposition.com/research-review/casein-hydrolysate-and-anabolic-hormones-and-growth-research-review.html)

So not only is the claim that hydrolysates are better at providing aminos faster to skeletal muscle wrong, the reality is actually exactly reversed: intact casein is better for providing aminos to the muscle. I’d note that other studies have found this as well: in one, intact protein provided MORE branched-chain amino acids into the bloodstream than a hydrolyzed form

Barbastark
2013-01-03, 20:48
Lyle säger så här (http://www.bodyrecomposition.com/research-review/casein-hydrolysate-and-anabolic-hormones-and-growth-research-review.html)

Jep, det vet vi ju. Frågan är varför detta sker med hydrolyserat casein (hydrolyserat vasse också??), men inte med EAA, som också är jäkligt snabbt. (tackar för länken dock, bra summering och förtydling av artikeln av Lyle)

Sverker
2013-01-04, 16:58
Lyle säger så här (http://www.bodyrecomposition.com/research-review/casein-hydrolysate-and-anabolic-hormones-and-growth-research-review.html)

Bäst att gå till källan för att få information om vilket kaseinhydrolysat de använde. Texten i länken antyder, för mig, att produkten är riktigt snabb och mycket inte ens absorberas. Alternativt att blodet fylls med grenade aminosyror så levern måste själv bryta ned dem till energi.


Hade man inte ett färdigt hydrolysat från det ledande märket, fick forskarna göra ett själva:d http://ajcn.nutrition.org/content/90/4/1011.full.pdf
N]Casein was dissolved in
deionized water (1:10, wt:vol) by overnight stirring. The solution
was then heated to 50C, and pancreatin was added with an
enzyme-to-substrate ratio of 0.0089 at pH 8.0 for 1 h and 50 min
at 50C. The enzyme was inactivated at 85C for 20 min, and the
product was then freeze-dried. The molecular weight distribution
of the peptides of HC was determined by using an HPLC
gel filtration column [TSKGel G2000SWXL, 7.9 mm (internal
diameter) · 30 cm (L); Phenomenex NZ Ltd, Auckland, New
Zealand]. The eluting solvent contained 36% acetonitrile and
0.1% trifluoroacetic acid, and the sample was detected by using
a wavelength of 205 nm. The molecular weight profile of HC
indicated that 21% of the peptides were between 1 and 5 kDa in
size, and 79% were ,<1 kDa.

Sniggel
2013-01-04, 17:02
Om det är så att man just nu vet så lite om det hela att "tillförlitligt svar" inte direkt finns så kan ju spekulationer ge något i alla fall

Jepp och jag har inga idéer på varför det fungerar som det gör.

Sverker. Borde inte risken för ett för snabbt upptag vara större hos EAA än hos ett hydroliserat kasein?
Om man jämför hydroliserat kasein med samma mängd EAA som i rent EAA så borde ju upptaget vara bättre hos hydroliserat kasein. Eller tänker jag fel?

edit:
Eller aha. Om man doserar 10g EAA så är det inte så himla mycket att absorbera men om man doserar 20g hydroliserat (samma mängd EAA? Gissar...) kasein så är visserligen EAA-mängden lika stor, men antalet aminosyror som ska tas upp är dubbelt så stor. Vilket kan bli ett problem om upptaget går så snabbt?

Sverker
2013-01-04, 17:10
Jag funderar också kring det.
Snabbast upptag har peptider kring 3 - 6 aminosyror. Hälften är EAA. Eftersom det också går att blanda in mer för att få isotont ( EAA borde bli isotont kring 3 gram / 100 ml ) blir det snabbare genom magen.


Jag lägger mina pengar på kaseinhydrolysatet:d

Sniggel
2013-01-04, 17:13
Jag funderar också kring det.
Snabbast upptag har peptider kring 3 - 6 aminosyror. Hälften är EAA. Eftersom det också går att blanda in mer för att få isotont ( EAA borde bli isotont kring 3 gram / 100 ml ) blir det snabbare genom magen.


Jag lägger mina pengar på kaseinhydrolysatet:d

Är små peptider snabbare än helt fria aminosyror?

Hmmm. Nu när jag tänker så borde det bli så. Att "ta in" en peptid på 3 eller 6 aminosyror innebär ju att man tagit in 3-6 ggr så mycket aminosyror. Inte snabbare per aminosyra, men fler aminosyror per gång.